اعتیاد در زنان چیست و دارای چه نشانه هایی می باشد؟ برای بررسی پیامدهای اعتیاد زنان به چه اطلاعاتی نیاز داریم و چگونه میتوان از آن پیشگیری کرد؟ مهمترین راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در بانوان کدام است؟

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با ارائه اطلاعات دقیقی در رابطه با موضوع اعتیاد زنان سعی کرده تا مطالب مهمی را در این زمینه در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفاً این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

موضوع اعتیاد زنان به دلیل تاثیرات مخربی که بر جامعه می گذارد، توجه ویژه ای را معطوف خود ساخته است. پیامدهای اعتیاد زنان بر روی نظام خانواده و اجتماع موجب می شود تا جامعه نگاه منفی تری نسبت به زنان معتاد داشته باشد. اعتیاد به طور کلی دارای اثرات مخرب و ویرانگر بسیاری است، اما به دلیل اینکه زنان نقش پررنگ تری در نظام خانواده و اجتماع دارند مسئله اعتیاد آنها می تواند پیچیده تر و قابل بحث باشد.

 

به دلیل حساسیت های موجود در اکثر اوقات زنان اعتیاد خود را مخفی می‌کنند، زیرا واکنش‌های شدید اجتماعی را نمی توانند تحمل کنند.

 

 

 

از طرف دیگر برای بهبود و درمان زنان لازم است تا محیط‌های درمانی مناسبی فراهم شود تا آنها بتوانند با نیروی مخرب اعتیاد روبرو شوند. آنچه در این مقاله مطرح شده است موضوع پیامدها و راه های مقابله با اعتیاد زنان می باشد.

دلایل اعتیاد در زنان

همانطور که در مقاله ماهیت بیماری اعتیاد توضیح داده شد، گرایش افراد به اعتیاد دلایل متعدد روانی و روحی و همچنین ژنتیکی دارد. اما با افزایش گرایش زنان به اعتیاد در دوره معاصر می توان علت آن را در کاهش کنترل اجتماعی بر روی زنان دانست که باعث شده آنها تمایل بیشتری به تجربه مصرف مواد را از خود نشان بدهند.

 

در حقیقت می توان گفت جدا شدن از سبک زندگی سنتی و حضور پررنگ در اجتماع و گسترش ارتباطات اجتماعی و همچنین نبود آگاهی های لازم در زمینه بهبودی و اعتیاد و مسائل دیگر باعث آسیب پذیری بیشتر زنان در این زمینه شده است. اما مهم ترین فاکتور در گرایش زنان به اعتیاد، وضعیت‌های نابسامان روحی و روانی آنها است.

 

در حقیقت اعتیاد در زنان به دلیل حساسیت‌های عاطفی بیشتر نسبت به مردان می توانند در برابر فشارهای مختلف زندگی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی یا واکنش‌های شدید عاطفی دیگر از خود نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله اعتیاد و مشکلات روانی مراجعه فرمایید.

 

در چنین شرایطی آسیب پذیری زنان نسبت به مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند بیشتر از مردان باشد و در صورتی که در کنار افراد مصرف کننده قرار بگیرند، وضعیت آنها می‌تواند در جهت ویرانی حرکت بیشتری داشته باشد. مهمترین دلایل گرایش زنان به اعتیاد می تواند شامل چند مورد باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کمبود احساس وابستگی و تعلق بین اعضای خانواده زن
  • داشتن تجربه های آسیب زا در کودکی
  • ناآگاهی در مورد مصرف مواد مخدر
  • تلاش برای شکستن کلیشه های جنسیتی
  • تلاش برای زیباتر دیده شدن و تناسب اندام
  • محیط زیست ناسالم
  • فشار همسالان

در ادامه به تشریح و توضیح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت و به نکاتی در رابطه با آنها اکتفا خواهیم کرد.

کمبود احساس تعلق بین افراد خانواده

کمبود حمایت های خانوادگی و اجتماعی یکی از مهمترین عوامل بروز اعتیاد است. در حقیقت وجود از هم گسیختگی عاطفی در روابط خانوادگی همراه با احساس تنهایی مزمن و ناتوانی در مدیریت احساسات بد و منفی ناشی از این موارد می‌تواند زنان را در برابر اعتیاد آسیب‌پذیر کرده و گرایش به مصرف انواع مواد مخدر و اعتیاد های رفتاری دیگر بیشتر کند.

اعتیاد در زنان؛ تجربه های تروما در دوران کودکی

تجربیات آسیب زای روحی و روانی که در دوران کودکی برای دختران خردسال اتفاق می افتد، می‌تواند در آینده این افراد باعث آسیب پذیری در برابر اعتیاد شود که مهمترین آنها عبارتند از :

  • سوء استفاده روانی
  • سوء استفاده جنسی
  • مشکلات عاطفی دوران کودکی
  • جدایی والدین
  • سرخوردگی های عاطفی

موضوع مهم در رابطه با دوران کودکی افراد به ویژه دختران این است که بیشتر افراد در دوران کودکی خود تجربیات تلخی را ممکن است تجربه کنند. اما هر فردی که بتواند این آسیب های عاطفی و روحی را به موقع التیام بخشد، در دوران بزرگسالی خود می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی دیگر مصون بماند. در همین رابطه کمک گرفتن از یک روانشناس و افراد با تجربه در زمینه اعتیاد در زنان و مشکلات کودکی می تواند فرد را از آسیب های بعدی تا حد زیادی دور نگاه دارد.

نا آگاهی در مورد مصرف مواد مخدر

متأسفانه به دلیل گسترش مواد مخدر و انواع آن در سطح جامعه و دسترسی آسان به آن، مشکلات بسیاری برای زنان و دیگر افراد جامعه به وجود آمده است. در اکثر مواقع مواد مخدر به صورت قرص یا کپسول در مکان هایی نظیر عطاری ها که متاسفانه نظارت مناسبی بر روی آنها وجود ندارد، یافت می‌شود و زنان برای استفاده های بهداشتی مانند لاغری و تناسب اندام ممکن است تشویق شوند و یا برای کاهش افسردگی درگیر اعتیاد به مصرف ترامادول و داروهای مخدر دیگر که دارای قابلیت اعتیادآوری شدیدی نیز هستند، شوند.

نکته مهم در رابطه با اعتیاد در زنان این است که هرگز نباید از داروهای ناشناخته به صورت خودسرانه برای مشکلاتی نظیر چاقی و افسردگی استفاده کرد. لازم است تا قبل از مصرف هر گونه ماده جدید که اطلاعات دقیقی در رابطه با آن ندارید، حتماً با یک متخصص مشورت کرده و بدون نظارت پزشک متخصص از هیچ دارویی استفاده نکنید.

اعتیاد در زنان | تلاش برای شکستن کلیشه ها

بسیاری از افراد مصرف مواد مخدر را فعالیتی مردانه می‌دانند و بر این باورند که مردان ظرفیت بیشتری برای مصرف انواع مواد مخدر دارند و احتمال اعتیاد در آنها کمتر است. در صورتی که به هیچ وجه چنین نیست و متاسفانه برخی از زنان برای نشان دادن قدرت خود و شکستن کلیشه‌های جنسیتی سعی می‌کنند از طریق مصرف سیگار و مواد مخدر مانند شیشه این تابوها را بشکنند. این در حالی است که پژوهش ها نشان می دهد هرگز چنین نیست و اعتیاد یک امر جنسیتی نیست و زن یا مرد هر دو در برابر آن بسیار آسیب پذیر هستند زیرا مواد مخدر اعتیاد آور دارای نیروی بسیار مخربی هستند که هنگامی که در وجود یک فرد شعله ور شدند، آن فرد هرگز نمی تواند جلوی آن را به تنهایی بگیرد.

تلاش برای تناسب اندام

با گسترش فضای مجازی و صنعت تبلیغات فشارهای فکری و روانی به بانوان برای تناسب اندام و لاغری بسیار بیشتر شده است. در نتیجه افراد با مشاهده انواع فیلم های سینمایی یا تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی که هنرپیشگان آنها دارای اندام های تراشیده هستند، این مسئله باعث می‌شود تا بانوان به فکر زیبایی و تناسب اندام در جامعه باشند. همین مسئله باعث می شود که بانوان در برابر مصرف موادی که باعث کاهش شدید وزن می‌شوند، مقاومت خود را از دست بدهند.

 

بسیاری از افرادی که مبتلا و درگیر اعتیاد به مواد محرک مانند شیشه می شوند تصور می کردند که پس از مصرف این ماده می‌توانند آن را به راحتی کنار بگذارند و پیامدهای روانشناختی آن را کاملا نادیده گرفته بودند. در نتیجه لازم است تا آگاهی‌های لازم در رابطه با سلامت جسم و روان و نحوه لاغر شدن و تناسب اندام را به بهای از دست دادن سلامتی روح و روان خود از دست ندهیم و آگاهی‌های لازم را به دست آوریم.

زندگی در محیط ناسالم

یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتیاد در زنان که تاثیرات بسیار زیادی بر افراد به ویژه بانوان می‌گذارد، این است که خانواده‌هایی که معتاد هستند، فرزندان آنها بیش از دیگران در معرض ابتلا به آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد قرار دارند. همچنین افرادی که در محله های فقیر نشین زندگی می کنند، به سادگی می توانند به مواد مخدر دسترسی پیدا کنند، احتمال گرایش به مصرف مواد در آنها بیشتر است.

فشار همسالان برای مصرف مواد

بسیاری از مطالعات نشان داده است که دختران نوجوان در برابر فشار گروه همسالان خود در برابر مصرف مواد مخدر دارای آسیب پذیری بیشتری نسبت به پسران هستند و هنگامی که در تعامل با گروههای دوستی که مصرف کننده مواد مخدر هستند قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری وجود دارد که در مقابل مصرف مواد مخدر از خود مقاومت نشان داده و در گروه‌های دوستی باقی نمانند.

اعتیاد در زنان و مردان چه تفاوتی‌هایی دارد؟



با وجود تفاوت های جسمی و جنسی در میان زنان و مردان و نحوه بازخورد اجتماعی متفاوت در میان آنها، موضوع اعتیاد در زنان ممکن است دارای تفاوت هایی باشد که به برخی از نمونه های آنها را اشاره خواهیم کرد.

  • نحوه پاسخ زنان به مصرف مواد مخدر با مردان دارای تفاوت هایی است که به طور مثال آنها وسواسی بیشتری ممکن است تجربه کنند و پس از ترک اعتیاد دوره‌های بعد بیشتری را تجربه می کنند.
  • هورمون های جنسی زنان باعث می‌شود تا آنها در برابر مصرف برخی از انواع مواد اعتیادآور حساس تر بوده و تاثیرات مخرب بیشتری بر آنها تحمیل شود.
  • بروز مشکلات قلبی و عروقی در میان زنانی که مواد مخدر مصرف می کنند بیشتر است.
  • بروز خطر اوردوز و مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در میان زنان بسیار بیشتر است و این به دلیل شرایط جسمانی شان می باشد.
  • بروز حملات پانیک اضطراب و افسردگی در میان زنانی که اعتیاد به مواد مخدر دارند بیشتر است.

آیا اعتیاد در زنان اهمیت بیشتری دارد؟

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، به دلیل نقش زنان در تعادل وضعیت روانی خانواده و اجتماع و همچنین تاثیر آنها بر تربیت فرزندان اعتیاد در زنان می تواند دارای اهمیت دوچندان باشد. در واقع آسیب زنان بر اثر اعتیاد علاوه بر صدمات و لطمات ای که خودشان می بینند، آسیب های متعددی را به جامعه و خانواده تحویل می کند.

 

به طور مثال اعتیاد در دوران بارداری یا شیردهی باعث می شود تا اثرات مخربی بر جنین یا نوزاد وارد شود. بسیاری از نوزادان با عقب ماندگی های ذهنی و جسمی مختلف به دنیا می آیند، همچنین به دلیل انتقال مواد از طریق جریان خون به جنین و یا از طریق شیر به کودک امروزه پدیده اعتیاد نوزادان بسیار فراگیر شده است و تاثیرات مخرب بسیاری را بر سیستم عصبی و مغزی نوزادان وارد کرده است.

 

به دلایل متعدد فرهنگی معمولا آمارهایی که از اعتیاد در زنان به دست می‌آید با حقیقت فاصله زیادی دارد و همچنین عدم حمایت خانواده ها در صورت علنی شدن مشکل اعتیاد از طرف اطرافیان باعث می‌شود تا زنان معتاد مورد سوء استفاده های مختلفی در جامعه قرار گیرند و درگیر مسائل غیر اخلاقی بسیاری شوند که باعث گسترش بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت می شود.

زنان نباید معتاد شوند!

موضوع مهم در رابطه با مفهوم بیماری اعتیاد این است که این ناخوشی به هیچ وجه یک بیماری جنسیتی نیست و اینکه زنان معتاد نسبت به مردان دارای گناه بزرگتری هستند و لایق تنبیه بیشتری هستند کاملا اشتباه و مردود است. همانطور که مردان درگیر بر اثر اشکالات و اختلالات روحی روانی به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند، این اشکالات می تواند زنان را نیز در مسیر اعتیاد قرار داده و آنها را مبتلا به اعتیاد کند، اما به دلیل نقش مهم زنان در خانواده، حمایت خانواده و اجتماع برای ترک اعتیاد این افراد بسیار مهم است.

 

برای بهبودی و درمان اعتیاد در زنان باید از راهکارهای موثر استفاده شود تا بتوانند از اعتیاد خود فاصله گرفته و به زندگی بدون مصرف مواد مخدر و اعتیاد بازگردند. در این مسیر استفاده از متدهای درمانی موثر مانند مراکز درمان اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد زنان استفاده نمود و از کمک های تخصصی و مشاوره ترک اعتیاد و راهنمایی های تخصصی این مراکز در درمان اعتیاد زنان و بانوان استفاده کرد.

سوالات متداول؛ اعتیاد در زنان

آیا زنان زودتر از مردان درگیر اعتیاد می شوند؟

پژوهش ها نشان داده که میزان گرایش و اعتیاد در زنان و مردان و میزان مقاومت آنها در برابر وابستگی به مواد مخدر کاملاً یکسان است و هیچ کس در برابر اعتیاد به انواع مواد مخدر یا الکل مصون نیست.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب :  مرکز ترک اعتیاد اهواز