انواع مواد اعتیاد آور کدامند و شامل چه نوع موادی هستند؟ برای شناخت انواع مواد اعتیاد آور چه باید کرد و چگونه می توان آنها را تشخیص داد؟ در مقاله پیش رو به طور مفصل به معرفی و شناخت انواع مواد مخدر اعتیاد آور پرداخته شده است، لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

هر کسی در طول زندگیش ممکنه به نوعی درگیر مواد اعتیاد آور شده باشد… شما تا چه میزان با این نوع مواد آشنایی دارید؟ مواد اعتیاد آور دو گونه اند: سنتی ( تریاک، حشیش ، هروئین وشیره ) صنعتی (شیشه، کراک، ال اس دی، جی اچ بی و غیره) که هر گونه باز هم به چند نوع طبقه بندی می شوند به نامهای مواد مخدر ، محرک ، و توهم زا. تمام این مواد دارای اثرات و مضرات متفاوتی هستند که بطور کلی از نظر علائم ، نشانه ها ،

عوارض و اثر سوء مصرف و از همه مهمتر روش و نحوه ترک به پنج گروه مختلف طبقه بندی می شوند.

  گروه اول مخدرها : ( تریاک ، شیره، هروئین ، مورفین ، ترامادول، متادون و…. )
  گروه دوم محرک ها : ( شیشه ، کوکائین و… )
  گروه سوم توهم زاها : (تی اچ سی ، ال اس دی و… )
  گروه چهارم کانبیس ها : ( گل، حشیش و…. )
  گروه پنجم الکل ها : ( آبجو ، شراب ، نوشیدنی های تقطیری و… )
  گروه ششم سایر موارد : ( سیگار ، دارو ، بنزین و ….. )

هرچقدر شناخت افراد نسبت به این مواد و نحوه مصرف و اثرات سوء و عواقب آن و حتی درمان و نحوه ترک و رهایی از این دام بلا بیشتر باشد پیشگیری سریعتر خواهد بود. بطور کلی انواع مواد اعتیاد آور به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: افیون و شبه افیون

مواد مخدر افیون :

یکی از انواع مواد اعتیاد آور که مستقیما از مشتقات گیاه خشخاش بوجود می آید. از حدود ۵ هزار سال قبل از خشخاش برای تسکین و کاهش دردهای جسمانی استفاده میشده است. از زمانهای پیش تا کنون هنوز ا زخواص تسکین دهنده خشخاش در علم پزشکی استفاده میشود. ( هروئین، مورفین، تریاک و شیره ) همگی از خشخاش بدست می آیند.

از بین موارد ذکر شده مورفین مشهورترین ماده مخدری هست که برای کاهش و تسکین سریع درد استفاده می شود. بنابراین پس از تسکین درد موجب خواب آلودگی میشودبه همین خاطر درتهیه داروهای پزشکی بسیار کاربرد دارد.اما در صورت استفاده بیش از حد مورفین برای شخص مصرف کننده اعتیاد بوجود می آورد.

ماده مخدر شبه افیون :

داروهایی که مقدار مورفین آنها کمتر است و در موارد خاص پزشکی جهت درمان استفاده میشوند. ( متادون ، ترامادول وبوپرونورفین ) از این دسته هستند که برای درمان وترک اعتیاد از سایر مواد مخدر استفاده می شوند.

عواقب و اثرات سوء مصرف انواع مواد اعتیاد آور

از اثر ظاهری و زود گذری که انواع مواد اعتیاد آور بر روی انسان دارند شامل حس آرامش و سرخوشی و در نهایت خواب آلودگی ست. فرد مصرف کننده دچار اضطراب، کینه، خصومت، انتقام و متاسفانه پرخاشگر می گردد. اینگونه افراد بسیار زودرنج و حساس می شوند به همین دلیل با هر نوع برخورد از جانب اطرافیان انگیزه آنها برای مصرف مجدد مواد مخدر بیشتر می شود.

سیستم بدن انسان به گونه ای ست که خیلی سریع نسبت به انواع مواد اعتیاد آور مقاوم می شود واین به دان معناست که فرد برای اینکه از حالت نشئگی لذت ببرد واز نظر خودش به حال خوب برسد مجددا روی به مصرف بیشتر می آورد.

اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور پیامدهای روحی و جسمی جبران ناپذیری در بردارد که برای ترک ودرمان نیاز به زمان، صبوری و تحمل درد جسمانی فراوانی می باشد. روشهای گوناگونی برای ترک اعتیاد وجود دارد…… ازجمله میتوان به مراکز درمانی مراجعه کرد ویا در مراکز مشاوره ازراهنمایی و نظر روانشناسان بهره مند شد.

ساده ترین و کم هزینه ترین وسریعترین راه برای کسب آگاهی همین کاری ست که شما در حال حاضر انجام می دهید، یعنی مطالعه دقیق و خط به خط مقاله ماست که در اینجا سعی شده کلیه مواد مخدر و اثرات آنها به طور کامل توضیح داده شود. همینطور راهها و روشهای ترک آنها در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

ماده مخدر محرک

بسیاری از نوشیدنی ها، خوراکی های متنوع مثل قهوه، چای نوشابه و شکلات دارای کافئین و محرک هستند ولی اعتیاد آور نیستند. محرک اعتیاد آوری مثل شیشه کوکائین و کراک به شدت فرد را وابسته و معتاد می آیند. جدیدترین ماده محرک که به بازار آمده و ریتالین می باشد این ماده مخدر با هم برای درمان بیش فعالی کودکان نیز استفاده می شود برخی از دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحان و کنکور در مصرف آن زیاده روی می کند که بسیار خطرناک می باشد.

اثرات و پیامدهای مصرف مواد محرک

طرز استفاده از مواد محرک احساس های متفاوتی چون سرخوشی و برانگیختگی در فرد ایجاد می شود وقتی به درجه نئشگی می رسد به طور ناگهانی میل جنسی در او افزایش می یابد
یکی دیگر از عوارض مصرف مواد محرم افزایش سطح هوشیاری و انرژی در فرد می باشد که با هیجانات روحی و روانی دارای پیامدهای خطرناکی می باشد مهمترین عوارض آنها عبارتند از

پرخاشگری
وحشت زدگی
تغییر در رفتار و حالات روانی
بی خوابی
افزایش ضربان قلب
سرگیجه و بی قراری غیره می باشد

برای توضیح بیشتر نحوه تاثیر گذاری مواد محرک بر فرد می توان از بروز اختلال شدید در رفتار و کلام و همچنین هیجان های منفی را نام برد که در نهایت رفتارهای ناهنجار و خشن در فرد دیده میشود

مواد توهم زا




مهم ترین نام انواع مواد اعتیاد آور روانگردان می باشد و بیشتر با این نام شناخته می شود ماده مخدر اثر مستقیم بر ادرار کارت فرد سطح آگاهی و احساسات او می گذارد برای توضیح بیشتر باید گفت بیشتر مواد توهم زا از گیاهان به وجود می آید که از نظر ترکیبات و ساختار شیمیایی شباهت فراوانی به هورمون های فعال مغز دارد مهمترین این هورمون ها عبارتند از دوپامین و سروتونین
ماده ای که مصرف آن زیاد شده است پی سی پی می باشد که به نام گرد فرشته نام مشهور است. این ماده مخدر اوایل فقط به عنوان داروی بیهوشی تجویز و مصرف می شد ولی زمانی که ثابت شد دارای اثر توهم زا می باشد مصرف آن نیز به طور کامل ممنوع اعلام شد.

ماده مخدر  MDMA

ماده مخدر دیگری با نام خلسه وجود دارد که با نام تجاری MDMA بسیار شبیه به آمفتامین هاست و یکی از انواع مواد اعتیاد آور است و مانند مواد مخدر مشابه در درک، آگاهی و هوشیاری فرد اثر مستقیم می‌گذارد. مواد توهم زای دیگری نیز وجود دارند که همگی باعث روان پریشی می گردند و جزء دسته روانگردان‌ها می باشند. مهمترین این مواد مخدر عبارتند از  : سیلوسیبین، قارچ و مسکالین و LSD

برای توضیح بیشتر این گونه از مواد مخدر می توان گفت : احساساتی که در اثر مصرف مواد توهم زا به فرد دست می دهد همیشه لذت بخش خوشایند نیستند، بلکه در بسیاری از موارد آزار دهنده و عذاب آور می‌گردند. پس از تحقیقات مفصل مشخص شد که هر شخص پس از مصرف مواد توهم زا ممکن است احساسات گوناگونی را تجربه نماید و شرایط متفاوتی در او ایجاد گردد که معمول ترین آنها تغییر در احساسات دیداری شنوایی و یا حتی لامسه ای است.

با مصرف اینگونه از انواع مواد اعتیاد آور، شخص صداها و تصاویر نامتعارف و بیگانه ای را می‌بیند و می‌شنود که از نظر عقلانی با منطق مغایرت دارد و ممکن است احساسات به سرعت از حالتی به حالت دیگر تغییر نمایند و درک و فهم درستی از مکان و زمانی که در آن قرار دارد را نداشته باشد.

همین موارد باعث شده که اعتیاد به مواد توهم زا کاملاً با اعتیاد به مواد مخدر محرک تفاوت داشته باشد. همانگونه که گفته شد مواد مخدر سنتی و محرک، وابستگی جسمانی شدید به همراه دارند، در صورتی که مواد مخدر توهم زا خاطرات احساسی و زمان ها و مکان های گذشته باعث می شود که شخص تمایل به مصرف مجدد پیدا کند.

نکته :

یکی دیگر از پیامدهای خطرناک اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور توهم زا این است که عملکرد و بازدهی مغز را در زمانهای طولانی کاهش می دهند، در نتیجه عواقب بسیار ناگواری را برای فرد ایجاد می‌کنند که از مهمترین مشکلات روانشناختی و فکری مصرف مواد مخدر توهم زا پدیده وسواس فکری و اضطراب می باشد.
برای ترس و رهایی از مواد مخدر توهم زا می توانید با مشاوران کمپ ترک اعتیاد اهواز کم تماس حاصل فرمایید.

انواع مواد اعتیاد آور و کانابیس ها




از گیاهی به نام شاهدانه ترکیبات جدیدی به دست می آید که ماده شیمیایی آن تی اچ سی نام دارد. ایماده مخ در در گروه کانابیس ها قرار می گیرد. دیگر مواد مخدر که در این گروه قرار دارند عبارتند از :
گل حشیش ماری جوانا و …
در ادامه می توان گفت که متاسفانه مصرف ماده مخدر گل که از انواع انواع مواد اعتیاد آور است به شدت رو به افزایش است و با آنکه تاثیرات و تحریکات شدید مغزی در فرد ایجاد می‌کند، مصرف آن در بین جوانان رو به افزایش است.

از مشتقات شاهدانه حشیش بیشترین مقدار THC را دارد این مواد به صورت تدخینی یا کشیدنی مصرف می شود. معمولاً حشیش را با مقداری تو مخلوط می‌کنند و ظاهری شبیه به سیگار به آن می دهد که از طریق ورود به داخل ریه ها مصرف می شود ترکیب THC نیز توهم زاست.

اثرات سوء مصرف کانابیس ها

ماده مخدر گل یا حشیش هم مثل انواع مواد اعتیاد آور حس سرخوشی و سرحالی ه و میل جنسی و شهوت را افزایش داد و باعث افزایش هوشیاری نسبت به محرک های درونی و بیرونی می گردد. این ماده مخدر به شدت سطح درک و فهم شخص را از احساسات جسمانی و محیطی تغییر می دهد. افرادی که این نوع ماده مخدر را مصرف می کنند، به مرور زمان حافظه کوتاه مدت خود را از دست می دهند و عکس العمل و واکنش آنها نسبت به مسائل پیرامون کند و ضعیف خواهد شد.

تردید و دودلی در تصمیم گیری یکی از مهمترین عوارض مصرف کانابیس هاست و این گونه ماده مخدر از نظر جسمانی، هماهنگی بین اعضای بدن را مختل می کند و در برخی از مصرف کنندگان احساس لذت و سرخوشی کاهش می یابد و اضطراب و استرس و سوء ظن “پارانویا” در آنها افزایش می یابد.

چنانچه شخصی به مدت طولانی از کانابیس ها و مواد مخدر اعتیاد آور استفاده کند دچار مشکلات جسمانی مانند اختلال در عملکرد تنفسی و در نهایت حمله قلبی می گردد. در همین زمینه جهت ترک اعتیاد به گل و حشیش می توانید با مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

الکل ها




بسیاری از نوشیدنی های الکلی از تخمیر میوه و غلات به دست می آیند، که به دنبال مصرف آنها مستی و از خود بی خودی به وجود می آید. در حقیقت می توان گفت که الکل ها هم مثل مواد اعتیاد آور هستند و در جایگاه خاصی در رده بندی مواد اعتیاد آور قرار می گیرند.

می توان گفت که در حقیقت الکل به شکلی مخرب بر روی جسم و ذهن اثر می گذارد و اثرات آن به شکلی آسیب زا اثرات دراز مدت دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اعتیاد به الکل می توانید به مطالب مرتبط با آن در وبسایت مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ مراجعه فرمایید.

اثرات سوء مصرف الکل

بر خلاف انواع مواد اعتیاد آور محرک و توهم زا، مصرف الکل تاثیر مستقیمی بر دستگاه عصبی بدن می گذارد و موجب اختلال و کندی در سیستم داخلی و شیمیایی مغز و بدن فرد می شود، در نتیجه فرد نسبت به محیط و عوامل بیرونی عکس العمل صحیحی از خود بروز نمی دهد. به همین دلیل به الکل کند ساز هم می گویند.

مهمترین عوارض مصرف الکل ایجاد اختلال و اشکال در تکلم و حس بینایی است که با تاری شدید همراه است، می باشد. فردی که به الکل اعتیاد دارد قدرت تصمیم گیری و تشخیص خود را از دست می دهد و هیچ گونه تمرکزی بر رفتار و کردار خود نخواهد داشت. در صورت مصرف بیش از حد الکل فرد با احساس خستگی مفرط، لرزش اندام، تشنگی شدید، سردرد، سرگیجه و استفراغ و در نهایت افسردگی و تحریک پذیری روبه‌رو خواهد شد.

با مصرف زیاد و اعتیاد به الکل و انواع مواد اعتیاد آور دیگر بیماری کورساکوف در فرد به وجود می آید. الکل بر قسمت های داخلی بدن تاثیر منفی می گذارد و آسیب‌های جدی به معده، روده، کبد و عضلات و حتی تراکم استخوان ها وارد می نماید و در نهایت سیستم ایمنی بدن فرد را مختل می کند.

چنانچه شخصی به طور ناگهانی و بدون دریافت کمک از روان شناسان و متخصصین این رشته به ترک الکل اقدام نماید ممکن است دچار عارضه‌های زیر گردد. مهمترین این عوارض عبارتند از : اختلال خواب، اضطراب، تشنج، فعالیت بیش از حد سیستم عصبی مرکزی و حتی مرگ.

سایر موارد اعتیاد آور

در مقاله حاضر علاوه بر انواع مواد اعتیاد آور پر خطری که از آنها نام برده شد، مواد اعتیادآور دیگری هم وجود دارند که تاثیرات مخربی بر فرد می گذارند و کاملاً اعتیاد آور هستند. مهمترین این مواد عبارتند از : نیکوتین، داروهای اعتیادآور و مواد استنشاقی اعتیاد آور.

۱- نیکوتین :

در حال حاضر پرمصرف ترین ماده از انواع مواد اعتیاد آور و ارزان قیمت که در دسترس همگان قرار دارد نیکوتین است که گاهی بعضی افراد در طول روز به مقدار زیاد و احتیاطی از آن استفاده می کنند. برای دریافت کمک و ترک اعتیاد نیکوتین لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

۲- داروهای مسکن و آرامبخش :

افرادی که به برای داشتن خواب عمیق از داروهای خواب آور و مسکن روی می آورند هستند، به مرور زمان و مصرف این داروها به آن اعتیاد پیدا می کنند. همینطور افرادی که درای بیماری های روانی و یا جسمی هستند و با نسخه پزشک از این داروهای مخدر استاده می کنند در معرض اعتیاد به مواد مخدر و داروهای مخدر هستند.

۳- مشتقات تولید شده از نفت :

بنزین، رنگ، چسب، جوهر خودکار، استون و غیره جزو موادی هستند که از طریق بویایی و استنشاقی می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و جزو انواع مواد اعتیاد آور هستند. بسیاری از کودکان و نوجوانان در اثر استنشاق این موارد به مرور به آن اعتیاد پیدا می کنند.

۴- آنتی هیستامین ها :

این دارو که جهت درمان آلرژی و حساسیت های فصلی به کار میرود می تواند با مصرف دوز بالا بالا می تواند در افراد اعتیاد ایجاد کند و کاملا اعتیاد آور باشد.
عزیزان و همراهان ارجمند جهت اخذ اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه ترک انواع مواد اعتیاد آور از مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفا از طرق یاد شده در وبسایت با ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : انواع مواد