بهترین کمپ ترک اعتیاد خرمشهر چه نام دارد و در کجا وقع شده است؟ برای بستری نموردن بیمار در کمپ ترک اعتیاد خرمشهر به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

کمپ ترک اعتیاد اهواز با ارائه مطالب دقیقی در مورد مراکز درمان اعتیاد در شهر خرمشهر سعی کرده تا اطلاعات دقیقی در مورد مراکز درمان استاندارد و غیر استاندارد را اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این باره بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید و در انتهای آن ما را از نظراتتان مطلع بفرمایید.

 

منبع نوشته : کمپ ترک اعتیاد

 

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر | تاریخچه کمپ ها

همانطور که پیشتر گفته شد، مراکز درمانی پس از شکل گیری جلسات دوازده قدمی در ایران شروع به ایجاد کرد. جلسات قدم های ۱۲ گانه در ایران حدود ۲۰ ساله وارد ایران شد و به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. پس از آنکه تعداد بسیاری در این جلسات موفق شدند که اعتیاد خود را کنار بگذارند افرادی در بین آنها پیدا شد که بر اساس اصول روحانی قدم های دوازده گانه شروع به خدمت رسانی و رساندن پیام بهبودی به دیگران شدند کردند.
در این اثنا، پس از آنکه روش درمانی دوازده قدم قوام یافت، مراکز درمانی توسط افرادی مانند فروهر در ایران شکل گرفت. اولین نوع از این مراکز درمانی کمپ های ترک اعتیاد بودند، یک فضای درمانی برای معتادان در حال عذاب که بر اساس اصول دوازده قدم به معتادان کمک می‌کردند تا اعتیاد خود به انواع مواد اعتیاد آور را ترک نمایند.

اما نکته حائز اهمیت آن است، که این مراکز درمانی در ابتدای شکل گیری دارای استانداردهای لازم برای ترک افراد نبودند و بیشتر به صورت سنتی به افراد کمک می‌کردند تا مواد اعتیاد به مواد مخدر خود را ترک نمایند. اما پس از آنکه، اطلاعات و دانش افراد نسبت به موضوع علم اعتیاد بیشتر شد این نوع مراکز درمانی شروع به تغییرات کردند و استانداردهای لازم را برای ترک اعتیاد افراد پیدا کردند.

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر | مراکز غیر استاندارد

و در حالیکه کمپ ترک اعتیاد خرمشهر در ایران در حال رشد و افزایش بود، مراکزی بازگشایی شد که دارای شرایط بسیار ابتدایی و غیر استاندارد بودند. این مراکز بدون هیچ گونه نظارتی از طرف سازمان بهزیستی کشور و یا مراکز ذیصلاح ایجاد می شدند.
در این مراکز افراد و معتادین در حال عذاب بستری می شدند و بدون هیچ گونه تخصص و تجربه ای در زمینه ترک اعتیاد مجبور بودند با روش های سنتی و گاه آن کاملاً اشتباه اعتیاد خود را کنار بگذارند.

در این مراکز به دلیل نبود متخصصین امر و افراد متبحر در زمینه ترک اعتیاد، افراد به شدت تنبیه می شدند و به دلیل عدم آگاهی لازم در نحوه برخورد با یک معتاد به شکلی بی رحمانه، افراد مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند. در حقیقت این روشی بود که افراد را مجبور می کرد که مواد مصرف نکند.

ماهیت بیماری اعتیاد

پس از آنکه جلسات دوازده قدمی در ایران شکل گرفته است و آگاهی و تخصص افراد نسبت به ماهیت اعتیاد بیشتر شد و در اثر نتایج علمی و تخصصی که در رابطه با اعتیاد انجام شده بود به دست آمده بود، متوجه شدیم که اعتیاد یک بیماری و ناخوشی روحی، روانی و جسمی است.
این بیماری دارای علائم و عوارض است و مانند بیماری های دیگر دارای روش درمانی و بهبودی می باشد. افرادی که به این ناخوشی مبتلا هستند به هیچ وجه به دلیل داشتن این بیماری بزهکار نیستند، بلکه این بیماری می تواند فرد را به بزهکاری بکشاند.

در در نتیجه می توان عنوان کرد برای بهبودی از اعتیاد باید روش ها و متدهای بخش خصوصی که البته کاملاً تخصصی و حرفه‌ای هستند استفاده شود.
اما هنگامی که فرد در یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر غیر استاندارد که دارای شرایط مناسبی برای درمان و بهبودی افراد نیز بستری می گردد، نمی‌تواند با این بیماری روبرو شود و بهبودی خود را آغاز نماید. در نتیجه گردانندگان آن مرکز مجبور می شوند از قوه قهریه استفاده کنند، زیرا اطلاعات و تخصص کافی هم ندارند که با اینگونه افراد که تمایلی به ترک اعتیاد خود ندارند روبه‌رو شوند.

روش ها و متدهای ترک اعتیاد

همانگونه که گفته شد اعتیاد یک بیماری است که برای درمان آن نیاز به روش ها و متدهای خاصی است. اگر افراد بر اساس ماده مخدری که مصرف می کنند، درمان‌های لازم و روش‎ها و متدهای مورد نیاز را دریافت نکنند نمی توانند بهبودی خود را از این بیماری ادامه دهند.
در رابطه با بیماری اعتیاد می توان گفت که این بیماری درمان ناپذیر است و به همین دلیل از بهبودی در رابطه با آن صحبت می شود، زیرا درمان به معنی خاتمه یافتن یک ناخوشی است.

اما اعتیاد یک بیماری است که درمان ناپذیر است و فرد برای بهبودی از آن و متوقف ساختن آن نیاز دارد که برای همه عمر از خود و بیماریش مراقبت کند. زیرا این ناخوشی به سرعت می کند و می تواند فرد را به عمق اعتیاد بازگرداند. بر اساس نوع و میزان ماده مخدر مصرفی فرد، روش ها و متدهای متفاوتی در کمپ ترک اعتیاد خرمشهر وجود دارد. همانطور که در مقاله انواع مواد اعتیاد آور توضیح داده شد مواد مخدر دارای چندین نوع و دسته هستند.
برای آشنایی با این نوع مواد لطفاً به مقاله انواع مواد مخدر اعتیاد آور مراجعه فرمایید.

انواع مواد مخدر

همانطور که می دانیم موادمخدر بسیاری طی تاریخ بشر تولید و تکثیر شده است. در سال های گذشته انواع مواد مخدر ایجاد شده است.
مهمترین مواد مخدر در دنیا عبارتند است:

  • مواد افیونی
  • مواد محرک
  • مواد توهم زا
  • مواد شیمیایی و صنعتی

هر کدام از این مواد مخدر دارای علائم و عوارض خصوصی است. بر اساس نوع ماده تشکیل دهنده این نوع مواد مخدر، فرد حالات و نشئگی های متفاوتی را تجربه خواهد کرد و می توان گفت که هر کدام از این انواع تاثیرات متفاوتی بر مغز و سیستم عصبی و احساسی فرد می گذارد.
اما نکته حائز اهمیت آن است که برای ترک کردن هر کدام از این انواع نیز نیاز به روش ها و متدهای جداگانه ای در کمپ ترک اعتیاد خرمشهر است، که برای بهبودی فرد از اعتیاد به آن نیاز است.

در گذشته تنها مواد افیونی در ایران وجود داشت. اما اکنون انواع و اقسام مواد های محرک و توهم زا و همچنین صنعتی به آن اضافه شده است و هر کدام از این دسته ها نیاز به درمان های بخصوص خود دارد.
به عنوان مثال ماده محرک شیشه دارای تاثیرات جسمانی و خماری نیست و محرومیت از آن فرد را دچار دردهای جسمانی نمی کند. اما این ماده محرک از لحاظ روانی و مغزی تاثیرات بسیار شدید و مخربی بر سیستم عصبی فرد می گذارد. در نتیجه برای درمان و بهبودی اعتیاد به شیشه از متدها و روش‌های خاصی است که روان فرد را مورد توجه قرار می دهد و نه جسم او را. بر همین اساس می توان گفت که هر کدام از مواد مخدر دارای روشی منحصر به فرد برای بهبودی است.

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر | شرایط و امکانات

همانطور که گفته شد، برای آنکه یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر بتوانند به خوبی به مددجویان و مقیمان خود کمک نماید، باید دارای شرایط استاندارد های لازم برای بهبودی افراد باشد.
در اینجا به توضیح این شرایط خواهیم پرداخت آنها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.
این شرایط شامل چهار مورد اصلی می باشد که عبارتند از:

  • شرایط محیطی
  • شرایط و امکانات آموزشی
  • شرایط روحی و روانی
  • امکانات رفاهی

در ادامه به توضیح هر کدام از این شرایط و توضیح آن خواهیم پرداخت.

شرایط و امکانات محیطی

یک مرکز ترک اعتیاد باید برای احراز استانداردهای لازم دارای شرایط محیطی لازم باشد. به این معنا که اگر یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر استاندارد دارای محیط و شرایط محیطی مناسب نباشد نمی تواند به مددجویان خود کمک نماید.
بر همین اساس برای آنکه یک کمپ ترک اعتیاد صلاحیت لازم برای کمک به افراد را داشته باشد باید دارای فضایی مناسب و دلباز و بزرگ باشد.
نظم و انضباط و پاکیزگی و بسیاری از شرایط دیگر را دقیقا اجرا نماید و دارای محیطی سالم برای مددجویان خود باشد. شرایط محیطی کمپ ترک اعتیاد خرمشهر شامل چندین مورد است که مهمترین آن پاکیزگی، خوراک و خواب مددجویان است. در یک کمپ ترک اعتیاد باید این شرایط برای افراد فراهم شده باشد تا با خیال آسوده بتوانند دوران نقاهت و بهبودی خود را به درستی طی نمایند.

همانطور که میدانیم هنگامی که یک فرد مواد مخدر را ترک می کند در مراحل اولیه بسیار تحت فشار است. بی قرار و مضطرب و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی ممکن است دردهای جسمی بسیاری داشته باشد. در نتیجه یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد خرمشهر باید بتواند شرایط لازم برای ترک او را در مراحل اولیه به خوبی فراهم نماید.

شرایط امکانات آموزشی

در بهبودی از اعتیاد موضوع آموزشی یکی از مهمترین مباحث درمانی می باشد. برای آنکه یک فرد بتواند با اعتیاد خود مقابله کند و آن را متوقف سازد باید آموزش های لازم را دریافت نماید. در غیر این صورت بدون آموزش و آگاهی های لازم در مقابله و متوقف ساختن بیماری اعتیاد کاری بسیار پیچیده و سخت و ناشدنی است. بر همین اساس یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر استاندارد باید دارای استانداردهای لازم آموزشی باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کلاس های آموزشی
  • جلسات دوازده قدم  
  • کلاس های مشاوره فردی و گروهی
  • جلسات خانواده
  • آموزش های تکمیلی مهارت های زندگی

در حقیقت بدون کلاس ها و جلسات آموزشی فرد نمی تواند دوران بهبودی موفقی را داشته باشد. فضاهای لازم آموزشی، انضباط و نظم در پیاده‌سازی این کلاس ها بسیار تاثیرگذار است و باید به آن اهمیت فراوان داده شود.

شرایط روحی و روانی

از آنجا که اعتیاد یک بیماری و ناخوشی روحی، روانی است کمپ ترک اعتیاد خرمشهر استاندار باید شرایط بسیار مناسب و استانداردی برای افراد از لحاظ روحی و عاطفی را ایجاد نماید.
طرز برخورد افراد و مددکاران مرکز با مددجویان بسیار مهم است. در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد به آبادان افراد متخصص در زمینه اعتیاد به خوبی می داند که چگونه باید با یک فرد برخورد نمایند به او کمک کنند تا با مشکلات ناشی از اعتیاد روبرو گردد. حالات احساسات یک فرد در حال اعتیاد بسیار متلاطم و غیر طبیعی است و فرد به سرعت دچار خشم و پرخاشگری می گردد. افراد هنگامی که در حال سم زدایی و ترک جسمی هستند و در مراحل اولیه ترک به سر می برند، از لحاظ روحی و عاطفی بسیار تحت فشار می باشد.

برخورد صحیح و تخصصی می تواند به آنها کمک کند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارد. در نتیجه داشتن شرایط روحی مناسب و ایجاد فضای عاطفی و دوستانه و به دور از خشم و پرخاشگری می تواند بسیار کمک کننده و تاثیرگذار باشد.

شرایط امکانات رفاهی مرکز

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در روند بهبودی افراد شرایط و امکانات رفاهی کمپ ترک اعتیاد خرمشهر است. یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر که دارای امکانات رفاهی مناسبی برای مقیمان خود است، می تواند به خوبی به آن ها در ادامه مسیر ترک اعتیاد از انواع مواد اعتیاد آور کمک نماید.
افرادی که در حالت اولیه ترک جسمی و روانی هستند، دچار حالات بی قراری و اضطراب می شود. در نتیجه برای کمک به آنها باید شرایط رفاهی و سرگرمی برای آنها فراهم شده باشد. انواع ورزش های سبک و امکانات اولیه ورزشی و تفریحی می تواند به آنها کمک نماید. حقیقتاً ترک اعتیاد یک فرایند دردناک و پیچیده است و افراد برای گذراندن این دوران نیاز به کمک ها متعدد دارد.

معرفی کمپ ترک اعتیاد خرمشهر

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر یکی از استاندارد ترین مراکز درمانی در استان خوزستان است که تمامی شرایط لازم برای ایجاد یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان را فراهم کرده است.
این مرکز تخصصی ترک اعتیاد با مدیریت مجرب و کارآزموده خانم نجفی یکی از بهترین کمپ ترک اعتیاد در آبادان می باشد.
این مرکز با ایجاد فضایی مناسب و تخصصی و با استفاده از نیروهای متخصص و مجرب در زمینه اعتیاد شامل کادری متخصص از مشاورین و مددکاران می باشد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی ترک اعتیاد در منزل لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.