مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز چه نام دارد؟ برای بستری نمودن فرد معتاد در یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد دارای چه امکاناتی است؟

مشخصات مرکز ترک اعتیاد غیر استاندارد

در سالهای اخیر مراکز ترک اعتیاد بسیاری در سطح کشور بازگشایی و راه اندازی شده است. اما نکته حائز اهمیت آن است که این مراکز به دلیل کمبود نظارت کافی، دارای استانداردهای لازم برای ایجاد یک محیط سالم و درمانی برای بهبودی از اعتیاد نیستند. در ادامه به توضیح کم و کاست های این مراکز غیر استاندارد صحبت خواهد شد. لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز غیر استاندارد، دارای شرایط و امکانات لازم برای ترک اعتیاد افراد نیستند. این قبیل مراکز درمانی به صورت پراکنده در سطح شهرها به چشم می خورد. معمولاً این نوع مراکز ترک اعتیاد به شکل سنتی اقدام به بستری نمودن افراد معتاد می کنند. در این مراکز، امکانات اولیه و استاندارد برای درمان وجود ندارد و افراد متخصص که توانایی کمک به افراد معتاد را دارند در این مراکز وجود ندارد.
عمدتاً شرایط این نوع از مراکز ترک اعتیاد از لحاظ محیطی، روحی و روانی و همچنین امکانات رفاهی دیگر دارای استانداردهای لازم نیست. در حقیقت بستری شدن افراد در این گونه مراکز بستری درمانی نه تنها به فرد معتاد کمک نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد صدماتی دیگر افراد می گردد.

در حقیقت اعتیاد و بهبودی از آن یک موضوع کاملاً تخصصی است که نیاز به تخصص های لازم در این زمینه دارد، که غالباً این نوع مراکز دارای این نوع شرایط تخصصی و درمانی نیستند.

در ادامه به توضیح شرایط استاندارد یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز پرداخت خواهد شد. در حقیقت در این مقاله به توضیح و تشریح شرایطی که یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید داشته باشد تا بتواند به مددجویان خود کمک نماید، پرداخته ایم.

شرایط یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز استاندار

همانطور که گفته شد برای آنکه یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز بتوانند شرایط استاندارد برای بستری نمودن افراد معتاد را احراز نمایند، باید دارای استانداردهای لازم بر اساس پروتکل های بین المللی درمانی باشد. در این نوع مراکز استاندارد شرایطی وجود دارد که افراد معتاد می تواند دوره های درمانی خود را از اعتیاد به راحتی و با موفقیت سپری کنند.

مرکز ترک اعتیاد، یک مرکز بستری درمان میان مدت است که با ایجاد و فراهم آوردن شرایط مورد نیاز برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر، سعی در کمک رساندن به افراد بیمار و معتاد می باشد. این مراکز با دارا بودن انواع امکانات و شرایط آموزشی می توانند به افراد در مسیر بهبودی از اعتیاد کمک نمایند.

از آن جا که ترک اعتیاد یک موضوع تخصصی و کاملاً پیچیده است برای بهبودی از آن نیاز به امکانات و شرایط استاندارد است. هنگامی که یک فرد تصمیم به قطع مصرف مواد مخدر می کند، در گام های اولیه می تواند با مشکلات عدیده ای روبرو گردد. در همین راستا اگر مرکز ترک اعتیاد زنان دارای شرایط استاندارد و مناسبی نباشد نمی‌تواند به روند بهبودی از اعتیاد کمک نماید.

شرایط و امکانات استاندارد

در یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی مانند مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز، برای دستیابی به شرایط ایده آل برای ترک اعتیاد افراد باید امکانات و شرایط استاندارد اولیه در آن مرکز فراهم شده باشد. افراد در دوران ترک اعتیاد اولیه نیاز مبرم به امکانات مورد نیاز برای ادامه روند بهبودی خود دارند. در همین راستا در این مقاله کمپ ترک اعتیاد اهواز به برشمردن مهمترین روس این امکانات و شرایط پرداخته است.

  امکانات و شرایط محیطی
  امکانات و شرایط عاطفی و روحی
  امکانات و شرایط آموزشی
  امکانات و شرایط تفریحی

همانطور که در بالا گفته شد مهمترین امکاناتی که یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید داشته باشد شامل مواردی است که هر کدام به نوعی در روند بهبودی افراد تاثیر گذار هستند. در نتیجه بسیار مهم است که در یک کمپ ترک اعتیاد این شرایط و امکانات فراهم شده باشد.

۱- امکانات و شرایط محیطی




در برپایی یک مرکز ترک اعتیاد زنان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در روند بهبودی افراد، شرایط محیطی و امکاناتی است که در آن مرکز وجود دارد. هنگامی که یک فرد اقدام به ترک اعتیاد به مواد مخدر می کند از لحاظ جسمی و روانی به شدت تحت فشار است. از آنجا که افراد در این دوران بسیار پرتنش و مستقر هستند، مرکز بستری ترک اعتیاد باید دارای شرایط متعادلی از لحاظ محیطی باشد.
شرایط محیطی مناسب دارای چند جز میباشد که هرکدام میتواند در روند بهبودی تاثیر داشته باشد. اما مهمترین این شرایط عبارتند از:

  • فضای مناسب درمانی
  • وسعت فضای مورد نیاز برای دوره های درمانی
  • وجود فضاهای مناسب آموزشی و تفکیک شده
  • شرایط محیطی مناسب از لحاظ نظافت و نظم

و موارد دیگر.
همانطور که گفته شد هر کدام از این شرایط می‌تواند در روند بهبودی فرد از اعتیاد تاثیر داشته باشند. وجود فضای مناسب برای جداسازی دوره های درمانی و ایجاد فضاهای آموزشی در یک مرکز می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین افراد در دوره های مختلف می بایست بتوانند از دیگر اعضا و مددجویان و مقیم مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز تفکیک شده اسکان یابند. به این معنا که افراد در دوره سم زدایی باید در فضاهای جدا از بقیه افراد قرار داشته باشند زیرا نیاز به استراحت تمرکز بیشتری برای گذراندن دوره‌های اولیه سم زدایی دارند.
همچنین افرادی که دوره سم زدایی اولیه را گذرانده اند و می‌توانند کم کم وارد فعالیت های دیگر در طی روز شوند، می بایست از افرادی که توانایی همراهی آنها را ندارند جدا باشند تا بتوانند به آسودگی به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.

۲- مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز | امکانات و شرایط عاطفی و روحی

همانطور که توضیح داده شد افراد در دوره‌های اولیه سم زدایی و ترک اعتیاد از شرایط روحی جسمی و روانی مناسبی برخوردار نیستند. این افراد بسیار آسیب پذیرند و به سرعت می توانند از مسیر بهبودی خارج شوند. هنگامی که یک فرد در یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز بستری می‌شود، نیاز به محیطی آرام و سرشار از صمیمیت و دوستی دارد. در یک مرکز ترک اعتیاد باید رفتارها و برخوردها با مددجویان را مقیم آن بسیار حرفه ای باشد و از ایجاد تنش و فضای ناآرام جلوگیری به عمل آید.

معمولاً در محیط های درمانی افراد نیاز به آرامش و سکوت دارد و باید شرایطی فراهم شده باشد تا افراد بتوانند در سکوت و آرامش به دور از هرگونه تنش و اضطراب دوران سخت سم زدایی و ترک اعتیاد خود را سپری نمایند.

اما همانطور که گفته شد شرایط روانی و عاطفی افراد باید در نظر گرفته شود. در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد باید جلسات آموزشی برای متعادل سازی افراد از لحاظ عاطفی و روانی برگزار شود. اگر در یک مرکز اقامتی میان برده است شرایط محیطی لازم برای رشد فکری و روانی افراد وجود داشته باشد، آنها می توانند به راحتی این دوران را سپری کرده و به رشد و بالندگی برسند.

۳- امکانات و شرایط آموزشی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در روند بهبودی افراد در یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز موضوع آموزش در آن مرکز می باشد. در روند بهبودی افراد از اعتیاد موضوع آموزش و تعلیم تقریبا مهمترین موضوع می باشد. در حقیقت در مفهوم بیماری اعتیاد بیان می شود که موضوع آگاهی از علائم بیماری اعتیاد از مهمترین و تاثیر گذارترین مباحث در روند درمان اعتیاد است.

در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد وجود محیطهای آموزشی تفکیک شده برای مددجویان و مقیمان مرکز بستری ترک اعتیاد، می تواند بسیار تاثیر گذار و مفید باشد. اعتیاد یک بیماری پیشرونده و کشنده است که اگر برای بهبودی از آن آگاهی و آموزش های لازم وجود نداشته باشد تقریبا رهایی از آن غیر ممکن است.

در مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز، با فراهم آوردن محیط آموزشی مناسب و دلباز و با وجود متخصصین زبده در امر اعتیاد، شرایط لازم برای بهبودی زنان از اعتیاد در شهر اهواز فراهم شده است.

۴- امکانات و شرایط تفریحی

هنگامی که یک فرد تصمیم به ترک اعتیاد از انواع مواد اعتیاد آور را می گیرد، به شکلی سخت و دردناک از لحاظ جسمی، روانی و روحی تحت فشارهای شدیدی قرار می گیرد. برای آنکه یک فرد بتواند روند درمانی خود را کامل نماید و در ترک باقی بماند، می بایست در دوران ترک اعتیاد جسمی و اولیه خود شرایط مناسبی داشته باشد.

در مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز استاندارد، شرایط و امکانات رفاهی برای سرگرمی و گذران اوقات بهتر برای مقیمان مرکز ترک اعتیاد باید تعبیه شده باشد. مهمترین این امکانات عبارتند از:

  • ۱- وجود کتابخانه برای مطالعه افراد و مقیمان مرکز
  • ۲- وجود وسایل صوتی و تصویری برای سرگرمی افراد در مرکز
  • ۳- وجود وسایل ورزشی و بازی در مرکز مانند میز پینگ پنگ و غیره
  • ۴- وجود فضای تفریحی و باز برای تنفس و هواخوری افراد مددجو

این امکانات و شرایط می تواند متفاوت و متغیر باشد. در هر مرکز ترک اعتیاد این امکانات می تواند متفاوت و متغیر باشد. اما بر اساس وسعت مرکز و توانایی آن در ارائه خدمات درمانی، این شرایط دارای تنوع بیشتر و یا کمتری می تواند باشد.

اما مرکز ترک اعتیاد زنان با ارائه امکانات مناسب درمانی و تخصصی دیگر توانسته شرایط و امکانات تفریحی مناسبی را در کنار امکانات و شرایط دیگر به خوبی فراهم آورده است.

درباره مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز

مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز یکی از بهترین مراکز ترک اعتیاد با رتبه ممتاز در سطح و کشور و استان خوزستان است که در شهر اهواز با مدیریت بانو بهزادنیا در حال کمک رسانی به بانوان معتاد استان می باشد. این مرکز با فضایی دلباز و وسیع با امکاناتی بی نظیر در حال کمک رسانی به زنان و بانوان معتاد در استان خوزستان و شهر اهواز است. این مرکز با نظارت سازمان بهزیستی کشور توانسته، رتبه ممتاز مراکز ترک اعتیاد زنان در اهواز را کسب نماید.

عزیزان و همراهان ارجمند جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بستری نمودن فرد بیمار خود در مرکز ترک اعتیاد لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : کمپ ترک اعتیاد زنان در اهواز