بایگانی مهر ۱۴۰۰ :: مجله خبری خبرواژه

معرفی مراکز درمانی و خدماتی و مقالات پزشکی و روانشناختی

۹ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

عوامل بروز اعتیاد

مرکز ترک اعتیاد اهواز : عوامل بروز اعتیاد کدامند و چگونه می توان آنها را شناخت؟ برای شناخت علل و عوامل اعتیاد به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ آیا برای بروز اعتیاد در زندگی افراد علل و عواملی وجود دارد؟

کمپ ترک اعتیاد اهواز با جمع آوری اطلاعات دقیقی در رابطه با موضوع عوامل بروز اعتیاد در زندگی افراد سعی کرده تا مطالب مهمی را در این زمینه در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگز تمایل دارید در این زمینه بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

 

منبع نوشته : عوامل اعتیاد

 

همانطور که در علم اعتیاد بیان شد، اعتیاد همانند بیماری های مزمن دیگر دارای ویژگی های بخصوصی است که آن را در رده بیماری های مزمن قرار می دهد. آشنایی با این خصوصیات و شناخت علل و عوامل اعتیاد کمک خواهد کرد، در ک و دریافت دقیقی از ماهیت این بیماری پیچیده پیدا کرده و بتوان در مقابل آن اقدامات موثری را برای نجات شخص بیمار ارائه کرد.

اعتیاد یک بیماری پیچیده است که تنها یک عامل خاص در بروز آن دخیل نمی باشد.

در ادامه به دو موضوع کلیدی در این مبحث پرداخته خواهد شد :

  • عوامل موثر در بروز اعتیاد
  • ویژگی های بیماری اعتیاد

عوامل بروز اعتیاد

جهت توضیح بیشتر بیماری اعتیاد باید عنوان کرد که در بروز این بیماری عوامل مختلف و متنوعی دخالت دارند که از میان آنها می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

  • ژنتیک
  • محیط اجتماعی
  • جنسیت
  • ضعف مهارت های اجتماعی
  • مسائل روانی
  • آسیب های روحی
  • روابط نابسامان خانوادگی
  • قومیت
  • فشار دوستان

در ادامه باید عنوان کرد که علم پزشکی تا کنون موفق به معرفی یک روش، متد یا داروی به خصوصی برای در مان این بیماری نشده است. اما در این بین یکی از موثرترین روش ها برای درمان و بهبودی از این بیماری مهلک، روش و برنامه ۱۲ قدمی است که در حدود هفتاد سال است که کارایی و تاثیر مثبت خود را در رابطه با بهبودی از این بیماری به اثبات رسانده است.
برنامه های ۱۲ قدمی با ارئه کارآمدترین ابزارهای روحانی، شناختی و رفتاری، بستری را برای بهبودی و رهایی از اثرات مخرب این بیماری فراهم آورده است.

عوامل بروز اعتیاد | ویژگی بیماری اعتیاد

بیماری اعتیاد همانند بیماری های دیگر جسمی و روحی دیگر، دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر بفردی است که مهمترین آنها عبارتند از :

  • مزمن بودن
  • پیشروندگی و کشنده بودن
  • ایجاد اختلالت عقلی و انکار
  • مستقل بودن
  • ایجاد وسوسه و ویار
  • غیر قابل اداره کردن زندگی

مزمن بودن

اعتیاد یک بیماری مزمن مغزی است که در شخص مبتلا به آن حالتی بنام اجبار به مصرف بوجود می آورد که این خود منجر به مصرف بی رویۀ مواد مخدر می شود که البته با وجود علم به زیان آور بودن این مواد اتفاق می افتد. با مصرف مواد مخدر به تدریج ساختار و فعالیت های مغزی حالتی غیر عادی پیدا می کند. این تغییرات می تواند پی آمدهای بلند مدت زیادی داشته باشد و به ایجاد الگوهای فکری توأم با وسوسه و اجبار منجر شود.
البته تاکنون هیچ دارویی برای بهبود این بیماری تولید نشده است، اما مانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر می توان آن را با موفقیت اداره نمود و بطور روزانه تحت اختیار و کنترل درآورد. مانند افرادی که از بیماری دیابت، آسم یا نارسایی های قلبی رنج می برند، افراد معتاد هم به کمک برنامه های ۱۲ قدمی می توانند به صورت روزانه و با کارکرد قدم های ۱۲ گانه، شرکت در جلسات بهبودی و فعالیت های دیگر بهبودی، این بیماری را در نقطه ای از فعالیتش متوقف کنند.

عوامل بروز اعتیاد | پیشروندگی اعتیاد

بیماری اعتیاد پیش رونده است به این معنی که با گذشت زمان وخیم تر شده و هرگز از بین نمی رود. علاوه بر این، دست کشیدن از مصرف مواد مخدر برای یک دوره زمانی خاص به این معنی نیست که مصرف مجدد آن بدون اشکال می باشد. تجربه نشان داده است معتادانی که پس از مدتی پاکی، دوباره مصرف مواد مخدر را از سر می گیرند، دقیقا با همان شدت قبلی به مصرف مواد مخدر ادامه می دهند.
در ادامه باید بیان نمود که در صورت خودداری از بهبودی و درمان اعتیاد، این بیماری می تواند شخص را به ورطه نابودی بکشاند و با ادامه یافتن مصرف مواد مخدر، مغز، کبد، قلب و درگر اجزای بدن آسیب جدی می بینند و سرانجام زندگی فرد از بین می رود.

عدم سلامت عقل و انکار

مصرف بی رویه و بلند مدت مواد مخدر به سیستم ارتباطی مغز آسیب وارد کرده و سبب می شود که شخص نتواند واقعیت را از توهم و خیال های باطل تشخیص دهد. این امر سبب می شود تا ما از یک مکانیزم دفاعی که انکار نامیده می شود رنج ببریم.
انکار در واقع نوعی دیوانگی است چون شیوه تفکر شخص را از حالت منطقی و صحیح خود خارج می کند. به این دلیل که شخص از وضعیت و شرایطی که در آن قرار دارد ناآگاه است. انکار سبب می شود که مصرف مواد مخدر ادامه پیدا کند.
انکار مهمترین عامل و اصلی ترین مانع برای روبرو شدن با واقعیت بیماری اعتیاد است. بسیاری از معتادین، خود فریبی و انکار را تا پای مرگ ادامه می دهند و بسیاری دیگر نیز تنها در زمان رسیدن به عجز کامل و یا هنگامی که سرشان به سنگ بخورد این مشکل را می پذیرند.

عوامل بروز اعتیاد | مستقل بودن

بیماری اعتیاد دارای یک ماهیت منحصر به فرد و جداگانه بوده و توسط بیماری های دیگر بوجود نیامده است. افراد بیمار و معتاد صرفأ به علت شرایط اجتماعی، شرایط زیستی یا بیولوژیک به بیماری اعتیاد مبتلا نمی شوند، اما علم پزشکی ثابت کرده است که برخی عوامل از جمله عوامل ژنتیکی ممکن است در بروز این بیماری دخیل باشند.
ممکن است که شخص به علت شرایط یا ملاحظات خاص درمانی، مصرف مواد مخدر را آغاز کند اما پس از آنکه بیماری پیشرفت کرد، اعتیاد خود به بیماری ای جداگانه تبدیل شود.

وسوسه و ویار

یکی از ویژگی های بارز و مهم بیماری اعتیاد وسوسه است. مصرف مواد مخدر احساس لذت زیادی ایجاد می کند که فرد معتاد با وجود زیان آور بودن مواد مخدر برای خود و اطرافیان، بیش از پیش به مصرف مواد مخدر ادامه می دهد.
اشتغال فکری بیمارگونه شخص حول محور مواد مخدر یا رفتار اعتیادی، باعث می شود تا فرد معتاد نتواند به جنبه های دیگر زندگی خود از جمله : تندرستی، خانواده، شغل و یا اطرافیان دیگر اهمیت دهد.
در آخر ناگفته نماند که همین اشتغال فکری در مورد مواد یکی از تاثیرات مصرف مواد مخدر بر مغز شخص می باشد.

عوامل بروز اعتیاد | غیر قابل اداره کردن

بیماری اعتیاد سرانجام سبب می شود تا شخص به بسیاری از عوارض و پیامدهای ناخوشایند این بیماری دچار شود. پیامدهای ناگوار بیماری اعتیاد سبب می شود تا سرنوشت و عاقبت فرد معتاد به یکی از عوامل زیر ختم گردد:

  • نتایج روانی
  • نتایج جسمی
  • نتایج رابطه ای
  • نتایج اجتماعی
  • نتایج شغلی
  • نتایج مالی

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی ترک اعتیاد در منزل لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر

بهترین کمپ ترک اعتیاد خرمشهر چه نام دارد و در کجا وقع شده است؟ برای بستری نموردن بیمار در کمپ ترک اعتیاد خرمشهر به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

کمپ ترک اعتیاد اهواز با ارائه مطالب دقیقی در مورد مراکز درمان اعتیاد در شهر خرمشهر سعی کرده تا اطلاعات دقیقی در مورد مراکز درمان استاندارد و غیر استاندارد را اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این باره بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید و در انتهای آن ما را از نظراتتان مطلع بفرمایید.

 

منبع نوشته : کمپ ترک اعتیاد

 

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر | تاریخچه کمپ ها

همانطور که پیشتر گفته شد، مراکز درمانی پس از شکل گیری جلسات دوازده قدمی در ایران شروع به ایجاد کرد. جلسات قدم های ۱۲ گانه در ایران حدود ۲۰ ساله وارد ایران شد و به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. پس از آنکه تعداد بسیاری در این جلسات موفق شدند که اعتیاد خود را کنار بگذارند افرادی در بین آنها پیدا شد که بر اساس اصول روحانی قدم های دوازده گانه شروع به خدمت رسانی و رساندن پیام بهبودی به دیگران شدند کردند.
در این اثنا، پس از آنکه روش درمانی دوازده قدم قوام یافت، مراکز درمانی توسط افرادی مانند فروهر در ایران شکل گرفت. اولین نوع از این مراکز درمانی کمپ های ترک اعتیاد بودند، یک فضای درمانی برای معتادان در حال عذاب که بر اساس اصول دوازده قدم به معتادان کمک می‌کردند تا اعتیاد خود به انواع مواد اعتیاد آور را ترک نمایند.

اما نکته حائز اهمیت آن است، که این مراکز درمانی در ابتدای شکل گیری دارای استانداردهای لازم برای ترک افراد نبودند و بیشتر به صورت سنتی به افراد کمک می‌کردند تا مواد اعتیاد به مواد مخدر خود را ترک نمایند. اما پس از آنکه، اطلاعات و دانش افراد نسبت به موضوع علم اعتیاد بیشتر شد این نوع مراکز درمانی شروع به تغییرات کردند و استانداردهای لازم را برای ترک اعتیاد افراد پیدا کردند.

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر | مراکز غیر استاندارد

و در حالیکه کمپ ترک اعتیاد خرمشهر در ایران در حال رشد و افزایش بود، مراکزی بازگشایی شد که دارای شرایط بسیار ابتدایی و غیر استاندارد بودند. این مراکز بدون هیچ گونه نظارتی از طرف سازمان بهزیستی کشور و یا مراکز ذیصلاح ایجاد می شدند.
در این مراکز افراد و معتادین در حال عذاب بستری می شدند و بدون هیچ گونه تخصص و تجربه ای در زمینه ترک اعتیاد مجبور بودند با روش های سنتی و گاه آن کاملاً اشتباه اعتیاد خود را کنار بگذارند.

در این مراکز به دلیل نبود متخصصین امر و افراد متبحر در زمینه ترک اعتیاد، افراد به شدت تنبیه می شدند و به دلیل عدم آگاهی لازم در نحوه برخورد با یک معتاد به شکلی بی رحمانه، افراد مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند. در حقیقت این روشی بود که افراد را مجبور می کرد که مواد مصرف نکند.

ماهیت بیماری اعتیاد

پس از آنکه جلسات دوازده قدمی در ایران شکل گرفته است و آگاهی و تخصص افراد نسبت به ماهیت اعتیاد بیشتر شد و در اثر نتایج علمی و تخصصی که در رابطه با اعتیاد انجام شده بود به دست آمده بود، متوجه شدیم که اعتیاد یک بیماری و ناخوشی روحی، روانی و جسمی است.
این بیماری دارای علائم و عوارض است و مانند بیماری های دیگر دارای روش درمانی و بهبودی می باشد. افرادی که به این ناخوشی مبتلا هستند به هیچ وجه به دلیل داشتن این بیماری بزهکار نیستند، بلکه این بیماری می تواند فرد را به بزهکاری بکشاند.

در در نتیجه می توان عنوان کرد برای بهبودی از اعتیاد باید روش ها و متدهای بخش خصوصی که البته کاملاً تخصصی و حرفه‌ای هستند استفاده شود.
اما هنگامی که فرد در یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر غیر استاندارد که دارای شرایط مناسبی برای درمان و بهبودی افراد نیز بستری می گردد، نمی‌تواند با این بیماری روبرو شود و بهبودی خود را آغاز نماید. در نتیجه گردانندگان آن مرکز مجبور می شوند از قوه قهریه استفاده کنند، زیرا اطلاعات و تخصص کافی هم ندارند که با اینگونه افراد که تمایلی به ترک اعتیاد خود ندارند روبه‌رو شوند.

روش ها و متدهای ترک اعتیاد

همانگونه که گفته شد اعتیاد یک بیماری است که برای درمان آن نیاز به روش ها و متدهای خاصی است. اگر افراد بر اساس ماده مخدری که مصرف می کنند، درمان‌های لازم و روش‎ها و متدهای مورد نیاز را دریافت نکنند نمی توانند بهبودی خود را از این بیماری ادامه دهند.
در رابطه با بیماری اعتیاد می توان گفت که این بیماری درمان ناپذیر است و به همین دلیل از بهبودی در رابطه با آن صحبت می شود، زیرا درمان به معنی خاتمه یافتن یک ناخوشی است.

اما اعتیاد یک بیماری است که درمان ناپذیر است و فرد برای بهبودی از آن و متوقف ساختن آن نیاز دارد که برای همه عمر از خود و بیماریش مراقبت کند. زیرا این ناخوشی به سرعت می کند و می تواند فرد را به عمق اعتیاد بازگرداند. بر اساس نوع و میزان ماده مخدر مصرفی فرد، روش ها و متدهای متفاوتی در کمپ ترک اعتیاد خرمشهر وجود دارد. همانطور که در مقاله انواع مواد اعتیاد آور توضیح داده شد مواد مخدر دارای چندین نوع و دسته هستند.
برای آشنایی با این نوع مواد لطفاً به مقاله انواع مواد مخدر اعتیاد آور مراجعه فرمایید.

انواع مواد مخدر

همانطور که می دانیم موادمخدر بسیاری طی تاریخ بشر تولید و تکثیر شده است. در سال های گذشته انواع مواد مخدر ایجاد شده است.
مهمترین مواد مخدر در دنیا عبارتند است:

  • مواد افیونی
  • مواد محرک
  • مواد توهم زا
  • مواد شیمیایی و صنعتی

هر کدام از این مواد مخدر دارای علائم و عوارض خصوصی است. بر اساس نوع ماده تشکیل دهنده این نوع مواد مخدر، فرد حالات و نشئگی های متفاوتی را تجربه خواهد کرد و می توان گفت که هر کدام از این انواع تاثیرات متفاوتی بر مغز و سیستم عصبی و احساسی فرد می گذارد.
اما نکته حائز اهمیت آن است که برای ترک کردن هر کدام از این انواع نیز نیاز به روش ها و متدهای جداگانه ای در کمپ ترک اعتیاد خرمشهر است، که برای بهبودی فرد از اعتیاد به آن نیاز است.

در گذشته تنها مواد افیونی در ایران وجود داشت. اما اکنون انواع و اقسام مواد های محرک و توهم زا و همچنین صنعتی به آن اضافه شده است و هر کدام از این دسته ها نیاز به درمان های بخصوص خود دارد.
به عنوان مثال ماده محرک شیشه دارای تاثیرات جسمانی و خماری نیست و محرومیت از آن فرد را دچار دردهای جسمانی نمی کند. اما این ماده محرک از لحاظ روانی و مغزی تاثیرات بسیار شدید و مخربی بر سیستم عصبی فرد می گذارد. در نتیجه برای درمان و بهبودی اعتیاد به شیشه از متدها و روش‌های خاصی است که روان فرد را مورد توجه قرار می دهد و نه جسم او را. بر همین اساس می توان گفت که هر کدام از مواد مخدر دارای روشی منحصر به فرد برای بهبودی است.

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر | شرایط و امکانات

همانطور که گفته شد، برای آنکه یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر بتوانند به خوبی به مددجویان و مقیمان خود کمک نماید، باید دارای شرایط استاندارد های لازم برای بهبودی افراد باشد.
در اینجا به توضیح این شرایط خواهیم پرداخت آنها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.
این شرایط شامل چهار مورد اصلی می باشد که عبارتند از:

  • شرایط محیطی
  • شرایط و امکانات آموزشی
  • شرایط روحی و روانی
  • امکانات رفاهی

در ادامه به توضیح هر کدام از این شرایط و توضیح آن خواهیم پرداخت.

شرایط و امکانات محیطی

یک مرکز ترک اعتیاد باید برای احراز استانداردهای لازم دارای شرایط محیطی لازم باشد. به این معنا که اگر یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر استاندارد دارای محیط و شرایط محیطی مناسب نباشد نمی تواند به مددجویان خود کمک نماید.
بر همین اساس برای آنکه یک کمپ ترک اعتیاد صلاحیت لازم برای کمک به افراد را داشته باشد باید دارای فضایی مناسب و دلباز و بزرگ باشد.
نظم و انضباط و پاکیزگی و بسیاری از شرایط دیگر را دقیقا اجرا نماید و دارای محیطی سالم برای مددجویان خود باشد. شرایط محیطی کمپ ترک اعتیاد خرمشهر شامل چندین مورد است که مهمترین آن پاکیزگی، خوراک و خواب مددجویان است. در یک کمپ ترک اعتیاد باید این شرایط برای افراد فراهم شده باشد تا با خیال آسوده بتوانند دوران نقاهت و بهبودی خود را به درستی طی نمایند.

همانطور که میدانیم هنگامی که یک فرد مواد مخدر را ترک می کند در مراحل اولیه بسیار تحت فشار است. بی قرار و مضطرب و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی ممکن است دردهای جسمی بسیاری داشته باشد. در نتیجه یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد خرمشهر باید بتواند شرایط لازم برای ترک او را در مراحل اولیه به خوبی فراهم نماید.

شرایط امکانات آموزشی

در بهبودی از اعتیاد موضوع آموزشی یکی از مهمترین مباحث درمانی می باشد. برای آنکه یک فرد بتواند با اعتیاد خود مقابله کند و آن را متوقف سازد باید آموزش های لازم را دریافت نماید. در غیر این صورت بدون آموزش و آگاهی های لازم در مقابله و متوقف ساختن بیماری اعتیاد کاری بسیار پیچیده و سخت و ناشدنی است. بر همین اساس یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر استاندارد باید دارای استانداردهای لازم آموزشی باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کلاس های آموزشی
  • جلسات دوازده قدم  
  • کلاس های مشاوره فردی و گروهی
  • جلسات خانواده
  • آموزش های تکمیلی مهارت های زندگی

در حقیقت بدون کلاس ها و جلسات آموزشی فرد نمی تواند دوران بهبودی موفقی را داشته باشد. فضاهای لازم آموزشی، انضباط و نظم در پیاده‌سازی این کلاس ها بسیار تاثیرگذار است و باید به آن اهمیت فراوان داده شود.

شرایط روحی و روانی

از آنجا که اعتیاد یک بیماری و ناخوشی روحی، روانی است کمپ ترک اعتیاد خرمشهر استاندار باید شرایط بسیار مناسب و استانداردی برای افراد از لحاظ روحی و عاطفی را ایجاد نماید.
طرز برخورد افراد و مددکاران مرکز با مددجویان بسیار مهم است. در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد به آبادان افراد متخصص در زمینه اعتیاد به خوبی می داند که چگونه باید با یک فرد برخورد نمایند به او کمک کنند تا با مشکلات ناشی از اعتیاد روبرو گردد. حالات احساسات یک فرد در حال اعتیاد بسیار متلاطم و غیر طبیعی است و فرد به سرعت دچار خشم و پرخاشگری می گردد. افراد هنگامی که در حال سم زدایی و ترک جسمی هستند و در مراحل اولیه ترک به سر می برند، از لحاظ روحی و عاطفی بسیار تحت فشار می باشد.

برخورد صحیح و تخصصی می تواند به آنها کمک کند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارد. در نتیجه داشتن شرایط روحی مناسب و ایجاد فضای عاطفی و دوستانه و به دور از خشم و پرخاشگری می تواند بسیار کمک کننده و تاثیرگذار باشد.

شرایط امکانات رفاهی مرکز

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در روند بهبودی افراد شرایط و امکانات رفاهی کمپ ترک اعتیاد خرمشهر است. یک کمپ ترک اعتیاد خرمشهر که دارای امکانات رفاهی مناسبی برای مقیمان خود است، می تواند به خوبی به آن ها در ادامه مسیر ترک اعتیاد از انواع مواد اعتیاد آور کمک نماید.
افرادی که در حالت اولیه ترک جسمی و روانی هستند، دچار حالات بی قراری و اضطراب می شود. در نتیجه برای کمک به آنها باید شرایط رفاهی و سرگرمی برای آنها فراهم شده باشد. انواع ورزش های سبک و امکانات اولیه ورزشی و تفریحی می تواند به آنها کمک نماید. حقیقتاً ترک اعتیاد یک فرایند دردناک و پیچیده است و افراد برای گذراندن این دوران نیاز به کمک ها متعدد دارد.

معرفی کمپ ترک اعتیاد خرمشهر

کمپ ترک اعتیاد خرمشهر یکی از استاندارد ترین مراکز درمانی در استان خوزستان است که تمامی شرایط لازم برای ایجاد یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان را فراهم کرده است.
این مرکز تخصصی ترک اعتیاد با مدیریت مجرب و کارآزموده خانم نجفی یکی از بهترین کمپ ترک اعتیاد در آبادان می باشد.
این مرکز با ایجاد فضایی مناسب و تخصصی و با استفاده از نیروهای متخصص و مجرب در زمینه اعتیاد شامل کادری متخصص از مشاورین و مددکاران می باشد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی ترک اعتیاد در منزل لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

علائم اعتیاد به حشیش

مرکز ترک اعتیاد در اهواز : بارزترین علائم اعتیاد به حشیش کدامند و برای شناخت و بهبودی از آن چه باید کرد؟ مهمترین علائم اعتیاد به حشیش را چگونه می توان شناسایی کرد و برای آزمایش اعتیاد به حشیش چه باید کرد؟

کمپ ترک اعتیاد اهواز با با جمع آوری مطالبی در رابطه با اعتیاد به حشیش سعی کرده تا مطالب مهمی را در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

 

منبع نوشته : اعتیاد به حشیش

 

در مورد اعتیاد به حشیش و مصرف آن داستانها و حکایات بسیاری وجود دارد که از جمله آن می توان به این جملات اشاره کرد که این ماده اعتیاد آور نیست و استفاده از آن هیچ خطری برای فرد و سلامتی او ندارد.

علائم اعتیاد به حشیش

اما نکته حائز اهمیت در همین رابطه این است که همانطور که استفاده از الکل و دیگر داروهای تجویری و نسخه ای پس از مدتی که از مصرف آن می گذرد بدن فرد برای دریافت حالات اولیه آن باید دوز بالاتری از آنها را مصرف نماید، مصرف حشیش در علائم اعتیاد به آن باید به مرور دوز آن را بالا برد.

در همین رابطه اگر فردی از حشیش استفاده می کند و هنگام خودداری از مصرف آن دچار علائم ترک اعتیاد به حشیش مانند وسوسه های شدید و خماری می شود، این موضوع نشانه علائم اعتیاد به حشیش است و فرد باید برای ترک جسمی و روانی اعتیاد خود چاره ای بیاندیشد.

مصرف حشیش می تواند اثرات کوتاه مدت و در ظاهر آرامش بخشی را برای فرد ایجاد نماید و در آن زمان کاملا تفریحی به نظر برسد، اما تحقیقات نشان داده است که تقریبا ۳۰ درصد از افرادی که از آن استفاده می کنند دارای علائم اعتیاد به حشیش هستند و باید آزمایش اعتیاد به حشیش بدهند.

اعتیاد به حشیش!

افرادی که قبل از سن ۱۸ سالگی از حشیش استفاده می کنند، احتمال اعتیاد آنها به حشیش ۱۰ برابر بیشتر از افرادی است که بعد از سن بزرگسالی از آن استفاده کرده اند، زیرا علائم اعتیاد به حشیش در این افراد بیشتر است و علائمی همچون تحریک پذیری مزمن، تغییر حالات روحی و روانی شدید، مشکل خواب و وسوسه های شدید مصرف که می تواند تا روزها بعد از تلاش برای قطع مصرف حشیش ادامه یابد.

وابستگی به حشیش به معنی این است که مغز فرد به مواد شیمیایی موجود در ماده مخدر گل سازگار شده است این موضوع به شکل اتفاق می‌افتد که فرد برای رسیدن به همان حالات نه اولیه باید مقدار بیشتری از ماده مخدر را مصرف نماید که البته این امر باعث افزایش اعتیاد و مصرف فرد خواهد شد.
از مهمترین علائم اعتیاد حشیش تاثیرگذاری این ماده مخدر بر زندگی روزمره فرد می باشد که از مهمترین مشکلات ایجاد شده در اثر اعتیاد به این ماده مخدر مشکل تمرکز و انجام مسئولیت ها در محیط کاری و تحصیلی می باشد. در همین رابطه برای دستیابی موفقیت آمیز برای ترک اعتیاد به حشیش نیاز به کمک های تخصصی و حرفه ای در یک مرکز ترک اعتیاد در اهواز نیاز است تا فرد بتواند کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورد و جلوی پیشرفت اعتیاد خود را بگیرد.

نشانه های اعتیاد به حشیش

مصرف ماده مخدر حشیش در افراد می تواند دارای تاثیرات متفاوتی باشد اما نکته مهم این است ماده مخدر است و استفاده از آن در نهایت تبدیل به یک اعتیاد خواهد شد. در علائم اعتیاد به حشیش، هنگامی که متوجه می شود که به ماده مخدر اعتیاد پیدا کرده تاثیرات مخرب و منفی آن را بر روی زندگی خود مشاهده می کند.
اما نکته این است که برخی افراد می توانند بدون ایجاد وابستگی و یا اعتیاد به این ماده مخدر از آن استفاده کنند اما نکته حائز اهمیت آن است که مصرف کوتاه و یا بلند مدت این ماده مخدر می تواند فرد را در معرض آسیب های روحی و جسمی قرار دهد و فرهنگ آن متوجه شود که دیگر خیلی دیر شده است و توانایی دست کشیدن از اعتیاد به حشیش را از دست داده باشد.
مهمترین علائم اعتیاد به حشیش عبارتند از:

علائم رفتاری اعتیاد حشیش

  • غیبت‌های مکرر از محیط کاری یا تحصیلی
  • کاهش عملکرد در محیط کار یا مدرسه
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها و رویدادهای مهم زندگی
  • دروغگویی، پنهان کاری و اشکال دیگر فریب مربوط به مکان ها و فعالیت ها
  • در اختیار داشتن وسایل مصرف ماده مخدر حشیش از دیگر علائم اعتیاد به حشیش است
  • عدم توانایی در متوقف سازی این اعتیاد
  • استفاده از حشیش در شرایط مهم و خطرناک بدون در نظر گرفتن عواقب آن

اثرات کوتاه مدت مصرف به حشیش

  • احساس آرامش روحی
  • زیاد صحبت کردن و خنده های بی دلیل
  • احساس گرسنگی اغراق‌آمیز
  • حواس تقویت شده مانند مشاهده رنگ های واضح و روشن
  • سپری شدن زمان به سرعت
  • مشکلات حافظه
  • احساس خواب آلودگی
  • احساس سردرگمی و وحشت
  • پارانویا و اضطراب
  • توهم

علائم اعتیاد به حشیش | خطرات مصرف حشیش

استفاده مداوم از این ماده مخدر در طولانی مدت می تواند به سلامت جسمی و روانی فرد صدمات جدی وارد کند. اگر فردی به حشیش معتاد گردد، بدین معنی است که بدن او با حضور ماده مخدر در سیستم درونی خود سازگار شده است و اگر فرد تصمیم به قطع مصرف ماده مخدر نماید، ممکن است علائم اعتیاد به حشیش مانند مشکلات خواب، اضطراب و وسواسی شدید برای مصرف حشیش در او نمایان شود. این حالات ممکن است تا دو هفته ادامه پیدا کند و اگر فرد مجددا مصرف نماید اعتیاد در خود خواهد کرد مگر آنکه از کمک های تخصصی یک مرکز ترک اعتیاد برنامه‌های درمانی جامع آن بهره مند گردد.

اثرات طولانی مدت استفاده از حشیش

هنگامی که یک فرد ماده مخدر حشیش معتاد می گردد و برای مدت های طولانی از آن استفاده می کند علائم اعتیاد به حشیش و عوارض آن در فعال خواهد شد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • علائم روانی پریشی
  • افسردگی
  • سردرگمی و فراموشی
  • اضطراب و پارانویا
  • افزایش ابتلا به مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی

این مشکلات می توانند وخیم تر گردند در حالیکه ممکن است که دیگر مصرف حشیش و شاهدانه و یا حتی دارو نیز برای او کارساز نباشد.

علائم اعتیاد به حشیش ؛ علائم جسمی

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های گلو و ریه
  • کاهش باروری
  • اعتیاد به نیکوتین
  • آشفتگی های روزمره در زندگی فرد
  • مشکلات کار و مدرسه
  • کاهش تمرکز بر روی کارهای روزمره
  • از دست دادن انگیزه ادامه تحصیل و شغل
  • کاهش عملکرد در زندگی
  • مشکلات اجتماعی
  • مشکلات مالی
  • از بین رفتن علاقه به سرگرمی ها ی زندگی
  • عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی

این موارد از مهمترین علائم اعتیاد به حشیش می باشند که می توانند در یک فرد نسبت به پول مصرف حشیش و اعتیاد به آن در زندگی او هویدا شوند.

چه عواملی باعث ایجاد اعتیاد در فرد می شود؟

مصرف ماده مخدر حشیش می تواند باعث ایجاد احساسات و حالاتی در فرد گردد که از نظر روانی او را تحت تاثیر خود قرار دهد که مهمترین آن حالات آرامش کاسبی است به فرد دست می دهد و در صورتی که فرد از لحاظ روانی درمانهای لازم را دریافت نکند می تواند با مشکلات روانی بعدی روبرو شود که مهمترین آنها عبارتند از اضطراب و افسردگی است.

در همین رابطه اگر فردی با روبرو شدن با موقعیت های اجتماعی و حرفه‌ای خود دچار مشکل است و برای جلوگیری از حالات ناراحت کننده ای که در او به وجود می‌آید نیاز به مصرف حشیش داردT به احتمال زیاد علائم اعتیاد به حشیش در او ایجاد شده است که برای رفع آن به کمک های حرفه ای نیاز دارد.
اما از آنجا که شانس ابتلا به اعتیاد به حشیش در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد گاهی دیده شده برخی از افراد بدون ایجاد وابستگی های شدید می توانند از این ماده مخدر استفاده کنند. اما نکته حائز اهمیت آن است که میزان تی اچ سی در خون فرد می‌تواند احتمال اعتیاد در فرد را افزایش دهد.

عوامل ایجاد اعتیاد

اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ایجاد اعتیاد به حشیش نقش مهمی را ایفا می کنند که عبارتند از:

ژنتیک: اگر شما یک فرد از خویشاوندان خود را سراغ دارید که در مقاطع مختلف زندگی خود با اعتیاد دست و پنجه نرم کرده است ممکن است این موضوع بیانگر این باشد که شما مستعد داشتن شخصیت اعتیاد ای هستید و علائم اعتیاد به حشیش می تواند در شما ایجاد شود.

محیط: بر اساس تحقیقات گسترده ای که در رابطه با موضوع اعتیاد گفت انجام گرفته است اختلالات خانوادگی این افراد می‌تواند شانس ابتلا به اعتیاد در بزرگسالی را افزایش دهد. شاید این افراد به دلیل تمایل پس گرفتن سطح کنترل به اعتیاد گرایش پیدا میکنند. در همین رابطه هرچه یک فرد بیشتر و سریعتر مواد مخدر مصرف کند احتمال اعتیاد در افزایش پیدا خواهد کرد.

روانشناخت: اگر فردی با یک بیماری روانی دست و پنجه نرم کند ممکن است نسبت به استفاده از الکل و یا داروهای مخدر دیگر مانند حشیش برای کاهش علائم دردناک خود استفاده کند. این روش احتمالاً علائم اعتیاد به حشیش را در فرد تشدید می کند و می تواند باعث بروز مشکلات روانی دیگر در فرد گردد.

کلام آخر

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ شرایط لازم را برای دسترسی به بهبودی از اعتیاد برای افراد را فراهم آورده است. در این مرکز آزمایش اعتیاد به حشیش انجام می پذیرد و افراد پس از آنکه از اعتیاد خود مطلع و مطمئن شدند می توانند از کمک های تخصصی کمپ ترک اعتیاد و یکی از مراکز همکار اهواز کمپ را دریافت نمایند.
عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه و بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار اهواز لطفاً با مشاورین مرکز تماس حاصل فرمایید.
سرفراز باشید…

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

کمپ ترک اعتیاد ماهشهر

کمپ ترک اعتیاد ماهشهر چه نام دارد و برای یافتن آن چه باید کرد؟ برای بستری نموردن فرد معتاد خود در کمپ ترک اعتیاد ماهشهر به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

اعتیاد یک بیماری پیشرونده و کشنده است که به یکی از موضوعات و موضوع معضلات بزرگ جهانی تبدیل شده است. از آنجا که این بیماری بسیار پیشرونده و مرموز است و راه های درمانی آن به شکلی کاملاً تخصصی اتفاق می افتد.

افراد برای نجات از این بیماری مهلک و کشنده باید از کمک های تخصصی مراکز ترک اعتیاد، مشاورین اعتیاد و متخصص این زمینه اعتیاد به انواع مواد مخدر بهره مند شوند و استفاده کنند.

 

منبع نوشته : کمپ ترک اعتیاد در ماهشهر

 

در همین رابطه وب سایت تخصصی مرکز ترک اعتیاد اهواز که بر آن شده تا با معرفی مراکز ترک اعتیاد در سراسر کشور به کمک افراد بیمار اعتیاد و خانواده های آنها بشتابد. این مرکز درمانی با معرفی مراکز درمانی استاندارد در سطح کشور سعی می‌کند تا سریع ترین راه ممکن برای دریافت کمک های تخصصی به افراد معتاد را فراهم نماید.

اعتیاد چیست و برای بهبودی از آن چه باید کرد؟

برای معرفی مرکز ترک اعتیاد ماهشهر ابتدا لازم است تا در مورد ماهیت بیماری اعتیاد صحبت شود و شما با علائم بیماری اعتیاد بیشتر آشنا شوید. در دهه های گذشته اعتیاد به عنوان یک جرم محسوب شود و فرد معتاد یک مجرم بود. اما با پیشرفت علم و آگاهی بیشتر از این معضل بزرگ به مرور مشخص شد که اعتیاد یک بیماری است که افراد را در رده های مختلف سنی، تحصیلی و شغلی میتواند درگیر نماید.

ماهیت بیماری اعتیاد!

اعتیاد در حقیقت یک بیماری چند بعدی است که در تمام زمینه ها فرد را درگیر می سازد. اما اعتیاد با علائم آن شناخته نمی شود بلکه ماهیت آن از علائم و عوارض آن مستثنی است. برای شناخت دقیق بیماری اعتیاد باید به ماهیت آن پی برد و آن را با علائم اش اشتباه نگرفت. اعتیاد یک نیروی مخرب است که جسم، روح و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد را از جنبه های مختلف به انحطاط می کشاند.

 

اعتیاد یک بیماری کشنده است که در صورت متوقف ساختن آن می تواند فرد و زندگی اش را به نابودی بکشاند. اما نکته مهم در رابطه با بیماری اعتیاد این است که این بیماری بسیار مرموز و ناشناخته است و فرد را تا مراحل نهایی و حاد شدن به دنبال خود می کشاند. هنگامی که یک فرد شروع به مصرف مواد مخدر می کند، نمی‌داند که این ماده مخدر و بیماری اعتیاد است که او را به دنبال خود می کشد. بلکه تصور می کند که در حال انتخاب کردن مصرف مواد مخدر است، اما در حقیقت این بیماری اعتیاد است که به شکلی موذیانه او را تحت تاثیر قرار می دهد و به مصرف موادمخدر مجبور می سازد.

ابعاد بیماری اعتیاد!

از آنجا که بیماری اعتیاد یک بیماری چند جنبه ای است که باید با تمامی ابعاد آن آشنا شد. یکی از کارآمدترین روش های درمانی برای بهبودی از اعتیاد شناخت و آگاهی دقیق ماهیت آن است. هنگامی که یک فرد ماهیت اعتیاد برای او روشن می گردد می تواند بر علیه آن اقدامات کارساز از خود بروز نماید .مهمترین جنبه های بیماری اعتیاد عبارتند از:

  • جنبه جسمی
  • جنبه روانی
  • جنبه روحی
جنبه جسمی بیماری اعتیاد چیست؟

از علائم اولیه مصرف مواد مخدر، تاثیرات اولیه و جسمی است که بر روی جسم فرد می گذارد. مواد مخدر به طور همزمان بر روی ذهن و جسم فرد تاثیر می‌گذارد و به مرور زمان تاثیرات آن و جنبه‌های دیگر وجودی فرد نیز افزایش می یابد. بر اساس تحقیقات انجام شده، اگر یک فرد دارای بیماری اعتیاد باشد،جسم او نسبت به مصرف موادمخدر واکنش‌های شدیدی از خود نشان می‌دهد. از جمله علائم جنبه جسمی بیماری اعتیاد پدیده وی آر می باشد. افرادی که دارای بیماری اعتیاد هستند نسبت به مصرف مواد مخدر ویار حساس هستند و اشتهای سیری ناپذیری برای مصرف آن پیدا می‌کنند.

وسوسه های شدید و عدم کنترل در مصرف مواد مخدر از جسمی بیماری اعتیاد است.

جنبه روانی بیماری اعتیاد چیست؟

بیماری اعتیاد در یک فرد معتاد بر روی جنبه روانی فرد نیز تاثیرات مخرب می گذارد. هنگامی که یک فرد دچار بیماری اعتیاد می‌شود به شکل پیچیده روان او درگیر مسئله مصرف مواد مخدر می شود. قدرت استدلال خود را از دست میدهد و نمی تواند از لحاظ عقلانی جلوی مصرف خود را بگیرد. وسوسه های دائمی و شدید، اشتغال فکری معتاد گونه، انحرافات فکری معتاد گونه و بسیاری از حالات بیمار گونه ذهنی دیگر ذهن او را اشغال خواهد کرد و از روند معقول ذهنی او را خارج می سازد.

جنبه روحی بیماری اعتیاد کدام است؟

برای شناخت بیشتر بیماری اعتیاد و آگاهی از نحوه عملکرد آن فرد باید با تمامی جنبه های آن آشنا شود تا بتواند در مورد درمان و بهبودی از آن اقدامی اساسی نماید. کمپ ترک اعتیاد ماهشهر با برگزاری جلسات فردی و گروهی سعی در شناخت جنبه روحی بیماری اعتیاد و افراد مددجوی خود دارد.

اما بیماری اعتیاد از لحاظ روحی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. مهمترین نشانه جنبه روحی بیماری اعتیاد، در حقیقت خلاء روحی و روانی است که فرد با آن دست به گریبان خواهد شد. احساس تنهایی و عدم تعلق یکی از مهم ترین احساسات آزار دهنده در یک فرد معتاد است. هنگامی که فرد مواد مخدر مصرف می‌کند دچار نوعی تنهایی مزمن و آزار دهنده خواهد شد. در حقیقت بیماری اعتیاد با جداسازی فرد از ماهیت و درون خود او را به یک موجود تنها و توخالی تبدیل خواهد کرد به این شکل را مجبور می‌کند تا مواد مخدر مصرف نمایند.

پس از آشنایی مختصری که با جنبه‌های مختلف بیماری اعتیاد پیدا کردیم نکاتی باقی می‌ماند که در رابطه با یک کمپ ترک اعتیاد ماهشهر باید آنها را بیان نمود. کمپ ترک اعتیاد که دارای شرایط استاندارد است دارای چه خصوصیاتی می باشد؟ مرکز ترک اعتیاد چگونه مکانی است و چگونه به مددجویان و مقیم آن خود کمک می کند؟ اینها همگی سوالاتی هستند که پاسخ دقیق به آنها می تواند راهگشای بسیاری از افراد معتاد و خانواده‌های آنان باشد.

در این مقاله به پاسخگویی به تمامی این سوالات خواهیم پرداخت تا افراد بتوانند به بهترین شکل ممکن کمک های تخصصی خود را دریافت نمایند و از برتری اعتیاد نجات پیدا کند. لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

کمپ ترک اعتیاد ماهشهر استاندارد

همان طور که گفته شد یک مرکز بستری ترک اعتیاد باید دارای خصوصیات و امکانات مناسبی برای کمک رسانی به افراد مددجوی خود باشد. در یک مرکز درمانی دارای شرایط استاندارد باشد می‌تواند بر رویه درمانی افراد تاثیرات مثبت و چشمگیری بگذارد. مهمترین امکاناتی که یک مرکز درمانی باید داشته باشد عبارتند از:

  • ۱- شرایط و امکانات محیطی
  • ۲- شرایط و امکانات آموزشی
  • ۳- شرایط و امکانات رفاهی
  • ۴- شرایط روحی و عاطفی مرکز

شرایط و امکانات محیطی

اولین چیزی که در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر باید مورد توجه قرار گیرد محیط و فضای درونی آن مرکز است. یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید شرایط محیطی مناسبی برای افراد و مددجویان خود فراهم کرده باشد. به این معنا که فاکتورهایی را که برای احراز شرایط استاندارد در یک مرکز وجود دارد را ایجاد کرده باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ایجاد فضاهای تفکیک شده برای دوره های درمانی
  • ایجاد فضای مناسب آموزشی در مرکز
  • ایجاد فضاهای تفریحی مناسب
  • فراهم آوردن امکانات آموزشی صوتی و تصویری
  • ایجاد امکانات مناسب غذایی و دارویی
  • فراهم آوردن امکانات حرارتی و برودتی مورد نیاز
  • ایجاد امکانات مناصب محافظتی و امنیتی

در حقیقت هر کدام از این امکانات می تواند تاثیرات مثبتی بر روند درمانی افراد بگذارد. از آنجا که افراد در دوره‌های اولیه سم زدایی در مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر، شرایط مناسب به روحی روانی و جسمی ندارند و باید در یک محیط امن و آرام و قرار بگیرند این شرایط می‌تواند به آنها در طی این مسیر سخت و دشوار کمک نماید.

شرایط و امکانات آموزشی

به جرات می‌توان گفت که آموزش و آگاهی است ماهیت بیماری اعتیاد در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر، یکی از مهمترین فاکتورهای درمانی برای بهبودی از اعتیاد است. امکانات آموزشی که در یک مرکز وجود دارد می تواند تاثیر بسزایی در روند درمانی افراد از اعتیاد باشد. در همین رابطه در یک مرکز ترک اعتیاد با وجود امکانات آموزشی متنوع می‌توان به افراد مددجو و مقیم در مرکز کمک شایانی نمود که مهمترین این امکانات عبارتند از:

  • ۱- جلسات فردی و گروهی
  • ۲- جلسات آموزشی ۱۲ قدمی
  • ۳- مشاوره های فردی و گروهی
  • ۴- جلسات بهبودی
  • ۵- جلسات آموزشی مهارت های زندگی

اگر در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر شرایط و امکانات آموزشی مناسب وجود داشته باشد افراد می‌توانند با خیال راحت به روند درمانی خود در مرکز بستری ترک اعتیاد در اهواز بپردازند.

شرایط امکانات رفاهی


یکی دیگر از مهمترین فاکتور های درمانی امکانات رفاهی مرکز ترک اعتیاد است. یک مرکز میان مدت مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر باید دارای امکانات رفاهی مناسب برای مددجویان خود باشد. هنگامی که یک فرد تصمیم به ترک اعتیاد می گیرد از لحاظ روانی روحی و عاطفی بسیار تحت فشار است. در نتیجه افراد برای گذراندن موفقیت آمیز دوران درمانی خود نیاز دارند که در کنار آموزش های لازم حتماً از شرایط رفاهی و سرگرمی های مناسب بهره مند گردند. مهمترین امکانات رفاهی که یک مرکز برای مددجویان خود می تواند ایجاد نماید عبارتند از:

  • فراهم آوردن امکانات ورزشی مناسب
  • ایجاد کتابخانه های آموزشی
  • سرگرمی های صوتی و تصویری مناسب
  • وجود فضای مناسب برای هواخوری

شاید مراکز ترک اعتیاد بر اساس فضاهای موجود نتوانند تمامی امکانات رفاهی را ایجاد کنند. اما مهم است که آنچه که از آنها برمی آید را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی و اجرا کنند. از دیگر امکانات رفاهی یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر، وجود فضاهای مناسب و منظم و البته پاکیزه است. افراد باید بدون دغدغه خاطر بتوانند در مرکز ترک اعتیاد اسکان گزیند و با آرامش دوران بهبودی خود را سپری کنند.

وجود آشپزخانه های مجهز، سرویس های بهداشتی منظم و پاکیزه فضاهای استراحت افراد اتاق های خواب منظم با تخت های جدا از هم می تواند شرایط رفاهی بیشتری برای افراد در مرکز ترک اعتیاد را فراهم نماید.

شرایط روحی و عاطفی مرکز

یک مرکز بستری ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد ماهشهر، برای آنکه بتواند به مددجویان خود کمک های لازم را برساند باید شرایط روحی و روانی مناسبی را ایجاد نماید. افراد در مرکز ترک اعتیاد باید دارای آرامش روحی و روانی لازم برای سپری نمودن دوران سم زدایی و بهبودی خود را داشته باشند. فاکتورهای زیادی در یک مرکز ترک اعتیاد باید مد نظر قرار گرفته شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ۱- حفظ حریم و حرمت افراد در مرکز
  • ۲- احترام متقابل به مددجویان و خدمتگزاران مرکز
  • ۳- ایجاد شرایط مناسب روحی و روانی شاد و به دور از تنش
  • ۴- وجود متخصصین برای مراقبت روحی و روانی لازم از افراد

اگر در یک مرکز ترک اعتیاد شرایط روحی و روانی مناسبی برای افراد فراهم شده باشد، افراد می‌توانند در مسیر بهبودی خود از اعتیاد رشد کنند و به بالندگی برسند. یک فرد معتاد از لحاظ عاطفی بسیار تحت فشار است در نتیجه مرکز ترک اعتیاد باید شرایط مناسبی را ایجاد نماید.

کمپ ترک اعتیاد ماهشهر

در همین رابطه مرکز ترک اعتیاد اهواز با همکاری مراکز ترک اعتیاد در آبادان و سایر نقاط در سراسر کشور آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی است. این مرکز با معرفی انواع مراکز درمانی ترک اعتیاد آقایان و بانوان سعی در کمک رسانی به معتادان و خانواده های آنان دارد. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار اهواز کمپ لطفاً با مشاورین مرکز تماس حاصل فرمایید.
سرفراز باشید…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

اعتیاد به حشیش

مرکز ترک اعتیاد اهواز : حشیش یک ماده مخدر است که در بسیاری از نقاط جهان از آن استفاده می شود. این ماده مخدر یکی از پرمصرف ترین مواد مخدر در جهان است و به نامهای مختلفی مانند ماری جوانا علف و نام های دیگر مشهور است.

این ماده مخدر از گیاه شاهدانه تولید می‌شود که حاوی مقادیر زیادی از ماده شیمیایی هیدرو کانابینول می باشد. این ماده سطح هوشیاری را تغییر داده و باعث ایجاد احساس آرامش در فرد می‌گردد. به همین دلیل یک ماده مخدر پرطرفدار است.

اگر از اعتیاد به ماده حشیش رنج می برید، ما امیدواریم که در هنگام انتخاب یک مرکز ترک اعتیاد، از خدمات مراکز ما بهره ببرید.

 

منبع نوشته : اعتیاد به ماده مخدر حشیش

 

شروع مسیر بهبودی از اعتیاد خود به شما کمک نمایم. درمان اعتیاد به ماده مخدر حشیش می تواند به عنوان بخشی از برنامه درمانی یک معتاد که شامل یک دوره ۲۸ روزه می باشد که البته به شرایط فرد و شدت اعتیاد او بستگی دارد شامل مراحل مختلفی باشد.

اثرات اعتیاد به حشیش

مصرف اعتیاد به ماده مخدر حشیش بر روی سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر می گذارد و به شکلی باعث ایجاد احساس آرامش، سرخوشی خفیف، افزایش اشتها و درک تغییریافته از محیط و زمان می گردد. افراد غالباً برای تقویت احساسات ناخوشایند خود و رفع استرس و تنش ناشی از فشارهای کاری، تحصیلی و یا خانوادگی از حشیش استفاده می کنند.
اما اثرات منفی و کوتاه مدت مصرف حشیش شامل احساس تهوع، حالات پارانوئید و اضطراب و همچنین افزایش ضربان قلب و فشار خون می باشد، در حالیکه سردرگمی عمومی و توهم می تواند مصرف حشیش را به یک تجربه ناخوشایند تبدیل نماید.

 

ماده مخدر حشیش ممکن است از آن در طبخ غذاهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد و پخته شود و به صورت خوراکی آن را مصرف نمایند. در برخی از نقاط جهان نیز شاهد تغییراتی در مورد قانون من استفاده از این نوع ماده مخدر در مصارف پزشکی و تفریحی هستیم. با این حال باید بدانیم که این ماده مخدر مانند الکل، دخانیات، داروهای ضد درد و یا سایر داروهای قانونی پتانسیل اعتیاد و سوء مصرف را دارد افراد می‌توانند به حشیش اعتیاد پیدا کند.

اما برخی معتقدند که حشیش یک ماده مخدر بی خطر و بی ضرر است، اگرچه سوء استفاده از آن منجر به اعتیاد در برخی افراد که در معرض مصرف این نوع ماده هستند رخ می دهد. افرادی که در نوجوانی شروع به استفاده از حشیش می کنند، احتمال معتاد شدن آنها افزایش می یابد باید گفته شود که آسیب طولانی‌مدت به سلامت روانی فرد افزایش خواهد یافت زیرا مقادیر بیشتری از این نوع ماده مخدر اعتیاد آور توسط فرد مصرف می شود.

معرفی ماده مخدر حشیش

برای شناخت اعتیاد حشیش لازم است با این نوع ماده مخدر بیشتر آشنا شد. در همین رابطه شاهدانه به عنوان ماری جوانا، الف، و علفهای هرز نیز شناخته می شود. یک ماده ترکیبی از برگ های خشک شده، گل و ساقه گیاه شاهدانه است و یکی از رایج ترین مواد مخدر غیرقانونی در انگلستان است. این ماده مخدر بیشتر به صورت سیگار و یا از طریق لوله دود می شود و ممکن است این ماده مخدر را با دم کردن در چای یا پخت نان در برخی غذاها مورد استفاده قرار دهند.
سیستم عصبی مرکزی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و احساساتی مانند آرامش، سرخوشی های خفیف، افزایش اشتها را ایجاد می نماید. بسیاری از افراد به اشتباه باور دارند که این نوع ماده مخدر و اعتیاد به ماده حشیش بی خطر و بی ضرر است، اگر چه در صورت اعتیاد به این ماده مخدر افراد خود را در معرض آسیبهای فوری و طولانی مدت قرار می دهند.

اعتیاد به ماده حشیش باعث می‌شود که فرد دائماً وسوسه و اشتغال فکری در رابطه با مصرف این ماده را داشته باشد میزان آن به صورت فزاینده‌ای افزایش می یابد و سلامتی فرد را تهدید می کند.

علائم اعتیاد به مخدر حشیش

مانند همه انواع مواد مخدر اعتیاد آور، اعتیاد به مخدر حشیش دارای علائم و نشانه های متفاوتی می باشد که بر اساس شدت این نوع اعتیاد می‌تواند از نظر ظاهری، روانی و درونی در فرد متغیر باشد.
مهمترین علائم رایج سوء مصرف ماده مخدر حشیش عبارتند است:

علائم رفتاری

  • غیبت‌های مکرر از محل کار و یا تحصیل.
  • کاهش عملکرد در محیط کاری و یا تحصیلی.
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها و رویدادهای مهم زندگی.
  • دروغگویی، پنهان کاری و اشکال دیگر فریب کاری مربوط به مکان و فعالیت ها.
  • نگهداری از لوازم مصرف ماده مخدر.
  • عدم کنترل در مصرف و یا متوقف ساختن و کاهش آن.
  • اجبار به مصرف حشیش حتی در هنگام رانندگی و انجام فعالیت های مهم و خطرناک.

علائم جسمی

مهمترین علائم جسمی که افراد دارای اعتیاد به حشیش دارند عبارتند از:

  • پرخون شدن چشم ها و قرمزی مفرط.
  • خشک شدن دهان.
  • افزایش اشتها.
  • خستگی و بی حالی.
  • خواب آلودگی بیش از حد.
  • اختلال در تعادل فردی.
  • عدم هماهنگی مناسب.
  • عدم توجه به نظافت و بهداشت.

علائم روانی اعتیاد به حشیش

مهمترین علائم اعتیاد به ماده حشیش می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تمرکز.
  • تاخیر در پاسخگویی.
  • قضاوت ضعیف و ناصحیح.
  • اختلال در پی گیری گذشت زمان
  • بی تفاوتی
  • نوسانات خلقی
  • تحریک پذیری
  • پارانویا

علائم اجتماعی اعتیاد به شاهدانه

ترک خانواده و دوستان و عدم رابطه نزدیک با آن ها
معاشرت با افراد معتاد به حشیش

تاثیر سوء مصرف حشیش

اعتیاد می تواند تاثیرات مخرب زیادی بر زندگی فرد ایجاد نماید این اثرات بسته به مدت و شدت اعتیاد می‌توانند نتایج منفی زیانباری بر فرد و زندگی‌اش تحمیل نماید که مهمترین آنها عبارتند از :

  • مشکلات قلبی و ریوی
  • صدمات ناشی از نعشگی حشیش
  • مشکلات مالی
  • مشکلات حقوقی
  • مشکلات خانوادگی
  • مشکلات عاطفی در روابط شخصی
  • کاهش عزت نفس و احساس دائمی ناامیدی

قطع مصرف و اعتیاد به حشیش

یک فرد تصمیم می گیرد اعتیاد به ماده مخدر حشیش را متوقف سازد، می بایست وارد یک برنامه درمانی جامعه شود و بدین شکل می تواند از آسیب های بعدی جلوگیری به عمل آورد همچنین می تواند از آسیب هایی که در گذشته در اثر مصرف حشیش وارد شده است بهبودی پیدا کند.
هنگامی که یک فرد از کمک های تخصصی برای ترک اعتیاد استفاده می کند وارد یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد می شود می تواند مهارت های حرفه ای دیگری را علاوه بر بهبودی از اعتیاد مانند مهارت های زندگی موفق را بیاموزد تا زندگی پربار تر و رضایتبخش تری را تجربه نماید.

علائم مصرف حشیش

هنگامی که یک فرد اعتیاد به شاهدانه پیدا می کند، از لحاظ روانی به شدت به این ماده مخدر اعتیاد پیدا می کند و وابسته می شود و به شکل پیچیده بدن فرد با مصرف این ماده مخدر سازگار می گردد و هنگامی که فرد تلاش می کند تا استفاده از حشیش را متوقف کند، جسم او علائم ناخوشایند و واکنش های بدی را از خود نشان می دهد.
در همین رابطه و طبق گفته های پیشین علائم ترک در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد و به چندین عامل دیگر بستگی داشته باشد. با این حال رایج‌ترین علائم ترک اعتیاد به ماده حشیش عبارتند از:

  • وسوسه های شدید
  • مشکلات خواب
  • سرگیجه های مداوم
  • مشکل تمرکز
  • از دست دادن اشتها
  • اختلالات جنسی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی

از آنجا که مصرف و اعتیاد به مخدر حشیش می تواند به مرور زمان توانایی فرد برای ترک اعتیاد را کاهش دهد و به مرور از بین ببرد، دلایل زیادی وجود دارد که فرد از کمک های تخصصی یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد برای ترک اعتیاد خود استفاده نماید. در این مراکز ترک اعتیاد فرد می تواند یک برنامه جامع درمانی برای بهبودی از اعتیاد را دریافت نماید.
در مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ بیماری اعتیاد می تواند از مراقبت‌های ویژه متخصصان با تجربه در زمینه اعتیاد را در یک محیط امن درمانی تجربه نماید.

در مراکز درمانی تخصصی اعتیاد فرد می تواند با کمک افراد اعتیاد خود به حشیش را متوقف سازد و تجربه موفقی از سم زدایی اعتیاد خود را تجربه نماید. اما نکته مهم این است که اولین گام اساسی در مسیر بهبودی از اعتیاد پرهیز کامل از هرگونه مصرف ماده مخدر و حشیش میباشد.

درمان اعتیاد حشیش

اگر فردی سعی کرد که اعتیاد خود به حشیش را متوقف نماید و در محیط خانه نتوانست به تنهایی این کار را انجام دهد مهم است که از کمک های تخصصی دیگر که دارای شرایط درمانی حرفه‌ای هستند کمک بگیرد. یکی از موثرترین روش های درمانی استفاده از قدم های دوازده گانه و دریافت کمک های تخصصی و مشاوره های فردی و گروهی در یک مرکز ترک اعتیاد است.
نکته مهم آن است که اعتیاد به ماده حشیش می تواند پتانسیل های فرد را برای دستیابی به یک زندگی شاد و سالم از بین ببرد و زندگی او را به تباهی بکشاند. در نتیجه کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه اعتیاد به مواد مخدر می تواند در طی مسیر بهبودی از اعتیاد بسیار کمک کننده و موثر باشد.

مرکز مشاوره ترک اعتیاد اهواز کمپ

در زمینه ترک اعتیاد به حشیش مرکز ترک اعتیاد اهواز با معرفی مراکز درمانی همکار خود آماده خدمت رسانی به افراد وابسته به حشیش و خانواده های آنها می باشد. ارائه خدمات حرفه‎ای در مراکز ترک اعتیاد شامل موارد زیر می باشد.

مراقبت فردی:

مهم این است که هیچ زمان دو نفر یکسان نیستند و هرگز نمی توان برای دو فرد که به یک نوع ماده مخدر وابستگی دارند یک رویکرد درمانی را انتخاب کرد.

تجربه درمانی:

در مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ نشان دهنده نیازها، نقاط قوت، چالش ها و اهداف شخصی فرد بیمار است.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی ترک اعتیاد در منزل لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

اعتیاد به تریاک

مرکز ترک اعتیاد اهواز : اعتیاد به تریاک چگونه اعتیادی است و برای بهبودی از اعتیاد به آن چه باید کرد؟ بهترین روش درمان اعتیاد به تریاک چیست و چگونه باید آن را به انجام رساند؟

کمپ ترک اعتیاد اهواز با جمع آوری اطلاعات دقیقی در رابطه با اعتیاد به ماده مخدر تریاک سعی کرده تا مطالب مهمی را در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.
انواع بسیاری از مواد افیونی و از جمله تریاک از دانه گیاه خشخاش به وجود می‌آیند که بعد از سنتز در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند. بذر خشخاش حاوی مورفین و کدئین و همینطور سایر مواد اعتیاد آور دیگر است که مهمترین آنها عبارتند از: هیدرو کدون، اکسی کدون، هیدرومورفون و هروئین هستند.

 

منبع مطلب : اعتیاد تریاک

درمان اعتیاد به تریاک

برخی از مواد مخدر صنعتی که ساختار شیمیایی متفاوتی دارند دارای اثرات  مشابه مواد مخدر طبیعی مانند تریاک بر روی بدن و مغز ایجاد می کنند که شامل: پروپوکسیفن، مپریدین و متادون می باشند که در زمینه پزشکی از آنها استفاده می‌شوند.

مواد مخدر اعتیاد آور درد را کاهش و در ظاهر اضطراب را کاهش می‌دهند و در دوزهای بالا ایجاد سرخوشی می‌کنند. اکثر این مواد اعتیاد آور را می توان از طریق دهان، سیگار کشیدن و یا از طریق بینی استفاده کرد. هرچند که معتادان اکثراً تزریق وریدی را ترجیح می دهند در نتیجه این روش سریعترین تاثیرات را به همراه دارد.

اما استفاده از روش های وریدی می تواند منجر به بیماری عفونی در فرد گردد. مصرف بیش از حد  آن، به خصوص وریدی آن اغلب باعث ایست تنفسی و مرگ می شود.

رویه مصرف معتادگونه

به طور کلی افراد داری علائم بیماری اعتیاد، کنترلی بر روی مصرف خود ندارند. هرچند بارها و بارها سعی در کاهش یا متوقف کردن آن دارند اما زمان زیادی را برای به دست آوردن ماده مخدر اعتیاد آور صرف می کنند. از خیلی از چیزهای اطراف خود به خاطر بدست آوردن داروی خود صرف نظر می کنند وعلی رغم آسیب‌های جدی جسمی یا روانی همچنان به اعتیاد به تریاک ادامه می دهند.

برخی از آنها نمی‌توانند شغل خود را نگه دارند و برای پرداخت هزینه‌های مواد مخدر به صورت غیر قانونی مرتکب جرم و جنایت هم می شوند. هروئین از دیرباز مورد علاقه معتادان خیابانی بوده است زیرا چندین برابر از مورفین قوی تر است و به سرعت هم به مغز می‌رسد و چنانچه بصورت وریدی تزریق شود سریعتر بر فرد تاثیر می گذارد.

افرادی که در مدت طولانی به طور مرتب از مواد افیونی استفاده می کنند، گیرنده های عصبی در بدن آنها با ماده مصرفی سازگار می‌شود و در نتیجه شروع به مقاومت در برابر آن ماده مخدر می کنند، که همین امر باعث نیاز به دوزهای بالاتر می شود. از سوی دیگر این مقاومت جسمی در مقابل ماده مصرفی می تواند به صورت یک واکنش فیزیکی و محرومیت باشد که در صورت ترک دارو از بدن خارج می شود.

وابستگی جسمی

باید بدانیم که وابستگی جسمی برابر با اعتیاد نیست بسیاری از بیماران که به دلیل درد از بیماری از داروهای مخدر استفاده می‌کنند از نظر جسمی ممکن است به دارو وابستگی پیدا کنند اما معتاد نیستند، بنابراین دارو به آنها آسیب نمی‌رساند و برای به دست آوردن آن به بیراهه نمیروند.

در دهه ۱۹۹۰مقامات بهداشت عمومی در ایالات متحده فشارهای زیادی برای بهبود درمان بیماران و تسکین درد به وجود آوردند. همین باعث شد که درد به پنجمین نشانه حیاتی تبدیل شود. به همین دلیل به پزشکان و پرستاران این تصور داده شد که درد باید کاملاً تسکین یابد. مواد مخدر از نظر تسکین دهنده درد بسیار خوب عمل می کنند.

سم زدایی

برای برخی از مبتلایان اعتیاد تریاک به جای  اعتیاد اصطلاح جدید شروع درمان سم زدایی به کار می رود. یعنی از طریق  توصیه‌های پزشکی مصرف دارو کنترل شود. هرچند راه حل مناسبی نیست و به خودی خود انجام نمی گیرد، چون اکثر مبتلایان به اعتیاد مجدداً مصرف را از سر می‌گیرند مگر اینکه به طور جدی  تحت نظر باشند.

علائم ترک اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک و ترک جسمی آن دارای علائم متفاوتی است که در افراد می تواند متنوع باشد. ولی تعدادی از این نشانه ها می توانند مشترک باشند که مهمترین آنها عبارتند از:

درد شدید و آزار دهنده جسمی و روانی، اضطراب، لرزش عضلات به همراه درد، گر گرفتگی های گرم و سرد، گاهی اوقات تهوع و استفراغ و اسهال، علائمی که بسیار ناراحت کننده هستند اما برای شخص خطرناک نیستند. باید یادآور شویم که هیچ روش واحد یکسانی برای سم‌زدایی و ترک اعتیاد وجود ندارد.

اثرات سوء مصرف تریاک

تریاک بسیار اعتیاد آور است و به یک مشکل ملی در ایالات متحده تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد که این بیماری همه گیر شده است. انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر اعلام کرده است که : بیش  از دو میلیون آمریکایی از مواد مخدر استفاده می کنند و تعداد زیادی با مصرف بیش از حد انواع مواد مخدر هر روز جان خود را از دست می‌دهند.

دلیل اعتیاد به تریاک

اعتیاد تریاک و مواد مخدر این توانایی را دارند که به مغز و بدن شما این باور را القا کنند که این دارو برای بقای شما ضروری است زمانی که یاد می گیرید دوز تجویز شده را تحمل کنید ممکن است متوجه شوید که برای تسکین درد یا رسیدن به آرامش به مواد مخدر بیشتری احتیاج دارید و اینجاست  که وابستگی ایجاد می‌شود. اعتیاد به انواع مواد مخدر می تواند مغز را به چند روش تحت تاثیر قرار دهد و بسیار پیچیده تر از آن اثر بگذارد که بسیاری از مردم  از آن آگاهی داشته باشند.

علائم اعتیاد چیست؟

افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند در ابتدا رفتار آنها تغییر می کند. این علائم عبارتند از :

  • انتخاب دوستان مصرف کننده
  • دوری از خانواده و دوستان
  • تمایل به تنهایی
  • عدم علاقه به فعالیت های اجتماعی
  • عدم توجه به بهداشت فردی
  • افسردگی و خستگی
  • تغییر عادات غذایی
  • عدم تمرکز در صحبت های محاوره ای
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • تغییر حالات روحی و احساسی
  • تغییر ساعات خواب و کم خوابی مفرط
  • ایجاد مشکلات مالی

راه های ترک اعتیاد به تریاک

چنانچه برای اعتیاد به تریاک آمادگی دارید، اولین قدم پیدا کردن یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد است که بتواند به خوبی به شما کمک کند. شما می توانید از یک مرکز ترک اعتیاد اهواز در زمینه ترک اعتیاد بخواهید تا شما را راهنمایی کند. چنانچه قصد دارید به یک دوست یا یکی از اطرافیان کمک کنید تا ترک موفقی داشته باشد بهتر است توصیه های زیر را ارائه دهید:

برای ترک اعتیاد به تریاک راههای متفاوتی وجود دارد که هر کدام می تواند برای شما نتایجی در بر داشته باشد. اما مهمترین و کارآمد ترین روش ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر اعتیاد آور استفاده از کمک های تخصصی در زمینه بهبودی از اعتیاد است.

اگر یک بانو معتاد هستید، یک کمپ ترک اعتیاد زنان می تواند به شما در روند بهبودی از بیماری اعتیاد کمک نماید. علائم بیماری اعتیاد نشاندهنده پیشرونده بودن این بیماری لاعلاج است و برای درمان از آن نیاز به کمک های تخصصی اعتیاد می باشد.

یکی دیگر از روش های موثر ترک اعتیاد استفاده از جلسات و قدم های دوازده گانه بهبودی است.


یکی از مهمترین علائم اعتیاد به تریاک، جنبه روانی بیماری اعتیاد است که مهمترین نشانه های آن وسوسه های فکری برای مصرف مجدد است. اضطراب و تحریک پذیری، بی خوابی، درد شکم، استفراغ، اسهال، لرزش، احساس سرما از دیگر نشانه های این اعتیاد است. علائم اعتیاد تریاک معمولاً بین ۳ تا ۵ روز به طول می‌انجامد و گاهی تا ۱۰ روز هم ادامه دارد. انجمن اعتیاد به مواد مخدر(آسام) بیان می دارد که اقدام به ترک تریاک بدون دریافت کمک های تخصصی می تواند اشتباه و مضر است. در نتیجه برای اقدام به ترک اعتیاد تریاک باید از تخصص افراد ذیصلاح و متخصص در زمینه اعتیاد کمک گرفت.

کاهش علائم ترک اعتیاد

بهترین راه برای کاهش علائم ترک تریاک درمان تحت نظر روانشناس و مشاور و افراد با تجربه بهبودی از اعتیاد فعال است که به طور کلی شامل: داروها، مشاوره و پشتیبانی است. پزشکان معمولاً دارو های مخدررا برای تسکین دردهای حاد ناشی از جراحت جراحی و دندان درد و یا سایر روش های پزشکی و دندانپزشکی تجویز می‌کنند. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت مواد مخدر برای دردهای مزمن می‌تواند حتی بی اثر باشد و خطر اعتیاد به همراه داشته باشد و سایر مواد افیونی که تجویز می شوند شامل: مرفین، کدئین، دیاستیل مورفین ، ترامادول می باشند.

ارتباط مسکن ها و هروئین

هروئین یک ماده مخدر غیر قانونی بسیار اعتیاد آور است که به طور معمول برای تاثیرات زیاد از آن استفاده می‌شود و به شکل یک ماده تار سیاه یا یک پودر سفید یا قهوه‌ای تولید می‌شود. نام عامیانه آنها اسب، قند قهوه ای است. در ایالات متحده آمریکا میزان مصرف هروئین و اعتیاد به هروئین در حد بالایی وجود دارد.

هروئین را می‌توان به صورت دود یا از طریق بینی استفاده کرد.

تاثیر اعتیاد در گروه‌های سنی مختلف

بزرگسالان دربالای ۴۰ سالگی بیشتر با مشکلات مواجه هستند. وحتی نسبت به مصرف کنندگان جوان بیشتر به مواد مخدر معتاد می‌شوند. همچنین می‌توان گفت که تفاوت‌های قابل توجهی بین  مصرف کننده زن و مرد وجود دارد. زنان بیشتر از مردان مواد مخدر برایشان  تجویز می‌شود و در نتیجه بیشتر به آن معتاد می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید که برای تشخیص اعتیاد به تریاک و مواد مخدر، همه افراد از هر جنسی، هر قومیتی و هر رده سنی می توانند تحت تاثیر اعتیاد قرار گیرند.

وابستگی، اعتیاد به تریاک

اکثر مردم از این اصطلاحات به طور تصادفی استفاده می‌کنند اما تفاوت مشخصی بین این سه وجود دارد: وابستگی ، اعتیاد ، سوء مصرف

هنوز هم تعریف واضحی از اعتیاد در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی وجود ندارد. با این حال  نظر اکثر متخصصان و روانشناسان بر این است که: ولع مصرف مواد، عدم امکان کنترل استفاده و همچنین ادامه استفاده از مواد مخدر برخلاف پیامدهای منفی آن  همه جزو نشانه های اعتیاد هستند.

چرا افراد به مواد مخدر معتاد می شوند؟

تفاوت های مهم جنسیتی در بین افراد در خصوص سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد به تریاک و مواد مخدر دیگر نشان می‌دهد که  در گذشته تحقیقات مربوط به سوء مصرف مواد بیشتر مورد توجه مردان بوده است در حالی که اخیراً مشخص شده است اختلالات و اعتیاد به مواد در بین زنان  و مردان بسیار عمیق است.

باید بدانیم که زنان بیشتر با خطر ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر روبرو هستند چون زنان بیشتر از مردان دچار دردهای مزمن می شوند در نتیجه نیاز بیشتری به یک مرکز ترک اعتیاد زنان اهواز وجود دارد. در صورتی که درصد مردانی که از مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست می دهند به طور کلی بیشتر از زنان است.

شواهد نشان می‌دهد که زنان بیشتر مستعد ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند دلیل این امر مهم این است که پزشکان معمولاً برای مدت طولانی‌تری مواد مخدر را برای خانم‌ها تجویز می‌کنند و همین امر احتمال ابتلاء در آنها را افزایش می‌دهد.

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود برای افراد داروهای مخدر تجویز شود درد های مزمن است. چنانچه دردی بیش از ۱۲ هفته طول بکشد به عنوان ” احساس درد ماندگار تعریف می‌شود”  و نیاز به تجویز مواد مخدر دارد.

تحقیقات و آمارها  نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در ایالات متحده ی آمریکا از درد مزمن رنج می برند در حالی که زنان دو برابر بیشتر از مردان از این بیماریها رنج می برند یکی از دلایل اصلی این اختلاف جراحی های مخصوص زنان است.

نکته:

” اکسیکودون ” یا  “بنزودیازپین ها ” که برای علائم یائسگی خانمها تجویز می شوند دو نمونه از چگونگی مسائل خاص سلامت زنان هستند که باعث می شوند زن ها بیشتر در معرض خطرات ناشی از اعتیاد به تریاک و مخدرهای دیگر قرار گیرند. از آنجایی که قانون‌گذاری در چند سال اخیر تجویز مواد مخدر را برای خانم ها محدود کرده است متاسفانه هم اکنون خانم ها برای کاهش درد و هوس خود به هروئین متوسل می شوند.

تاثیر اعتیاد در بهداشت روان

پس از تشخیص اینکه تا چه میزان شخصی به اعتیاد تریاک  و یا مواد دیگر دارد باید وضعیت روحی او را هم در نظر گرفته شود. درواقع اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری روانی است و روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکلات خانوادگی، تغییر خلق وخو، مشکلات مالی و کاری، از دست دادن عزیزان و نزدیکان  همگی بر روحیه فرد تاثیر گذاشته و زمینه را جهت روی آوردن به مواد مخدر فراهم می کند. مشورت با یک روانشناس و یک متخصص در این زمینه می تواند به شما کمک فراوانی برساند.

مواد مخدر بر تمام سیستم عصبی افراد تاثیر منفی میگذارد و باعث توهم می گردد که در واقع فرد را از دنیای حقیقی و واقعی دور می کند و برای او بی قراری و نا آرامی روحی به دنبال دارد. ترمیم روحیه انسان و بازگشت به شرایط اولیه، می تواند کار دشواری باشد که گاهی جبران ناپذیر خواهد بود.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه و بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز و همچنین دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی ترک اعتیاد در منزل لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

اعتیاد به ماری جوانا

اعتیاد به ماری جوانا چیست و دارای چه عوارضی است؟ برای جلوگیری از اعتیاد به ماری جوانا چه باید کرد و به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

 

منبع نوشته : اعتیاد ماری جوانا

اعتیاد به ماری جوانا

اعتیاد به ماری جوانا باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که به آن اختلال مصرف ماری جوانا می گویند و چنانچه به مقدار زیاد استفاده شود، اعتیاد آور است. تقریباً ۳۰ درصد از افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند دچار اعتیاد به ماری جوانا می‌شوند. افرادی که قبل از ۱۸ سالگی شروع به استفاده از ماری جوانا می کنند ۴ تا ۷ برابر بیشتر از بزرگسالان، مبتلا به اختلال مصرف ماری جوانا می شوند. وابستگی به ماری جوانا به گونه ای است که در صورت عدم مصرف، فرد علائم ترک را احساس می کند.

علائم مصرف ماریجوانا

 

اعتیاد به ماری جوانا دارای علائم متفاوتی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. مهمترین این علائم عبارتند از :  تحریک پذیری، تغییر خلق و خو، مشکل در خواب، کاهش اشتها، هوس، بی قراری، مشکلات جسمانی،  می باشند. که تمام این علائم تا یک هفته پس از ترک و حداکثر تا دوهفته نمایان خواهند بود.
چنانچه اعتیاد به ماری جوانا به حدی برسد که فرد نتواند آن را متوقف کند اعتیاد به وجود می آید.

مطالعات نشان می دهد که ۹ درصد افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند به آن وابستگی می شوند. افرادی که در نوجوانی خود شروع به مصرف می کنند اعتیاد در آنها به حدود ۱۷ درصد افزایش می یابد.
در سال ۲۰۱۵،  حدود ۴ میلیون نفر در ایالات متحده در رابطه با معیارهای تشخیصی اعتیاد به ماری جوانا مورد بررسی قرار گرفتند که از این بین ۱۳۸۰۰۰۳ داوطلبانه به دنبال استفاده از ماری جوانا بودند.

افزایش تاثیر ماری جوانا

 

در طول تحقیقاتی  که بر روی نمونه های مصادره شده از ماری جوانا انجام گرفته مشخص شده که طی چند دهه گذشته به طور پیوسته تاثیر ماری جوانا بر افراد افزایش یافته است. به طور مثال در اوایل دهه ۱۹۹۰ میانگین تی اچ سی در نمونه‌های ماری جوانایی که کشف شده بود حدود ۳.۸ درصد بوده است. در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۱۲.۲ درصد رسیده است.

یعنی به طور متوسط حاوی بیش از ۵۰ درصد تی اچ اس است و در برخی نمونه ها حتی به بیش از ۸۰ درصد هم رسیده است.
این روند باعث نگرانی هایی می شود و نشان دهنده آن است که  اعتیاد به ماری جوانا از گذشته بیشتر شده و عواقب آن بدترهم خواهد شد. به ویژه در میان افرادی که تازه شروع به مصرف ماری جوانا می‌کنند و یا حتی در جوانانی که مغز آنها  تحت تاثیر مصرف ماری جوانا قرار می‌گیرد.

هنوز به طور کامل مشخص نشده است که چه میزان از پیامدهای بدن و مغز( به ویژه مغز در حال توسعه)  در معرض غلظت بالای تی اچ سی قرار می گیرند. افزایش ویزیت های اخیر در مرکز بستری ترک اعتیاد بر روی افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند، نشان می دهد که اعتیاد به ماری جوانا و میزان مصرف آن چقدر افزایش یافته است.
مطالعات نشان می دهد افراد با تجربه ای که از ماری جوانا استفاده می کنند، می توانند با مصرف سیگار و یا حتی  از طریق استنشاق آن را استفاده  کنند. اما به هر حال توانایی جبران تغییراتی که در بدن آنها بوجود آمده را ندارند.

اثرات طولانی مدت ماری جوانا بر مغز؟

 

با تحقیقاتی که بر روی حیوانات و همچنین تعداد زیادی از انسان هایی که ماری جوانا مصرف دارند، مشخص شده است که مصرف آن باعث عوارض جانبی طولانی مدت یا احتمالاً عوارض دائمی در مغز می‌شود. تحقیقات بر روی موش های صحرایی نشان می داد که موش هایی که  قبل از تولد در معرض تی اچ سی قرار می‌گیرند در بزرگسالی و یا حتی قبل از تولد مشکلات قابل توجهی در یادگیری، کارها و حافظه خاص خود نشان می دهند.موش هایی که در دوران نوجوانی در معرض تی اچ سی قرار گرفته اند در زمان بلوغ با تغییرات ساختاری و عملکردی در هیپوکامپ مغز مواجه می شوند. همچنین مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض خطر تی اچ سی با تغییرات بسیار زیادی در بدن همراه است.

 

با تصویر برداری از ساختار مغز در انسان نتایج متناقضی از اعتیاد به ماری جوانا به دست آمده است. برخی از مطالعات نشان داده است که استفاده منظم و پیاپی جوانان از  ماری جوانا در بزرگسالی موجب تغییر شکل و کاهش یافتن حجم خاصی از مغز می شود و بخش هایی از مغز که کارکردهای اجرایی بدن مانند حافظه، یادگیری و کنترل تکانه را بر عهده دارند تحت تاثیر قرار می گیرند.  هر چند هنوز تفاوت های ساختاری قابل توجهی در مغز افرادی که این دارو را مصرف می کنند پیدا نشده است.
مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که مصرف ماری جوانا میتواند باعث اختلال عملکردی در توانایی‌های شناختی شود. اما شدت و تاثیر آن بستگی به سن شروع یک فرد و میزان استفاده ازماری جوانا  دارد.

تحقیقات میدانی درباره اعتیاد به ماری جوانا

تحقیقات زیادی  از نظر توسعه عروق کرونردر روی ۴ هزار جوان انجام گرفت که طی یک دوره ۲۵ ساله تا اواسط بزرگسالی  از این نظر مورد بررسی قرار گرفتند که تاثیر آن بیشتر بر روی تست حافظه کلامی بود. اما بر سایر توانایی‌های شناختی تاثیری نمی گذاشت. مثل سرعت پردازش یا عملکرد اجرایی این تاثیرات حتی می‌توانند با سایر مواد مخدر و الکل و حتی افسردگی قابل مقایسه باشند.
در یک مطالعه طولانی مدت که در نیوزیلند انجام گرفت مشخص شد، افرادی که در سنین نوجوانی اعتیاد به ماری جوانا  پیدا کردند، در اواسط بزرگسالی به طور متوسط شش یا حداکثر هشت نقطه ضریب هوشی  را از دست داده اند.

نکته قابل توجه در این مسئله این است که افرادی که در نوجوانی ماری جوانا پیدا کردند در بزرگسالی ضریب هوشی را از دست دادند ولی افرادی که در بزرگسالی از ماری جوانا استفاده کردند  ضریب هوشی را از دست ندادند. مهم ترین نتیجه ای که از آن به دست آمد این است که تاثیر طولانی مدت ماری جوانا بر مغز جوانان خیلی بیشتر است چون مغز آنها هنوز مشغول ساختن اتصالات جدید و گذراندن دوران حساس بلوغ می باشد.

وقتی که سیستم اندو کانابینوئید نقش مهمی در شکل گیری صحیح سیناپس‌ها (اتصالات بین نورون ها) در مراحل اولیه رشد مغزی دارند و در نتیجه برای پالایش اتصالات عصبی در دوران نوجوانی نیاز ضروری به آن است پس اعتیاد به ماری جوانا در طولانی مدت می تواند بر عملکرد شناختی یا ضریب هوشی  مغز جوانان تاثیر بگذارد.
با این حال نتایج به دست آمده از دو مطالعه طولانی مدت  بر روی دوقلوها نشان داد کسانی که از ماری جوانا استفاده کرده بودند در توانایی کلامی آنها کاهش قابل توجهی به وجود آمده بود و چیزی معادل ۴ امتیاز ضریب هوشی را از دست دادند.

تاثیر اعتیاد به ماری جوانا بر ضریب هوشی افراد

 

دانش عمومی  را قبل از استفاده  در سنین ۹ تا ۱۲ سالگی و اواخر دوره نوجوانی در اوایل بزرگسالی هم سنین ۱۷ تا ۲۰ را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افرادی که قرار است در آینده از مواد ماری جوانا استفاده کنند امتیاز کمتری نسبت به افرادی که از ماری جوانا استفاده نمی کنند خواهند داشت. از همه مهم‌تر اینکه هیچ تفاوت قابل پیش بینی بین دوقلوها در هنگام استفاده ماریجوانا وجود نداشت و این مسئله نشان دهنده آن بود که ضریب هوشی در بزرگسالی ممکن است به وسیله عوامل مشترک خانوادگی مثل ژنتیک و محیط خانواده ایجاد شود نه فقط اعتیاد به ماری جوانا. البته تمامی مطالعات در نیوزیلند زمانی بوده که هنوز اختلال مصرف مواد، مانند حشیش کشف نشده بود.

در یک مطالعه تحقیقاتی تعداد زیادی از جوانان آمریکایی را از اواخر دوره کودکی (قبل از اولین استفاده از مواد مخدر) تا بزرگسالی مورد آزمایش و بررسی قرار دادند در این تحقیق از تصویربرداری عصبی و سایر ابزارهای پیشرفته استفاده شده است و به طور کامل چگونگی و اینکه تا چه میزان ماری جوانا و سایر مواد بر رشد مغز جوانان تاثیر می گذارند را مورد کنکاش قرار دادند. و سلامت و عملکرد ذهنی شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار دادند.

ماری جوانا دروازه ای برای اعتیادهای دیگر!



برخی از تحقیقات نشان می دهد که علت گرایش به ماری جوانا می تواند به عنوان دروازه ای برای ورود و استفاده از مواد غیر مجاز و غیر قانونی دیگر باشد و در نهایت موجب اعتیاد به مواد دیگر شود. به طور مثال در یک مطالعه طولانی مدت ملی اپیدمیولوژیک در مورد الکل و اختلالات مرتبط با آن مشخص شد بزرگسالانی که در طول موج اولین نظر سنجی، از ماری جوانا استفاده کردند نسبت به بزرگسالانی که از ماری جوانا استفاده نکردند تمایل بیشتری برای استفاده از الکل را دارا هستند.
پس از آن به این نتیجه رسیدند که افرادی که در ابتدا ماری جوانا استفاده می کردند و دارای اختلال مصرف الکل هم بودند در معرض خطر بیشتری  در خصوص اختلال مصرف الکل قرار داشتند. در نتیجه اعتیاد به ماری جوانا می تواند مقدمه‌ای برای اعتیاد به سایر مواد از جمله نیکوتین باشد.

قرار گرفتن در معرض زودهنگام مصرف شاهدانه در جوندگان بزرگسال نشان می دهد که میزان واکنش دوپامین در مغز  کاهش می یابد. همین مسئله در مورد انسانها نیز صادق است و باعث افزایش آسیب پذیری ناشی از بیماری اعتیاد می شود. در آزمایشات حیوانی نشان داده شد که توانایی تی اچ سی برای تقویت مغز و پاسخگویی بهتر به سایر داروها کاربرد دارد. به عنوان مثال موش هایی که قبلا  تی اچ سی دریافت می کردند نه تنها وقتی که در معرض تی اچ سی هستند  بلکه وقتی در معرض داروهای دیگری مثل مورفین هم قرار بگیرند واکنش رفتاری را افزایش می دهند و پدیده ای به نام حساس بودن متقاطع را به وجود می آورند.

ماری جوانا

همه این یافته ها با ایده اعتیاد به ماری جوانا که به عنوان داروی دروازهای شناخته شده است سازگار است. با این حال همه افرادی که از ماری جوانا  استفاده می کنند، دیگر به دنبال استفاده مواد شدیدتری  نیستند. همچنین حساسیت متقابل مختص ماری جوانا نیست. الکل و نیکوتین برای افزایش واکنش نسبت به سایر مواد مخدر اعتیادآور مغز را تقویت می کنند و مانند ماری جوانا بطور معمول قبل از پیشرفت فرد به سمت مواد دیگر و مضرتر، استفاده می شوند.

کلام آخر

فراموش نکنیم که عوامل محیطی و اجتماعی فرد نیز خطری برای اعتیاد به ماری جوانا خواهند بود. طبق یک فرضیه افرادی که مستعد مصرف مواد هستند به سادگی و به راحتی از موادی که در دسترس دارند مانند ماریجوانا، تنباکو و یا الکل شروع می کنند. سپس در اثر تعاملات اجتماعی و آشنایی با مواد مخدر دیگر مصرف آنها افزایش می یابد که البته برای پاسخ به این سوالات  نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.
عزیزان و همراهان ارجمند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ مشاوره در زمینه بستری نمودن فرد معتاد خود لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

اعتیاد به مورفین

اعتیاد به مورفین چیست و دارای چه علائمی است و برای درمان از اعتیاد به مورفین به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ برای بهبودی از اعتیاد به انواع مواد مخدر

اعتیاد به مورفین

یکی از مواد مخدری که برای مقابله با دردهای شدید استفاده می شود مورفین است و چون مورفین احساس سرخوشی را به وجود می‌آورد و اغلب نیز به عنوان یک حالت رویایی توصیف می شود به آن مورفئوس،  خدای یونانی رویاها نیز گفته می شود و باعث اعتیاد به مورفین می شود.  این دارو به شکل قرص و شربت و یا حتی تزریق نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی مورفین به صورت سیگار هم قابل استفاده است.

مورفین یک ماده به شدت اعتیاد آور است، زیرا از مورفین برای درمان درد هایی در حد متوسط، شدید و حتی مزمن استفاده می‌شود. همچنین برای تسکین دردهای شدید بعد از جراحی های بزرگ و همینطور معالجه دردهای ناشی از سرطان و تنگی نفس در پایان عمر بیمار استفاده می‌شود.
با این حال به دلیل اثرات لذت بخشی که دارد در موارد سوء استفاده از آن می شود. برای جلوگیری از سوء استفاده و اعتیاد به مورفین، آن را به گونه‌ای ساختند که امکان خوردن و یا تزریق آن وجود نداشته باشد تا باعث کاهش اعتیاد به مورفین برای تجویز بیماران شود. هر چند که هیچ تاثیری بر تولید مورفین به صورت  غیر قانونی نخواهد داشت.

نامهای رایج و عامیانه برای مولفین شامل ‏میس، مِما ،میمون، روکسانول، و چیزهای دیگر می باشد. در واقع  مورفین یک ماده طبیعی است که از گیاه تریاک به دست می آید و چون هروئین هم از تریاک به دست می آید، فرمول شیمیایی آن شبیه هروئین است.

اثرات سوء استفاده مورفین

 

بیشترین دلیل استفاده از مرفین به خاطر اثر لذت بخشی آن است. افرادی که از درد مزمن و طولانی رنج می برند بیشتر در معرض خطر سوء استفاده از این ماده مخدر اعتیاد آور قرار می گیرند.

متداول ترین اثرات مصرف مورفین

۱احساس رضایت
۲تسکین درد
۳کاهش اضطراب
۴احساس آرامش
۵خواب آلودگی
۶احساس سرخوشی کاذب

چنانچه شخصی بدون تجویز پزشک از مورفین استفاده کند سوء استفاده محسوب می شود و باعث اعتیاد به مورفین میگردد. زیرا به هنگام تجویز پزشک به  اندازه کافی و به صورت قانونی تجویز می‌شود. بنابراین همراه داشتن مورفین بدون نسخه پزشک جرم محسوب می شود و کیفر آن بستگی به مقدار و محل مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

افرادی که از مورفین به میزان خیلی زیاد استفاده می کنند، در واقع خود را در معرض خطر اعتیاد به مورفین قرار می دهند.

علائم مصرف بیش از حد مورفین

 

بی احتیاطی، خواب آلودگی شدید، تب، بالا رفتن فشار خون، افزایش تشنگی، کمر درد، کاهش پاسخگویی، تورم صورت و اندام ها، کند شدن تنفس، گرفتگی عضلات، اسپاسم شدید، درد یا سفتی  در یک ناحیه از بدن ( موارد اخیر به این دلیل است که مورفین  سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد.)  در نهایت اعتیاد به مورفین می‌تواند منجر به بیهوشی، اغما و یا کند شدن تنفس تا حد مرگ شود.

اعتیاد به مورفین به دلایل مختلفی به وجود می آید،  خصوصاً وقتی که شخصی به طور مداوم از این داروی قدرتمند به طور غیر قانونی استفاده کند. در ابتدا به طور معمول با تحمل درد شروع می شود و سپس برای برطرف کردن نیاز به دوزهای بیشتری ازمرفین محتاج می شود. در واقع ترک کردن مورفین بسیار دشوار است حتی وابستگی روانی به مورفین پس از وابستگی جسمی نیز ایجاد می شود.

فردی که به مورفین معتاد شود به صورت اجباری از آن استفاده می کند و تمام عواقب منفی آن را نادیده میگیرداعتیاد به مورفین شبیه اعتیاد به هروئین است و  غلبه کردن بر آن بسیار دشوار است. ترک مورفین بسیار ناراحت کننده و ناخوشایند است. بنابراین به هنگام سم زدایی نیاز به مدیریت پزشک دارد تا بهترین راه برای خلاص شدن از این ماده در بدن را پیشنهاد دهد.

مورفین و سایر داروها

 

چون مورفین  مستقیماً بر روی سیستم عصبی مرکزی  تاثیر می گذارد بنابراین ترکیب آن با سایر موادی که افسردگی به وجود می‌آورند بسیار خطرناک است. الکل و بنزو دیازپین ها مواد افسردگی هستند که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند و چنانچه به همراه مورفین استفاده شوند موجب آرامبخشی شدید، نارسایی تنفسی و یا حتی اغما می‌شوند.

نشانه های سوء استفاده از مورفین

در ابتدا ممکن است تشخیص اعتیاد به مورفین کار سختی باشد، خصوصا برای افرادی که مورفین را با تجویز پزشک استفاده میکنند که در هر حال منجر به اعتیاد می شود.

علائم مصرف مورفین

لکنت زبان،  بی احتیاطی، کاهش  تنفس، غافل شدن از مسئولیت های روزانه، گوشه گیری،  تحریک پذیری،  نوسانات اخلاقی، مشکل در روابط اجتماعی.

خطرات اعتیاد به مورفین

 

مصرف مورفین می تواند به صورت خوراکی، به صورت موضعی، تزریق وریدی و یا حتی از طریق بینی نیز استفاده شود. تزریق مورفین باعث سرخوردگی، سرخوشی و به دنبال آن حالت های متفاوتی از بیداری و خواب آلودگی شود.
پس از مصرف و اعتیاد به مورفین شخص خود را نیازمند به استفاده از دوزهای بیشتری میبیند. افرادی که تحمل مرفین دارند، معمولاً در هنگام ترک یا قطع کردن آن کلیه علائم ترک را تجربه می‌کنند. بنابراین افرادی که تحت نظر پزشک مورفین را مصرف می کنند نیز ممکن است به مورفین معتاد شوند.  به هرحال بزرگترین خطر سوء مصرف مورفین مصرف بیش از حد آن است.
فراموش نکنیم که مورفین به عنوان یک افسرده کننده قوی بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. تنفس را تا حد اغما کاهش می دهد،  موجب نارسایی تنفسی می شود و در نهایت موجب مرگ می شود.

اثرات جانبی اعتیاد به مورفین

 

بسته به نحوه مصرف و اعتیاد به مورفین و حتی میزان مصرف آن عوارض جانبی کوتاه مدت مورفین متفاوت خواهد بود. با توجه به روش مصرف بیشترین اثر مورفین در طی ۱۵ تا ۶۰ دقیقه آغاز می‌شود و ممکن است ۴ تا ۶ ساعت هم ادامه داشته باشد.

برخی از عوارض جانبی فوری مصرف مورفین

 

خواب آلودگی، تنفس آهسته، عدم توانایی تمرکز، بی تفاوتی، حالت تهوع، خارش پوست، کاهش شدید تنفسی، توهم، سرگیجه،خشکی دهان، تغییرات خلق و خوی، عصبی شدن،  احساس درد در قفسه سینه، تندی ضربان قلب،احساس آرامش  کاذب، حس رضایتمندی کاذب، کاهش عکس العمل در حین رانندگی،  کاهش عملکرد جنسی، کما و در نهایت مرگ می باشد.

تاثیر بر سیستم عصبی

اعتیاد به مورفین بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و فعالیت در مغز و سیستم عصبی را کند میکند که نتیجه آن کند شدن تنفس و حالت خواب آلودگی خواهد بود. اثرات آرامبخش آن می تواند به حدی شدید باشد که چنانچه فردی در دوزهای بالا از مورفین استفاده کند باعث بیهوشی او شود.

اثرات جانبی طولانی مدت اعتیاد به مورفین

 

مصرف طولانی مدت مورفین می‌تواند عوارض جانبی منفی زیادی به دنبال داشته باشد. شاید به ظاهر اعتیاد به مورفین مهمترین آنها باشد ولی در واقع آسیب شدیدی به وریدها در محل تزریق  وارد می سازد و اختلالات خلقی شدید مانند افسردگی را به دنبال خواهد داشت.

عوارض جانبی طولانی مدت مصرف مورفین

بی قراری، یبوست شدید، گیجی، گرفتگی رگ ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن را شامل می شود.

شناخت اعتیاد به این مخدر

به دلیل تجویز مورفین برای بیماران به سختی میتوان تشخیص داد که شخصی دارای اعتیاد به مورفین شده است یا خیر؟ و چون برای دردهای شدید مزمن تجویز می شود  خیلی راحت  هم مورد سوء مصرف قرار می گیرد. افراد معتاد به مورفین تحمل بالایی نسبت به آن نشان می دهند. بعضی اوقات مورفین تا حدی پیش می‌رود که مصرف‌کننده به صورت طبیعی نیاز به مصرف بیشتری از دارو پیدا می‌کند.
برخی از عوارض جانبی داخلی اعتیاد به مورفین عبارتند از: اضطراب، افسردگی و تاثیرات منفی شخصی و حرفه ای. از علائم بیرونی مصرف مورفین میتوان تغییرات چشمگیر در رفتار فرد در رابطه با افراد دیگرجامعه را نام برد.

۱۱ معیار بالینی تشخیص اعتیاد مورفین

بسیاری از افرادی که به مورفین معتاد هستند خودشان متوجه نیستند که دچار مشکل شده اند. گاهی نیاز است یک دوست یا یکی از افراد خانواده این موضوع را با فرد در میان گذاشته و پیشنهاد معالجه را به او بدهد. به طور کلی اعتیاد موضوعی حساس است و صحبت کردن در مورد آن  بسیار دشوار است. روش مداخله می تواند بهترین راه برای  شروع باشد. ممکن است شخص پس از اینکه متوجه شود چه تعدادی از اطرافیان و دوستان نگران او هستند و او را حمایت می کنند تمایل بیشتری برای شروع درمان داشته باشد.

درمان و ترک اعتیاد به مورفین و علائم آن

 

معمولاً ۶ تا ۱۲ ساعت پس از آخرین دوز مصرفی علائم ترک مورفین شروع میشوند. بدن شخص یک تحمل نسبتا سریع را ایجاد می‌کند بنابراین حتی اگر کسی مدت طولانی از این دارو استفاده نکرده باشد، ساده تر می تواند برای ترک اقدام نماید.

علائم زودرس ترک اعتیاد

جمع شدن آب در چشم ها،  خمیازه کشیدن و عطسه است.

  • اعتیاد به مورفین یک مشکل جدی و مخرب است. اما در نهایت بهبودی امکان دارد. علائم ترک مورفین با کمترین ناراحتی در هنگام سم زدایی به وجود می آید که البته باید زیر نظر پزشک انجام شود تا قابل کنترل باشد. از این طریق خطرعود نیز بسیار کاهش می یابد.
  • هر چند که ماده مورفین به اندازه هروئین قوی نیست،  اما اثرات منفی مصرف مورفین هم درست به اندازه هروئین نگران کننده است. خوشبختانه در سراسر کشور مراکز درمانی زیادی وجود دارد که موفق شدند به معتادان مورفین کمک کنند تا پاک شوند.
  • سعی کنید خود را از اعتیاد به مورفین رها کنید.

عزیزان و همراهان ارجمند برای کسب اطلاعات بیشتر و بستری نمودن فرد معتاد برای ترک اعتیاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

منبع نوشته : اعتیاد مورفین

 

منبع نوشته 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان

کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان در کجا قرار دارد؟ بهترین کمپ ترک اعتیاد بانوان در آبادان را چگونه می توان یافت؟ یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد دارای چه مشخصاتی است و چه خدماتی را می بایست ارائه کند؟

مشخصات کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان

همانطور که می دانیم در سالیان گذشته و پس از ورود جلسات ۱۲ قدمی و شکل‌گیری جلسات na در ایران، مراکز ترک اعتیاد بسیاری راه اندازی و بازگشایی شد. در هر کدام از این مراکز شرایطی برای ترک اعتیاد افراد وابسته مواد مخدر ایجاد شده بود. اما به مرور زمان و با افزایش اطلاعات و تجربیات افراد و متخصصین در زمینه ترک اعتیاد، یک سری از فاکتورها و شرایط استاندارد برای برای یک کمپ ترک اعتیاد تعریف و سازماندهی شد.
بر همین مبنا، مشخص شد که بسیاری از مراکز ترک اعتیاد ای که در سطح کشور شکل گرفته است و دارای استانداردهای لازم برای ایجاد یک محیط درمانی استاندارد را ندارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا شرایط امکانات یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد اختصاصاً در اینجا کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان می‌باشند را در اختیارتان قرار دهیم. لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

اما یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان استاندارد که بتواند شرایط لازم برای ایجاد و تشکیل یک مرکز تخصصی درمان اعتیاد را ایجاد نماید، باید ویژگی‌ها و استانداردهای خاصی را رعایت نماید.

اما همانطور که می دانیم، اعتیاد یک بیماری روحی روانی و البته جسمی می باشد. در حقیقت فردی که مبتلا به بیماری اعتیاد است نیاز به یک درمان و بهبودی همه جانبه دارد. این فرد برای عبور از مراحل اولیه علائم ترک اعتیاد و سم زدایی نیاز به یک محیط امن و البته درمانی دارد که در آن بتواند شرایط سخت و پیچیده ترک اعتیاد را پشت سر بگذارد.

شرایط یک کمپ ترک اعتیاد غیر استاندارد

همانطور که گفته شد یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان استان دارد باید دارای شرایط روحی مناسبی برای ترک اعتیاد افراد داشته باشد. بر همین اساس بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد که در سال های گذشته ایجاد شده اند دارای شرایط استاندارد و همچنین امکانات مناسب برای ایجاد یک محیط درمانی استاندارد را ندارند.
می توان گفت که بسیاری از این مراکز بدون نظارت دقیقی ایجاد شده است و در حقیقت دارای شرایط مناسب نیستند. در نتیجه یافتن یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد مانند کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان می تواند فرد بیمار و خانواده او کمک شایانی می نماید. به این دلیل که هنگامی که یک فرد در یک مرکز استاندارد بستری می گردد می تواند شرایط مناسبی برای شروع به هدیه خود از اعتیاد را دریافت نمایند.

شرایط یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد

شرایط محیطی یک مرکز ترک اعتیاد

یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد می بایست دارای شرایط مناسبی برای ترک اعتیاد باشد. مهمترین شرایط یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد شامل موارد زیر می باشد.
کمپ ترک اعتیاد استاندارد باید دارای شرایط محیطی مناسبی برای افراد و مقیمان خود باشد. به این معنا که اگر یک مرکز بستری ترک اعتیاد دارای محیطی تمیز دلباز با فضای کافی برای استراحت و درمان افراد نداشته باشد می‌تواند شرایط لازم برای افراد را فراهم می آورد.
شرایط محیطی در یک مرکز ترک اعتیاد زنان آبادان بسیار مهم است زیرا افراد برای ترک اعتیاد افراد نیاز به یک محیط درمانی مناسب با شرایط و امکاناتی ایده‌آل دارند.

شرایط عاطفی و روحی مرکز

یکی از فاکتورهای مهمی که که در یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان البته استاندارد نیز می باشد باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع شرایط و امکانات روحی و عاطفی آن مرکز است. ازآنجاکه اعتیاد یک ناخوشی روحی روانی و عاطفی است و هنگامی که فرد در دوران نقاهت به سر می برد و در حال سم زدایی می باشد، از لحاظ روحی و روانی دارای بحران‌های روحی و درونی است.
اگر یک مرکز ترک اعتیاد دارای امکانات و شرایط عاطفی و روحی نباشد، افراد در گذراندن دوران اولیه بهبودی خود از اعتیاد به مواد مخدر، ۲۴ اشکالات بسیاری خواهند شد.
در همین راستا یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان استاندارد باید برای رفاه حال مقیمان و مددجویان خود، شرایط لازم برای ترک اعتیاد را فراهم آورده باشد.
در این شرایط شامل چندین فاکتور مهم است مهمترین آنها نحوه برخورد و فضای حاکم از لحاظ عاطفی در مرکز ترک اعتیاد می باشد. به این معنا که افراد و مددجویان مرکز دارای شرایط مناسب روحی از جانب خدمتگزاران و پرسنل کمپ ترک اعتیاد باشند.
از آنجا که در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد رفتار بسیار بد و ناخوشایندی با مددجویان خود دارند، این مراکز باید به سرعت شناسایی شوند به اطلاع عموم برساند که افراد و بیمار خود را در آنجا بستری ننمایند.

شرایط و امکانات آموزشی مرکز

یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان می بایست دارای امکانات و شرایط استاندارد آموزشی باشد، در غیر این صورت افراد نمی توانند مراحل بهبودی خود را به خوبی در آن سپری نمایند. از طرف دیگر هنگامی که خانواده ها برای بستری نمودن افراد بیمار خانواده خود اقدام می کنند، انتظار نتیجه دارند و می خواهند که هزینه و وقتی را که صرف کرده‌اند دارای نتایج مثبت باشد. اگر یک کمپ ترک اعتیاد دارای امکانات آموزشی مناسب نباشد چگونه می تواند به مددجویان خود کمک نماید.
موضوع آموزش و درمان اعتیاد اساسی بهبودی از اعتیاد است. به این معنا که اگر یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان دارای استانداردهای آموزشی لازم برای بهبودی افراد از بیماری اعتیاد نباشد، به هیچ وجه نمی تواند هدفی را که افراد برای بهبودی به دنبال آن هستند را ایجاد نماید.
در نتیجه وجود امکانات مناسب آموزشی مانند جلسات آموزشی درمانی، مشاوره های فردی و گروهی، لیتوگرافی و آموزش های مرتبط با بهبودی و بازیابی افراد از مفهوم بیماری اعتیاد می باشد.

شرایط و امکانات رفاهی مرکز

یکی دیگر از شرایط مهم برای یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان که بسیار مهم است شرایط و امکانات رفاهی آن مرکز است. امکانات رفاهی و شرایط مناسب برای گذراندن دوره درمانی در یک کمپ ترک اعتیاد، می تواند تاثیرات فراوانی در مسیر بهبودی افراد داشته باشد.
به این معنا که، افراد در دوران سم زدایی و ترک اعتیاد اولیه به شدت بی حوصله و بیقرار هستند. افرادی که دوران اولیه را می گذرانند دارای شرایط خوبی نیستند و برای گذراندن دوره درمانی خود نیاز به تفریحات سالم و مشغولیات ذهنی سالم دارند. به همین دلیل، در یک کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان استان دارد باید شرایط رفاهی مناسبی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند این دوران سخت و پیچیده را به راحتی پشت سر بگذارند.
ترک اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور، بسیار پیچیده و بغرنج است. افراد برای بهبودی از اعتیاد نیاز به امکانات و شرایط مناسب دارند. ورزش و سرگرمی جلسات آموزشی، فیلم های آموزشی می تواند بسیار کمک کننده و تاثیرگذار باشند.

معرفی کمپ ترک اعتیاد زنان در آبادان

کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان، یکی از مجهزترین و بهترین مراکز ترک اعتیاد زنان در استان خوزستان می باشد. این مرکز با مدیریت خانم نجفی که سال ها در زمینه ترک اعتیاد افراد دارای تجربه می باشد، نگهداری و پشتیبانی می شود.
از آنجا که کمپ های ترک اعتیاد زنان در استان خوزستان بسیار محدود هستند و تعداد این مراکز بسیار کم است، وجود یک مرکز ترک اعتیاد بانوان بسیار حائز اهمیت است.
در این مرکز ترک اعتیاد، بانوان و زنان خوزستانی از اقصا نقاط این استان پهناور می توانند در آن بستری شوند و بهبودی خود از بیماری اعتیاد را آغاز نمایند.
شرایط و امکانات رفاهی در این مرکز بسیار مطلوب بوده و در حد استانداردهای سازمان بهزیستی کشور می باشد. یکی دیگر از مراکز ای توسط خانم نجفی اداره می شود، مرکز ترک اعتیاد در آبادان می باشد که یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد در آبادان است.
عزیزان و همراهان ارجمند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد از انواع مواد اعتیاد آور و هم چنین بستری نمودن فرد بیمار در کمپ ترک اعتیاد زنان آبادان لطفاً با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : کمپ ترک اعتیاد زنان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی