بایگانی مرداد ۱۴۰۰ :: مجله خبری خبرواژه

معرفی مراکز درمانی و خدماتی و مقالات پزشکی و روانشناختی

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

علائم ترک اعتیاد

علائم ترک اعتیاد یا همان خماری چیست؟ چگونه می توان دردهای ناشی از محرومیت مواد مخدر و علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر توهم زا و محرک کاهش داد؟

کمپ ترک اعتیاد : هنگامی که یک فرد تصمیم به ترک اعتیاد از مواد مخدر و انواع دیگر داروهای محرک و توسط توهم زا را می گیرد و قطع مصرف می کند و یا به هر دلیلی دچار محرومیت از مصرف می گردد علائم و نشانه هایی در پدیدار می گردد که به این حالات اصطلاحاً خماری گفته می شود.

می توان گفت که حالت معکوس آن نیز وجود دارد به این معنا که هنگامی که فردی مواد مخدر خود را مصرف می کند دچار حالت نشئگی می گردد. در این حالت می توان کرد که تحمل خماری بسیار سخت و دشوار است و همین موضوع و دردها باعث بالا رفتن میزان مصرف در فرد می گردد.

 

 

 

در این مقاله مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ، سعی کرده تا به شرح علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر را به طور کامل تشریح نماید. لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

عزیزان و همراهان ارجمند برای بستری نمودن بیمار و از بین رفتن علائم ترک اعتیاد و کاهش درد بهبودی فرد بیمار خود می توانید از طریق راه های ارائه شده در وب سایت اهواز کم با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

خماری و علائم ترک اعتیاد

اصطلاح خماری، به حالات دردناک و ناخوشایند اطلاق می شود که در اثر محرومیت مصرف مواد مخدر در فرد معتاد به وجود می آید. این نکته حائز اهمیت است که علائم ترک و خماری در افراد مختلف و در انواع مواد مخدر متفاوت با هم فرق دارد.

در همین رابطه در برخی مواد مخدر مانند مخدر های افیونی علائم جسمانی و درد های فیزیکی به شدت بروز می کند و در موارد دیگر و در مورد مواد توهم زا علائم کاملا روانی و فکری می باشند.

در ادامه این مطلب به علائم جسمانی و روانی رایج در ترک هر نوع ماده مخدر به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

علائم جسمانی در ترک اعتیاد به مواد مخدر

هنگامی که یک فرد دچار محرومیت از مصرف مواد مخدر می گردد و اگر ماده مصرفی و جذب مواد افیونی مانند تریاک شیره باشد علائم جسمانی در او پدیدار می گردد.

مهمترین علائم جسمی عبارتند از:

  • لرزش
  • تعریق
  • آبریزش بینی
  • دردهای عضلانی و مفصلی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • اسهال
  • خارش و مشکلات پوستی

علائم روانی در ترک اعتیاد

ترک اعتیاد، علاوه بر اینکه فرد را از لحاظ جسمانی دچار حالات ناخوشایند و دردناک می کند، علائم روانی بسیاری نیز در فرد ایجاد می نماید. این نکته حائز اهمیت است هنگامی که یک فرد به صورت شخصی تصمیم به ترک اعتیاد میگیرد، دردهای روانشناختی او بسیار بیشتر از زمانی است که در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد اهواز بستری می شود، می باشد.

مهمترین علائم روانی در ترک اعتیاد عبارتند از:

  • احساس بی‌قراری شدید
  • اضطراب
  • خلق پایین و افسردگی
  • احساس کسلی و کندی روانی

علائم ترک اعتیاد و خماری در مواد مخدر افیونی


اعتیاد به انواع مواد مخدر مانند تریاک، هروئین، مورفین، وابستگی های جسمی و روانی شدیدی ایجاد می کند. در نتیجه هنگامی که فرد تصمیم به ترک اعتیاد میگیرد و یا مصرف خود را کاهش و یا قطع می کند نشانه ها و علائم ترک اعتیاد در او ظاهر می شود. اما در این رابطه ابتدا نشانه های ترک و خماری بسیار ضعیف تر از زمانی است فاصله فرد با آخرین بار مصرف بیشتر می شود. بدین معنا که هرچه زمان طولانی‌تری فرد مواد مصرف نکند نشانه های خماری در رو بیشتر می شوند.

در چنین حالتی فرد میل به مصرف می یابد و مرتباً وسوسه می‌شود و احساس او با اضطراب و احساس ناامنی و ترس همراه خواهد بود. در این حالت می توان گفت که علائم جسمانی در ترک مواد مخدر می تواند بسیار دردناک و مخرب باشد. در ابتدا، فرد علائمی نظیر آبریزش بینی تاری چشم و سیم کشی دست و پا را احساس می کند، در ادامه اشتهای از بین می رود و دوره های سرد و گرم شدن و تشنج و درد در تمام بدن او آغاز می گردد. در نهایت تمامی این حالات در فر تشدید می گردد به علائم دیگری مانند افزایش دمای بدن فشار خون و تنگی نفس اضافه می گردد.

یکی از مهمترین روش هایی که در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان برای ترک افراد و سم زدایی آن ها استفاده می شود استفاده از تکنیک ها و روش های مناسب برای ترک اعتیاد به مواد مخدر می باشد. در این زمینه در یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد و ایجاد فضای آرام و اما برای افراد و همچنین مشاوره های مناسب روانی روحی و عاطفی به فرد در کاهش درد در این دوره سم زدایی ارائه می گردد.

حالات خماری در ترک اعتیاد به مواد محرک

هنگامی که فرد مصرف ماده محرک خود را متوقف می کند و یا دچار محرومیت می گردد علائم ترک اعتیاد به مواد محرک در او ظاهر می گردد. مهمترین علائم و نشانه های محرومیت از ماده محرک عبارتست از: اضطراب، بی قراری، رعشه، سردرد، عصبانیت، کاهش و افزایش اشتها، و اشتهای سیری ناپذیری مصرف مجدد، رویاهای غیر عادی و کابوس، ناتوانی عمومی افسردگی، خستگی و تمایل به خواب بیشتر و یا بی خوابی و لرزش بدن می باشد.
در همین رابطه نشانه های یاد شده از علائم ترک اعتیاد به مواد محرک است و در هر ماده محرک ممکن است نشانه ها با دیگری متفاوت باشد.

حالات و علائم ترک اعتیاد ناشی از مواد توهم زا

مواد توهم زا بر خلاف سایر مواد محرک و مخدر وابستگی جسمانی در فرد ایجاد نمی کند، اما گزارشاتی از اعتیاد به ماده مخدر توهم زا پی سی پی ارائه شده است.
اما نکته حائز اهمیت این است که افرادی که به مواد توهم زا وابستگی پیدا می کنند از لحاظ روانی شدت به این نوع از مواد مخدر اعتیاد آور پیدا می کند. به همین دلیل افرادی که از این نوع مواد استفاده می کنند به شدت وسوسه می شوند و میل شدید به مصرف پیدا می کند.

اما عوارض محرومیت از مواد توهم زا و علائم ترک اعتیاد به این نوع مواد به شکل حالات روانی اصطلاحاً به آن فلش بک گفته می شود بروز پیدا می کند.
فلش بک اوهام نقش اساسی در نشانه های محرومیت را بازی می کند، به این معنا که فرد توهم های بینایی، شنوایی و هذیان های ذهنی را به صورت ناگهانی تجربه می کند و متاسفانه این حالات ممکن است تا ماه ها ادامه پیدا کند.

در بسیاری از مواقع این فلش بک‌ها به صورت دگرگونی‌های بینایی، هاله‌هایی از نور و تاریکی، ریزبینی، درشت بینی، توهم‌های شنیداری، جرقه‌های رنگی، درک اشتباه از اشیای پیرامون ظاهر می‌شوند. این دوره‌ها چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد، اما احتمال دارد گاهی به صورت طولانی‌تری تداوم یابد. PCP تنها ماده توهم‌زایی است که به دلیل عملکرد متفاوت آن بر مغز احتمال وابستگی جسمانی در آن وجود دارد. علائم ترک آن به صورت بی‌حالی، کمبود انرژی، افسردگی و میل شدید به مصرف اتفاق می‌افتد.

نکته :

در بسیاری از مواقع فلش فک ها می توانند به صورت دگرگونی های بینایی، هاله های نور ریزبینی و بسیاری از توهم های شنیداری، جرقه های رنگی و درک اشتباه از اشیا را پیدا کند. این گونه توام ها می توانند از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامد، اما احتمال دارد برخی از آنها به صورت طولانی تر تداوم یابد. ماده توهم زا پی سی پس تنها ماده توهم زای است که به دلیل عملکرد متفاوت بر سیستم عصبی و مغز فرد احتمال وابستگی جسمانی را ایجاد می نماید. علائم ترک اعتیاد به این ماده توهم زا عبارتند است بی حالی، کمبود انرژی، افسردگی و اشتهای شدید مصرف می باشد.

روش های کاهش درد خماری

همان طور که می دانیم امروزه روش های متفاوت و زیادی برای کاهش درد و کاهش علائم ترک اعتیاد در افراد وجود دارد. از مهم ترین این روشها می توان به درمان های دارویی، تغییر عادات غذایی، شرایط و محیط بستری، آب درمانی و غیره اشاره داشت. اما مهم ترین روش ترک اعتیاد و کاهش علائم آن استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه است.

به جرات میتوان گفت هنگامی که فرد به تنهایی تصمیم به ترک اعتیاد میگیرد، خود را در معرض دردهای روحی روانی و جسمی شدیدی قرار خواهد داد. به این معنا که اعتیاد به شکلی دردناک فرد را دچار فشارهای روانی و جسمی می کند.

اما هنگامی که یک فرد از طریق یک مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد اقدام به ترک مواد مخدر می کند علائم ترک اعتیاد در رو بسیار کاهش می یابد. می توان گفت که ۶۰ درصد دردهای یک فرد روانی هستند و هنگامی که یک فرد برای ترک اعتیاد کمک دریافت می کند، در حقیقت ۶۰ درصد از دردهای خود را کاهش داده است.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان برای بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار مرکز ترک اعتیاد اهواز و همچنین دریافت جلسات مشاوره روانشناسی تلفنی با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

منبع نوشته : اعتیاد به مواد مخدر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

علائم اعتیاد به مواد مخدر

مرکز ترک اعتیاد : اطلاع از نشانه های اعتیاد به مواد مخدر می تواند بسیار کمک کننده باشد. خانواده ها به کمک این اطلاعات می توانند به فرد معتاد خود که در دام این ناخوشی گرفتار شده است کمک نمایند. امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از موضوعات جدی و مشکلات مهم است که بشر با آن دست به گریبان شده است و از آنجا که علائم اعتیاد به مواد مخدر در واپسین روزهای مصرف قابل تشخیص نیست اطرافیان خانواده شخص خیلی دیر به این موضوع پی می‌برند و متوجه میشوند که فرزندشان گرفتار اعتیاد شده است.
اما آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که خانواده ها هنگامی که تغییرات رفتاری فرد بیمار خود را مشاهده می‌کنند می‌توانند نسبت به اعتیاد و ناخوشی هوشیار تر عمل نمایند. در ادامه به بررسی علائم اعتیاد به مواد مخدر پرداخته شده است لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه شناخت علائم اعتیاد به مواد مخدر لطفاً با مشاورین ما در کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید شماره های تماس با مشاورین ما ۰۹۳۵۲۷۵۹۷۷۱ می باشد.

علائم اعتیاد به مواد مخدر

این موضوع که اعتیاد برای خود فرد هم ممکن است غیر قابل تشخیص باشد یک دغدغه است. همین موضوع می تواند باعث انکار و ایجاد آسیب های بیشتر در فرد گردد.
یکی از اولین علائم اعتیاد به مواد مخدر بالا رفتن میزان تغییر پذیری و نقشه‌های فرد نسبت به دوره اولیه مصرفی خود است. به این معنا که فردبا میزانی که قبلاً مصرف می‌کرده دیگر نقش نمی شود در نتیجه مجبور می‌شود که دوز مصرفی خود را به مرور زمان افزایش. علاوه بر این هنگامی که یک فرد به ماده مخدر اعتیاد پیدا می‌کند، دچار نوعی وابستگی جسمی و روانی می گردد و این وابستگی بسته به میزان قوه درونی و بنیه جسمی فرد می باشد، حتی از لحاظ شخصیتی و روانی میزان وابستگی می تواند متغیر باشد. در ادامه به توضیح سایر علائم اعتیاد به مواد مخدر پرداخته شده است:

علائم جسمانی و روانی اعتیاد به مواد مخدر

  • ناتوانی در کنترل مصرف مواد مخدر
  • وسوسه و ولع شدید برای مصرف مواد مخدر
  • نوسانات رفتاری از سرخوشی به حالات عصبی و پرخاشگری
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • تغییراتی در عادت‌های خواب فرد
  • کم‌خوابی یا گرایش به خواب زیاد در روز
  • آبریزش بینی
  • کاهش سطح عملکردی در تمام سطوح از جمله بهداشت فردی
  • ایجاد تغییراتی در سطح فعالیت فرد
  • گوشه‌گیری و انزوا نسبت به جمع‌های خانوادگی و سایر جمع‌ها
  • از میان رفتن تدریجی احساسات و عواطف پایدار با اطرافیان
  • فراموشی زیاد
  • دچار شدن به مشکلات مالی برای تهیه مواد مخدر
نکته

علائم یاد شده در بالا بسته به نوع ماده مخدر مصرفی یک فرد و میزان مصرف می تواند متفاوت باشد. زیرا بعضی از مواد مخدر مانند هروئین و اثرات شدیدتری بر سیستم عصبی فرد و جسم او می گذارند. همچنین در نظر داشته باشید که همه علائم اعتیاد به مواد مخدر بالا در یک فرد الزاماً مشاهده نمی شود.

تشخیص علائم اعتیاد در نوجوانان

همانطور که می دانیم در سنین نوجوانی افراد گرایش بیشتری نسبت به مصرف مواد اعتیاد آور ممکن است پیدا کند و اعتیاد به مواد مخدر می تواند بیشتر مشاهده شود. از آنجا که جوانان و نوجوانان تمایل زیادی به کسب تجربه‌های جدید دارد، ریسک پذیری آنها بالاتر از نسبت به سنین بالاتر خود می‌باشد و احتمال گرایش و مصرف و همچنین اعتیاد به مواد مخدر در این دسته از افراد بیشتر است.

تشخیص علائم اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان ممکن است مشکل باشد، زیرا رفتارهای آنها شباهت زیادی به ویژگی های طبیعی دوران نوجوانی دارد. در همین راستا بهتر است که والدین نوجوانان از علائم اعتیاد به مواد مخدر آگاه باشند و در صورت رفتار مشکوک این موضوع را هرچه سریعتر با مراکز ترک اعتیاد و متخصصین این امر در میان بگذارند. توجه باید داشت که از هر گونه اقدامات هیجانی می بایست خودداری شود و پیش از انجام هر اقدامی از درگیری فرد با اعتیاد اطمینان حاصل شود.

علت گرایش و مصرف مواد مخدر و نشانه های رفتاری آن

همانطور که پیشتر گفته شد گرایش و تمایل به مصرف مواد مخدر در کلیه افراد می‌تواند وجود داشته باشد و ارتباطی به طبقه اجتماعی افراد ندارد و همه افرادی که به مصرف مواد مخدر گرایش دارند به یک شکل عمل می نمایند.
مهمترین و اصلی‌ترین دلایل تمایل افراد به مصرف مواد مخدر موضوع ارزشهای فردی و خلاء های روحی و روانی افراد است. افرادی که دارای این گونه خلاهای عاطفی هستند، ممکن است برای پر کردن این خلا مصرف مواد مخدر روی بیاورد.
در حقیقت هنگامی که یک فرد ماده مخدر مصرف می کند، در اثر تغییرات و پاداش های شیمیایی و مغزی که دریافت می‌کند ممکن است، نسبت به مصرف مواد مخدر تمایل بیشتری پیدا کند. همچنین به دلیل تغییراتی که مصرف مواد مخدر در شخصیت، روحیه، اعتماد به نفس او ایجاد می کند، مصرف ماده مخدر ممکن است شدیدتر و بیشتر گردد.

بدین ترتیب فرد به صورت ناخودآگاه می آموزد که به جای تلاش واقعی، با مصرف مواد مخدر خلائ‎های روانی و روحی خود را مرتفع سازد. مواد مخدر خاصیت آرام بخشی دارد که حتی افراد مرفه و تحصیلکرده نیز ممکن است به مصرف آن روی آورند.
این درحالی است پس از مدتی اعتیاد و مصرف مواد مخدر، نه تنها به فرد آرامش نمی‌دهد بلکه مشکلات زیادی از لحاظ جسمی، رفتاری، روانی و غیره برای او ایجاد نماید.

ساز و کار اعتیاد مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر به طور کلی موجب کاهش عملکرد مغزی حسی و عاطفی در فرد می گردد. به این معنا که مواد مخدر باعث ترشح بیشتر هورمون های شادی در مغز می گرددو به این دلیل که این هورمون‌ها مجدداً در مغز جذب می‌شوند آستانه تحریک پذیری مغز کاهش می‌یابد و به مرور بافت های مغز در فرد فرسوده می گردد.
می توان گفت که در نهایت مغز فرد معتاد توانایی تولید هورمون‌های شادی را از دست می دهد و دیگر توانایی کنترل هیجانات را نخواهد داشت.
در این مرحله می توان تشخیص داد که فرد به شدت زودرنج عصبانی تحریک پذیر و بیقرار می گردد. این تغییر به شکلی کاملاً آهسته و به مو اتفاق خواهد افتاد، اما هر چه طول عمر اعتیاد در فرد بیشتر می‌شود بازگشت پذیری فرد کاهش خواهد یافت. به همین دلیل قبل از آنکه یک فرد به طور کامل در اعتیاد گرفتار شود، باید برای درمان او اقدام کرد.

رفتارهای نادرست با فرد بیمار

طرز برخورد با فرد معتاد بسیار مهم است و می تواند تاثیرات چشمگیری بر روی فرد بگذارد. به این معنا که اگر با فرد معتاد با عصبانیت و پرخاشگری برخورد شود ممکن است نتیجه معکوس دهد. اعتیاد یک بیماری روحی، روانی و جسمی است که فرد توانایی غلبه بر او را به واسطه اراده خود ندارد.

این نکته حائز اهمیت است که خانواده یک فرد بیمار بداند که رفتار صحیح او با فرد بیمارش بسیار اهمیت دارد. در همین رابطه کمک گرفتن از متخصصین یک مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد می تواند راهگشای این مشکل باشد. در ادامه به توضیح رفتارهایی خواهیم پرداخت که می تواند به روند درمانی فرد بیمار لطمه بزند.

  • قهر کردن
  • دعوا کردن
  • سرزنش کردن
  • تحقیر کردن
  • معتاد را مسبب تمام بدبختی های خانواده دانستن
درمان و ترک اعتیاد

درمان و ترک اعتیاد و شناخت علائم اعتیاد به مواد مخدر یک موضوع تخصصی و بعضاً پیچیده‌ است که بسته به نوع اعتیاد و شخصیت فرد می تواند متفاوت باشد. اما به وضوح می توان دید که رفتار درمانی، تراپی، مشاوره و کمک های روحی و روانی موثر ترین روش برای درمان اعتیاد فرد می‎باشد. در حقیقت یک درمانگر با آگاهی هایی که به فرد منتقل می کند می تواند در نگرش او تغییرات جدی ایجاد کند و بیمار را از مصرف مجدد باز دارد.
همچنین هنگامی که یک فرد با اعتیاد چیست آشنا می گردد و با جنبه روانی اعتیاد خود رابطه نزدیکی پیدا می‌کند، متوجه می‌شود که وسوسه چیست و چگونه می تواند جلوی آن را بگیرد. در همین رابطه با کمک گرفتن از یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد می‌تواند بسیار یاری بخش باشد.
عزیزان و همراهان ارجمند جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره در زمینه بستری نمودن فرد بیمار لطفاً با مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : اعتیاد به مواد مخدر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی