بایگانی ارديبهشت ۱۴۰۰ :: مجله خبری خبرواژه

معرفی مراکز درمانی و خدماتی و مقالات پزشکی و روانشناختی

۱۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

علائم اعتیادهای رفتاری

علائم اعتیادهای رفتاری کدامند؟ آیا اعتیادهای رفتاری دارای علائم و نشانه های بخصوصی است که بتوان آن را تشخیص داد؟ رایج‌ترین علائم اعتیادهای رفتاری کدامند؟

اعتیاد از هر نوعی که باشد زندگی فرد معتاد را تحت کنترل در می‌آورد

در این مقاله به صورت مفصل به توضیح علائم اعتیادهای رفتاری پرداخته شده است.

علائم اعتیادهای رفتاری

۱- مشغولیت ذهنی
۲- تشدید تکرار مواد
۳- وسواس اعتیاد
۴- مشکلات روانی
۵- اصرار به ادامه مصرف
۶- زندگی نابسامان معتاد
 

۱- مشغولیت ذهنی

هنگامی که یک فرد به بیماری اعتیاد از هر نوع و شکلی که باشد، مبتلا می‌شود، تمامی اولیت‌های زندگی او به شکلی بیمارگونه تغییر می‌کند. در اصل یکی از مهمترین علائم اعتیادهای رفتاری یا مصرفی، قرار دادن مسئولیت‎های مهم زندگی فرد در درجه دوم و بی‌اهمیت زندگی اوست.
شخصی که حامل یک اعتیاد رفتاری یا مصرفی است، چنان از لحاظ فکری، عاطفی و روحی درگیر و وابسته به رفتار اعتیادی خود می‎شود که نمی‎تواند به سلامتی و آرامش خانواده خود بی‎اندیشد. به این معنا که به محض انجام رفتار اعتیادی خود به سرعت شروع به فکر کردن در مورد انجام دوباره آن رفتار می‎کند.
به عنوان مثال فردی که به روابط جنسی اعتیاد پیدا کرده است، آنچنان از لحاظ روانی و عاطفی، در مورد رفتار جنسی خود و تاثییراتی که این رفتار بر روی او می‎گذارد، اشتغال فکری پیدا می‎کند که عملا از اندیشیدن و تدبر در مورد جنبه‎های دیگر زندگی و حتی اعضای خانواده و دوستان خود باز می‎ماند.
در حقیقت این فرد آنچنان افکار و ذهنش مشغول این رفتار اعتیادی است که دائما در مورد رفتار خود می‎اندیشد. اینکه چگونه رفتار اعتیادی خود را انجام دهد، کجا و به چه شکلی این رفتار را به انجام برساند.
هنگامی که فردی تا این اندازه به یک رفتار خود مشغول می‎شود، دیگر انرژی‎ایی از لحاظ روحی و عاطفی برای او باقی نمی‎ماند که به دیگر مسائل مهم زندگی خود بپردازد.
این نشانه‎های اعتیادهای رفتاری را می‏‎توان به خوبی در رفتار تمامی اشخاصی که به انواع اعتیادهای دیگر مبتلا هستند، مشاهد کرد.
فرد معتاد با اینکه می‎بیند اعتیاد رفتاری‎اش چه عواقب و مشکلاتی را برایش ایجاد کرده است، اما به علت گسترش این بیماری در درونش، نمی‎تواند رفتار اعتیادی خود را متوقف سازد و کنار بگذارد.

۲- تشدید و تکرار مصرف

برای توصیف پدیده تشدید مصرف در علایم اعتیادهای رفتاری باید عنوان کرد که همه افراد و انسانهای متعادل و سلامت از لحاظ مغزی به شکلی طبیعی با موضوع سرخوشی، شادی و غم در زندگی خود برخورد می‎کنند.
به این معنا که همه افراد در زندگی خود به دنبال شادی و خوشی هستند. اما بیشتر آنها به این نتیجه رسیده‎اند که نمی‌توان همیشه از زندگی احساس لذت کرد و شاد و سرحال بود. اما افراد معتاد به شکلی دیگر عمل می‎کنند، چون راهی پیدا کرده اند که با آن هر وقت که دلشان خواست احساس خوبی به داشته باشند و به قول معروف نشئه و سرحال باشند.
از مهمترین خصوصیات افراد معتاد وابسته به مواد مخدر یا یک اعتیاد رفتاری، پایین بودن آستانه تحمل آنهاست. به این معنا که تحمل این افراد در برابر اضطراب و تشویش بسیار کم است و کسی که ضریب تحملش در برابر مسائل و مشکلات زندگی پائین می‌باشد بدون شک بیشتر مواقع در هنگام روبرو شدن با مشکلات زندگی احساس ناامیدی و سرخوردگی خواهد کرد، در نتیجه برای تغییر احساسات دردناک خود به یک محرک خارجی نیازمند خواهد بود.
فرد معتاد به اعتیاد رفتاری، با افزایش تعداد دفعات رفتاری که به آن اعتیاد پیدا کرده است به تدریج کنترل خود را در مورد آن از دست می‎دهد. به این ترتیب هم دفعات رفتار اعتیادی افزایش پیدا می‌یابد و هم مدت زمانی که صرف انجام آن رفتار می‌شود، افزایش پیدا می‎کند.

۳- وسواس اعتیاد

وسواس باعث می‎شود تا فردی که اعتیاد رفتاری دارد نتواند عواقب و عوارض اعتیاد خود را درک کند و چشم خود را روی مشکلات و بدبختی‎های خود می‌بندد.
فردی که از اعتیاد رنج می‌برد به قدری حواسش روی اعتیاد متمرکز شده است که به هیچ موضوع دیگری در اطراف خود به جز انجام رفتار اعتیادی یا مصرف مواد خود فکر نمی‎کند. این افراد نمی‎توانند دنیا و اطراف خود را ببینند. آنها نمی‎توانند درک کنند که اعتیاد هر روز بیشتر از روز قبل به زندگی آن‎ها و جسم و روحشان آسیب می‌رساند.
افراد معتاد مبتلا به وسواس فکری هستند، یعنی همه فکر و ذهن آن ها صرف فکر کردن به مصرف مواد یا انجام کاری است که به آن اعتیاد پیدا کرده اند، می‎شود. یکی از مهم ترین نشانه ها و عوارض اعتیاد، انکار است.
افرادی که اعتیاد رفتاری دارند در ذهن خود دنیای دیگری خلق می‎کنند که با اعتیاد آنها سازگاری دارد. برای مثال فردی که اضافه وزن دارد و باید وزن خود را کاهش دهد به چای اینکه غذای کمتری بخورد تا لاغر شود به علت اعتیاد رفتاری خود، پرخوری می کند.
فرد معتاد به علت نداشتن کنترل بر روی زندگی خود و ندانستن راه صحیح برخورد با مسایل و مشکلات آن، عذاب می‎کشد و تصور می‎کند که اعتیاد رفتاری یا مصرفی می‎تواند به او برای مقابله با مشکلات و زندگی هولناکی که دارد کمک نماید، هر چند که می‎داند احساس آرامش و لذت ناشی از اعتیاد بسیار کوتاه بوده و توهمی بیش نیست.

۴- مشکلات روانی

افرادی که از اعتیادهای رفتاری رنج می‌برند، معمولاً اعتماد به نفس کمی دارند و غالبا دچار اضطراب وتشویش هستند. این‎گونه معتادان به عنوان یک گروه، برای اینکه بتوانند محیط اطراف و زندگی خود را کنترل کنند، دارای نیازهای خاصی هستند که اگر نتوانند آن را برآورده سازند دچار تشویش و اضطراب می‎گردند. در بیشتر مواقع کسانی که اعتیادهای رفتاری دارند در خانواده­‌هایی بزرگ شده‎اند که یکی یا هر دو والدین آنها معتاد بوده‎اند و یا حامل یک اعتیاد رفتاری بوده‎اند.
در حقیقت فرد معتاد حاصل خانواده بیمار است. در این خانواده‎ها، والدین معتاد و بیمار نمی‌توانند به فرزندان خود محبت و توجه لازم را بدهند. آنها نمی‎توانند به فرزندان خود اعتماد به نفس وخود باوری را بیاموزند در نتیجه فرزندان این‎گونه خانواده‏‎ها، نمی‌آموزند که برای تحمل مشکلات و مسایل زندگی،از راه‎حل‎های صحیح و منطقی استفاده کنند و به یک محرک خارجی متوسل نشوند.
افرادی که اعتیاد رفتاری دارند از لحاظ روانی با انواع مشکلات و مسائل روبرو هستند. اعتیاد در واقع نوعی بیماری است که فرد مبتلا به آن تلاش می‎کند با مصرف مواد یا اعتیاد رفتاری احساس خلاء و ترس خود را تسکین دهد و حواس خود را از مشکلاتی که دارد با مصرف مواد یا انجام رفتار اعتیادی خود پرت کند.

۵- اصرار به ادامه مصرف

از خصوصیات و ویژگی‎های مهم اعتیادهای رفتاری، اصرار و پافشاری به ادامه رفتاری است که فرد معتاد با آنکه می داند برایش عواقب بد و وخیمی دارد، می‎باشد.
هنگامی که یک رفتار حالت اعتیادی پیدا می‎کند، به تدریج دیگر نمی‎توان آن را کنار گذاشت و آرام آرام به یک اجبار تبدیل می‎شود . در این حالت فرد عملا نمی‎تواند واقعیت را ببیند.
فردی که اعتیاد رفتاری دارد با زندگی در دنیای خیالی خود به رفتار بیمارگونه خود ادامه می‌دهد و به خود می گوید که همه چیز مرتب است و مشکلی وجود ندارد و تصور می‌کند که رفتار اعتیادی خود را تحت کنترل دارد و هر وقت که بخواهد می‌تواند آن را کنار بگذارد.
نکته مهم در مورد افراد معتاد این است که آن‎ها همیشه برای توجیه رفتارهای خود و جلوگیری از انتقادها و سرزنش های دیگران، خود را در گرفتارهایی که به آن مبتلا هستند، مقصر نمی‎دانند بلکه دیگران را عامل بدبختی‎ها و گرفتاری‌ های خود نشان می‎دهند. فردی که اعتیاد جنسی دارد ممکن است بگوید همسرش با رفتارهای خود باعث شده است تا وی به سراغ زنان دیگر برود، چون تمایلی به روابط جنسی نداشته و او به خاطر محرومیت از رابطه جنسی با همسرش به سراغ زنان دیگر رفته است. وی برای توجیه خود انواع بهانه‎ها را می‎تراشد، بدون اینکه خود را در این ماجرا مقصر بداند.
انکار کردن احتمالاً یکی از بزرگترین موانعی است که باعث می‎شود که فرد معتاد نتواند از دیگران برای بهبودی از اعتیاد تقاضای کمک نماید.

۶- زندگی نابسامان معتاد

فرد معتاد در واقع آخرین کسی است که به این واقعیت پی می‎برد که کنترلی بر روی اعتیاد خود ندارد و اینکه اعتیاد زندگی او و اطرافیانش را آشفته و نابسامان کرده است. در آخرین مراحل اعتیاد است که احتمالاً فرد معتاد در یک لحظه نادر و استثنایی به وضعیت نابسامان خود تا حدودی پی می‎برد و سرانجام به این نتیجه می‎رسد که اعتیاد باعث شده است تا بیشتر وقت و انرژی خود را در این راه صرف کند.
البته این آگاهی لحظه‎ای به این معنی نیست که او کاملا به این موضوع اعتراف کند که اعتیاد زندگی او را فلج و غیر قابل اداره کرده است. حتی این احتمال وجود دارد که فرد معتاد تصور کند که اعتیاد تنها عاملی است که باعث می‎شود تا وی دچار جنون نگردد. با وجود این، بعضی اوقات، فرد معتاد به این فکر می‎افتد که بهتر است اعتیاد رفتاری خود را اندکی کاهش دهد و کاری برای متوقف ساختن آن انجام دهد.
غم و اندوه از جمله عوارض و عواقب اعتیادهای رفتاری است. افراد مبتلا به اعتیادهای رفتاری از رفتاری لذت برده‎اند که در پایان چیزی جز سرخوردگی، ناامیدی و از هم پاشیدگی زندگی برای آن ها به ارمغان نیاورده است.

 

منبع نوشته : اعتیادهای رفتاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

بهبودی از اعتیاد

آیا اعتیاد یک بیماری است و قابل درمان است؟ فرآیند بهبودی از اعتیاد چیست؟ چرا افراد معتاد نمی توانند جلوی رشد اعتیادشان را بگیرند؟ مفهوم بیماری اعتیاد چیست؟ برای درمان اعتیاد فعال چه باید کرد؟

در نوشتار پیش رو قصد داریم تا در مورد بیماری اعتیاد و بهبودی از آن صحبت کنیم و شما را با فرآیند بهبودی از اعتیاد آشنا نماییم. از آنجا که اعتیاد یک بیماری پیش رونده و کشنده است و جزو بیماری های مرموز و ناشناخته محسوب می شود، همیشه انسان سعی داشته تا به شکلی این مشکل و بیماری را حل نماید.

آیا بهبودی از اعتیاد امکان پذیر است ؟

یکی از مبهم‎ترین موضوعات در زمینه اعتیاد موضوع و مساله بهبودی از اعتیاد است. اعتیاد یک بیماری ناشناخته و مرموز است که در طول تاریخ بشریت با او همراه بوده است و این مساله موضوع بهبودی از اعتیاد را جزو پیچیدگی های آن قرار داده است.

در حقیقت ناشناختگی بیماری اعتیاد سبب شده است تا بهبودی از آن را سخت و دشوار نماید. سال های متمادی انسان تلاش کرده تا با استفاده از روش های گوناگون با این بیماری و معضل مقابله کند و راه های بسیاری را برای مقابله با آن ایجاد کرده، اما همیشه به شکلی در مقابل آن با شکست مواجه شده است.

موثرترین راه بهبودی اعتیاد

موثرترین راه بهبودی از اعتیاد چیست؟ آیا روش موثری برای بهبودی از اعتیاد وجود دارد؟
پاسخ به این سوالات می تواند راه گشای بسیاری از افراد برای آغاز بهبودی از اعتیاد باشد. در حقیقت به جرات می توان گفت که بشر امروز دیگر در مقابل این بیماری مغموم و شکست خورده نیست.

می توان گفت با اینکه تعداد بسیاری از افراد در جوامع مختلف دچار بیماری اعتیاد هستند و همه روزه افراد بسیاری در اثر ابتلا به این بیماری زندگی خود را از دست می دهند، اما به جرات می توان گفت که برای این بیماری ناشناخته راه حلی موثر و کاملاً تجربه شده یافت شده است.

در حقیقت بهبودی از اعتیاد دیگر یک رویا نیست و در طی دهه های گذشته افراد بسیاری در سراسر جهان از این بیماری مهلک و لاعلاج نجات یافته اند. حقیقت این است که بیماری اعتیاد یک بیماری لاعلاج و پیشرونده است اما خوشبختانه با ایجاد و کشف روش های نوینی که برای رویارویی با این بیماری بوجود آمده، می توان گفت که متوقف ساختن و درمان آن محقق گشته است.

گروه‎های درمانی دوازده قدم

بله صحیح است. گروه‎ها و جلسات درمانی دوازده قدم یکی از مهمترین و کارآمد ترین روش های موجود در درمان و بهبودی از اعتیاد است. جلسات NA ( معتادان گمنام ) بر اساس قدم های دوازده گانه جلسات الکی های گمنام ( AA ) بوجود آمد. این جلسات بر اساس تجربیات یک فرد الکی که برای بار نخست به کمک یه پزشک به نام دکتر باب بود شکل گرفت و به تدریج بوجود آمد.

تجربه موفق این فرد الکلی ( بیل ویلسون ) در قطع مصرف الکل بعدها باعث نجات جان میلیون ها نفر در سراسر دنیا شد. این فرد که یک معتاد به الکل بود بعد از سالها مصرف و عدم موفقیت در قطع مصرف الکل نهایتا با تغییرات و اتفاقات روحی و عاطفی و با کمک یک پزشک که خود او هم معتاد به الکل بود توانستند قدم های دوازده گانه را بوجود بیاورند.

بهبودی از اعتیاد و قدم ها

در اینجا به توضیح بهبودی از اعتیاد و قدم های دوازده گانه خواهیم پرداخت. کارکرد و عمل به این ۱۲ قدم روحانی می تواند تحولی شگرف در زندگی فرد معتاد به الکل و یا مواد مخدر بوجود بیاورد. در حقیقت این قدم ها در عمق وجود و زندگی فرد رسوخ می کند و می تواند زندگی و دیدگاه فرد بیمار اعتیاد را تغییر دهد. بهبودی از اعتیاد به وسیله قدم های دوازده گانه عملی غیر ممکن نیست و فرد مجبور نیست تا آخر عمر خود با اعتیاد فعال خود زندگی کند.

تیتر قدم های دوازده گانه
شماره قدم تیتر قدم
قدم اول ما اقرار کردیم که در برابر اعتیادمان عاجز بودیم و زندگی‌مان غیرقابل اداره شده بود
قدم دوم ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می‌تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند
قدم سوم ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی‌مان را به مراقبت خداوند، بدان‌گونه که او را درک می‌کردیم، بسپاریم
قدم چهارم ما یک ترازنامه اخلاقی بی‌باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم
قدم پنجم ما ماهیت دقیق خطاهایمان را به خداوند، به خود و به یک انسان دیگر اقرار کردیم
قدم ششم ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه این نواقص شخصیتی ما را برطرف کند
قدم هفتم ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند
قدم هشتم ما فهرستی از تمام کسانی که به آن‌ها صدمه زده بودیم تهیه کرده و خواستار جبران خسارت از تمام آن‌ها شدیم
قدم نهم ما بطور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان یا دیگران لطمه بزند
قدم دهم ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به آن اقرار کردیم
قدم یازدهم ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقاء رابطهٔ آگاهانه خود با خداوند، بدان گونه که او را درک می‌کردیم شده و فقط جویای آگاهی از ارادهٔ او برای خود و قدرت اجرایش شدیم
قدم دوازدهم با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم‌ها، ما کوشیدیم این پیام را به معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوردیم

بهبودی اعتیاد و تاثیر قدم های دوازده‎گانه

در نگاه اول اول اصلا نمی توان به تاثیر این قدم ها پی برد. شاید بسیار ساده به نظر بیایند اما این قدم ها جان میلیون ها نفر را در سراسر دنیا نجات داده اند. افراد بسیاری توسط همین قدم ها بهبودی از اعتیاد را تجربه کرده اند و به خوبی به تاثیر و عمق این قدم ها معترف هستند. این قدمها در عین سادگی بسیار کاربردی و روحانی هستند و می توانند به سادگی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

قدمهای دوازده گانه بسیار کاربردی و عملی هستند و هر فردی که از مفاهیم روحانی آن آگاه می شود می تواند به کمک آن زندگی خویش را نجات دهد. در حقیقت بهبودی از اعتیاد یکی از پیچیده ترین موضوعات است که با کمک این قدمها بسیار قابل دسترس و شدنی می گردد.

کلام پایانی

بر همین اساس مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با برگزاری جلسات بهبودی در مرکز خود برای مددجویان و انتقال اطلاعات مورد نیاز روند بهبودی از اعتیاد مددجویان خود را بهبود بخشیده و مبانی مهم قدمها را در طول دوره درمانی معتادان به آنها منتقل می‎نماید. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره در زمینه بهبودی از اعتیاد لطفا با مشاورین ارشد کمپ ترک اعتیاد در اهواز  تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : بهبودی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

ماهیت بیماری اعتیاد

ماهیت بیماری اعتیاد چیست؟ مهمترین شاخه های بیماری اعتیاد کدامند و چگونه می توان آنها را شناخت؟ برای شناخت ماهیت بیماری اعتیاد چه باید کرد و مهمترین اطلاعاتی که در رابطه با آن وجود دارد کدامند؟

کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ با ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با ماهیت واقعی بیماری اعتیاد سعی کرده تا اطلاعات جامعی را در این رابطه در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بیاموزید لطفاً این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

ماهیت بیماری اعتیاد: بیماری یا چیزی متفاوت!

آیا فکر می‌کنید اعتیاد یک بیماری است و یا جزو افرادی هستید که آن را یک انحراف اخلاقی و اجتماعی می‌دانید؟ آیا در مورد ماهیت بیماری اعتیاد چیزی می دانید و آن را به خوبی می شناسید یا جزو افرادی هستید که جسته و گریخته در رابطه با اعتیاد و ماهیت آن شنیده اید؟

در این نوشتار ما نظرات مختلفی را مورد بررسی قرار می دهیم که آیا اعتیاد به صورت یک بیماری توصیف می شود یا به عنوان یک مشکل اخلاقی می‌توان از آن یاد کرد؟ این موضوع برای ما اهمیت دارد که بدانیم آیا اعتیاد یک بیماری مغزی است و یا از الگوهای دیگری پیروی می کند. اما هر چه که هست ما تلاش خواهیم کرد تا ماهیت اعتیاد را روشن کنیم.

 

در حقیقت آگاهی از ماهیت اعتیاد و اینکه این پدیده و دارای چگونه مشخصاتی است، می تواند در روند بهبودی افراد از اعتیاد و همچنین آگاهی بخشی از سایر دیدگاههای اشتباه بسیار موثر باشد.

ماهیت بیماری اعتیاد در مغز

طبق تحقیقات انجام شده توسط انستیتوهای بزرگ دنیا مشخص شده است که اعتیاد یک بیماری مغزی است. در همین رابطه انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر ایالات متحده، اعتیاد را اینگونه تعریف می کند :

 

“اعتیاد یک بیماری مزمن و عود کننده مغزی است که فرد با وجود عواقب مخرب آن همچنان به استفاده از انواع مواد مخدر یا الکل اجبار دارد.”

 

موسسه انستیتوی ملی اعتیاد در ایالات متحده یا NIDA منطق خاصی برای طبقه بندی بیماری های مغزی ارائه می دهد که طبق آن اعتیاد را جزو این دسته قرار می دهد. در حقیقت مصرف مواد مخدر و اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور، مغز فرد مبتلا را تغییر داده و ساختار و نحوه عملکرد آن را به شکلی مخرب دستخوش تغییراتی قرار می‌دهد.

 

در همین رابطه شواهد زیادی وجود دارد که، سوء مصرف مواد مخدر به صورت طولانی مدت در ساختار عصبی و عملکرد مغز تغییراتی ایجاد می کند. در همین رابطه تقریباً هیچ کس با این موضوع که مصرف مواد مخدر باعث تغییرات فیزیکی در افراد می‌شود مخالفتی ندارد. با این حال ما می دانیم که مغز ما به شکلی است که در پاسخ به عملکردها، محرک های محیطی، روابط و افکار دائماً در حال تغییر و رشد است.

آیا تغییر مغز برای ایجاد بیماری کافی است؟

به بیان ساده‌تر تنها چیزهایی که می تواند مغز ما را دستخوش تغییرات مخرب نماید، اعتیاد به مواد مخدر نیست بلکه، غذایی که می خوریم، افکاری که به آنها فکر می‌کنیم و یا تجربیاتی که از زندگی بر ما حاصل می شود می تواند مغز ما را دستخوش تغییراتی قرار دهد.

 

به همین ترتیب این سوال مطرح می‌شود که آیا تغییراتی که مصرف مواد مخدر یا الکل بر مغز ما ایجاد می‌کند لزوماً به معنای بیماری اعتیاد است یا خیر؟ آیا چارچوب دیگری وجود دارد که بتواند در تحقیقات درمان و بهبودی اعتیاد به ما کمک نماید؟

 

قبل از آنکه به سایر مدل های احتمالی اعتیاد بپردازیم بهتر است به مزایا و معایب مدل فعلی بیماری مغزی اعتیاد بپردازیم.

جنبه های مثبت مدل فعلی بیماری مغزی

در تعریف ماهیت بیماری اعتیاد، ابتدا باید گفته شود که مدل بیماری مغزی و اطلاعاتی که از آن استخراج می شود توانسته مطالب مهمی را برای گسترش تحقیقات در این زمینه در اختیار ما قرار دهد. در حقیقت به ما کمک کرده است تا در مورد واقعیت های جسمی اعتیاد به مواد مخدر و مصرف آن بیشتر بدانیم.

تعریف بیماری اعتیاد به عنوان یک مدل بیماری مغزی توانسته است به ما در انجام تحقیقات گسترده در رابطه با اعتیاد کمک‌های شایانی ارائه دهد.

 

باید یادآور شویم که برای تحقیقات و درمان اعتیاد، هزینه های زمانی و مالی بسیاری انجام پذیرفته است، اما با ایجاد یک مدل جدید در رابطه با اعتیاد و دیدگاه‎های حاصل از آن بسیاری از تحقیقات توانسته است به نتایج مثبت و درخشانی دست یابد.

 

در مرحله بعد، ایده ماهیت بیماری اعتیاد به عنوان یک بیماری مغزی دریچه هایی را برای ما باز کرده تا از پیامد های واقعی و بیولوژیکی اعتیاد به مواد مخدر مطلع شویم. در حقیقت اعتیاد یک اختلال پیچیده بهداشتی روانشناختی و چند عاملی می باشد. افرادی که در سنین کم شروع به مصرف مواد مخدر می کنند، می توانند تغییرات شدیدی در زیست‌شناسی خود ایجاد نمایند.

 

این تغییرات می تواند بسیار گسترده و عمیق باشد و باعث تغییر ژن های فرد گردد. در چنین حالتی می توان گفت که مصرف مواد مخدر در سنین کم می‌تواند تاثیرات مخرب و تغییرات زیادی را به سیستم عصبی و مغزی فرد ایجاد نماید.

تصدیق جمعی :

اما آنچه در شناخت ماهیت بیماری اعتیاد دارای اهمیت است، این است که بدانیم ایجاد مدل بیماری مغزی به ما کمک می کند در مقابل اعتیاد از سمت و سوی مجازات به درمان معطوف شویم و حرکت نماییم. با عنوان کردن اعتیاد به عنوان یک بیماری می توان تصدیق جمعی در رابطه با ابتلای افراد به این بیماری را دریافت نمود و از قضاوت و تاکتیک های سختگیرانه به سمت کمک‌های حمایتی حرکت کرد.

جنبه های منفی مدل مغزی بیماری اعتیاد

نخست آنکه مدل بیماری مغزی به دلیل نمایش اعتیاد به عنوان یک بیماری لاعلاج و پیشرونده به شکلی مورد انتقاد قرار می گیرد. زیرا این مدل نشان می‌دهد که طبق ماهیت بیماری اعتیاد، عود مجدد اعتیاد می‌تواند معمولی و بهبودی از آن غیر معمول باشد که همین موضوع می تواند یک پیام نومید کننده به افرادی که در حال بهبودی از اعتیاد هستند را ایجاد نماید.

 

در مرحله بعد مدل اعتیاد بیماری مغزی می‌تواند مشکل ساز باشد، زیرا اعتیاد در همان دسته از بیماریهای قرار می‌گیرد که آلزایمر و اسکیزوفرنی در آن قرار دارند، درصورتی که اعتیاد در نوع تغییرات مغزی تفاوت قابل توجهی با سایر بیماری ها دارد.

 

در نهایت می توان گفت اینکه اعتیاد را یک بیماری می نامیم مسائل مربوط به اجبار و اختیار و مسئولیت رفتاری می تواند از فرد سلب گردد در نتیجه می‌تواند این دیدگاه را برای فرد ایجاد نماید که من یک بیماری دارم که برای ادامه آن دلیل منطقی وجود دارد.

 

اما آنچه که مهم است این است که، تغییرات مغزی که با اعتیاد در فرد رخ می دهد، میزان پاسخگویی به عواقب را از افراد نمی‌گیرد و فرد همیشه مسئول باقی می ماند.

 

در حقیقت تغییرات مغزی که با اعتیاد همراه است مانع پاسخگویی فرد به پیامدهای معنی دار نمی شود بلکه، این فرد باید بتواند برای کاهش بیماری خود تلاش کند و از متخصصین امر درخواست کمک کند.

مدل های جایگزین برای ماهیت بیماری اعتیاد




در ادامه به توضیح و تشریح چندین مدل جایگزین برای اعتیاد خواهیم پرداخت تا بتوانیم تعریف دقیقی از بیماری اعتیاد و ماهیت آن داشته باشیم که مهمترین این چشم انداز ها عبارتند از :

اعتیاد به عنوان یک رفتار

مفیدترین توضیح اعتیاد که در حقیقت یک تعریف توصیفی از این بیماری است بیان می کند که این بیماری یک اعتیاد رفتاری است که با تکرار همراه است و فرد را علی‌رغم وجود پیامدهای مخرب در متوقف سازی اعتیاد تضعیف کرده و اختیار ادامه دادن یا متوقف سازی اعتیاد را از او سلب می کند.

اعتیاد به عنوان یک اختلال یادگیری

در حقیقت بر اساس آسیب شناسی دژنراتیو اعتیاد مانند بیماری آلزایمر یا سرطان نیست و شواهدی مانند علائم بیماری‌های ذهنی و اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی در آن وجود ندارد. در عوض این یک اختلال یادگیری است که سیم کشی مغز فرد را دچار تغییراتی کرده که بر نحوه پردازش اطلاعات مربوط به سیستم انگیزه، پاداش و مجازات، تاثیر می گذارد و مانند بسیاری از اختلالات یادگیری دارای عوامل ژنتیکی و محیطی است.

اعتیاد به عنوان یک رفتار آموخته شده

در حقیقت ماهیت بیماری اعتیاد یک رفتار آموخته شده است که مانند یک عادت عمل می‌کند و همیشه مخرب بوده است. اما میان بیماری و دوگانگی های انتخاب جایی وجود دارد که می‌تواند اعتیاد را به عنوان یک پدیده بیولوژیکی تعریف نماید.

شما قدرت بازیابی دارید

ما به عنوان افرادی که سالها با ماهیت بیماری اعتیاد دست و پنجه نرم کرده ایم از همدردان و مراجعین خود آموخته ایم که واقعاً قدرت بازیابی وجود دارد. در حقیقت فارغ از آنکه به اعتیاد به عنوان یک بیماری بنگریم، می توانیم به قدرتی دست یابیم که در مقابل اعتیاد متوقف نشویم و زندگی خود را از دست ندهیم.

 

در حقیقت می‌توان گفت اعتیاد مجموعه‌ای از عملکردهای ناکارآمد است که فعالیت های شیمیایی مغز و همچنین مدارهای عصبی آن را دستخوش تغییرات چشمگیری می کند. اعتیاد در همه سطوح می‌تواند بر فرد تاثیر بگذارد و از لحاظ جسمی، روحی، روانی و عاطفی او را دستخوش تغییرات مخرب بسیاری قرار دارد.

 

در حقیقت بهبودی پایدار به معنای پیشرفت و تغییر در هر چهار سطح یاد شده می باشد و اگر فردی به صورت خود خواسته و با تمایل قلبی بخواهد که در این مسیر رشد و ارتقا پیدا کند، همیشه کمک برای او در دسترس خواهد بود.

کلام آخر بهبودی از اعتیاد

اما آنچه حائز اهمیت است این است که آیا طبق تعاریفی که از ماهیت بیماری اعتیاد آموختیم و در این مقاله مطالعه کردیم، آیا می‌توان گفت که اعتیاد را قابل متوقف سازی است یا خیر؟

 

در پاسخ به این پرسش باید گفته شود که به طور حتم می توان اعتیاد فعال را با کمک متدهای درمانی استاندارد و آزموده شده مانند قدم های دوازده گانه بهبودی متوقف ساخت و در مسیر بهبودی از آن گام برداشت. با تعاریفی که از اعتیاد آموختیم برخلاف آنچه می دانیم اعتیاد یک بیماری لاعلاج و پیشرونده است اما، برای آن روشهایی وجود دارد که می توانند آن را در نقطه ای از فعالیت باز دارند و امکان بهبودی را برای فرد معتاد فراهم آورند.

 

به عبارت ساده تر می توان گفت با استفاده از متدهای درمانی موثر که در طی چند دهه گذشته نتایج بسیار درخشانی را در مقابله با اعتیاد ایجاد کرده است می توانیم، نتیجه بگیریم که با کمک اصول شفاف و مشخصی می‌توان به بهبودی دست یافت.

 

اعتیاد یک بیماری روحی، روانی و جسمی است که اکنون ما در مورد آن بسیار می دانیم و راه رهایی از آن را آموخته ایم. بهبودی از اعتیاد دیگر یک آرزو نیست و تبدیل به بخشی از روند درمانی افراد معتاد شده است. در همین رابطه شواهد و نمونه های بسیاری از افراد وجود دارند که پس از سال ها دست و پنجه نرم کردن با اعتیاد توانسته اند با کمک اصول صحیحی بهبودی خود را باز یابند.

 

منبع نوشته : بیماری اعتیاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

سم زدایی مواد مخدر

سم زدایی مواد مخدر چیست و چه تاثییراتی بر بدن می گذارد؟ برای سم زدایی مواد مخدر و الکل چه روش هایی وجود دارد و چه می توان کرد؟ برای سم زدایی مواد به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

مرکز ترک اعتیاد اهواز در این نوشتار سعی کرده تا اطلاعات جامعی در مورد روش های سم زدایی انواع مخدر را تهیه نماید و در اختیار شما عزیزان و همراهان ارجمند قرار دهد. امیدواریم مطالب ارائه شده مورد توجهتان قرار بگیرد و ما را از نظرات و پیشنهادات مفید و امیدبخشتان محروم نفرمایید. لطفا تا انتهای این نوشتار ما را همراهی بفرمایید.

 

سم زدایی مواد مخدر

در حقیقت سم زدایی، بدن را از وجود مواد مخدر و الکل پاک می کند. اما برای سم زدایی مواد مخدر به اطلاعات و بینشی دقیق و اصولی نیاز داریم. حقیقت این است که برای انجام موفقیت آمیز سم زدایی باید دقیقا بدانیم چه باید بکنیم و از چه کارهایی دوری گزینیم.

اما سم زدایی مواد مخدر اولین قدم در بهبودی از اعتیاد است و برای غلبه بر این بیماری کشنده بسیار حیاتی و لازم است. به این معنا که تا زمانی که بدن فرد از سموم مواد مخدر و یا الکل پاک نشود فرد نمی تواند بهبودی از آن را تجربه نماید. اما نکته حائز اهمیت این است که بیماری اعتیاد تنها به مصرف مواد مخدر، الکل و یا اعتیادهای رفتاری خلاصه نمی شود و فرد برای دریافت بهبودی کامل از آن باید تمامی جنبه های فعال این بیماری را بشناسد و برای بهبودی از آنها کوشش مستمر داشته باشد.

استفاده مستمر از مواد مخدر، الکل و یا اعتیادهای رفتاری می توانند کارکرد مغز فرد را تغییر داده و عملکرد طبیعی آن را مختل نمایند. در حقیقت سم زدایی مواد مخدر فرآیندی است که طبق آن ماده مخدر یا الکل از بدن فرد جدا می شود تا بتوان جلوی تاثیرات مخرب آن را در مراحل بعدی گرفت.

روش های سم زدایی به افرادی که می خواهند از مواد مخدر نجات یابند کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری به اختلال مصرف مواد یا الکل خود غلبه نمایند و آماده دریافت کمک های بیشتر در زمینه ترک اعتیاد شوند.

در حقیقت سم زدایی مواد مخدر هنگامی که توسط یک تیم متبحر مانند یک کمپ ترک اعتیاد در آبادان انجام می پذیرد، افراد می توانند از هدایت و کمک های تیم درمانی نهایت استفاده را ببرند و اولین گام در مسیر بهبودی از اعتیاد را بردارند.

ترک اعتیاد چیست؟

طبق تعریف سم زدایی، به فرآیند پرهیز از الکل و یا ماده مخدر تا زمانی که ماده مخدر از جریان خون فرد خارج شود، اطلاق می شود. به عبارت دیگر، سم زدایی مواد مخدر یا ترک اعتیاد شامل رها شدن بدن فرد از ماده ای است که به آن وابسته است و این روند تا زمانی ادامه می یابد تا فرد بدون مصرف هرگونه ماده مخدر یا الکل احساس عادی بودن داشته باشد. در طی این دوران فرد ممکن است دچار علائم محرومیت یا ترک شود.

موادی که باعث ایجاد علائم محرومیت می شوند

بسیاری از مواد و داروها وجود دارند که می توانند تاثیرات مخربی را بر مغز بگذارند و نحوه پاسخگویی آن  را به محرک ها تغییر دهند. این مواد می توانند کاملا اعتیاد آور باشند و در صورت ادامه مصرف آنها فرد بدون این مواد احساس طبیعی بودن را از دست می دهد و علائم ترک اعتیاد در او پدیدار می گردد. برخی از موادی که در اثر مصرف مداوم می توانند علائم محرومیت ایجاد کنند عبارتند از:

  • الکل
  • مواد مخدر
  • محرک
  • بنزودیازپین ها
  • داروهای خواب آور

انواع سم زدایی مواد مخدر

روش های متفاوت و زیادی وجود دارد که فرد بوسیله آنها می تواند یک دارو یا ماده مخدر را از بدنش سم زدایی نماید. اما نکته مهم این است که در تمامی روش ها به احتمال زیاد علائم محرومیت و ترک اعتیاد که البته ناخوشایند و دردناک نیز هستند، بروز خواهد کرد و فرد متحمل درد و احساسات ناخوشایند خواهد شد. در این رابطه دریافت کمک و راهنمایی های تخصصی و کارآمد متخصصین و یا مراکز درمانی میان مدت می تواند بسیار مفید باشد.

انواع روش ها

سم زایی تخصصی:
در این روش فرد در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد در آبادان یا شهر محل سکونت خود بستری می شود و از کمک های تخصصی آن مرکز ترک اعتیاد بهره مند می شود.

کاهش مصرف:
در این روش فرد به کمک مواد و داروهای دیگر به تدریج  و با گذشت زمان میزان مصرف خود را کاهش می دهد که معمولا این فرد زیر نظر یک پزشک مبادرت به انجام این کار می نماید.

سم زدایی مواد مخدر در خانه:
این روش هم مانند روش کاهش مصرف می باشد و فرد در خانه می ماند و دوران سم زدایی خود را طی می کند.

روش بوقلمون سرد:
در این روش که به روش یابویی نیز معروف است، فرد به طور ناگهانی و بدون دریافت هیچ کمکی مصرف خود را متوقف می سازد.

در طول زمان سم زدایی چه اتفاقاتی می افتد؟

هنگامی که یک فرد تصمیم به قطع مصرف مواد می گیرد، باید از اتفاقاتی که در طول دوره سم زدایی مواد مخدر ممکن است با آن روبرو شود باید اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند به خوبی با آن روبرو گردد و بر مشکلات آن فائق آید.

در طول دوره سم زدایی فرد با یکسری عوارض و علائم جسمی و بالینی روبرو می شود که در اثر محرومیت از مصرف ماده مخدر یا الکل می باشد و میزان و شدت آن به نوع، مقدار و طول دوره مصرف فرد از آن ماده بستگی دارد.

برخی از نشانه های محرومیت مواد یا الکل در دوره سم زدایی:

  • اضطراب
  • مشکل خواب
  • افسردگی
  • تعریق
  • لرزش
  • توهم
  • تغییر در فشار خون یا ضربان قلب

خطرات ناشی از سم زدایی نامتناسب

هنگامی که فرد بعد از سالها مصرف انواع مواد اعتیاد آور سعی در قطع مصرف خود می کند، اگر به طور ناگهانی و بدون کمک های تخصصی یک مرکز ترک اعتیاد یا یک پزشک اقدام به ترک اعتیاد خود کند می تواند با عوارض جدی ای روبرو شود.

این عوارض می توانند از علائم جسمی تا روانی متغیر باشند. در چنین حالتی ممکن است فرد یا نزدیکان او دست به اقداماتی بزنند که ممکن است صدمات جدی و جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد نمایند. در نتیجه بهتر است فرد برای سم زدایی مواد مخدر و ترک اعتیاد خود از کمک های تخصصی مانند مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز استفاده نماید تا بتواند دوران بهبودی خود را به خوبی پشت سر بگذارد.

در اینجا به برشمردن برخی از این خطرات خواهیم پرداخت که برخی از آنها عبارتند از:

  • روان پریشی
  • درد های شدید جسمی و روانی
  • افکار آسیب زا و اقدام به خودکشی
  • تریمنس یا دلهره مزمن

خطرات ناشی از سم زدایی در خانه و بدون نظارت و کمک متخصصین اعتیاد می تواند بسیار جدی و آسیب زننده باشد. یکی از اثرات شدید و جدی ترک اعتیاد به الکل، دلهره یا تریمنس است که در آن فرد دچار اضطراب، لرزش، ضربان قلب شدید و فشار خون بالا می شود. این اثر معمولا پس از ۴۸ ساعت از قطع مصرف الکل روی می دهد و می تواند در صورت عدم رسیدگی کاملا کشنده و مرگبار باشد.

علائم دلریوم تریمنس

برخی از مهمترین علائم تریمنس که در دوران سم زدایی الکل برای افراد اتفاق می افتد در ادامه ذکر شده که عبارتند از:

  • تحریک اعصاب
  • لرزش
  • تپش قلب شدید
  • فشار خون بالا

سم زدایی چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان سم زدایی مواد مخدر به نوع، میزان و طول مصرف آن ماده دارد که برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. در این رابطه این دوره به شرایط و وضعیت جسمانی و روحی فرد نیز وابسته است. در حقیقت افرادی که دارای انگیزه بالا برای ترک اعتیاد دارند، شرایط بسیار بهتری از افراد بدون تمایل به سم زدایی و ترک اعتیاد هستند و همیشه نتایج بسیار بهتری می توانند بگیرند.

به طور کلی می توان گفت که شرایط سم زدایی مواد مخدر به چند عامل بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • نوع ماده استفاده شده
  • مقدار استفاده شده
  • طول مدت استفاده

اما عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که باید حتما مد نظر قرار بگیرد. به طور مثال اگر شخصی به چند ماده مخدر به شکل همزمان اعتیاد داشته باشد و یا دارای بیماریهای روانی موازی با اعتیاد باشد، دوران سم زدایی او می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. اما بطور کلی روند سم زدایی بین ۷ تا ۱۴ روز می تواند متغیر باشد که گاهی تا ۱ ماه ممکن است ادامه یابد.

مراحل بعدی پس از سم زدایی




سم زدایی مواد مخدر در حقیقت اولین قدم در غلبه بر اختلال مصرف مواد مخدر و الکل است. اما این مرحله تنها شروع روند درمانی یک معتاد است و پس از آن مراحل اصلی و حقیقی برای در حالت ترک باقی ماندن وجود دارد که فرد باید آن را با کوشش و جدیت دنبال نماید.

پس از اتمام مرحله اولیه و سم زدایی فرد برای حفظ شیوه زندگی جدید که البته برای او می تواند دشوار باشد، باید روش جدید و بدون مواد مخدر را بیاموزد تا به عادت های مخرب خود در گذشته باز نگردد. در چنین حالتی فرد باید از کمک های تخصصی و روان درمانی و آموزش های تکمیلی مثل مهارت های زندگی را بیاموزد تا بتواند حالات و احساسات خود را مدیریت کند و از بازگشت به مصرف مجدد خودداری کند.

در این راه درمان های بستری میان مدت به فرد اجازه می دهد تا در محیطی عاری از وسوسه و اشتغال فکری به مواد به بهبودی خود از اعتیاد بیاندیشد و در مورد زندگی جدید خود بیاموزد. در حقیقت در یک کمپ مانند مرکز ترک اعتیاد در اهواز فرد در دورا بهبودی خود می آموزد که روش جدیدی را برای زندگی خود اتخاذ نماید و بدون مصرف مواد مخدر اعتیاد آور زندگی کند.

در این مراکز ترک اعتیاد در اهواز و سایر شهرهای کشور افراد فرصت می یابند تا به صورت طولانی مدت پاک بمانند و از مصرف مجدد بدور باشند تا هنگامی که به روال زندگی عادی خود باز میگردند، بتوانند مانند افراد دیگر جامعه به زندگی عادی و عاری خود از مواد ادامه دهند.

مراکز درمانی نزدیک من

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ یک وبسایت تخصصی در رابطه با اعتیاد و مباحث روانشناختی مرتبط با اعتیاد است که با ارائه مطالب دقیق و تخصصی در زمینه اعتیاد، خودشناسی و خداشناسی سعی دارد تا بهترین تجربیات را در اختیار هموطنان ارجمند خود قرار دهد. در این مسیر با همکاری مراکز تخصصی ترک اعتیاد و سم زدایی مواد مخدر که با مجوز رسمی سازمان بهزیستی هستند همکاری دارد آنها را به بهترین شکل ممکن به افراد و خانواده معرفی میکند تا آنها بتوانند در مسیر بهبودی فرد معتاد خود موفق تر عمل نمایند.

سلب مسئولیت پزشکی و درمانی

وبسایت مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با هدف ارتقاء کیفی زندگی برای افراد و خانواده هایی که درگیر اعتیاد هستند فعالیت می کند و با ارائه مطالب و مقالات در زمینه بهبودی از اعتیاد سعی دارد حقایق بهداشتی و درمانی را اطلاع رسانی نماید.

این وبسایت مطالبی را منتشر می کند که توسط افراد و سازمانهای ذیربط که مجوز تحقیق و بررسی دارند، تهیه شده اند. مطالب و خدمات این وبسایت  به هیچ عنوان جایگزین مطالب تخصصی مشاورین و متخصصین امر اعتیاد نمی باشد و در قبال مراحل درمانی و بستری نمودن افراد در مراکز ترک اعتیاد هیچ مسئولیتی ندارد.

 

منبع نوشته : سم زدایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

کمپ ترک اعتیاد در شیراز

بهترین کمپ ترک اعتیاد در شیراز چه نام دارد و دارای چگونه مشخصاتی می باشد؟ برای یافتن بهترین کمپ ترک اعتیاد در شیراز چه باید کرد؟

در نوشتار پیش رو مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای شناخت بیشتر کمپ ترک اعتیاد در شیراز سعی کرده تا مطالب مورد نیاز شما همراهان ارجمند را در رابطه با بستری نمودن فرد معتاد در مرکز تی سی شیراز برطرف نماید. چنانچه تمایل دارید در این زمینه بیشتر بدانید لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

کمپ ترک اعتیاد در شیراز

از آنجا که اعتیاد یک مسئله و معضل بزرگ اجتماعی در کشور میباشد، یافتن راه حل های مناسب برای درمان و بهبودی افراد معتاد می تواند یکی از موثرترین روش ها برای ارتقاء سلامت بهداشت روان جامعه و دیگر جنبه ها باشد. اما همانطور که می دانیم به دلیل اینکه اعتیاد و درمان آن دارای پروسه های پیچیده درمانی و تخصصی است، وجود نیروهای متخصص و متدهای درمانی استاندارد بسیار با اهمیت و موثر است.

در همین رابطه بر آن شدیم تا با معرفی یک مرکز درمانی در شهر شیراز خانواده‌های معتادین در مسیر بهبودی را کمک کرده تا بتوانند از کمک های تخصصی و موثر مرکز درمانی مرکز تی سی شیراز استفاده نمایند.

در همین رابطه شرایطی که کمپ ترک اعتیاد برای مددجویان و مقیمان خود فراهم و مهیا می‌کند می‌تواند بسیار حیاتی و موثر باشد.

تاریخچه مراکز درمانی در کشور

با ورود جلسات و قدم های دوازده گانه بهبودی در کشور در سال ۷۶ و با شکل گیری جلسات و پیشرفت شرایط درمان و بهبودی در کشور به مرور زمان فعالیت های مراکز ترک اعتیاد در کشور آغاز شد. اما از آنجا که پروتکل های درمانی استانداردی در کشور وجود نداشت و مراکز درمانی دارای شرایط استاندارد و ایده آلی نبودند، نمی توانستند به خوبی به مددجویان خود کمک نمایند.

 

اما پس از سالها تجربه در زمینه بهبودی و درمان اعتیاد سازمان های نظارتی کشور شروع به استاندارد سازی شرایط و امکانات مراکز درمانی در سطح کشور نمودند و شرایطی ایجاد شد تا افراد مبتلا به اعتیاد به انواع مواد مخدر و اعتیاد به الکل بتوانند روند درمانی خود را به نحو شایسته آغاز کرده و آن را دنبال نمایند.

 

یکی از مراکز استاندارد که پس از سال ها تجربه و استانداردسازی اکنون دارای شرایط ایده‌آل درمانی برای مددجویان و مقیمان خود است کمپ ترک اعتیاد در شیراز می باشد که یک مرکز تی سی شیراز است و دارای استانداردهای لازم برای کمک رسانی و درمان افراد معتاد به انواع مواد مخدر و محرک دیگر است.

مراکز تخصصی ترک اعتیاد

همانطور که گفته شد پس از سالها تجربه در زمینه اعتیاد و بهبودی این مرکز درمانی توانسته است با جمع‌آوری افراد نخبه و متخصص در زمینه اعتیاد و همچنین ایجاد شرایط استاندارد یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد که در مورد آن توضیح خواهیم داد، توانسته است یکی از مراکز ترک اعتیاد رتبه یک در سطح کشور شود و دارای امکانات مناسب و استانداردی برای افراد و مددجویان معضل اعتیاد می باشد.

 

اما این امکانات و شرایط استاندارد که در مورد آن سخن گفتیم دارای چگونه مشخصاتی است و چرا باید در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد وجود داشته باشد؟

 

در حقیقت پاسخ به این سوال و دانستن مطالب پیرامون این موضوع می‌تواند راه‌گشای بسیاری از افراد و خانواده های آنان برای انتخاب صحیح یک مرکز درمانی باشد. در ادامه این مطلب به تشریح و توضیح بیشتر در مورد نحوه استاندارد سازی یک مرکز درمانی خواهیم پرداخت.

شرایط استاندارد در کمپ ترک اعتیاد در شیراز



همانطور که پیشتر توضیح داده شد، پس از سالها تجربه در زمینه درمان نهایتاً مراکز نظارتی توانستند پروتکل‌های درمانی استانداردی برای مراکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز را تعریف کرده تا بتوانند بر اساس آن شرایط ایده آل و استانداردی را برای پذیرش مددجویان  ایجاد نمایند. اما این شرایط و استانداردسازی چیست و چگونه می‌تواند به مددجویان در یک مرکز درمانی کمک نماید؟

 

برای تشریح و توضیح این مطلب می‌توان گفت که یک مرکز باید از چند جنبه دارای شرایط استاندارد باشد تا بتواند به مددجویان خود کمک نماید. اما این شرایط در ارتباط مستقیم با مفهوم بیماری اعتیاد می باشد زیرا اعتیاد یک بیماری چند جانبه است و افراد مبتلا به اعتیاد از چندین جنبه باید به طور همزمان بهبودی و درمان خود را پیش ببرند.

 

در نتیجه برای آنکه یک فرد در یک مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز بتواند مراحل درمانی خود را به صورت موازی ادامه داده و نتایج موثری را تجربه نماید لازم است تا آن مرکز توانایی و شرایط لازم برای کمک به این افراد را داشته باشد.

 

برای توضیح بیشتر این مطلب لازم است تا در مورد بیماری اعتیاد بیشتر بدانیم زیرا هنگامی که با جزئیات اعتیاد آشنا می شویم می توانیم به اهمیت شرایط یک مرکز پی ببریم. زیرا هر دوی این موارد در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند و برای داشتن نتایج موثر باید شرایط مرکز با شرایط روحی روانی یک فرد معتاد همخوانی داشته باشد.

ماهیت بیماری اعتیاد

اعتیاد چیست و آیا حقیقتاً یک بیماری است یا یک معضل اجتماعی؟ غالب اوقات افراد تصور می کنند که اعتیاد یک ننگ اجتماعی است تا یک بیماری. اما حقیقت امر این است که اعتیاد یک بیماری است که دارای ابعاد مختلفی می باشد و فرد را در چندین بعد تحت تاثیر خود قرار می دهد و او را به انحطاط و نیستی می کشاند.

بیماری اعتیاد یک بیماری سه بعدی است که ابعاد آن شامل :

  • جنبه جسمی
  • جنبه روانی
  • جنبه روحی

می باشد و فردی که مبتلا به این بیماری است از هر سه بعد به شکل پیچیده ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد و توسط اعتیادش تاثیرات مخرب بسیاری بر او تحمیل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از این جنبه ها سعی شده است تا در این مقاله به طور مفصل توضیح داده شود.

جنبه جسمی بیماری اعتیاد

یکی از جنبه های بیماری اعتیاد که دارای عوارض و علائم بسیار شدیدی در یک فرد معتاد است جنبه جسمی است. همان طور که می دانیم مصرف مواد مخدر یا الکل و تاثیرات بسیار مخربی بر جسم و فیزیک فرد می‌گذارد و او را به انحطاط می کشاند، اما چه چیزی باعث می‌شود که فرد نتواند مصرف مواد مخدر خود را کنترل کرده و یا آن را متوقف سازد؟ آیا دلیل به خصوصی وجود دارد یا فرد خودخواسته به مصرف خود ادامه می‌دهد؟

 

پاسخ به این سوال خیر است. هیچ شخصی به صورت خود خواسته به رفتاری دست نمی زند که زندگی او را به انحطاط بکشاند، بلکه این بیماری اعتیاد و جنبه های جسمی و روانی آن است که فرد را به شکل پیچیده ای تحت تاثیر قرار می دهد و او را وادار می‌کند تا به مصرف خود ادامه دهد.

 

اما این جنبه چگونه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد؟

جنبه جسمی بیماری اعتیاد شامل چند بخش مجزا است که مهمترین آن که می تواند فرد را به شکل پیچیده‌ای تحت تاثیر خود قرار دهد پدیده ویار است. ویار یا آلرژی نسبت به مصرف مواد مخدر به شکلی است که فرد را وادار به مصرف مجدد می کند. فرد پس از اولین بار مصرف، کنترل خود را از دست میدهد و نمی‌تواند مصرف خود را متوقف کرده و یا بر روی آن کنترلی داشته باشد.

 

در این پدیده فرد به صورت دائمی نیاز به مصرف مواد مخدر یا الکل دارد و هیچ قدرتی برای متوقف سازی آن را در خود احساس نمی‌کند. در حقیقت تمام سیستم بدنی و عصبی، فرد را به سمت مصرف سوق می دهد و هیچ کنترلی بر روی این موضوع وجود ندارد.

 

در حقیقت چندین عامل باعث می‌شود تا فرد نتواند مصرف خود را کنترل نماید. پدیده ویار هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ جسمی فرد را به شدت برای مصرف مواد مخدر تشویق و تحریک میکند.

 

در نتیجه این اتفاقات و حالات پیچیده، فرد دائماً مجبور است تا مواد مخدر خود را مصرف کند زیرا دچار حالات محرومیت و خماری پیوسته خواهد بود. در چنین حالتی کاملا مشخص است که فرد پس از سال‌ها درگیری با این پدیده از لحاظ جسمی و فیزیکی آسیب های فراوانی دیده است، در نتیجه برای درمان و بهبودی او شرایط کاملاً ویژه‌ای مورد نیاز است که باید در یک مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز وجود داشته باشد.

 

در غیر این صورت فرد با همه این آسیب ها نمی تواند به روند درمانی خود ادامه دهد.

کمپ ترک اعتیاد در شیراز | جنبه روانی بیماری اعتیاد

آنچه که در بالا گفته شد در مورد جنبه جسمی علائم بیماری اعتیاد همه ماجرا نیست و یک بعد پیچیدۀ دیگر در اعتیاد وجود دارد که فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و زندگی او را به سمت انحطاط و نیستی می کشاند. شاید به جرات بتوان گفت که جنبه روانی بیماری اعتیاد یکی از مهلک ترین و کشنده ترین ابعاد در این ناخوشی روحی روانی است.

 

به طور کلی باید بدانیم که اعتیاد یک بیماری روحی و روانی است و بخش اعظم آن در این بخش خلاصه می شود. زیرا فرد را به شکل پیچیده ای از لحاظ روانی تحت تاثیر قرار می دهد. اما این جنبه چگونه کار می‌کند و چه تاثیرات مخربی را بر یک فرد می‌گذارد؟

 

هنگامی که بیماری اعتیاد در یک شخص فعال می شود و به مرحله حاد و غیرقابل درمان یا مزمن می رسد جنبه روانی بیماری اعتیاد به شکل یک وسوسه دائمی و اشتغال فکری بیمارگونه در او قدرت می‌گیرد.

 

فرد معتاد از لحاظ روانی به صورت دائمی در حال وسوسه شدن و نیاز شدید و احساس عطش مصرف مواد مخدر به سر می برد و نیاز به کمک توسط یک مرکز تخصصی مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز دارد. افکار فرد به شکل بیمارگونه ای او را تحت تاثیر قرار داده و دائماً او را به سمت مصرف سوق می دهد.

مهمترین عوارض جنبه روانی اعتیاد

  • اشتغال فکری و وسوسه
  • انحرافات فکری معتاد گونه
  • دید تونلی
  • منفی‌بافی
  • توهم
  • خودآزاری
  • مالیخولیا
  • ترس و وحشت
  • اضطراب

اما اینها تنها بخشی از آسیب‌ها و عوارضی است که بیماری اعتیاد از لحاظ روانی برخی شخص وارد می‌کند زیرا جنبه روانی هر فرد بسیار گسترده است و به اشکال مختلف می تواند او را تحت تاثیر قرار دارد.

با وجود چنین مشکلات روانی که یک فرد سالها با آن دست و پنجه نرم کرده، طبیعی است هنگامی که در یک مرکز بستری اعتیاد وارد می‌شود نیاز به شرایط استاندارد درمانی دارد، زیرا اگر شرایط استانداردی در یک مرکز وجود نداشته باشد نمی تواند به فردی با این چنین و این حجم از آسیب روحی روانی جسمی کمک نماید.

جنبه روحی بیماری اعتیاد

اما آنچه که در بالا گفته شد همه حقیقت بیماری اعتیاد نیست. در حقیقت یک بخش پیچیده و آسیب زا در بیماری اعتیاد وجود دارد که فرد را به شکل بسیار پیچیده و دردناکی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و آن جنبه روحانی و روحی بیماری اعتیاد است.

 

می توان گفت که همه ما در زندگی به دنبال یک حقیقت بکر هستیم و آن معنی و باطن زندگی است. هیچکدام از ما بدون داشتن یک رابطه معنوی در زندگی خود نمی توانیم به زندگی با موفقیت ادامه دهیم. در حقیقت وجود معنویت در زندگی می‌تواند، ما را در ادامه مسیر زندگی کمک نماید. اما متاسفانه این حقیقت در مورد فردی که مبتلا به بیماری اعتیاد است مصداق پیدا نمی کند.

 

فرد معتاد شخصی است که از لحاظ معنوی بسیار فقیر و ضعیف است و نیاز به کمک توسط یه مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز دارد. فردی که مبتلا به بیماری اعتیاد است دچار نوعی خلاء معنوی و کمبود معنویت است و این را به صورت پیوسته در وجود خود حس می کند.

 

کمبود عشق معنوی در وجود یک فرد می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی به او وارد کند زیرا هیچ نقطه اتکای درونی ندارد و نمی‌تواند از لحاظ روحی به زندگی متصل شود. با وجود این کمبود عمیق طبیعی است که فرد به دنبال راه هایی برای جبران و پر کردن این خلاء باشد و یکی از مهمترین فاکتورهایی که در مقابل این فرد قرار می گیرد اعتیاد به مواد مخدر و الکل است.

مهمترین آثار و آسیب های روحی اعتیاد

  • احساس تنهایی شدید
  • احساس ترس و وحشت
  • احساس خلع و پوچی شدید
  • نداشتن رابطه معنوی عمیق
  • احساس عدم تعلق به دنیا و مردم

اما این مشکلات تنها موضوعاتی نیستند که از لحاظ روحی در یک فرد معتاد وجود دارد. بلکه اعتیاد و جنبه روحی آن، تاثیرات مخرب بسیاری از لحاظ درونی و حسی بر فرد وارد می‌کند و او را از داشتن یک زندگی سالم محروم می سازد.

 

در چنین حالتی در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز طبیعی است که شرایط آن مرکز اگر دارای استاندارد سازی مناسبی نباشد نمی‌تواند به این فرد با این مشخصات و آسیب‌های شدید کمک نماید.

 

در ادامه به تشریح و توضیح شرایطی که باید در یک مرکز ترک اعتیاد وجود داشته باشد و آن مرکز را به یک مرکز درمانی استاندارد تبدیل کند خواهیم پرداخت.

 

شرایط و امکانات استاندارد در کمپ ترک اعتیاد در شیراز




همانطور که پیشتر توضیح داده شد، افراد معتاد با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کنند و هنگامی که وارد یک مرکز درمانی می‌شوند تا بهبودی خود را آغاز کنند نیاز به کمک های تخصصی و همچنین شرایط و امکاناتی دارند که آنها را در مقابله با شرایط ناگوارشان کمک نماید.

 

در چنین حالتی یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید دارای شرایطی باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • امکانات و شرایط محیطی
  • امکانات و شرایط تخصصی و آموزشی
  • امکانات و شرایط عاطفی و روحی
  • امکانات و شرایط رفاهی

در حقیقت یک مرکز استاندارد در چهار جنبه باید دارای پروتکل‌های استانداردسازی درمانی باشد تا بتواند شرایط ایده‌آلی را برای کمک به مددجویان خود احراز نماید. اگر یک مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز دارای استانداردهای لازم در هر کدام از این بخش ها باشد می‌تواند به مددجویان خود به بهترین شکل ممکن کمک نماید.

 

آنچه مهم است این است که مرکز درمانی در هر کدام از این جنبه‌ها به شرایطی دست یافته باشد که بتواند به یک فرد در هر سه جنبه به طور همزمان کمک نماید و به او در رسیدن به رهایی از اعتیاد کمک کند. در ادامه مطلب به تشریح و توضیح هر کدام از این امکانات و شرایط خواهیم پرداخت تا شما را شرایط استاندارد یک مرکز ترک اعتیاد بیشتر آشنا کنیم.

امکانات و شرایط محیطی

همان طور که گفته شد عوامل و فاکتورهای مختلفی باید در یک مرکز ترک اعتیاد وجود داشته باشد این مرکز را به یک محیطی درمانی و استاندارد تبدیل کند. یکی از این فاکتورها شرایط محیطی یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز است. مهمترین شرایطی که یک کمپ ترک اعتیاد از لحاظ محیطی باید داشته باشد تا بتواند طبق استانداردها و پروتکل های درمانی به بیماران و مددجویان خود کمک کند عبارتند از :

  • وجود فضای مناسب برای استراحت مددجویان
  • ایجاد فضاهای تفکیک شده درمانی برای اقامت آنها
  • وجود امکانات حرارتی و برودتی مناسب و استاندارد
  • وجود استانداردهای لازم بهداشتی و محیطی
  • وجود فضاهای تفکیک شده برای اقامت افراد
بخش سم زدایی




همانطور که می‌دانیم افراد معتاد در مراحل اولیه دارای شرایط بسیار بدی از لحاظ جسمی و روانی هستند و دوران سم زدایی اولیه برای آنها بسیار سخت و طاقت فرسا است. در نتیجه یک مرکز ترک اعتیاد باید دارای فضای مناسب برای استراحت افرادی که در مرحله اولیه سم زدایی هستند باشد. در این مرکز وجود فضاهای تفکیک شده درمانی برای مددجویان می‌تواند بسیار موثر باشد و هر گروه را در شرایط مجزا قرار می‌دهد تا بتوانند به راحتی به روند درمانی خود ادامه دهند. به طور مثال افرادی که در مرحله اولیه سم زدایی هستند نیاز به  خواب و استراحت بیشتر دارد و نباید دیگر افراد و مددجویان برای آنها ایجاد مزاحمت کنند.

سالن سبز

از طرف دیگر افرادی که در مراحل پیشرفته تری در بهبودی قرار دارند نیاز به سرگرمی و داشتن ارتباط با دیگر اعضا و مددکاران هستند. در نتیجه باید فضاها کاملا تفکیک شده باشد تا هر گروه بتواند آزادانه به روند درمانی خود و کلاس‌های آموزشی و تفریحات و فعالیت‌های دیگر خود ادامه دهد.

امکانات حرارتی برودتی

از طرف دیگر به دلیل به هم خوردن شرایط درونی و فیزیکی افراد در دوران اولیه بهبودی وجود امکانات حرارتی و برودتی در فصول مختلف سال بسیار اهمیت دارد در نتیجه یک مرکز درمانی استاندارد باید از این نظر دارای استانداردهای لازم برای اقامت افراد باشد و رفاه و آسایش آنها را مد نظر قرار داده و از این نظر شرایط استاندارد را  مهیا کرده باشد.

استانداردهای بهداشتی

یکی دیگر از جنبه های مهم در کمپ ترک اعتیاد که دارای استانداردهای لازم بهداشتی و محیطی است این است که، افراد دارای امکانات و رفاهیات لازم باشند و دارای امکانات بهداشتی لازم و البته تفکیک شده برای اقامت باشند. در چنین حالتی مددجویان دیگر نگرانی هایی در رابطه با بهداشت و سلامت خود نخواهند داشت و می توانند با خیال آسوده به روند درمانی خود ادامه دهند و این مسئله می‌تواند برای آنها بسیار حائز اهمیت باشد.

شرایط و امکانات آموزشی در کمپ ترک اعتیاد در شیراز

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در روند درمانی افراد در کمپ ترک اعتیاد موضوع آموزش و ارتقاء آموزشی افراد است. شاید به جرات بتوان گفت یکی از مهمترین عامل های موجود در بهبودی و رهایی افراد از اعتیاد موضوع آموزش و تربیت است. افراد معتاد از لحاظ شخصیتی و آگاهی نسبت به ماهیت وجودی خود و بیماری اعتیاد بسیار کم دانش هستند. در حقیقت افراد معتاد به هیچ وجه در مورد بیماری خود چیزی نمی‌دانند و همین مطلب باعث می‌شود که آنها نتوانند در رابطه با اعتیاد خود کاری انجام دهند.




مهمترین فاکتور رهایی از اعتیاد آگاهی و دانش است و اگر یک مرکز مانند کمپ تی سی شیراز دارای امکانات آموزشی مناسب برای افراد باشد می تواند به آنها به شکلی شایسته کمک کند. در همین رابطه کمپ ترک اعتیاد در شیراز توانسته است با ایجاد شرایط استاندارد آموزشی و تخصصی به تک‌تک افراد و مقیمان خود به بهترین شکل ممکن کمک نماید و آنها را در مسیر بهبودی از اعتیاد قرار دارد.

 

این مرکز درمانی با ارائه امکانات و کلاس های آموزشی مختلف و متنوع توانسته است سطح دانش افراد و مقیمان خود را به شکلی شایسته افزایش و ارتقاء دهد. در همین رابطه مهمترین امکانات آموزشی که مرکز ترک اعتیاد شیراز برای مددجویان خود ارائه و آماده کرده است عبارتند از :

  • ایجاد و برگزاری جلسات آموزشی فردی و گروهی
  • تشکیل جلسات و کلاس‌های آموزشی دوازده‌گانه
  • جلسات تخصصی آموزشی و کاردرمانی در مرکز
  • برگزاری مشاوره های فردی و گروهی
جلسات فردی و گروهی

همان طور که گفته شد یک مرکز درمانی استاندارد با ارائه جلسات آموزشی متنوع و تخصصی می توانند به شکل موثری در روند درمانی افراد تاثیر بگذارد. در همین رابطه کمپ ترک اعتیاد در شیراز با برگزاری جلسات فردی و گروهی توانسته آموزش‌های لازم فردی را به افراد و خانواده‌های آنها منتقل نماید. این موضوع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا هنگامی که یک فرد در دوران درمانی خود را آغاز می‌کند خانواده او در کنار او می‌تواند بسیار موثر باشد.

زیرا پس از خروج فرد از مرکز درمانی ارتباط فرد با خانواده بسیار اهمیت دارد و تاثیر گذار است، در نتیجه برگزاری جلسات خانوادگی و فردی می‌تواند باعث ارتقاء شخصیتی و رفتاری خانواده ها و افراد معتاد آنها شود و این موضوع می‌تواند در روند درمانی تک‌تک افراد موثر باشد.

جلسات آموزشی و بهبودی

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم آموزشی در روند بهبودی افراد استفاده از جلسات آموزشی و بهبودی دوازده گانه برای افراد است. سالهای متمادی است که جلسات دوازده گانه در کشور برگزار می شود و استفاده از قواعد و قدمهای این جلسات تاثیر بسیار موثر و مفیدی بر روند درمانی افراد داشته است.

 

در حقیقت تشکیل منظم و مرتب جلسات ۱۲ گانه در روند درمانی افراد می‌تواند بسیار موثر باشد زیرا با شناخت و آموزش هایی که فرد در این جلسات دریافت می‌کند می‌تواند به شکل موثری با اعتیادش روبرو شده قدم های موثری در راه رهایی از اعتیاد بردارد.

روند درمانی در کمپ ترک اعتیاد در شیراز




از طرف دیگر استفاده از متدهای درمانی مانند کار درمانی می‌تواند به تک تک افراد در ارتقاء شخصیتی و روحی آنها کمک کند. در حقیقت افراد معتاد به انواع مواد مخدر یا محرک از لحاظ شخصیتی و روحی بسیار تضعیف شده‌اند و برای رویارویی با اجتماع و بازگشت به زندگی عادی دچار مشکل هستند. در نتیجه در کمپ ترک اعتیاد در شیراز شرایطی فراهم شده تا افراد بتوانند از لحاظ شخصیتی و اجتماعی بر روی خود کار کرده و توانایی های لازم برای بازگشت به اجتماع را به دست بیاورند.

 

مطلب دیگر در مورد آموزش های مرتبط با روند بهبودی است که می تواند بسیار موثر بوده و افراد را در بازگشت به زندگی بدون مصرف مواد مخدر کمک نماید. اما نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با روند درمانی افراد و مددجویانی است که در کمپ ترک اعتیاد در شیراز بستری می شوند. مددجویان مرکز باید بدانند که چنانچه روند درمانی خود و پروسه آن را به طور کامل طی نکنند نمی‌توانند در مواجهه با اعتیاد خود موفق باشد. در نتیجه این موضوع بسیار حائز اهمیت است که افراد دوره های درمانی خود را به طور کامل و طبق نظر متخصصین و مشاورین مرکز طی کنند و برای خروج از مرکز عجله ننمایند.

 

خانواده‌های معتادین باید این مطلب را بدانند که اگر روند درمانی عزیزانشان را متوقف کرده و به هر دلیلی آنها را از ادامه این مسیر در  یک مرکز درمانی استاندارد باز دارند، می تواند خطرات بسیاری برای آنها داشته باشد و فرد نمی تواند بر روی درمان خود باقی بماند و امکان بازگشت او به اعتیاد بسیار زیاد است.

شرایط و امکانات روحی و عاطفی

اما همانطور که پیشتر توضیح داده شد یک فرد معتاد از لحاظ روحی و عاطفی به شدت ورشکسته است در نتیجه برای درمان وی از آسیب ها و تخریب هایی که دوران اعتیاد فعال برای او ایجاده کرده، نیاز به استانداردهای لازم تخصصی و درمانی است. اعتیاد به مواد مخدر و الکل تاثیرات جدی روحی و روانی بر افراد می گذارد در نتیجه برای موفقیت روند درمانی این افراد لازم است تا یک مرکز درمانی استاندارد مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز دارای استانداردهای لازم درمانی و تخصصی در این زمینه باشد.

 

در حقیقت افراد هنگامی که وارد یک مرکز درمان بستری می شوند از لحاظ روحی دارای شرایط بسیار نامساعدی هستند که می‌تواند روند درمانی آنها را مختل نماید. شرایط روحی روانی افراد در این مرحله و در بدو ورود به مرکز درمانی بسیار آسیب پذیر و شکننده است در نتیجه حضور افراد متخصص و حرفه ای در مرکز درمانی که دارای تخصص های لازم در برخورد با افراد معتاد هستند می تواند بسیار تاثیرگذار و چشمگیر باشد.

 

وجود متخصصین روانشناس و مددکار در مرکز درمانی باعث می شود تا شرایط روحی و عاطفی افراد ترمیم شده و بتوانند مراحل سخت اولیه درمانی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند. در چنین شرایطی مددکاران و مددیاران مرکز با رفتار حرفه‌ای و تخصصی خود می‌توانند در کنار مددجویان مرکز قرار بگیرند و آنها را در این مسیر همراهی کنند.

رفتار و برخورد

در حقیقت نحوه برخورد و رفتار پرسنل یک مرکز درمانی با مقیمان آن می‌تواند در روند درمانی افراد بسیار موثر و حیاتی باشد و اگر تخصص های لازم در این زمینه وجود نداشته باشد افراد نمی توانند با سختی های درمان و دوران اولیه بهبودی روبرو شود.

 

در این زمینه نحوه برخورد و احترام متقابل در میان مددجویان و همچنین در ارتباط با مددکاران و پرسنل کمپ ترک اعتیاد در شیراز می‌تواند یک محیط آرام و دوستانه و صمیمی را برای افراد ایجاد نماید که در آن احساس راحتی و انرژی می کنند و می توانند با مشکلات دیگر خود روبرو شود و حس اعتماد به وجود آمده میان پرسنل و افراد مددجو در مرکز باعث می‌شود تا مددجویان از پرسنل و متخصصین به راحتی و با اعتماد بیشتر کمک بگیرند و درخواست کمک نمایند.

شرایط و امکانات رفاهی مرکز

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مراحل درمانی افراد وجود امکانات رفاهی و و تفریحی مرکز است که می‌تواند تاثیرات مهمی بر افراد مقیم در مرکز بگذارد. همانطور که توضیح داده شد افراد در دوران اعتیاد فعال خود آسیب های جدی شخصیتی روحی و روانی دیدند در نتیجه این افراد در دورانی که قطع مصرف می‌کنند و دوران اولیه بهبودی خود را سپری می کنند بسیار آسیب پذیر و بیقرار هستند.

 

در حقیقت مهم ترین نشانه افراد در دوران اولیه بهبودی بی قراری و اضطراب است. در نتیجه اگر یک مرکز درمانی دارای استانداردهای لازم درمانی باشد و مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز تمامی شرایط لازم را فراهم کرده باشد می‌تواند به افراد و مددجویان خود به شکلی شایسته کمک نماید تا این دوران سخت و بیقرار را با موفقیت سپری کنند.

 

امکانات رفاهی و تفریحی در یک مرکز درمانی که دارای فضای مناسب و استاندارد درمانی است در روند بهبودی افراد از اعتیاد بسیار موثر است. اما مهم ترین این امکانات که در یک مرکز درمانی می‌تواند وجود داشته باشد عبارتند از :

  • وجود یک کتابخانه کامل برای مددجویان
  • وجود وسایل ورزشی و تفریحی سبک برای اوقات فراغت
  • وجود امکانات صوتی و تصویری سرگرم کننده مناسب
  • وجود وسایل و فضای لازم برای هواخوری ورزش و استراحت
بی قراری و اضطراب

همانطور که توضیح داده شد هر کدام از این فاکتورها در روند درمان این افراد بسیار حائز اهمیت است و نباید آن را نادیده گرفت. افراد بیقرار در دوران اولیه بهبودی دارای شرایط روانی و روحی مناسبی نیستند و در نتیجه شرایط و امکانات تفریحی که برای اوقات فراغت مددجویان در نظر گرفته شده است می‌تواند به آنها در این مسیر کمک نماید.

 

روند درمان این افراد با وجود امکانات تفریحی و دیگر امکانات می‌تواند تسهیل شده و با موفقیت سپری شود در نتیجه هر کدام از فاکتور های ذکر شده در این نوشتار می‌تواند درصدی از موفقیت افراد در رهایی از اعتیاد را ایجاد نماید.

کتابخانه و مطالعه

در یک مرکز درمانی مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز وجود کتابخانه و دسترسی به کتاب‌های آموزشی علم اعتیاد و خودشناسی می تواند بسیار موثر باشد و افراد با مطالعه بیشتر می‌توانند نسبت به اعتیاد خود و عوارض آن آگاه‌تر شده و بر علیه و آن گام بردارد.

از طرف دیگر افراد با وجود وسایل ورزشی و تفریحی مناسب می توانند اوقات فراغت خود را با شادی و نشاط بیشتری سپری کنند و امید به زندگی در آنها بیشتر شود زیرا ورزش و تفریح های سبک و فعالیت‌های بدنی سبک می تواند در روند بهبودی از اعتیاد بسیار موثر باشد و افراد به کمک آن می‌توانند بهبودی و بازیابی خود را به دست آورند.

سرگرمی صوتی و تصویری

یکی دیگر از امکاناتی که باید آن را در یک مرکز استاندارد مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز در نظر گرفت وجود امکانات صوتی تصویری برای سرگرمی بیشتر افراد است و افرادی که توانایی داشتن فعالیت‌های فیزیکی را ندارند، می توانند از این امکانات سرگرم کننده استفاده کرده و اوقات خود را در مرکز درمانی به سلامت سپری کنند.

 

همانطور که پیشتر توضیح داده شد داشتن فعالیت های فیزیکی برای افراد در دوران اولیه بهبودی بسیار اهمیت دارد و این موضوع را نباید نادیده گرفت. در همین رابطه کمپ تی سی شیراز سعی کرده با ایجاد فضای لازم برای هواخوری و استراحت بیشتر برای مددجویان خود شرایطی را ایجاد کند تا آنها بتوانند روند درمانی خود را با موفقیت و آرامش بیشتری سپری نمایند.

کلام آخر

طبق توصیه های مفصلی که در این نوشتار خدمتتان ارائه شد می‌توان نتیجه گرفت که هرکدام از فاکتورهای ذکر شده در بالا می‌تواند بخشی از موفقیت افراد در بهبودی از اعتیاد را شامل شود. شاید به جرات بتوان گفت که مراکز درمانی که در سطح کشور دارای امکانات استاندارد هستند بسیار کم است و یکی از این مراکز استاندارد که دارای رتبه مناسبی در ارائه خدمات درمانی به افراد معتاد است کمپ ترک اعتیاد در شیراز می باشد.

 

در همین رابطه می‌توان گفت که شرایط استاندارد در یک مرکز درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا دوران سخت درمانی اولیه را با موفقیت پشت سر بگذارند. از طرف دیگر وجود متخصصین و افراد متبحر در زمینه اعتیاد شرایطی را ایجاد کرده تا افراد بتوانند با خیال آسوده در این مرکز درمانی استاندارد اقامت گزیده و بهبودی خود از اعتیاد را بازیابند.

 

در توضیح بیشتر مطالب می‌توان گفت که خانواده ها و افراد معتاد آنها باید برای بستری شدن فرد بیمار خود در یک مرکز ترک اعتیاد، تحقیقات لازم را به عمل آورده و فرد بیمار خود را در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد بستری نمایند. زیرا این دوران می تواند بسیار اهمیت داشته باشد و در روند درمانی افراد تاثیر بگذارد. خانواده ها و عزیزان آنها نباید شرایط یک مرکز ترک اعتیاد را نادیده بگیرند و فرد معتاد خود را در هر مرکزی بستری نمایند.

 

با تحقیق بیشتر در مورد مراکز درمانی استاندارد مانند کمپ ترک اعتیاد در شیراز میتوان یک مرکز درمانی مناسب و استاندارد را که دارای شرایط استاندارد تخصصی درمانی در زمینه اعتیاد است را یافت و فرد معتاد را در آن بستری نمود.

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ

از اینکه مطالب وب سایت مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ را مطالعه می‌کنید بسیار خوشحالیم. لطفاً ما را از نظرات و پیشنهادات تان مطلع بفرمایید. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : کمپ ترک اعتیاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

ترک اعتیاد به روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس چیست و چگونه کار میکند؟ پروتکل درمان ماتریکس دارای چه مشخصاتی است و چگونه می‌توان از آن در درمان اعتیاد به شیشه استفاده کرد؟

مقاله پیش رو کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ با ارائه اطلاعات جامعی در رابطه با ترک اعتیاد به روش ماتریکس سعی کرده تا اطلاعات جامعی را در رابطه با این مدل درمانی را در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفاً تا انتهای این مقاله را مطالعه فرمایید.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس یک متد درمانی است که در یک دوره ساختار یافته و منظم ۱۶ هفته ای انجام می‌پذیرد. از این روش برای افراد مبتلا به اعتیاد به انواع مواد محرک استفاده می‌شود که شامل کوکائین و متامفتامین یا شیشه می باشد. از آنجا که این روش ساختار منسجم و استانداردی دارد عمدتاً از جلسات گروه درمانی تشکیل می شود.

در این روش درمانی افراد مهمترین مطالبی را که می آموزند شامل :

  • آشنایی با روند اعتیاد و درمان آن
  • چگونگی جلوگیری از عود مجدد بیماری
  • چگونگی معاشرت در یک محیط عاری از مواد مخدر

در این روش، بخشی از رویکرد مربوط به خانواده های افراد معتاد می باشد تا به طور فعال در بهبودی عزیزانشان شرکت نمایند. از طرف دیگر آزمایشهای هفتگی دارو و مواد محرک انجام می پذیرد تا روند بهبودی فرد با دقت زیر نظر گرفته شود.

شناخت ترک اعتیاد به روش ماتریکس

افراد در ترک اعتیاد به روش ماتریکس از طریق گروه درمانی برای بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر یا محرک بهره‌مند می‌شوند. در این روش برخی از متد های دارو درمانی نیز برای درمان اعتیاد به کوکائین و مت آمفتامین یا شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. اما از این متد درمانی برای هر نوع اختلال اعتیاد به مواد مخدر و همچنین اعتیاد به الکل نیز استفاده می گردد.

 

در این روش درمانی افراد روزانه برای دریافت کمک های تخصصی از روش درمانی ماتریکس به مرکز بازپروری رفته و مجددا به خانه خود باز میگردند. غالباً از این روش به عنوان یک روش سرپایی استفاده می شود و به افراد کمک می کند تا بتوانند رویه درمانی خود را ادامه دهند.

نحوه شکل گیری متد ماتریکس

در ابتدا هیچ مدل درمانی برای درمان اعتیاد به مواد محرک وجود نداشت اما پس از تلاش های مکرر برای توانبخشی به افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر و با جمع آوری تجربیات در این زمینه از روش های سرپایی و اقامت در بیمارستان با استفاده از روش قدم های دوازده گانه بهبودی این روش را پایه ریزی نمودند.

در نهایت با استفاده از رویکردهای هدفمند و گروه درمانی توانستند بر اساس تجربیات بالینی و یافته های علمی تحقیق شده، ترک اعتیاد به روش ماتریکس را ایجاد نمایند.

 

در رابطه با این موضوع می‌توان گفت که مدل درمانی ماتریکس یک بخش جدایی ناپذیر از هر برنامه درمانی در مورد اعتیاد به مواد مخدر می باشد اما در حقیقت از این روش برای مبتلایان به اختلالات استفاده از مواد محرک استفاده می شود.

 

برخلاف الکلی ها، افراد معتاد به کوکائین و سایر مواد محرک که سابقه اعتیاد کوتاه‌مدت تری در مصرف دارند، معمولاً دوره‌های پرهیز از مصرف و به دنبال آن عود مجدد را تجربه می کنند که معمولاً در مورد اعتیاد خود دچار انکار می شوند. در حقیقت آسیب هایی که یک فرد معتاد به مواد محرک از لحاظ عصبی و مغزی می بیند باعث می شود تا اشتهای مصرف و ولع مصرف او به شدت افزایش پیدا کرده و جلوگیری از عود مجدد اعتیاد برای او تبدیل به یک مسئله پیچیده و ناممکن گردد.

عود مجدد :

اما مدل درمانی ماتریکس می‌تواند با متدهای درمانی مناسب به افراد کمک کند تا از عود مجدد اعتیاد جلوگیری به عمل آورده و بهبودی خود را ادامه دهند. می‌توان گفت که ترک اعتیاد به روش ماتریکس با استفاده از درمان های رفتار شناختی، مدیریت حوادث غیرمترقبه و درمانهای ۱۲ مرحله‌ای کمک می کند تا افراد از بازگشت به اعتیاد خود جلوگیری به عمل آورند.

 

با تحقیقاتی که در این رابطه در مورد استفاده از مدل درمانی ماتریکس انجام پذیرفته است مشخص شده که علائم عود مجدد در طولانی مدت کاهش پیدا کرده و افراد توانسته اند از بازگشت به اعتیاد جلوگیری به عمل آورند.

مطالعات پژوهشی ماتریکس

در رابطه با مدل درمانی ماتریکس تحقیقات و آزمایشات مختلفی صورت گرفته است که به بررسی میزان اثربخشی این روش درمانی و تاثیرات آن بر افراد پرداخته است. در همین رابطه به برخی از این تحقیقات اشاره خواهیم نمود که مهمترین آن عبارتند از :

  • یک مطالعه آزمایشی نشان می‌دهد که کاربرانی که از ترک اعتیاد به روش ماتریکس به جای برنامه های ۲۸ روزه بستری در بیمارستان و یا گروههای ۱۲ مرحله استفاده کرده‌اند، میزان کمتری از مصرف مجدد کوکائین را پس از هشت ماه نشان می‌دهند و در مقایسه با افراد دیگر که از روش های متفاوت استفاده کرده‌اند نتایج بهتری را بروز داده اند.
  • مطالعه دیگری که در رابطه با مصرف کنندگان آمفتامین یا شیشه است که با استفاده از متد درمانی ماتریکس تحت درمان قرار گرفته اند، نشان می دهد این گروه پس از ۲ تا ۵ سال به طور قابل توجهی میزان عود مجدد آنها کاهش پیدا کرده است. در همین رابطه بسیاری از این افراد به صورت خودجوش شروع به اشتغال زایی کرده‌اند و از زندان و مکان های تادیبی دیگر مانند زندان خارج شدند و به زندگی طبیعی بازگشته اند.
  • نمونه دیگری از ترک اعتیاد به روش ماتریکس، استفاده از این روش به صورت ۴۸ جلسه ای برای مردان همجنسگرا و دو جنس گرایی که از آمفتامین نیز استفاده می کردند نشان می‌دهد که این افراد با شرکت در این برنامه در طول مدت درمانی خود رفتارهای جنسی پرخطر کمتری از خود نشان داده‌اند.

ویژگی های پروتکل درمان ماتریکس

مدل درمانی ماتریکس دارای اجزای مختلف درمان اعتیاد می باشد که برخی از آنها عبارتند از :

  • پیشگیری از عود مجدد
  • خانواده درمانی
  • گروه درمانی
  • آموزش اعتیاد
  • گروه های حمایت از همسالان

اما این متد درمانی دارای اجزاء دیگری نیز می‌باشد که کمک می کند تا افراد از بازگشت مجدد به اعتیاد فعال و مصرف مواد محرک جلوگیری به عمل آورده و در مسیر بهبودی خود موفق باشند. برخی از مهمترین متدهایی که در این روش درمانی استفاده می‌شود عبارتند از:

جلسات درمان فردی

این جلسات بر اساس برنامه ریزی درمانی و بررسی میزان پیشرفت فرد در بهبودی شکل گرفته است و بر این جنبه تمرکز دارد. در این بخش از درمان ممکن است اعضای خانواده و افراد خانواده، فرد را در روند بهبودی همراهی نمایند.

گروههای بهبودی تازه وارد

افرادی که در ماه های اول بهبودی خود هستند برای یادگیری مدیریت ولع مصرف وسوسه و همچنین مدیریت زمان برای تدام بهبودی گرد هم می‌آیند و در یک برنامه روزانه که توسط متخصصین حمایت می شود پیشرفت خود را بررسی کرده و محاسبه می کنند.

 گروه های پیشگیری از عود

در پروتکل درمان ماتریکس افراد می آموزند که با استفاده از استراتژی های هوشمند و باز گو کردن آن در گروه به صورت منظم از طریق یادگیری موضوعات مختلف مانند تغییر رفتارها، تغییر الگوهای تفکر و درگیر شدن در گروه های ۱۲ مرحله ای از عود مجدد اعتیاد جلوگیری به عمل آورده و برای غلبه بر اعتیاد به مواد مخدر اقدام نمایند..

گروه های آموزش خانواده

در این بخش که در دوازده هفته برگزار می شود خانواده ها آموزش های مرتبط با زیست شناسی اعتیاد، اثرات بهداشتی و روانشناختی اعتیاد و شرطی شدن در برابر اعتیاد و تاثیرات اعتیاد بر خانواده را فرا می گیرند.

 گروه های حمایت اجتماعی

این جلسات آموزشی در گروه هایی که در آخر هر ماه برگزار می‌شود و باعث ایجاد تمرکز افراد در یافتن فعالیت های بدون مصرف مواد محرک و همچنین یافتن دوستانی است که در حال بهبودی از اعتیاد بسر می برند.

جلسات ۱۲ مرحله ای

بخشی از ترک اعتیاد به روش ماتریکس معرفی افراد به گروه های دوازده قدمی و تشویق آنها برای شرکت در این جلسات می باشد. همانطور که در مقاله قدمهای دوازده گانه توضیح داده شد این روش یکی از موثرترین روش های درمان اعتیاد در قرن حاضر به شمار می رود. به همین دلیل از این روش در متد ماتریکس استفاده می شود.

 

اما در مدل درمانی ماتریکس، متدهای درمانی کمکی دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که به افراد کمک می‌کند تا از لحاظ روانی شرایطی را به دست آورند که بتوانند اعتیاد خود را مدیریت کرده و از بازگشت به مصرف مجدد جلوگیری به عمل آورند. برخی از این روشها عبارتند از :

 درمان شناختی رفتاری

این روش درمانی که با نام CBT نیز شناخته می‌شود به افراد و معتادان کمک می کند تا درک صحیحی از رویه فکری خود و چگونگی تاثیر افکار و رفتار های شان را داشته باشند. به کمک این متد درمانی افراد یاد می‌گیرند که چگونه افکار منفی را که می‌تواند منجر به رفتارهای خود تخریبی شود را با رفتارهای مثبت و سازنده جایگزین کرده و ارتقاء دهند.

مصاحبه انگیزشی

این روش مشاوره در ترک اعتیاد به روش ماتریکس به افراد کمک می کند در برابر مقاومت خود در برابر ترک اعتیاد به مواد مخدر و دریافت کمک و درمان غلبه نمایند. در حقیقت از طریق این رویه درمانی، درمانگر به فرد معتاد کمک می‌کند تا انگیزه لازم برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی را بیابد.

مدیریت حوادث غیر مترقبه

این استراتژی درمانی به رفتارهای بدون دارو و بدون مصرف مواد مخدر مانند حضور در جلسات درمانی و غیره پاداش می‌دهد. هنگامی که فرد در آزمایش‌های تست اعتیاد شرکت می‌کند و پاسخ آن نشان دهند عدم مصرف مواد باشد، مددجو می‌تواند پاداش دریافت کرده و از کمک های روحی و عاطفی درمانگران بهره مند گردد.

 

پروتکل درمان ماتریکس به صورت هفتگی تست داروها را به صورت تصادفی انجام می دهد و آزمایش اعتیاد از افراد گرفته می‌شود تا پاداش هوشیاری خود را دریافت کنند. این آزمایش ها برای تنبیه افراد مورد استفاده قرار نمی گیرند و اگر آزمایش مثبت بود نیاز به تغییر رویه ساختاری در برنامه برای فرد وجود دارد.

اصول اساسی پروتکل درمان ماتریکس




مدل درمانی ماتریکس از ۸ مفهوم اصلی تشکیل شده است. این هشت روش درمانی به کمک درمانگران مدل ماتریکس که دارای رفتار حرفه‌ای، مثبت و دلگرم کننده هستند با بیمار انجام می پذیرد که مهمترین آنها عبارتند از :

 

  • وجود یک رابطه مثبت و مشترک میان درمانگر و مددجو می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. درمانگر به جای تقابل با فرد مددجو با ایجاد همدلی و رابطه صمیمانه کمک می کند تا یک کار تیمی و گروهی تاثیرگذار ایجاد شود.
  • ساختاری ایجاد می‌شود که در آن انتظارات کاملاً واضح و شفاف هستند. در این برنامه آنچه که از فرد مددجو انتظار می‌رود برای او مشخص می‌شود تا فرد بتواند با تمرکز به برنامه‌های درمانی خود ادامه دهد. به طور مثال شرکت در گروه های هفتگی بر اساس زمانبندی مشخص.
  • در مورد ماهیت اعتیاد به مددجو آموزش داده می شود او با جزئیات دوران نقاهت خود و تاثیراتی که مواد محرک بر مغز او گذاشته آشنا شده تا بتواند در طول برنامه با تغییرات ناگهانی روبه‌رو ‌شود.
  • در ترک اعتیاد به روش ماتریکس از مفاهیم شناختی رفتاری استفاده می‌شود تا به کمک آن فرد مهارتهایی را بیاموزد که برای جلوگیری از مصرف مواد محرک در آینده جلوگیری به عمل آورد. در طول دوران درمان فرد این مهارت‌ها را تمرین کرده و به گروه خود گزارش می دهد.
تغییرات رفتاری :
  • تقویت تغییرات رفتاری یکی دیگر از موضوعاتی است که در رویه درمان ماتریکس از آن استفاده می‌شود تا فرد رفتارهای پرهیز مدار را بیاموزد. در این روش فرد در قبال پاکی و بهبودی خود پاداش هایی دریافت می‌کند. به طور مثال اگر آزمایش ادرار او بدون مواد بود می‌تواند در پایان هفته در یک میهمانی پیتزا شرکت نماید.
  • بخش دیگر از رویه درمانی ماتریکس آموزش به خانواده هاست. در این بخش خانواده‌ها در مورد روند اعتیاد و بهبودی از آن به روش‌های مختلف کمک به عزیزانشان را آموزش می‌بینند و اطلاعات کسب می‌کنند.
  • در ادامه روند درمانی افراد و مددجویان تشویق می شوند که مشارکت کرده و در جلسات ۱۲ قدمی شرکت کنند تا به کمک پشتیبانی های گروهی در این گروهها بتوانند به بهبودی خود ادامه دهند.
  • در نهایت به طور مرتب مصرف دارو و مواد محرک از طریق آزمایش ادرار کنترل می شود. در حقیقت ترک اعتیاد شیشه از آزمایش دارو و مواد محرک برای نظارت بر روند درمانی افراد و مددجویان استفاده می‌شود که در قبال آن پاداش هایی در ارائه تست منفی به آنها ارائه می‌شود.

در مدل درمانی ماتریکس درمانگران با ایجاد رابطه مثبت و دلگرم کننده با بیماران خود سعی می‌کنند تا عزت نفس از دست رفته آنها را بازیابی کرده و به آنها در پرورش و بازیابی کمک نمایند.

اهداف درمانی در ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس دارای اهداف ویژه و منحصر به فردی است که کمک می‌کند تا افراد در روند بهبودی به نتایج مشخص و تعیین شده ای دست یابد که مهمترین آنها عبارتند از :

دریافت آموزش اعتیاد

افراد به کمک آموزش های متنوع در روند درمانی ماتریکس می‌آموزند که تاثیر مواد مخدر بر سیستم عصبی و مغزی آنها چگونه است و چگونه مصرف مواد مخدر می تواند زندگی فرد معتاد و خانواده اش را به انحطاط بکشاند.

آموزش در مورد روند بهبودی

در اینجا فرد نحوه بهبودی مغز از اعتیاد به مواد مخدر یا محرک را می آموزد تا بتواند از مصرف مجدد پرهیز کرده و روش‌های پرهیز مداری را فرا بگیرد.

آشنایی با هوس ها و عوامل محرک

افراد در این بخش می آموزند که از عواملی که باعث ایجاد عود مجدد اعتیاد در آنها می شود را مدیریت کرده و از مصرف مجدد جلوگیری به عمل آورند.

کار کردن با گروه های پشتیبانی

حضور و شرکت در جلسات ۱۲ مرحله‌ای یکی دیگر از آموزش هایی است که افراد می آموزند تا بتوانند از پشتیبانی این گروه ها در بهبودی بهره مند شوند.

شبکه پشتیبانی هوشمند

ایجاد ارتباط میان همسالان که در دوران درمانی و بهبودی به سر می‌برند همچنین نحوه ملاقات و ارتباط سازنده میان آنها تاثیرات مهم و شگرفی بر روند بهبودی افراد از اعتیاد به مواد محرک دارد.

پاک زیستن

فرد در ترک اعتیاد به روش ماتریکس می آموزد که از عود مجدد اعتیاد خودداری کرده و در صورت لزوم دلایل آن را درک کرده و بینش جدیدی در مسیر بهبودی به جلو حرکت نماید.

 کلام آخر؛ چه چیزی انتظار می رود

همان طور که بیشتر توضیح داده شد مدل ترک اعتیاد به روش ماتریکس در طول ۱۶ هفته به انجام می رسد که در این مدت بیمار به صورت مستقیم با درمانگر خود کار می کند و از مراقبت های ویژه برخوردار می گردد. مساعدت و همراهی درمانگر در روش ماتریکس بسیار کمک کننده است زیرا استفاده از روش‌های تخصصی در این مدل و استفاده از گروههای درمانی، فرد می تواند از حمایت های گروه برای پیشگیری از عود مجدد استفاده نماید.

 

وجود جلسات فردی بین ۳ تا ۱۰ جلسه و همچنین حضور بیماران در جلسات هفتگی، آموزش‌های لازم که در طی چهار هفته اول به گروه منتقل می شود می تواند مهارت های بهبودی اولیه را به آنها منتقل نماید. پس از این مرحله در ۱۲ هفته افراد می آموزند که از آموزش های تخصصی در رابطه با بهبودی از اعتیاد به انواع مواد محرک استفاده نمایند و در گروههای پشتیبانی اجتماعی شرکت کنند.

 

عزیزان و همراهان ارجمند اگر با اعتیاد به انواع مواد محرک درگیر هستید و علاقمندید که به یک برنامه ترک اعتیاد بپیوندید و برای بهبودی و درمان خود اقدام نمایید لطفاً با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : روش ماتریکس

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز

مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز چه نام دارد؟ برای بستری نمودن فرد معتاد در یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد دارای چه امکاناتی است؟

مشخصات مرکز ترک اعتیاد غیر استاندارد

در سالهای اخیر مراکز ترک اعتیاد بسیاری در سطح کشور بازگشایی و راه اندازی شده است. اما نکته حائز اهمیت آن است که این مراکز به دلیل کمبود نظارت کافی، دارای استانداردهای لازم برای ایجاد یک محیط سالم و درمانی برای بهبودی از اعتیاد نیستند. در ادامه به توضیح کم و کاست های این مراکز غیر استاندارد صحبت خواهد شد. لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز غیر استاندارد، دارای شرایط و امکانات لازم برای ترک اعتیاد افراد نیستند. این قبیل مراکز درمانی به صورت پراکنده در سطح شهرها به چشم می خورد. معمولاً این نوع مراکز ترک اعتیاد به شکل سنتی اقدام به بستری نمودن افراد معتاد می کنند. در این مراکز، امکانات اولیه و استاندارد برای درمان وجود ندارد و افراد متخصص که توانایی کمک به افراد معتاد را دارند در این مراکز وجود ندارد.
عمدتاً شرایط این نوع از مراکز ترک اعتیاد از لحاظ محیطی، روحی و روانی و همچنین امکانات رفاهی دیگر دارای استانداردهای لازم نیست. در حقیقت بستری شدن افراد در این گونه مراکز بستری درمانی نه تنها به فرد معتاد کمک نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد صدماتی دیگر افراد می گردد.

در حقیقت اعتیاد و بهبودی از آن یک موضوع کاملاً تخصصی است که نیاز به تخصص های لازم در این زمینه دارد، که غالباً این نوع مراکز دارای این نوع شرایط تخصصی و درمانی نیستند.

در ادامه به توضیح شرایط استاندارد یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز پرداخت خواهد شد. در حقیقت در این مقاله به توضیح و تشریح شرایطی که یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید داشته باشد تا بتواند به مددجویان خود کمک نماید، پرداخته ایم.

شرایط یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز استاندار

همانطور که گفته شد برای آنکه یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز بتوانند شرایط استاندارد برای بستری نمودن افراد معتاد را احراز نمایند، باید دارای استانداردهای لازم بر اساس پروتکل های بین المللی درمانی باشد. در این نوع مراکز استاندارد شرایطی وجود دارد که افراد معتاد می تواند دوره های درمانی خود را از اعتیاد به راحتی و با موفقیت سپری کنند.

مرکز ترک اعتیاد، یک مرکز بستری درمان میان مدت است که با ایجاد و فراهم آوردن شرایط مورد نیاز برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر، سعی در کمک رساندن به افراد بیمار و معتاد می باشد. این مراکز با دارا بودن انواع امکانات و شرایط آموزشی می توانند به افراد در مسیر بهبودی از اعتیاد کمک نمایند.

از آن جا که ترک اعتیاد یک موضوع تخصصی و کاملاً پیچیده است برای بهبودی از آن نیاز به امکانات و شرایط استاندارد است. هنگامی که یک فرد تصمیم به قطع مصرف مواد مخدر می کند، در گام های اولیه می تواند با مشکلات عدیده ای روبرو گردد. در همین راستا اگر مرکز ترک اعتیاد زنان دارای شرایط استاندارد و مناسبی نباشد نمی‌تواند به روند بهبودی از اعتیاد کمک نماید.

شرایط و امکانات استاندارد

در یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی مانند مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز، برای دستیابی به شرایط ایده آل برای ترک اعتیاد افراد باید امکانات و شرایط استاندارد اولیه در آن مرکز فراهم شده باشد. افراد در دوران ترک اعتیاد اولیه نیاز مبرم به امکانات مورد نیاز برای ادامه روند بهبودی خود دارند. در همین راستا در این مقاله کمپ ترک اعتیاد اهواز به برشمردن مهمترین روس این امکانات و شرایط پرداخته است.

  امکانات و شرایط محیطی
  امکانات و شرایط عاطفی و روحی
  امکانات و شرایط آموزشی
  امکانات و شرایط تفریحی

همانطور که در بالا گفته شد مهمترین امکاناتی که یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید داشته باشد شامل مواردی است که هر کدام به نوعی در روند بهبودی افراد تاثیر گذار هستند. در نتیجه بسیار مهم است که در یک کمپ ترک اعتیاد این شرایط و امکانات فراهم شده باشد.

۱- امکانات و شرایط محیطی




در برپایی یک مرکز ترک اعتیاد زنان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها در روند بهبودی افراد، شرایط محیطی و امکاناتی است که در آن مرکز وجود دارد. هنگامی که یک فرد اقدام به ترک اعتیاد به مواد مخدر می کند از لحاظ جسمی و روانی به شدت تحت فشار است. از آنجا که افراد در این دوران بسیار پرتنش و مستقر هستند، مرکز بستری ترک اعتیاد باید دارای شرایط متعادلی از لحاظ محیطی باشد.
شرایط محیطی مناسب دارای چند جز میباشد که هرکدام میتواند در روند بهبودی تاثیر داشته باشد. اما مهمترین این شرایط عبارتند از:

  • فضای مناسب درمانی
  • وسعت فضای مورد نیاز برای دوره های درمانی
  • وجود فضاهای مناسب آموزشی و تفکیک شده
  • شرایط محیطی مناسب از لحاظ نظافت و نظم

و موارد دیگر.
همانطور که گفته شد هر کدام از این شرایط می‌تواند در روند بهبودی فرد از اعتیاد تاثیر داشته باشند. وجود فضای مناسب برای جداسازی دوره های درمانی و ایجاد فضاهای آموزشی در یک مرکز می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین افراد در دوره های مختلف می بایست بتوانند از دیگر اعضا و مددجویان و مقیم مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز تفکیک شده اسکان یابند. به این معنا که افراد در دوره سم زدایی باید در فضاهای جدا از بقیه افراد قرار داشته باشند زیرا نیاز به استراحت تمرکز بیشتری برای گذراندن دوره‌های اولیه سم زدایی دارند.
همچنین افرادی که دوره سم زدایی اولیه را گذرانده اند و می‌توانند کم کم وارد فعالیت های دیگر در طی روز شوند، می بایست از افرادی که توانایی همراهی آنها را ندارند جدا باشند تا بتوانند به آسودگی به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.

۲- مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز | امکانات و شرایط عاطفی و روحی

همانطور که توضیح داده شد افراد در دوره‌های اولیه سم زدایی و ترک اعتیاد از شرایط روحی جسمی و روانی مناسبی برخوردار نیستند. این افراد بسیار آسیب پذیرند و به سرعت می توانند از مسیر بهبودی خارج شوند. هنگامی که یک فرد در یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز بستری می‌شود، نیاز به محیطی آرام و سرشار از صمیمیت و دوستی دارد. در یک مرکز ترک اعتیاد باید رفتارها و برخوردها با مددجویان را مقیم آن بسیار حرفه ای باشد و از ایجاد تنش و فضای ناآرام جلوگیری به عمل آید.

معمولاً در محیط های درمانی افراد نیاز به آرامش و سکوت دارد و باید شرایطی فراهم شده باشد تا افراد بتوانند در سکوت و آرامش به دور از هرگونه تنش و اضطراب دوران سخت سم زدایی و ترک اعتیاد خود را سپری نمایند.

اما همانطور که گفته شد شرایط روانی و عاطفی افراد باید در نظر گرفته شود. در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد باید جلسات آموزشی برای متعادل سازی افراد از لحاظ عاطفی و روانی برگزار شود. اگر در یک مرکز اقامتی میان برده است شرایط محیطی لازم برای رشد فکری و روانی افراد وجود داشته باشد، آنها می توانند به راحتی این دوران را سپری کرده و به رشد و بالندگی برسند.

۳- امکانات و شرایط آموزشی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در روند بهبودی افراد در یک مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز موضوع آموزش در آن مرکز می باشد. در روند بهبودی افراد از اعتیاد موضوع آموزش و تعلیم تقریبا مهمترین موضوع می باشد. در حقیقت در مفهوم بیماری اعتیاد بیان می شود که موضوع آگاهی از علائم بیماری اعتیاد از مهمترین و تاثیر گذارترین مباحث در روند درمان اعتیاد است.

در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد وجود محیطهای آموزشی تفکیک شده برای مددجویان و مقیمان مرکز بستری ترک اعتیاد، می تواند بسیار تاثیر گذار و مفید باشد. اعتیاد یک بیماری پیشرونده و کشنده است که اگر برای بهبودی از آن آگاهی و آموزش های لازم وجود نداشته باشد تقریبا رهایی از آن غیر ممکن است.

در مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز، با فراهم آوردن محیط آموزشی مناسب و دلباز و با وجود متخصصین زبده در امر اعتیاد، شرایط لازم برای بهبودی زنان از اعتیاد در شهر اهواز فراهم شده است.

۴- امکانات و شرایط تفریحی

هنگامی که یک فرد تصمیم به ترک اعتیاد از انواع مواد اعتیاد آور را می گیرد، به شکلی سخت و دردناک از لحاظ جسمی، روانی و روحی تحت فشارهای شدیدی قرار می گیرد. برای آنکه یک فرد بتواند روند درمانی خود را کامل نماید و در ترک باقی بماند، می بایست در دوران ترک اعتیاد جسمی و اولیه خود شرایط مناسبی داشته باشد.

در مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز استاندارد، شرایط و امکانات رفاهی برای سرگرمی و گذران اوقات بهتر برای مقیمان مرکز ترک اعتیاد باید تعبیه شده باشد. مهمترین این امکانات عبارتند از:

  • ۱- وجود کتابخانه برای مطالعه افراد و مقیمان مرکز
  • ۲- وجود وسایل صوتی و تصویری برای سرگرمی افراد در مرکز
  • ۳- وجود وسایل ورزشی و بازی در مرکز مانند میز پینگ پنگ و غیره
  • ۴- وجود فضای تفریحی و باز برای تنفس و هواخوری افراد مددجو

این امکانات و شرایط می تواند متفاوت و متغیر باشد. در هر مرکز ترک اعتیاد این امکانات می تواند متفاوت و متغیر باشد. اما بر اساس وسعت مرکز و توانایی آن در ارائه خدمات درمانی، این شرایط دارای تنوع بیشتر و یا کمتری می تواند باشد.

اما مرکز ترک اعتیاد زنان با ارائه امکانات مناسب درمانی و تخصصی دیگر توانسته شرایط و امکانات تفریحی مناسبی را در کنار امکانات و شرایط دیگر به خوبی فراهم آورده است.

درباره مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز

مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز یکی از بهترین مراکز ترک اعتیاد با رتبه ممتاز در سطح و کشور و استان خوزستان است که در شهر اهواز با مدیریت بانو بهزادنیا در حال کمک رسانی به بانوان معتاد استان می باشد. این مرکز با فضایی دلباز و وسیع با امکاناتی بی نظیر در حال کمک رسانی به زنان و بانوان معتاد در استان خوزستان و شهر اهواز است. این مرکز با نظارت سازمان بهزیستی کشور توانسته، رتبه ممتاز مراکز ترک اعتیاد زنان در اهواز را کسب نماید.

عزیزان و همراهان ارجمند جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بستری نمودن فرد بیمار خود در مرکز ترک اعتیاد لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : کمپ ترک اعتیاد زنان در اهواز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

اعتیاد در زنان

اعتیاد در زنان چیست و دارای چه نشانه هایی می باشد؟ برای بررسی پیامدهای اعتیاد زنان به چه اطلاعاتی نیاز داریم و چگونه میتوان از آن پیشگیری کرد؟ مهمترین راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در بانوان کدام است؟

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با ارائه اطلاعات دقیقی در رابطه با موضوع اعتیاد زنان سعی کرده تا مطالب مهمی را در این زمینه در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفاً این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

موضوع اعتیاد زنان به دلیل تاثیرات مخربی که بر جامعه می گذارد، توجه ویژه ای را معطوف خود ساخته است. پیامدهای اعتیاد زنان بر روی نظام خانواده و اجتماع موجب می شود تا جامعه نگاه منفی تری نسبت به زنان معتاد داشته باشد. اعتیاد به طور کلی دارای اثرات مخرب و ویرانگر بسیاری است، اما به دلیل اینکه زنان نقش پررنگ تری در نظام خانواده و اجتماع دارند مسئله اعتیاد آنها می تواند پیچیده تر و قابل بحث باشد.

 

به دلیل حساسیت های موجود در اکثر اوقات زنان اعتیاد خود را مخفی می‌کنند، زیرا واکنش‌های شدید اجتماعی را نمی توانند تحمل کنند.

 

 

 

از طرف دیگر برای بهبود و درمان زنان لازم است تا محیط‌های درمانی مناسبی فراهم شود تا آنها بتوانند با نیروی مخرب اعتیاد روبرو شوند. آنچه در این مقاله مطرح شده است موضوع پیامدها و راه های مقابله با اعتیاد زنان می باشد.

دلایل اعتیاد در زنان

همانطور که در مقاله ماهیت بیماری اعتیاد توضیح داده شد، گرایش افراد به اعتیاد دلایل متعدد روانی و روحی و همچنین ژنتیکی دارد. اما با افزایش گرایش زنان به اعتیاد در دوره معاصر می توان علت آن را در کاهش کنترل اجتماعی بر روی زنان دانست که باعث شده آنها تمایل بیشتری به تجربه مصرف مواد را از خود نشان بدهند.

 

در حقیقت می توان گفت جدا شدن از سبک زندگی سنتی و حضور پررنگ در اجتماع و گسترش ارتباطات اجتماعی و همچنین نبود آگاهی های لازم در زمینه بهبودی و اعتیاد و مسائل دیگر باعث آسیب پذیری بیشتر زنان در این زمینه شده است. اما مهم ترین فاکتور در گرایش زنان به اعتیاد، وضعیت‌های نابسامان روحی و روانی آنها است.

 

در حقیقت اعتیاد در زنان به دلیل حساسیت‌های عاطفی بیشتر نسبت به مردان می توانند در برابر فشارهای مختلف زندگی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی یا واکنش‌های شدید عاطفی دیگر از خود نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله اعتیاد و مشکلات روانی مراجعه فرمایید.

 

در چنین شرایطی آسیب پذیری زنان نسبت به مصرف مواد مخدر یا الکل می تواند بیشتر از مردان باشد و در صورتی که در کنار افراد مصرف کننده قرار بگیرند، وضعیت آنها می‌تواند در جهت ویرانی حرکت بیشتری داشته باشد. مهمترین دلایل گرایش زنان به اعتیاد می تواند شامل چند مورد باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کمبود احساس وابستگی و تعلق بین اعضای خانواده زن
  • داشتن تجربه های آسیب زا در کودکی
  • ناآگاهی در مورد مصرف مواد مخدر
  • تلاش برای شکستن کلیشه های جنسیتی
  • تلاش برای زیباتر دیده شدن و تناسب اندام
  • محیط زیست ناسالم
  • فشار همسالان

در ادامه به تشریح و توضیح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت و به نکاتی در رابطه با آنها اکتفا خواهیم کرد.

کمبود احساس تعلق بین افراد خانواده

کمبود حمایت های خانوادگی و اجتماعی یکی از مهمترین عوامل بروز اعتیاد است. در حقیقت وجود از هم گسیختگی عاطفی در روابط خانوادگی همراه با احساس تنهایی مزمن و ناتوانی در مدیریت احساسات بد و منفی ناشی از این موارد می‌تواند زنان را در برابر اعتیاد آسیب‌پذیر کرده و گرایش به مصرف انواع مواد مخدر و اعتیاد های رفتاری دیگر بیشتر کند.

اعتیاد در زنان؛ تجربه های تروما در دوران کودکی

تجربیات آسیب زای روحی و روانی که در دوران کودکی برای دختران خردسال اتفاق می افتد، می‌تواند در آینده این افراد باعث آسیب پذیری در برابر اعتیاد شود که مهمترین آنها عبارتند از :

  • سوء استفاده روانی
  • سوء استفاده جنسی
  • مشکلات عاطفی دوران کودکی
  • جدایی والدین
  • سرخوردگی های عاطفی

موضوع مهم در رابطه با دوران کودکی افراد به ویژه دختران این است که بیشتر افراد در دوران کودکی خود تجربیات تلخی را ممکن است تجربه کنند. اما هر فردی که بتواند این آسیب های عاطفی و روحی را به موقع التیام بخشد، در دوران بزرگسالی خود می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی دیگر مصون بماند. در همین رابطه کمک گرفتن از یک روانشناس و افراد با تجربه در زمینه اعتیاد در زنان و مشکلات کودکی می تواند فرد را از آسیب های بعدی تا حد زیادی دور نگاه دارد.

نا آگاهی در مورد مصرف مواد مخدر

متأسفانه به دلیل گسترش مواد مخدر و انواع آن در سطح جامعه و دسترسی آسان به آن، مشکلات بسیاری برای زنان و دیگر افراد جامعه به وجود آمده است. در اکثر مواقع مواد مخدر به صورت قرص یا کپسول در مکان هایی نظیر عطاری ها که متاسفانه نظارت مناسبی بر روی آنها وجود ندارد، یافت می‌شود و زنان برای استفاده های بهداشتی مانند لاغری و تناسب اندام ممکن است تشویق شوند و یا برای کاهش افسردگی درگیر اعتیاد به مصرف ترامادول و داروهای مخدر دیگر که دارای قابلیت اعتیادآوری شدیدی نیز هستند، شوند.

نکته مهم در رابطه با اعتیاد در زنان این است که هرگز نباید از داروهای ناشناخته به صورت خودسرانه برای مشکلاتی نظیر چاقی و افسردگی استفاده کرد. لازم است تا قبل از مصرف هر گونه ماده جدید که اطلاعات دقیقی در رابطه با آن ندارید، حتماً با یک متخصص مشورت کرده و بدون نظارت پزشک متخصص از هیچ دارویی استفاده نکنید.

اعتیاد در زنان | تلاش برای شکستن کلیشه ها

بسیاری از افراد مصرف مواد مخدر را فعالیتی مردانه می‌دانند و بر این باورند که مردان ظرفیت بیشتری برای مصرف انواع مواد مخدر دارند و احتمال اعتیاد در آنها کمتر است. در صورتی که به هیچ وجه چنین نیست و متاسفانه برخی از زنان برای نشان دادن قدرت خود و شکستن کلیشه‌های جنسیتی سعی می‌کنند از طریق مصرف سیگار و مواد مخدر مانند شیشه این تابوها را بشکنند. این در حالی است که پژوهش ها نشان می دهد هرگز چنین نیست و اعتیاد یک امر جنسیتی نیست و زن یا مرد هر دو در برابر آن بسیار آسیب پذیر هستند زیرا مواد مخدر اعتیاد آور دارای نیروی بسیار مخربی هستند که هنگامی که در وجود یک فرد شعله ور شدند، آن فرد هرگز نمی تواند جلوی آن را به تنهایی بگیرد.

تلاش برای تناسب اندام

با گسترش فضای مجازی و صنعت تبلیغات فشارهای فکری و روانی به بانوان برای تناسب اندام و لاغری بسیار بیشتر شده است. در نتیجه افراد با مشاهده انواع فیلم های سینمایی یا تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی که هنرپیشگان آنها دارای اندام های تراشیده هستند، این مسئله باعث می‌شود تا بانوان به فکر زیبایی و تناسب اندام در جامعه باشند. همین مسئله باعث می شود که بانوان در برابر مصرف موادی که باعث کاهش شدید وزن می‌شوند، مقاومت خود را از دست بدهند.

 

بسیاری از افرادی که مبتلا و درگیر اعتیاد به مواد محرک مانند شیشه می شوند تصور می کردند که پس از مصرف این ماده می‌توانند آن را به راحتی کنار بگذارند و پیامدهای روانشناختی آن را کاملا نادیده گرفته بودند. در نتیجه لازم است تا آگاهی‌های لازم در رابطه با سلامت جسم و روان و نحوه لاغر شدن و تناسب اندام را به بهای از دست دادن سلامتی روح و روان خود از دست ندهیم و آگاهی‌های لازم را به دست آوریم.

زندگی در محیط ناسالم

یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتیاد در زنان که تاثیرات بسیار زیادی بر افراد به ویژه بانوان می‌گذارد، این است که خانواده‌هایی که معتاد هستند، فرزندان آنها بیش از دیگران در معرض ابتلا به آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد قرار دارند. همچنین افرادی که در محله های فقیر نشین زندگی می کنند، به سادگی می توانند به مواد مخدر دسترسی پیدا کنند، احتمال گرایش به مصرف مواد در آنها بیشتر است.

فشار همسالان برای مصرف مواد

بسیاری از مطالعات نشان داده است که دختران نوجوان در برابر فشار گروه همسالان خود در برابر مصرف مواد مخدر دارای آسیب پذیری بیشتری نسبت به پسران هستند و هنگامی که در تعامل با گروههای دوستی که مصرف کننده مواد مخدر هستند قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری وجود دارد که در مقابل مصرف مواد مخدر از خود مقاومت نشان داده و در گروه‌های دوستی باقی نمانند.

اعتیاد در زنان و مردان چه تفاوتی‌هایی دارد؟



با وجود تفاوت های جسمی و جنسی در میان زنان و مردان و نحوه بازخورد اجتماعی متفاوت در میان آنها، موضوع اعتیاد در زنان ممکن است دارای تفاوت هایی باشد که به برخی از نمونه های آنها را اشاره خواهیم کرد.

  • نحوه پاسخ زنان به مصرف مواد مخدر با مردان دارای تفاوت هایی است که به طور مثال آنها وسواسی بیشتری ممکن است تجربه کنند و پس از ترک اعتیاد دوره‌های بعد بیشتری را تجربه می کنند.
  • هورمون های جنسی زنان باعث می‌شود تا آنها در برابر مصرف برخی از انواع مواد اعتیادآور حساس تر بوده و تاثیرات مخرب بیشتری بر آنها تحمیل شود.
  • بروز مشکلات قلبی و عروقی در میان زنانی که مواد مخدر مصرف می کنند بیشتر است.
  • بروز خطر اوردوز و مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در میان زنان بسیار بیشتر است و این به دلیل شرایط جسمانی شان می باشد.
  • بروز حملات پانیک اضطراب و افسردگی در میان زنانی که اعتیاد به مواد مخدر دارند بیشتر است.

آیا اعتیاد در زنان اهمیت بیشتری دارد؟

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، به دلیل نقش زنان در تعادل وضعیت روانی خانواده و اجتماع و همچنین تاثیر آنها بر تربیت فرزندان اعتیاد در زنان می تواند دارای اهمیت دوچندان باشد. در واقع آسیب زنان بر اثر اعتیاد علاوه بر صدمات و لطمات ای که خودشان می بینند، آسیب های متعددی را به جامعه و خانواده تحویل می کند.

 

به طور مثال اعتیاد در دوران بارداری یا شیردهی باعث می شود تا اثرات مخربی بر جنین یا نوزاد وارد شود. بسیاری از نوزادان با عقب ماندگی های ذهنی و جسمی مختلف به دنیا می آیند، همچنین به دلیل انتقال مواد از طریق جریان خون به جنین و یا از طریق شیر به کودک امروزه پدیده اعتیاد نوزادان بسیار فراگیر شده است و تاثیرات مخرب بسیاری را بر سیستم عصبی و مغزی نوزادان وارد کرده است.

 

به دلایل متعدد فرهنگی معمولا آمارهایی که از اعتیاد در زنان به دست می‌آید با حقیقت فاصله زیادی دارد و همچنین عدم حمایت خانواده ها در صورت علنی شدن مشکل اعتیاد از طرف اطرافیان باعث می‌شود تا زنان معتاد مورد سوء استفاده های مختلفی در جامعه قرار گیرند و درگیر مسائل غیر اخلاقی بسیاری شوند که باعث گسترش بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت می شود.

زنان نباید معتاد شوند!

موضوع مهم در رابطه با مفهوم بیماری اعتیاد این است که این ناخوشی به هیچ وجه یک بیماری جنسیتی نیست و اینکه زنان معتاد نسبت به مردان دارای گناه بزرگتری هستند و لایق تنبیه بیشتری هستند کاملا اشتباه و مردود است. همانطور که مردان درگیر بر اثر اشکالات و اختلالات روحی روانی به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند، این اشکالات می تواند زنان را نیز در مسیر اعتیاد قرار داده و آنها را مبتلا به اعتیاد کند، اما به دلیل نقش مهم زنان در خانواده، حمایت خانواده و اجتماع برای ترک اعتیاد این افراد بسیار مهم است.

 

برای بهبودی و درمان اعتیاد در زنان باید از راهکارهای موثر استفاده شود تا بتوانند از اعتیاد خود فاصله گرفته و به زندگی بدون مصرف مواد مخدر و اعتیاد بازگردند. در این مسیر استفاده از متدهای درمانی موثر مانند مراکز درمان اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد زنان استفاده نمود و از کمک های تخصصی و مشاوره ترک اعتیاد و راهنمایی های تخصصی این مراکز در درمان اعتیاد زنان و بانوان استفاده کرد.

سوالات متداول؛ اعتیاد در زنان

آیا زنان زودتر از مردان درگیر اعتیاد می شوند؟

پژوهش ها نشان داده که میزان گرایش و اعتیاد در زنان و مردان و میزان مقاومت آنها در برابر وابستگی به مواد مخدر کاملاً یکسان است و هیچ کس در برابر اعتیاد به انواع مواد مخدر یا الکل مصون نیست.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفاً با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب :  مرکز ترک اعتیاد اهواز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

بهترین مراکز ترک اعتیاد خوزستان

بهترین مراکز ترک اعتیاد خوزستان کدامند و چگونه می توان به آنها دسترسی پیدا کرد؟ برای اخذ مشاوره رایگان با ۰۹۳۵۲۷۵۹۷۷۱ و برای بستری نمودن فرد معتاد در یکی از بهترین کمپ های ترک اعتیاد خوزستان تماس بگیرید. بهترین کمپ های ترک اعتیاد خوزستان کدامند و چه نام دارند؟

همانطور که در مقالات متعدد در رابطه با شرایط و امکانات بهترین کمپ ترک اعتیاد در اهواز صحبت شده است، مطالب مهمی را در رابطه با شناخت مراکز درمان اعتیاد آموخته ایم. از آنجا که اعتیاد یک بیماری کشنده و پیشرونده است و افراد بسیاری را سالانه به ورطه نیستی می کشاند، موضوع ترک اعتیاد و رهایی از آن یکی از مهمترین چالش هایی است که با آن روبرو هستیم.

کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ با ارائه اطلاعات دقیقی در رابطه با مراکز ترک اعتیاد خوزستان سعی کرده تا بهترین و مجهزترین مراکز ترک اعتیاد خوزستان را به شما همراهان ارجمند معرفی نماید. اگر تمایل دارید که در این رابطه بیشتر بدانید لطفاً با تا انتهای این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

 

 

 

شرایط بهترین مراکز ترک اعتیاد خوزستان

یک مرکز درمان اعتیاد برای آنکه بتواند شرایط مناسب و ایده آلی را برای مددجویان و مقیمان خود فراهم آورد باید چه شرایطی را احراز نماید؟ مهمترین امکاناتی که باید در یک کمپ ترک اعتیاد وجود داشته باشد تا افراد بتوانند دوران درمانی خود را با موفقیت سپری کنند کدام است و چگونه می توان مراکز استاندارد را برای بستری نمودن فرد معتاد انتخاب نمود؟

 

در حقیقت پاسخ به این سوالات می‌تواند بسیار راهگشا بوده و به خانواده های بسیاری کمک نماید تا عزیزانشان را در یک مرکز درمانی استاندارد و قابل اعتماد بستری کنند تا فرد بتواند به زندگی دوباره خود دست یابد.

 

اعتیاد یک بیماری پیشرونده است و افراد را از نظر جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار داده و آثار مخربی را بر زندگی آنها تحمیل می کند. در همین رابطه وجود یک مرکز درمانی برای بستری نمودن فرد معتاد در یک مرکز درمانی می‌تواند بسیار موثر بوده و زندگی او را نجات دهد.

شرایط استاندارد کمپ های ترک اعتیاد خوزستان


یک مرکز درمان اعتیاد باید دارای شرایط استاندارد و ایده آلی برای مددجویان خود باشد و امکاناتی را فراهم کرده باشد که آنها بتوانند دوران درمانی خود را با موفقیت سپری کنند. اگر این شرایط استاندارد در مرکز درمانی وجود نداشته باشد افراد نمی توانند دوران درمان خود را با موفقیت سپری کنند. در نتیجه لازم است تا با این امکانات بیشتر آشنا شویم.

 

مهمترین جنبه هایی که باید در یک مرکز ترک اعتیاد مورد توجه قرار گیرد عبارتند از :

  • شرایط و امکانات محیطی
  • شرایط روحی روانی افراد در مرکز
  • امکانات تفریحی
  • شرایط و امکانات آموزشی

نکته قابل توجه در مورد مراکز ترک اعتیاد خوزستان این است که افراد پس از سالها اعتیاد فعال، هنگامی که وارد یک مرکز درمانی می‌شوند از لحاظ روحی، روانی و جنبه‌های دیگر جسمی دچار اشکالات و اختلالات متعددی هستند، در نتیجه وجود امکانات و شرایط تخصصی و آموزشی یاد شده در روند درمانی افراد بسیار تاثیرگذار است.

 

در همین رابطه در این مقاله مهم ترین نکاتی را که باید مدنظر قرار گیرد را با شما عزیزان در میان گذاشته ایم تا بتوانید با خاطری آسوده به مراکز درمانی قابل اعتماد و استاندارد دسترسی پیدا کنید.

شرایط و امکانات محیطی مراکز درمان اعتیاد

همانطور که می دانیم یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در روند درمانی افراد در مراکز ترک اعتیاد خوزستان، شرایط و امکانات محیطی یک مرکز درمانی است. این شرایط می‌تواند بسیار تاثیرگذار بوده و به افراد کمک نماید تا با آسودگی خاطر دوران درمانی خود را سپری کرده و ما با موفقیت این دوران را به پایان برسانند.

وجود امکانات محیطی مناسب که باید مد نظر قرار گیرند عبارتند از :

  • وجود فضای باز و تفکیک شده
  • وجود فضاهای درمانی برای دوره های مختلف
  • وجود امکانات حرارتی و برودتی استاندارد
  • وجود استانداردهای بهداشتی و محیطی
  • وجود فضای تفریحی

هر کدام از این امکانات می تواند تاثیر بسزایی در روند درمانی افراد در مراکز ترک اعتیاد خوزستان داشته باشد و به آنها کمک کند تا دوران درمانی خود را با موفقیت سپری کند و آمادگی لازم برای رویارویی با زندگی بدون مواد را پیدا کنند.

 

این امکانات در مراکز ترک اعتیاد می‌تواند بسیار موثر بوده و هر مرکزی که این امکانات را فراهم می کند به عنوان یک مرکز درمانی استاندارد از لحاظ محیطی معرفی خواهد شد.

 

نکته حائز اهمیت در رابطه با مراکز ترک اعتیاد این است که افراد پس از سال‌ها اعتیاد فعال و تخریب ناشی از آن نیاز دارند تا در یک محیط درمانی سالم و استاندارد قرار بگیرند تا بتوانند کمک های لازم تخصصی را دریافت کرده و از آثار مخرب اعتیاد دور شوند.

شرایط روحی روانی افراد در مراکز ترک اعتیاد خوزستان



یکی از مهمترین فاکتورهای درمانی در مراکز ترک اعتیاد خوزستان وجود شرایط ایجاد شده توسط پرسنل تخصصی درمانی می باشد که دارای اهمیت ویژه ای است. افراد معتاد دارای ویژگی های آسیب پذیری از لحاظ روحی و روانی هستند و هنگامی که در یک مرکز ترک اعتیاد بستری می شوند از لحاظ روانی آسیب های متعددی دیده‌اند.

 

در همین رابطه لازم است مرکز درمانی بر اساس استانداردهای موجود ایجاد شده باشد تا افراد بتوانند از کمک‌های تخصصی و پشتیبانی های عاطفی مناسب برخوردار شوند. افراد معتاد در اثر اعتیاد به انواع مواد مخدر اعتیاد آور دچار حالت ها و شرایط روحی وخیمی هستند که برای بازگشت به زندگی دوباره نیاز به کمک های بسیاری دارند که اگر افراد متخصص و پرسنل درمانی در مراکز درمان اعتیاد دارای تخصص های لازم در این زمینه نباشند، نمی توانند به افراد کمک کنند.

 

در نتیجه یکی از مهمترین فاکتورهای درمانی در یک کمپ ترک اعتیاد استاندارد مانند کمپ ترک اعتیاد بانوان در اهواز، وجود امکانات و شرایط روحی و عاطفی مناسب در مرکز درمانی است. نحوه برخورد پرسنل متخصص در مرکز و ایجاد رابطه متقابل سالم با مددجویان فاکتور بسیار مهمی است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.

 

اعتیاد به مواد مخدر و یا اعتیاد به الکل یکی از مهمترین انواع بیماری هایی است که عوارض جدی بر افراد تحمیل می کند. و برای بهبودی آن به کمک های تخصصی مراکز ترک اعتیاد خوزستان نیاز است.

مراکز ترک اعتیاد خوزستان | شرایط و امکانات آموزشی

به جرأت می‌توان گفت که آموزش یکی از مهمترین فاکتورها در بهبودی افراد از اعتیاد است. در حقیقت بدون آموزش بهبودی از اعتیاد وجود نخواهد داشت و افراد نمی توانند به زندگی سالم خود بازگردند. نکته قابل تامل در رابطه با رهایی از اعتیاد این است که آموزش و بهبودی با هم گره خورده اند و هرگز فردی بدون آموزش‌های لازم نمی‌تواند به زندگی و رهایی از اعتیاد دست یابد.

 

در مراکز درمانی استاندارد که شرایط آموزشی و کلاس های آموزشی فردی و گروهی مناسبی وجود دارد، افراد با درصد بسیار بالایی می توانند اعتیاد فعال خود را متوقف کرده و به زندگی دوباره باز گردد. وجود جلسات مشاوره‌ای و آموزشی فردی و گروهی در مرکز درمان اعتیاد بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به افراد کمک کند تا آنها به زندگی بدون مصرف مواد مخدر باز گردند.

 

در مراکز ترک اعتیاد خوزستان استاندارد افراد می آموزند تا پس از خروج از مرکز درمانی و اتمام دوره های درمانی خود با انواع وسوسه ها و مشکلاتی که برای یک فرد معتاد در حال بهبودی پیش می آید مقابله کرده و از بازگشت به زندگی با اعتیاد فعال جلوگیری به عمل آورند. در حقیقت ترک اعتیاد یک موضوع جسمی نیست و افراد تنها با ترک کردن نمی توانند به بهبودی خود دست یابد. در این راه تلاش بسیاری لازم است و وجود آموزش های تخصصی و درمانی در زمینه ترک اعتیاد می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

 

مهمترین امکانات آموزشی در مراکز ترک اعتیاد خوزستان استاندارد عبارتند از :

  • جلسات آموزشی فردی و گروهی
  • جلسات آموزشی دوازده‌گانه رهایی از اعتیاد
  • جلسات کاردرمانی و روان‌درمانی تخصصی
  • جلسات مشاوره فردی و گروهی

روند درمان در مراکز ترک اعتیاد خوزستان

همانطور که در مقاله ماهیت بیماری اعتیاد و عوارض بیماری اعتیاد توضیح داده شد، اعتیاد یک بیماری و ناخوشی روحی روانی و البته چند بعدی است که فرد را از جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار داده و زندگی و وجود او را تخریب کرده و به انحطاط و نیستی می کشاند. اعتیاد یک بیماری پیشرونده و کشنده است که افراد بسیاری را در دنیا از طرق مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه برای تشریح مراکز ترک اعتیاد خوزستان در مورد موضوع بیماری اعتیاد و ماهیت آن صحبت خواهیم کرد تا شما همراهان ارجمند به موضوع درمان و پیچیدگی ها و چالش های موجود در این مسیر بیشتر آشنا شوید.

همانطور که میدانیم بیماری اعتیاد دارای جنبه های مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از :

  • جنبه جسمی
  • جنبه روانی
  • جنبه روحی

باید بدانیم که هر کدام از این جنبه ها از بیماری اعتیاد می تواند به تنهایی زندگی فرد را به انحطاط بکشاند. در نتیجه روند درمانی افراد در مراکز ترک اعتیاد می‌تواند بسیار چالش برانگیز و پیچیده باشد. تشریح و توضیح هر کدام از این جنبه ها می تواند دیدگاه جدیدی در مورد ماهیت اعتیاد را به افراد منتقل نماید و کمک کند تا روند درمانی بیماری اعتیاد بیشتر شناخته شود و در نتیجه امکان دسترسی به آن مهیا گردد.

مراکز ترک اعتیاد خوزستان | جنبه جسمی ناخوشی اعتیاد



همانطور که میدانیم اعتیاد به مواد مخدر و یا انواع فرآیند اعتیاد رفتاری دیگر باعث میشود تا زندگی فرد از طرق مختلف تحت تاثیر قرار گرفته شود و تاثیرات مخربی بر آن تحمیل گردد. اعتیاد یک نیروی مخرب در وجود افراد است که در جنبه های مختلف وجودی آنها رسوخ کرده و تاثیرات مخرب خود را اعمال می‌کند. اگر فردی به بیماری اعتیاد مبتلا باشد از لحاظ جسمی و شیمیایی با دیگر افراد دارای تفاوت هایی می باشد که همین تفاوت های پنهان می تواند تاثیرات مخرب بسیاری را به زندگی او تحمیل نماید.

پدیده ویار و آلرژی به مواد مخدر

اگر فردی به بیماری الکلیسم مبتلا باشد نسبت به مصرف مواد مخدر و تمامی پدیده هایی که او را از لحاظ احساسی و عاطفی دچار چرخش و دگرگونی می کنند، آلرژی پیدا کرده و قدرت کنترل و مدیریت آن ماده مخدر یا الکل را از دست می دهد. پدیده ویار مانند یک آلرژی عمل می‌کند. هنگامی که فردی نسبت به مصرف مواد مخدر آلرژی داشته باشد به شکل دائمی دچار حالت‌های خماری و محرومیت مواد مخدر می گردد و هرگز نمی تواند بدون مصرف حالت طبیعی خود را تجربه نماید.

 

فردی که دچار این آلرژی است، هرگز بدون مصرف نمی تواند حالت طبیعی عاطفی، روحی، جسمی و جنسی خود را تجربه کرده و دائماً دچار محرومیت عصبی و عاطفی است و برای دستیابی به حالت نرمال و طبیعی، مجبور است از اعتیاد خود پیروی کرده و آن را مصرف نماید. در حقیقت فرد با این آلرژی به شکل یک موجود ناقص تبدیل می‌شود که بدون مصرف مواد مخدر نمی تواند به صورت طبیعی زندگی کند و بدون کمک های تخصصی مراکز ترک اعتیاد خوزستان نمی تواند به زندگی بازگردد.

 

در چنین حالتی طبیعی است که فرد نتواند جلوی مصرف خود را گرفته و آن را متوقف نماید و حتی هنگامی که زندگی او از جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار آسیبهای فراوان میگردد نمی‌تواند اعتیاد خود را متوقف نماید.

علائم جسمی اعتیاد در افراد

اعتیاد به مواد مخدر یا رفتارهای اعتیادی دیگر فرد را دچار واکنش های شدید جسمی و روانی می کند و قدرت مدیریت را از او می گیرد و فرد به شکل پیچیده دچار ضعف در برابر اعتیاد خود می گردد.  در چنین حالتی مهمترین عوارضی که فرد از لحاظ جسمی تجربه می کند عبارتند از :

  • احساس درد و خماری همیشگی
  • احساس خلا جسمی، روانی در صورت محرومیت
  • اشتهای شدید مصرف مواد یا رفتاری اعتیادی
  • عدم کنترل رفتاری

اعتیاد به مواد مخدر و یا اعتیاد به الکل یک بیماری چند بعدی است که هنگامی که فرد برای درمان خود به مراکز ترک اعتیاد خوزستان مراجعه می‌کند نیاز دارد تا از کمک های درمانی و تخصصی کمک بگیرد تا بتواند بر مشکلات جسمی و روانی خود در رابطه با اعتیاد فائق آید.

 

در چنین حالتی در مرکز ترک اعتیاد به افراد کمک می‌شود تا از لحاظ جسمی به شرایطی دست یابند تا بتوانند دوران سم زدایی خود را با موفقیت سپری کنند.

جنبه روانی بیماری اعتیاد

یکی از کشنده ترین جنبه های اعتیاد که افراد با آن روبرو هستند و البته بخش لاعلاج بیماری اعتیاد نیز می باشد، همین جنبه است. بخش روانی بیماری اعتیاد تاثیرات بسیار مخرب و پیچیده‌ای را بر افراد تحمیل می‌کند و روان آنها را دستخوش تغییرات مخرب بسیاری می‌کند. در چنین حالتی افراد با حالات روحی روانی شدیدی روبرو می گردند که برای درمان آن نیاز به کمک و بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد خوزستان را دارند که مهم ترین آنها عبارتند از :

  • وسوسه دائمی ذهنی و روانی
  • انواع انحرافات فکری معتادگونه
  • وجود دیدگاه های منفی مخرب
  • ایجاد دید تونلی و تک زاویه ای
  • توهم شنیداری و گفتاری
  • خودآزاری بیمارگونه
  • وجود ترس و وحشت
  • اضطراب دائمی و همیشگی

آنچه در اینجا مشاهده می کنید تنها بخش کوچکی از مشکلات روانی است که بیماری اعتیاد بر افراد تحمیل می‌کند. می توان گفت پیچیدگی‌های روانی که در یک فرد معتاد که نیاز به بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد را دارد بسیار پیچیده است و در بیشتر اوقات اختلالات روانی همزمان و موازی می تواند موضوعات پیچیده روانی را در افراد ایجاد کرده که در نتیجه به کمک های تخصصی روانپزشکی و روان درمانی نیاز می باشد.

 

با چنین شرایط پیچیده ای می توان نتیجه گرفت که مراکز ترک اعتیاد باید دارای استانداردهای آموزشی و تخصصی مناسبی باشند تا بتوانند به مددجویان خود به بهترین شکل ممکن کمک نمایند. اعتیاد یک بیماری کشنده و پیشرونده است که برای درمان آن به روش ها و متدهای درمانی استاندارد نیاز است تا افراد بتوانند با آن روبرو گردند و دوران درمانی خود را با موفقیت سپری کنند.

مراکز ترک اعتیاد خوزستان | جنبه روحی بیماری اعتیاد



یکی دیگر از جنبه های کشنده بیماری اعتیاد که دارای عوارض و علائم بسیار شدید و پیچیده ای می باشد همین جنبه است. در حقیقت می توان گفت که بخش عمده بیماری اعتیاد که باعث از بین رفتن زندگی افراد مبتلا به اعتیاد میگردد، جنبه روحی و روانی این ناخوشی است که تاثیرات کشنده بسیاری را بر فرد تحمیل می‌کند.

 

افراد مبتلا به بیماری اعتیاد از لحاظ روحی و روانی دچار اختلالاتی هستند و به شکل پیچیده‌ای دارای مشخصات بیمارگونه ای هستند که آنها را به سمت مرگ و تباهی سوق می دهد. افراد معتاد دارای مشخصه های روحی ویژه ای هستند که می تواند بسیار کشنده و پیچیده باشد و درمان را برای افراد بسیار سخت و ناممکن کند.

 

در همین رابطه برخی از مهمترین عوارض جنبه روحی بیماری اعتیاد عبارت است از :

  • احساس تنهایی شدید
  • وجود اضطراب دائمی
  • احساس خلاء مزمن و پیشرونده
  • عدم توانایی ایجاد رابطه معنوی
  • عدم احساس تعلق به زندگی

هر کدام از این علائم و عوارض میتواند کاملا کشنده باشند و فرد را از حالت طبیعی خارج کرده و تاثیرات مخرب بسیاری را به او و زندگیش تحمیل نماید. برای آنکه یک فرد بتواند به اعتیاد فعال غلبه نماید و آن را مدیریت کرده و در نقطه ای از فعالیت باز دارد، باید بتواند با کمک مراکز ترک اعتیاد خوزستان استاندارد و با دریافت کمک های تخصصی پیشرفته و دائمی این مهم را به انجام برساند.

 

در حقیقت می توان گفت افرادی که به صورت فردی سعی می کنند با اعتیاد روبرو شوند به طور حتم با شکست مواجه خواهند شد و نمی توانند بر نیروی مخرب اعتیاد غلبه کنند. همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد اعتیاد یک نیروی مخرب کشنده است که در وجود فرد رخنه کرده و زندگی او را دستخوش تغییرات کشنده بسیاری قرار می‌دهد.

سخنی با مبتلایان به اعتیاد

در طی سالهای گذشته و بر بر اساس تجربیات فراوانی که با افراد معتاد داشته‌ایم، بسیاری از افراد بدون آنکه از ماهیت اعتیاد و عوارض کشنده آن اطلاع داشته باشند سعی می کنند تا به صورت مقطعی و به صورت یک پدیده غیر مهم به اعتیاد نگاه کرده و آن را درمان کنند. اما نکته مهم و تامل برانگیزی که در این رابطه وجود دارد این است که درمان اعتیاد یک اتفاق نیست بلکه مانند یک پروسه طولانی مدت و درازمدت درمانی است که افراد برای موفقیت در آن باید از کمک های تخصصی مراکز ترک اعتیاد خوزستان استفاده نمایند.

 

افرادی که در روند درمانی خود با عجله و بدون صبر و حوصله کافی عمل می‌کنند و انتظار نتایج بزرگی را دارند به طور حتم با شکست مواجه می شوند و متاسفانه نمی‌توانند جلوی بازگشت اعتیاد را بگیرند. بر طبق توضیحاتی که داده شد باید بدانیم که بهبودی از اعتیاد به هیچ وجه اتفاقی نیست و افراد باید به طور مداوم و تا آخر عمر بر روی آن کار کنند و درخواست کمک نمایند.

 

در این بین، گذراندن و طی نمودن دوره های درمانی استاندارد ۳ تا ۶ ماهه در مراکز ترک اعتیاد خوزستان و همچنین مراکز درمانی مناسب، بسیار راهگشا بوده و به افراد کمک می کند تا از بازگشت به اعتیاد فعال جلوگیری به عمل آورند.

نتیجه گیری

اعتیاد یک بیماری چند بعدی است که دارای تاثیرات کشنده بسیاری بر زندگی افراد می باشد. در نتیجه برای بهبودی از آن و موفقیت در رهایی از اعتیاد افراد لازم دارند تا کمک های تخصصی موجود در مراکز ترک اعتیاد خوزستان استاندارد را دریافت نمایند، در غیر این صورت باید بگوییم که امکان موفقیت بسیار کم است.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفاً با مشاورین مرکز درمان اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

اعتیاد به نیکوتین

اعتیاد به نیکوتین چیست و دارای چه علائم و عوارضی می باشد؟ برای رهایی از اعتیاد نیکوتین چه باید کرد و چطور می توان از آن رها شد؟

 

در نوشتار پیش رو مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با ارائه اطلاعات مناسبی در زمینه ترک عوارض نیکوتین سعی کرده تا مطالب مفیدی را در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار دهد. اگر تصمیم دارید در مورد اعتیاد به نیکوتین بیشتر بدانید لطفا این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

ماهیت اعتیاد به نیکوتین چیست؟

نیکوتین یک ماده شیمیایی است که البته به شدت اعتیاد آور می باشد و در گیاه تنباکو یافت می شود. این  ماده شیمیایی باعث ایجاد وابستگی جسمی و همچنین ذهنی در افراد می شود، که آن را بطور مداوم مصرف می کنند.

 

اعتیاد به نیکوتین یک نوع اعتیاد رفتاری نیز محسوب می شود، زیرا افراد برای مصرف نیکوتین به برخی کارها و رفتارها وابستگی پیدا می کنند.

در همین رابطه افراد ممکن است پس از اعتیاد نیکوتین به رفتارهای به‌خصوصی اعتیاد پیدا کرده که مانند مصرف سیگار بعد از غذا می باشد. برای مصرف نیکوتین روش های مختلفی وجود دارد اما مهمترین آنها شامل استنشاق دود سیگارهای نیکوتینی و تنباکویی است. اما روش های دیگری نیز مانند استفاده از لوله و یا سیگار برگ می‌تواند برای مصرف تنباکو استفاده شود.

 

تنباکو بدون دود نیز از طریق بینی به صورت یک پودر استنشاق می شود و یا آن را در دهان نگه می دارند تا نیکوتین از طریق بزاق جذب شود. مصرف دخانیات بسیار خطرناک و بیماری زا است و طبق مطالعاتی که انجام شده با بیماری‌های زیادی مرتبط است. در حقیقت استعمال دخانیات سالانه تعداد زیادی مرگ و میر را ناشی می شود.

نکته مهم و قابل اهمیت این است که هر زمان که برای قطع مصرف اقدام کنید می تواند برای شما مفید باشد و شما را از خطرات بسیاری نجات دهد.

اثرات اعتیاد به نیکوتین کدامند؟

اما مصرف نیکوتین در ابتدا احساس خوشایندی را در بدن و ذهن فرد ایجاد می‌کند. هنگامی که یک فرد از این ماده شیمیایی استفاده می کند، انتقال دهنده های عصبی در مغز او دوپامین ترشح می کنند که منجر به ایجاد احساس رضایت و لذت در او می‌گردد.

 

علاوه بر نیکوتین انواع دیگری از سیگارها و تنباکو وجود دارند که بدون دود هستند، اما عوامل ایجاد کننده بیماری های خطرناک و سایر مواد شیمیایی مضر را دارا هستند. تقریباً چهار هزار ماده شیمیایی در تنباکو و نیکوتین وجود دارد که اثرات جسمی، روحی و روانی مخرب بسیاری را به همراه دارند. استفاده از دخانیات منجر به عوارض جدی سلامتی می‌شود که مهم‌ترین آن عبارتند از :

  • سرطان ریه
  • آمفیزم
  • برونشیت مزمن
  • سرطان ، به خصوص در سیستم تنفسی
  • سرطان خون
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • دیابت
  • مسائل مربوط به چشم ، مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا
  • ناباروری
  • ناتوانی جنسی
  • سقط جنین و عوارض بارداری
  • ضعف سیستم ایمنی
  • سرماخوردگی ، آنفولانزا و عفونت های تنفسی
  • از دست دادن حس چشایی یا بو
  • بیماری لثه و مسائل دندانی
  • ظاهر پیری زودرس
  • بیماری زخم معده
  • پوکی استخوان

برخی خطرات

از طرف دیگر دود سیگار و مصرف دخانیات باعث ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی در میان افراد نزدیک به سیگاری ها را افزایش می دهد که با آن دود دست دوم نیز می‌گویند.

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده کودکانی که در خانه هایی که افراد سیگاری وجود دارند، زندگی می‌کنند با خطرات بسیاری روبرو هستند

  • سندروم مرگ ناگهانی نوزاد
  • آسم
  • عفونت‌های تنفسی
  • عفونت گوش
  • بیماری های دیگر

دلایل اعتیاد به نیکوتین

مصرف دخانیات مانند کشیدن سیگار و یا سایر انواع تنباکو باعث ایجاد اعتیاد در افراد می گردد. در حقیقت نیکوتین یک ماده به شدت اعتیادآور است و حتی استفاده غیر مکرر و ناپیوسته آن می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد در افراد گردد.

حتی امروزه با تحقیقاتی که انجام شده محصولاتی که برای ترک سیگار و اعتیاد نیکوتین مورد استفاده قرار می گیرند می توانند اعتیاد آور باشند.

روش های درمانی دیگر

  • صمغ نیکوتین
  • پاستیل ترک سیگار
  • سیگارهای الکترونیکی

با این حال می توان گفت که مصرف اینگونه مواد برای ترک سیگار دارای خطر کمتری نسبت به خود نیکوتین و سیگار است زیرا میزان کمتری نیکوتین در این محصولات وجود دارد و دیرتر از نیکوتین موجود در تنباکو جذب بدن می گردد.

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

هر فردی که از دخانیات استفاده می‌کند در معرض خطر اعتیاد به این ماده مخدر است و بهترین راه پیشگیری از اعتیاد به نیکوتین و پرهیز کامل از مصرف دخانیات می باشد.

برخی از عوامل خطرزا که می‌تواند خطر اعتیاد به مواد مخدر و نیکوتین را در افراد افزایش دهد وجود دارند که می‌توانند در ابتلاء به اعتیاد موثر باشند. به طور مثال افراد که سابقه خانوادگی اعتیاد نیکوتین یا مواد مخدر دیگر را دارند و یا در خانه هایی که دارای مصرف دخانیات هستند بزرگ می‌شوند، بیشتر احتمال ابتلاء به اعتیاد نیکوتین و سایر دخانیات و سیگار را دارند.

همچنین افرادی که از دوران جوانی شروع به مصرف نیکوتین و سیگار کشیدن می‌کنند، در بزرگسالی اعتیاد آنها پیشرفت خواهد کرد، مطالعات نشان می‌دهد که ۸۰ درصد افراد سیگاری، سیگار کشیدن خود را از سن ۱۸ سالگی آغاز کرده‌اند و شروع به سیگار کشیدن می‌کنند. می توان گفت که در جوانان تمایل و افزایش اعتیاد وجود دارد.

طبق همین تحقیقات بزرگسالان کمتری نسبت به جوانان شروع به سیگار کشیدن می‌کنند به این معنا که هنگامی که افراد از سنین جوانی به بزرگسالی می‌رسند و مصرف دخانیات ندارند احتمال اعتیاد آنها به نیکوتین بسیار کمتر می‌شود.

از طرف دیگر افرادی که از الکل یا مواد مخدر استفاده می‌کنند و یا به انواع مواد اعتیاد آور معتاد هستند و یا مبتلا به انواع اختلال های روانی هستند نیز بیشتر احتمال وابستگی به نیکوتین را دارند.

علائم اعتیاد به نیکوتین

اعتیاد به نیکوتین دارای علائم مختلفی است و هنگامی که فرد درگیر اعتیاد به آن می‌شود، در او مشخص و هویدا می گردد. آنچه حائز اهمیت است این است که افراد بدانند اعتیاد به نیکوتین یک بیماری پیشرونده و کشنده است و دارای علائم و عوارض بسیاری است که برخی از آنها عبارتند از :

  • عدم توانایی در متوقف سازی مصرف نیکوتین
  • عدم توانایی ترک یا قطع مصرف نیکوتین
  • ادامه به مصرف نیکوتین در صورت بروز عوارض سلامتی
  • استفاده از نیکوتین حتی در هنگام وجود شرایط نابسامان

اعتیاد نیکوتین چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که اعتیاد به نیکوتین یک نوع اعتیاد سخت و پیچیده است، شناسایی و تشخیص آن کار زیاد سختی نیست و به سادگی می‌توان آن را تشخیص داد. این اعتیاد مانند انواع اعتیاد به مواد مخدر دیگر و یا اعتیاد به الکل عوارض بسیار شدیدی دارد و می‌تواند تاثیرات مخرب بسیاری بر زندگی فرد بگذارد، در نتیجه از طریق علائم به وجود آمده در زندگی فرد و عوارض ناشی از مصرف نیکوتین بر سلامتی فرد و اطرافیانش می‌توان فهمید که اعتیاد نیکوتین در زندگی او شکل گرفته است.

اعتیاد چگونه درمان می شود؟

همانطور که در مقاله ترک‌ سیگار  گفته شد روش‌های متعددی برای ترک اعتیاد به سیگار وجود دارد و می توان از آنها برای متوقف سازی اعتیاد استفاده کرد.

نکته مهم در رابطه با درمان و بهبودی از اعتیاد نیکوتین این است که بدانید مصرف نیکوتین و دخانیات در حقیقت یکی از انواع اعتیادهای پیچیده است که هم ردیف با اعتیاد به هروئین می باشد که برای درمان آن نیاز به تراپی و دریافت درمان های روان درمانی و کمک های تخصصی می باشد. در همین رابطه متدهای بسیاری وجود دارد که فرد برای رهایی از نیکوتین می تواند از آنها استفاده کرده و کمک‌های تخصصی دریافت نماید.

در وهله اول فرد باید برای این امر آماده شود، زیرا اعتیاد یک بیماری چند جانبه ای است که فرد برای رهایی از آن باید از لحاظ روحی و روانی آمادگی های لازم را بیابد. اعتیاد نیکوتین هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روانی فرد را درگیر می کند، در نتیجه برای موفقیت در ترک و قطع مصرف آن باید گزینه‌های درمانی مناسبی مورد استفاده قرار گیرد تا فرد بتواند روند درمانی خود را با موفقیت سپری نماید.

در این بین بهترین درمان‌ها برای متوقف سازی و بهبودی اعتیاد نیکوتین عبارتند از :

  • روان درمانی
  • گروه درمانی
  • دارو درمانی

در ادامه به تشریح و توضیح هر کدام از این روشها خواهیم پرداخت زیرا هر کدام می‌تواند بخشی از روند درمانی افراد از اعتیاد نیکوتین را شامل شوند. همانطور که می‌دانیم اعتیاد به نیکوتین یک اعتیاد پیشرونده و کشنده است و فرد برای درمان و بهبودی از آن نیاز به درمان و کمک دارد.

روان درمانی در درمان اعتیاد نیکوتین



همانطور که میدانیم اعتیاد دارای یک جنبه روانی است که می تواند فرد را از لحاظ فکری و روانی تحت تاثیر خود قرار دهد. در حقیقت اعتیاد یک بیماری است که دارای سه جنبه است که هر کدام از این جنبه ها می تواند تاثیرات مخرب بسیاری بر فرد بگذارد.

یکی از مهم ترین بخش ها جنبه روانی اعتیاد است که فرد را به شکل پیچیده تحت تاثیر خود قرار می دهد و آثار مخرب بسیاری را بر جای می گذارد. عوارض بسیاری در رابطه با این بخش وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • وسوسه و اشتغال فکری
  • توهم
  • دید تونلی
  • خلاء روانی

هنگامی که یک فرد تصمیم به قطع مصرف و متوقف سازی اعتیاد خود می گیرد، با این مسائل و عوارض روبرو می شود. برای مقابله و درمان این اختلالات و عوارض فرد باید از روش های تخصصی روان درمانی استفاده نماید تا بتواند با مشکلات فکری و روحی خود روبرو شود.

یکی از روش هایی که برای درمان اعتیاد نیکوتین مورد استفاده قرار می گیرد، روان درمانی های تخصصی توسط مشاورین و روانشناسان است. در این روش با استفاده از روش های تخصصی درمانی سعی می‌شود از عوارض و علائم روانی اعتیاد در فرد کاسته شود و به او کمک شود تا با این حالات روانی پس از قطع مصرف نیکوتین روبرو شود.

اعتیاد یک بیماری چند بعدی است و بخش روانی آن می‌تواند آثار مخرب بسیاری بر فکر و روند روانی فرد وارد آورد. در همین رابطه به روش های درمانی و روان ‌درمانی متعددی وجود دارد که متخصصین با کمک آنها می توانند به فرد معتاد به نیکوتین و یا سایر مواد مخدر کمک نمایند.

گروه درمانی در اعتیاد به نیکوتین

یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای درمان انواع اعتیاد، استفاده از گروه‌های دوازده قدمی است که برای کمک به افراد معتاد به انواع مواد مخدر، محرک و دیگر علائم اعتیادهای رفتاری ایجاد گشته اند. در این روش فرد با کمک و پشتیبانی افراد معتاد دیگر که دوره های درمانی خود را با موفقیت سپری کرده‌اند و توانستند به کمک دیگران اعتیاد را در زندگی خود متوقف سازند کمک و پشتیبانی می شود.

 

گروه های دوازده گانه بر اساس متد دوازده قدم عمل می کنند.

گروه های درمانی قدمهای ۱۲ گانه به صورت غیر انتفاعی هستند و به افراد به صورت رایگان کمک می کنند تا در مسیر بهبودی از اعتیاد به یک ماده بخصوص حرکت کرده و به موفقیت دست یابند. این روش یکی از موفق ترین روش های موجود در حال حاضر است و در طی سالیان گذشته توانسته افراد معتاد بسیاری را کمک کرده و به زندگی دوباره و مسیر بهبودی بازگردند.

دارو درمانی در اعتیاد نیکوتین

یکی دیگر از روش های موثر در کاهش وسوسه مصرف سیگار استفاده از داروهاست که برای این امر طراحی و ساخته شده اند. در انواع اعتیاد دیگر ممکن است دارو نقش کلیدی در روند درمانی افراد نداشته باشد اما، در بهبودی از اعتیاد نیکوتین می تواند کمک کننده باشد و به فرد برای متوقف سازی مصرف نیکوتین یا تنباکو کمک نماید.

در این روش فرد با استفاده از داروهای جایگزین نیکوتین را بدون سایر مواد شیمیایی موجود در تنباکو دریافت می‌کند و بر اساس یک دوز مشخص و مقدار تعیین شده توسط پزشک می‌تواند روندی آهسته و البته حساب شده را برای قطع مصرف نیکوتین را دنبال نماید.

در این روش معمولا از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود که برای افزایش تولید دوپامین و بهبود روحیه فرد به کار گرفته می‌شوند.

مراقبت در منزل برای ترک اعتیاد نیکوتین

از آنجا که نیکوتین یک ماده اعتیاد آور است برای کاهش علائم ترک اعتیاد و افزایش تمرکز برای ادامه مسیر و موفقیت در متوقف سازی اعتیاد نیکوتین لازم است فرد برخی از رفتارها و عادات را در خود پرورش دهد و در زندگی خود به اجرا در آورد. در این میان عادت ها و برخی رفتارها در فرد سیگاری و معتاد به نیکوتین می تواند دارای اثرات مخربی در روند بهبودی او باشد، در نتیجه لازم است تا فرد بر عادت های مخرب و معتادگونه خود آگاهی یابد و نسبت به تغییر آنها در زندگی اقدام نماید.

برای آنکه فرد در قطع مصرف اعتیاد نیکوتین موفق باشد باید عادات خود را تغییر داده که مهمترین آنها عبارتند از :

  • به طور منظم ورزش کند
  • میان وعده هایی را انتخاب کند که دهان و دستان او را مشغول نگاه دارد
  • تمامی وسایل دخانیات را از خانه و اتومبیل خود خارج نماید
  • از قرار گرفتن در کنار افراد سیگاری و موقعیت های خطرناک دوری کند
  • وعده های غذایی سالم را انتخاب کند
  • درباره درمان خود انتظارات واقع بینانه داشته باشد
  • اهداف کوچکی را در نظر بگیرید و به خاطر رسیدن به آن‌ها به خود پاداش دهد

اما اینها تنها رفتارهایی نیست که یک فرد برای قطع مصرف نیکوتین باید انجام دهد بلکه، کارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای کمک به فرد و بهبودی او از اعتیاد به نیکوتین موثر باشند.

برخی از آنها عبارتند از :
  • هیپنوتیزم
  • استفاده از طب سوزنی
  • استفاده از گیاهان دارویی
  • استفاده از روغن های گیاهی

به یاد داشته باشید که از هر روش آزموده شده ای که استفاده می‌کنید می‌تواند برای شما مزایا و معایبی داشته باشد، اما هر چه آگاهی شما نسبت به اعتیاد به نیکوتین بیشتر می‌شود، بیشتر می‌توانید از کمک‌ها استفاده کنید تا بتوانید به روند درمانی خود ادامه دهید. اعتیاد نیکوتین یک بیماری و اعتیاد پیچیده و سخت است در نتیجه برای رهایی از آن لازم است تا شما به صورت مداوم بر روی بهبودی خود تمرکز کنید و به آن ادامه دهید.

اثرات ترک اعتیاد به نیکوتین

از آنجا که نیکوتین یک ماده اعتیاد آور است هنگامی که فردی آن را در زندگی خود متوقف می‌کند و از مصرف آن جلوگیری به عمل می آورد علائمی بر او ظاهر می شود که ممکن است باعث تغییرات خلق و خو در او گردد که البته باید بدانید که این تغییرات دائمی نیستند و به مرور زمان از شدت آنها کاسته می شود و شما به مرور زمان می توانید مانند یک انسان غیر سیگاری و طبیعی به زندگی خود ادامه دهید.

برخی از این تغییرات عبارتند از :

  • تحریک پذیری
  • اضطراب
  • علائم جسمی مانند سردرد و خستگی
  • افزایش اشتها
  • کاهش تمرکز

نکته مهم در رابطه با ترک اعتیاد نیکوتین این است که علائم ترک اعتیاد در هفته اول در بدترین حالت خود قرار دارند که هر روز که می گذرد از شدت آن کاسته می شود در نتیجه هنگامی که فرد بر روی ترک خود باقی می ماند و از مصرف اولین بار نیکوتین خودداری می‌کند، روزانه و به طور پیوسته از حالات نا متعادل او کاسته خواهد شد و میزان و شدت وسوسه مصرف در او به مرور زمان کاسته شده تا اینکه از بین می‌رود البته داشتن یک برنامه منظم روزانه می تواند به بهبودی شما از اعتیاد نیکوتین کمک های شایانی نماید.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفاً با مشاورین مرکز ترک اعتیاد تماس حاصل فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی