آیا اعتیاد یک بیماری است و قابل درمان است؟ فرآیند بهبودی از اعتیاد چیست؟ چرا افراد معتاد نمی توانند جلوی رشد اعتیادشان را بگیرند؟ مفهوم بیماری اعتیاد چیست؟ برای درمان اعتیاد فعال چه باید کرد؟

در نوشتار پیش رو قصد داریم تا در مورد بیماری اعتیاد و بهبودی از آن صحبت کنیم و شما را با فرآیند بهبودی از اعتیاد آشنا نماییم. از آنجا که اعتیاد یک بیماری پیش رونده و کشنده است و جزو بیماری های مرموز و ناشناخته محسوب می شود، همیشه انسان سعی داشته تا به شکلی این مشکل و بیماری را حل نماید.

آیا بهبودی از اعتیاد امکان پذیر است ؟

یکی از مبهم‎ترین موضوعات در زمینه اعتیاد موضوع و مساله بهبودی از اعتیاد است. اعتیاد یک بیماری ناشناخته و مرموز است که در طول تاریخ بشریت با او همراه بوده است و این مساله موضوع بهبودی از اعتیاد را جزو پیچیدگی های آن قرار داده است.

در حقیقت ناشناختگی بیماری اعتیاد سبب شده است تا بهبودی از آن را سخت و دشوار نماید. سال های متمادی انسان تلاش کرده تا با استفاده از روش های گوناگون با این بیماری و معضل مقابله کند و راه های بسیاری را برای مقابله با آن ایجاد کرده، اما همیشه به شکلی در مقابل آن با شکست مواجه شده است.

موثرترین راه بهبودی اعتیاد

موثرترین راه بهبودی از اعتیاد چیست؟ آیا روش موثری برای بهبودی از اعتیاد وجود دارد؟
پاسخ به این سوالات می تواند راه گشای بسیاری از افراد برای آغاز بهبودی از اعتیاد باشد. در حقیقت به جرات می توان گفت که بشر امروز دیگر در مقابل این بیماری مغموم و شکست خورده نیست.

می توان گفت با اینکه تعداد بسیاری از افراد در جوامع مختلف دچار بیماری اعتیاد هستند و همه روزه افراد بسیاری در اثر ابتلا به این بیماری زندگی خود را از دست می دهند، اما به جرات می توان گفت که برای این بیماری ناشناخته راه حلی موثر و کاملاً تجربه شده یافت شده است.

در حقیقت بهبودی از اعتیاد دیگر یک رویا نیست و در طی دهه های گذشته افراد بسیاری در سراسر جهان از این بیماری مهلک و لاعلاج نجات یافته اند. حقیقت این است که بیماری اعتیاد یک بیماری لاعلاج و پیشرونده است اما خوشبختانه با ایجاد و کشف روش های نوینی که برای رویارویی با این بیماری بوجود آمده، می توان گفت که متوقف ساختن و درمان آن محقق گشته است.

گروه‎های درمانی دوازده قدم

بله صحیح است. گروه‎ها و جلسات درمانی دوازده قدم یکی از مهمترین و کارآمد ترین روش های موجود در درمان و بهبودی از اعتیاد است. جلسات NA ( معتادان گمنام ) بر اساس قدم های دوازده گانه جلسات الکی های گمنام ( AA ) بوجود آمد. این جلسات بر اساس تجربیات یک فرد الکی که برای بار نخست به کمک یه پزشک به نام دکتر باب بود شکل گرفت و به تدریج بوجود آمد.

تجربه موفق این فرد الکلی ( بیل ویلسون ) در قطع مصرف الکل بعدها باعث نجات جان میلیون ها نفر در سراسر دنیا شد. این فرد که یک معتاد به الکل بود بعد از سالها مصرف و عدم موفقیت در قطع مصرف الکل نهایتا با تغییرات و اتفاقات روحی و عاطفی و با کمک یک پزشک که خود او هم معتاد به الکل بود توانستند قدم های دوازده گانه را بوجود بیاورند.

بهبودی از اعتیاد و قدم ها

در اینجا به توضیح بهبودی از اعتیاد و قدم های دوازده گانه خواهیم پرداخت. کارکرد و عمل به این ۱۲ قدم روحانی می تواند تحولی شگرف در زندگی فرد معتاد به الکل و یا مواد مخدر بوجود بیاورد. در حقیقت این قدم ها در عمق وجود و زندگی فرد رسوخ می کند و می تواند زندگی و دیدگاه فرد بیمار اعتیاد را تغییر دهد. بهبودی از اعتیاد به وسیله قدم های دوازده گانه عملی غیر ممکن نیست و فرد مجبور نیست تا آخر عمر خود با اعتیاد فعال خود زندگی کند.

تیتر قدم های دوازده گانه
شماره قدم تیتر قدم
قدم اول ما اقرار کردیم که در برابر اعتیادمان عاجز بودیم و زندگی‌مان غیرقابل اداره شده بود
قدم دوم ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می‌تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند
قدم سوم ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی‌مان را به مراقبت خداوند، بدان‌گونه که او را درک می‌کردیم، بسپاریم
قدم چهارم ما یک ترازنامه اخلاقی بی‌باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم
قدم پنجم ما ماهیت دقیق خطاهایمان را به خداوند، به خود و به یک انسان دیگر اقرار کردیم
قدم ششم ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه این نواقص شخصیتی ما را برطرف کند
قدم هفتم ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند
قدم هشتم ما فهرستی از تمام کسانی که به آن‌ها صدمه زده بودیم تهیه کرده و خواستار جبران خسارت از تمام آن‌ها شدیم
قدم نهم ما بطور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان یا دیگران لطمه بزند
قدم دهم ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به آن اقرار کردیم
قدم یازدهم ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقاء رابطهٔ آگاهانه خود با خداوند، بدان گونه که او را درک می‌کردیم شده و فقط جویای آگاهی از ارادهٔ او برای خود و قدرت اجرایش شدیم
قدم دوازدهم با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم‌ها، ما کوشیدیم این پیام را به معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوردیم

بهبودی اعتیاد و تاثیر قدم های دوازده‎گانه

در نگاه اول اول اصلا نمی توان به تاثیر این قدم ها پی برد. شاید بسیار ساده به نظر بیایند اما این قدم ها جان میلیون ها نفر را در سراسر دنیا نجات داده اند. افراد بسیاری توسط همین قدم ها بهبودی از اعتیاد را تجربه کرده اند و به خوبی به تاثیر و عمق این قدم ها معترف هستند. این قدمها در عین سادگی بسیار کاربردی و روحانی هستند و می توانند به سادگی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

قدمهای دوازده گانه بسیار کاربردی و عملی هستند و هر فردی که از مفاهیم روحانی آن آگاه می شود می تواند به کمک آن زندگی خویش را نجات دهد. در حقیقت بهبودی از اعتیاد یکی از پیچیده ترین موضوعات است که با کمک این قدمها بسیار قابل دسترس و شدنی می گردد.

کلام پایانی

بر همین اساس مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با برگزاری جلسات بهبودی در مرکز خود برای مددجویان و انتقال اطلاعات مورد نیاز روند بهبودی از اعتیاد مددجویان خود را بهبود بخشیده و مبانی مهم قدمها را در طول دوره درمانی معتادان به آنها منتقل می‎نماید. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره در زمینه بهبودی از اعتیاد لطفا با مشاورین ارشد کمپ ترک اعتیاد در اهواز  تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : بهبودی