بایگانی تیر ۱۴۰۰ :: مجله خبری خبرواژه

معرفی مراکز درمانی و خدماتی و مقالات پزشکی و روانشناختی

۱۰ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ترک اعتیاد شیشه

کمپ ترک اعتیاد اهواز : ترک اعتیاد شیشه چگونه صورت می گیرد و برای انجام آن چه باید کرد؟ بهترین روش ترک اعتیاد شیشه کدام است؟ بهترین کمپ ترک اعتیاد برای ترک اعتیاد شیشه کدام است؟

مرکز ترک اعتیاد اهواز در این مقاله سعی کرده تا مطالب مهمی را در رابطه با ترک اعتیاد شیشه را در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید لطفا ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

نحوه ترک اعتیاد شیشه با مواد مخدر دیگر متفاوت است چرا که ماده مخدر شیشه یک ماده محرک است و امروزه جزو مواد پر مصرف اعتیاد آور محسوب می شود. در حقیقت عوارض مصرف این ماده مخدر بسیار خطرناک و کشنده است. می توان گفت هنگامی که یک فرد ماده مخدر شیشه مصرف می کند سطح انرژی او بسیار بالا رفته و برای چندین ساعت به یک نقطه خیره می ماند.

از مهمترین عوارض اعتیاد به شیشه توهم، رفتارهای پر خطر و بی پروا می باشد. مصرف کنندگان اولیه معمولاً تا چندین ساعت نمی توانند بخوابند و پس از اتمام نشئگی به طور ویژه خسته و کوفته هستند و چندین روز به طور پیوسته می خوابند و پس از بیداری سردردهای شدید، بیقراری و لرزش را تجربه می کنند.

در این مقاله قصد داریم نحوه اعتیاد به شیشه، نحوه ترک اعتیاد شیشه را برای شما عزیزان همراه شرح دهیم، لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

ضرورت ترک اعتیاد شیشه

مصرف شیشه تغییرات بسیاری در مغز فرد تولید می کند ایجاد می کند میشه با به وجود آوردن انواع اختلالات مغزی غیر معقول و فرد می گردد حائز اهمیت آن است فرد با مصرف شیشه احساس شادابی و افزایش توانایی بدنی می کند علائمی نظیر هذیان و توهم های ناشی از ماده مخدر شیشه تواند عواقب بسیار وخیم برای فرد ایجاد کند.

فردی که ماده مخدر شیشه مصرف می کند، در اثر مصرف این ماده مخدر چیزهایی می بیند و می شنود که دیگران قادر به احساس آنها نیستند. در حقیقت تجاربی که فرد بر اثر مصرف ماده مخدر شیشه به دست می آورد، بسیار مخرب و آسیب زا هستند، چرا که فرد بر اساس تجارب واهی و غیر واقعی خود ممکن است دست به اعمال خطرناکی بزند.

برای مثال می توان گفت بسیاری از جرائم و جنایات در سطح اجتماع بر اثر مصرف ماده مخدر شیشه می باشد، در نتیجه می توان گفت شیشه و مصرف آن می تواند محرکی قوی برای بروز رفتار های جنایی و مرگ آفرین باشد.

از طرف دیگر مصرف و اعتیاد شیشه در افرادی که زمینه ژنتیکی در رابطه با ابتلا به بیماری‌های روانی دارند، به عنوان یک محرک به آشکارساز می تواند سبب بروز انواع بیماری های روانی در فرد گردد. مصرف ماده مخدر شیشه می تواند افراد را به سمت بیماری های روانی مانند اسکیزوفرنی در صورت ابتلا، برای مادام‌العمر آن گرفتار خواهد بود.

دلیل سختی ترک اعتیاد شیشه

ترک اعتیاد به شیشه با انواع روش ها ترک اعتیاد انواع مخدر دیگر پرنده مواد افیونی تفاوت زیادی دارد. هنگامی که یک فرد تصمیم به ترک اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و یا اعتیاد های دیگر مواد در مراحل اولیه ترک اعتیاد خود نیاز جسمانی شدید به مصرف ماده مخدر روبه رو می شود به این حالت خماری می گویند و در مراحل بعدی با بی قراری و اضطراب روبرو می گردد.

اما تحقیقات ترک اعتیاد به شیشه متفاوت است و در آن علائم بدنی و خماری وجود دارد مشکلات دیگری برای فرد در هنگام محرومیت به وجود می آید ذهنی و روانی هستند که پس از ترک شیشه ایجاد می گردد.

هنگامی که یک فرد تصمیم و قطع و ترک اعتیاد شیشه می کند در روزهای اول احساس ولع مصرف شدیدی را تجربه می کند اشتهای مصرف احساس اضطراب، افسردگی و بی قرار دارد. اما پس از چند وقت احساس خواب آلودگی دارد و ساعت ها می تواند بخوابد. در این حالت فرد احساس خستگی و بی رمقی می کند.

پس از گذشتن از این حالات و پس از آنکه مراحل اولیه ترک اولیه پشت سر گذاشته می شود، احساس بی رمقی، افسردگی و کم بودن لذت و احساس رضایت، ماه ها ادامه پیدا می‌کند. در این حالت فرد برای تجربه دوباره حالات قبلی خود که در زمان مصرف شیشه تجربه کرده بود، مجدداً وسوسه های شدیدی را برای مصرف مجدد شیشه تجربه می کند. این حالت معمولاً تا یک سال ادامه پیدا می‌کند و موقعیت بسیار حساسی در درمان فرد ایجاد می‌شود که اگر فرد با درمانگر و متخصصین این امر تماس نداشته باشد، می تواند مجددا به مصرف شیشه بازگردد و ترک اعتیاد شیشه او ناکام بماند.

روش های ترک اعتیاد به شیشه




آیا ترک اعتیاد شیشه دارای روش های به خصوصی است و اینکه آیا قطع آن را درمان نمود بهترین روش های ترک اعتیاد شیشه کدامند؟

اینها سوالاتی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. خانواده ها و افراد بسیاری درگیر اعتیاد به شیشه هستند و در ترک اعتیاد شیشه با مشکل و شکست مواجه می‌شوند. در همین رابطه متخصصین علم اعتیاد و روان درمانگرها بر اساس نیاز اجتماعی و با وجود مشکلات بسیاری که در زمینه مصرف مواد مخدر شیشه وجود دارد، تصمیم به ارائه راه حل و تحقیقات گسترده در زمینه ترک اعتیاد شیشه کرده اند.

برای ترک اعتیاد شیشه روش واحد و یکسانی وجود ندارد، بلکه امروزه درمانگران با در نظر گرفتن شرایط بیمار، درمان مناسبی را به او پیشنهاد می دهند. در ادامه به توضیح روش های درمانی رایج در ترک اعتیاد به شیشه اشاره خواهد شد :

ترک شیشه با روش درمانی ماتریکس

روش درمانی ماتریکس یکی از روشهای درمانی غیر دارویی برای افراد وابسته به شیشه است که جزء درمانهای سرپایی می باشد این روش یکی از معروفترین و شناخته شده ترین روش های درمانی اعتیاد شیشه است است.
در الگوی درمانی ماتریکس، برای درمان اعتیاد به ماده مخدر شیشه، برای خانواده هایی که فرد وابسته به ماده مخدر شیشه دارند نیز جلسات آموزشی برگزار می شود تا خانواده ها هم آگاهی و بینش لازم در مورد این نوع اعتیاد و همچنین نحوه رفتار صحیح با فرد بیمار را بیاموزند. در حقیقت حمایت های اجتماعی و آموزش های پیشگیرانه می تواند به روند درمانی افراد نیز کمک شایانی بنماید.

هر جلسه در الگوی درمانی ماتریکس، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد. در این جلسات، اتفاقات روز گذشته و مسائل مطرح شده در جلسه قبل مرور می گردد، سپس جلسه وارد موضوع تازه ای می گردد. انجام آزمایشات ادرار به صورت زمان بندی شده و تصادفی از جمله اجزاء مهم در الگوی درمانی ماتریکس در ترک شیشه می باشد که معمولات در مرکز ترک اعتیاد قبل از برگزاری جلسه انجام می شود تا درمانگر بتواند بر اساس نتایج آزمایشات در طول دوره درمان و ترک اعتیاد شیشه، وضعیت پیشرفت بیمار و مسیر بهبودی او را ارزیابی و بررسی نماید و آموزش ها و مداخلات درمانی خود را مطابق با بهبود فرد تنظیم نماید.

در انتها زمانی که بیمار به ترک کامل نزدیک می‌شود، درمانگر جلسات پیشگیری از بازگشت را برگزار می‌کند تا فرد برای مواجه شدن با لغزش‌ها و وسوسه‌های مصرف مجدد نیز آمادگی داشته باشد و به این ترتیب بتواند در مرحله ترک یا پرهیز از مواد باقی بماند.

ترک شیشه با روش دی اس تی (کنگره ۶۰)

در این روش در کنار پرداختن به جسم افراد و کاهش اعتیاد آنها به ماده مصرفی تا حدودی به سلامت روان آنها نیز پرداخت می شود. می توان گفت که این روش دارای معایبی است، زیرا بیماری اعتیاد فرد دارای سه جنبه روحی، روانی و جسمی است و در بخش جسمی فرد دچار عارضه ویار است. به این معنا که جسم فرد معتاد نسبت به مواد مخدر و مصرف آن آلرژی دارد و فرد نمی تواند مصرف خود را کنترل نماید.

این روش معروف به گروه های کنگره ۶۰ که توسط یک بیمار اعتیاد بهبود یافته ایرانی ایجاد شده تلفیقی از اصول گروه‌های ۱۲قدمی و روش‌های ترک تدریجی مواد می باشد. در روش DST تنتور تریاک جایگزین ماده مصرفی مانند شیشه شده و پس از هر ۲۱ روز یک پنجم مقدار مصرف کاهش یافته تا پس از ۱۰ ماه مصرف به صفر می‌رسد.
به این منظور برای مصرف‌کنندگان مواد کلاس‌های آموزشی فردی و گروهی برگزار می‌شود تا آن‌ها بتوانند نحوه تفکر خود را که تحت تأثیر مصرف شیشه با تحریف زیادی روبه رو شده اصلاح کنند. در ترک اعتیاد شیشه و روش کنگره ۶۰ تا حدودی آثار مثبتی در بر داشته اما هنوز به صورت علمی و دقیق روش اثبات نشده و تنها تجربه افراد نشانه هایی از اثربخشی آن دارد.

ترک شیشه با درمان نگه‌دارنده با متادون

برخی از کلینیک های ترک اعتیاد شیشه از روش دارویی و نگهدارنده با ماده متادون اقدام به ترک افراد می کنند. در حقیقت از این روش برای افرادی که شرایط بدنی و یا سنی مناسبی برای ترک ناگهانی ندارند، از این روش استفاده می شود. اما باید این نکته را اذعان کرد که ماده متادون خود یک نوع ماده مخدر است و بیشتر برای ترک مواد افیونی مانند تریاک به هروئین و مشتقات آن به کار می رفته است و نمی تواند برای ترک شیشه که ماده محرک است جایگزین مناسبی باشد.
اما نکته مهم این است که متادون خود یک ماده مخدر و اعتیاد آور است و می‌تواند مشکلات جدیدی برای فرد به وجود آورد و در ترک اعتیاد شیشه نه تنها مشکلی را برطرف نکند، بلکه مشکلات جدیدی را نیز برای فرد ایجاد نماید.

ترک شیشه و روش دوازده قدمی شیشه‎ای های گمنام

ترک اعتیاد شیشه بوسیله روش ۱۲ قدمی گرو‌ه‌های خودیاری یکی از شناخته شده ترین روش های درمان اعتیاد است. در این روش افرادی که توسط کمک اعضای دیگر پاک شده اند کمک می کنند تا افراد تازه وارد بوسیله اصول ۱۲ قدمی راه بازگشت به زندگی دوباره را بیابند.
شایان ذکر است که این جلسات کاملا رایگان هستند و افراد می توانند به راحتی از طریق این جلسات زندگی خود را تغییر دهند بهبودی خود را آغاز نمایند.
در جلسات شیشه‎ای های گمنام، افرادی شرکت می کنند که صرفا معتاد به شیشه هستند. اما باید ذکر کرد که جلسات معتادان گمنام دارای معروفیت بیشتری هستند و تعداد این جلسات برای افراد معتاد بیشتر است. اگر در شهری زندگی می کنید که جلسات شیشه ای های گمنام وجود ندارد، می‎توانید از جلسات معتادان گمنام کمک بگیرید.

توصیه هایی در مورد ترک اعتیاد شیشه

۱- از درمان خودسرانه ترک اعتیاد به شیشه ممکن است پیامدهای خطرناکی برای فرد و یا حتی خانواده هم داشته باشد.
۲- برای ترک اعتیاد شیشه حتما از مراکز درمانی مانند کمپ های ترک اعتیاد استاندارد زیر نظر سازمان کل بهزیستی باید می‌کنند کمک بگیرید.
۳- پس از پایان دوره درمانی تا حد امکان و در صورت وجود شرایط مالی مناسب، لطفاً بیمار را قبل از اتمام دوره درمانی لازم از کمپ ترک اعتیاد خارج نکنید.

اعتیاد به ماده مخدر شیشه و ترک اعتیاد شیشه یکی از پیچیده ترین انواع اعتیاد به مواد مخدر و محرک است. هنگامی که یک فرد به این ماده محرک وابسته و معتاد می شود، پس از ترک و قطع مصرف آن تا ماهها حالت طبیعی پیش از مصرف را نمی تواند تجربه کند. احساس شادی، لذت طبیعی در او بسیار ضعیف و غیر قابل احساس استدر نتیجه فرد به دلیل این عدم احساس شادی و لذت پس از مدتها قطع مصرف دوباره وسوسه می شود که مصرف نماید.

به همین دلیل است که افراد برای ترک اعتیاد شیشه به کمک های تخصصی در این زمینه نیاز دارند و می بایست از مشاوره های تخصصی در این زمینه استفاده نمایند.

نقش خانواده در ترک شیشه

نقش خانواده در ترک اعتیاد شیشه بسیار پررنگ و جدی می تواند باشد برای ترک اعتیاد یک فرد در یک خانواده آنها می توانند از افراد و مراکز تخصصی ترک اعتیاد کمک بگیرند. هرگز نباید فراموش کرد اعتیاد به شیشه یکی از پر خطر ترین اعتیاد ها است. به همین دلیل خانواده ها نبایست با فردی که به شیشه اعتیاد پیدا کرده است درگیر شوند و در این زمین باید حتماً از متخصصین و کارشناسان این امر کمک بگیرند. 

ترک اعتیاد شیشه یک امر کاملا تخصصی و خانواده ها باید از متخصصین این امر کمک بگیرند. در همین زمینه، آموزش خانواده از اولویت های ترک شیشه می باشند و باید برای یادگیری شرایط و رفتارهای جدید آموزش های لازم را ببینند.

مهمترین نکته در زمان ترک شیشه، رفتار خانواده نسبت به ترک اعتیاد شیشه می باشد. به این دلیل که پس از اعتیاد به مرور رفتار خانواده نیز عوض شده و مطابق با رفتارهای معتاد گونه فرد تغییر شکل داده است. یعنی زمانی که فرد مواد مصرف می کرده با تنبیه ها، تشویق ها و فشارهای زیادی از جانب خانواده خود روبرو شده است، همین امر سبب  شده  نظم خانواده از روال عادی خودش خارج شود. حال که فرد تصمیم به ترک اعتیاد گرفته و می خواهد به بدنه سالم خانواده خود بازگردد باید به همان نسبت افراد خانواده هم در رفتار خود تغییراتی ایجاد نمایند تا آمادگی لازم برای پذیرش بیمار در حال ترک را داشته باشند.

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ

اهواز کمپ یک وبسایت تخصصی در زمینه اعتیاد است که با مشاوره و راهنمایی های تخصصی و کاملا کاربردی در خدمت خانواده هایی است که از بیماری اعتیاد و عوارض آن در رنج هستند.

هدف وبسایت اهواز کمپ معرفی مراکز تخصصی ترک اعتیاد در سراسر کشور است تا خانواده ها بتوانند در این مسیر کمک های لازم و تخصصی را دریافت نمایند. مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با سالها تجربه در زمینه ترک اعتیاد و بهبودی از اعتیاد در خدمت خانواده ها می باشد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در زمینه بستری نمودن فرد معتاد در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز و همچنین اخذ مشاوره ترک اعتیاد تلفنی برای ترک اعتیاد سرپایی و در منزل لطفا با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : اعتیاد به شیشه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان

بهترین مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان چه نام دارد و برای یافتن یک مرکز TC ترک اعتیاد در آبادان به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ آیا آدرس بهترین مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان را می شناسید ؟
اعتیاد به مواد اعتیاد آور، یکی از پیچیده ترین و مهلک ترین بیماری های تاریخ بشریت است که در طول تاریخ به اشکال مختلف زندگی انسان ها را با مخاطب روبرو کرده است. در این میان مهمترین مواد مخدر شناخته شده در دنیا عبارتند از : هروئین، مورفین، متادون، تریاک، شیره و غیره می باشد.
این نکته حائز اهمیت است که در مناطق مختلف دنیا مصرف یک یا چند نوع از مواد مخدر بیشتر رواج بیشتری دارد، اما در این میان یکی از مسائلی که خانواده ها و افراد آنها که به اعتیاد دچار هستند نیاز به شناخت یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان را دارند. در اینجا برای کمک به همشهریان و هموطنان گرامی مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تصمیم دارد تا یکی از بهترین مراکز تخصصی ترک اعتیاد در شهر آبادان را برای شما معرفی نماید و از امکانات و شرایط آن با شما سخن براند. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

مرکز اجتماع درمان مدار اقامتی چگونه مرکزی است؟

مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان، مرکـزی شـبانه روزی اسـت (دورهه‎ای) بـا زمـان اقامـت ۱ تا ۶ مـاه بـرای درمـان و بازتوانی بیمـاران وابسـته بـه مـواد کـه روابط بیـن فـردی و کارکـرد اجتماعی آنها به شـدت افـت کرده، اجتمـاع درمـان مـدار با تأکیـد بر تغییـرات رفتاری و شـناختی، شـامل برنامه های سـاختاریافته فـردی و اجتماعـی نظیـر: خدمـات روانپزشـکی، روانشـناختی، مشـاوره، آمـوزش خانـواده، گروه درمانـی، تشـکیل گروههـای خودیـار خدمـات مـددکاری و پیگیـری اسـت.

رویکـرد اجتمـاع درمان مـدار  در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان رویکـردی اجتماعـی اسـت کـه از طریق بوجود آمـدن تغییرات کلی در شـیوه زندگی فـرد معتـاد بـه وی امـکان طی طریق بهبـودی را می‎دهـد. این برنامـه بر خودیاری، رشـد فردی و حمایـت هـم گروههـا و ایجـاد محیـط معنـوی در مرکز تأکید دارد.

نحوه درمان وابستگی به مواد مخدر در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان

در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان مجمو عـه ای از مداخلات طبـی ، روانشـناختی و اجتماعی کـه بـه فـرد برای تغییـر رفتار ، بهبود عملکرد و بازگشـت بـه اجتماع کمک کـرده و هدف نهایی
آن دسـتیابی و یادگیـری زندگی بدون مواد اسـت.

بازتوانی وابستگی به مواد مخدر

در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان کلیـه خدمـات مرتبـط بـا پیشـگیری از عـود و بهبـود آسـیب‎های قبلـی ناشـی از سـوءمصرف مـواد و ارتقـاء عملکـرد افـراد وابسـته مـواد (معتـادان) میباشـد از قبیـل: خدمـات آموزشـی، مشـاورهای، رواندرمانـی، حمایتهای اجتماعـی، مداخلات دارویـی بـا هـدف پیشـگیری از عـود ودرمـان بیماریهای همـراه.

تیم درمانی مرکز تخصصی ترک اعتیاد

تیـم درمـان مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان که وظیفـه طـرح ریـزی و هدایت درمـان را بـه عهده دارنـد شـامل روانپزشـک، روانشـناس و مـددکار اجتماعـی میباشـد. پزشـک، مربـی ورزشـی و کاردرمانگـر نیـز میتواننـد در تیـم درمـان حضـور داشـته باشـند.

پروتکل اجتماع درمان مدار

مجموعـه ای اسـت کـه اندیکاسـیونهای پذیـرش، مداخـلات درمـان، مراحـل درمـان، فرمهـای درمانی، سلسـله مراتب، شـیوه برگـزاری کلاسـهای درمانی- آموزشـی، نحوه ترخیـص و پیگیری و کلیـه فعالیتهای مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان در آن تعریـف شـده اسـت. آن چنانکـه مرکـز موظف بـه اجرای آن بـوده و خـارج از آن هیچ نوع فعالیـت درمانـی را نبایـد انجـام دهد.

امکانات عمومی مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان

در ادامه به توضیح و تشریح شرایط عمومی فراهم شده توسط مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان آورده شده است که شما عزیزان و همراهان ارجمند می توانید مطالعه بفرمایید.
۱-  محـل مرکـز بایسـتی مسـتقل و در معـرض دید عمـوم قرار داشـته باشـد، مزاحمتی برای سـاکنین محل فراهـم ننماید.
۲-  امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای بیماران و خانواده های آنان فراهم باشد.
۳-  آب مصرفـی مرکـز بایـد بـه طریـق بهداشـتی تأمیـن شـده و دارای مخزن ذخیـره آب بهمیـزان کافی باشـد.
۴-  زباله هـا از مبـدأ بایـد بطـور جداگانـه بـه زبالـه دان هـای سـالم دردار، ضدزنـگ، قابـل شستشـو، بـا حجـم مناسـب و تعـداد کافـی، مجهز به کیسـه زباله جمـع آوری و روزانـه به محل موقـت نگهـداری زبالـه حمـل و به روش بهداشـتی دفع گردد. شستشـو و ضدعفونـی زباله دانها بطـور روزانه الزامی اسـت.
۵-  محـل آشـپزخانه و تأسیسـات و تجهیـزات آنهـا و همچنیـن مراحـل تهیـه، نگهـداری، طبـخ، توزیـع غـذا، نظافـت و شستشـوی ظـروف بایـد طبـق ضوابـط بهداشـتی تصریح شـده در دسـتورالعملهای مربوطـه باشـد.
۶-  مرکـز ترجیحـاً دارای سیسـتم بـرق اضطـراری باشـد و در غیـر اینصـورت چراغهـای قابل شـارژ آماده بهکار در دسـترس باشـد.
۷-  مرکز باید دارای سیستم اعلام خطر و همچنین سیستم صوتی اطلاع رسانی و فراخوان باشد.
۸-  لازم اسـت مرکـز نسـبت بـه ارائـه مـدرک معتبر دال بـر واکسیناسـیون پرسـنل (هپاتیت، مننژیـت و )… بـه مرجـع صـدور مجـوز فعالیـت در اولیـن دوره از بازدیـد از مرکـز اقـدام نماید.
۹-  لازم اسـت هـر مرکـز تلفـن مراکـز اورژانس ها، آتش نشـانی، اتفاقـات، آب و بـرق و گاز، و … را در تلفـن خانـه مرکـز، اتـاق مدیـر مقیمان و مددکار مرکز داشـته باشد.

امکانات و شرایط بهداشتی مرکز ترک اعتیاد

۱-  کـف کلیـه قسـمتها بایسـتی سـالم، قابـل شستشـو و غیرقابل نفـوذ به آب و بـدون ترک خوردگی باشـد.
۲-  دیـوار و سـقف کلیـه قسـمتها بایسـتی سـالم، فاقد شکسـتگی و تـرک خوردگـی، تمیز و بـه رنـگ روشـن بـوده و تا ارتفـاع ۲متر قابل شستشـو باشـد.
۳-  توالـت، دستشـویی و حمـام هـا بایسـتی دارای شـرایط بهداشـتی از نظـر وضعیـت کـف و دیوارهـا و سـقف (کـف محوطـه توالـت و دستشـویی و حمـام، موزائیـک یـا سـنگ یـا کاشـی مخصوص و یا پوشـش های مشـابه و دیوارها تا سـقف کاشـیکاری و سـقف حمام قابل شستشـو باشـد) بـوده و توالـت هـا دارای فـلاش تانـک و تهویه مناسـب باشـند.
۴-  کلیـه پنجـره هـای بـاز شـو اتـاق هـا و سـایر قسـمتها بایسـتی مجهـز بـه تـور سـیمی ضدزنـگ باشـد.
۵-  کلیـه تختخـواب هـا و کمدهـای کنـار تخـت در مراکـز اقامتـی باید سـالم و رنـگ آمیزی شـده باشـد (تختخوابهـای اسـتیل نیـاز به رنـگ آمیـزی ندارد)
۶-  بـه منظـور ایجـاد حـرارت و بـرودت لازم در اتاقهـا ترجیحـاً از سیسـتم تهویـه مطبـوع اسـتفاده و در غیـر ایـن صورت از سیسـتم گرمایش مناسـب و اسـتاندارد و کولر اسـتفاده شـود.
۷-  تهویه کلیه اتاق ها می بایست به نحو مناسب و بهداشتی انجام شود.

شرایط پذیرش بیمار در مرکز ترک اعتیاد آبادان

۱-  افراد هر مرکز براساس جنسیت آنان تفکیک گردد.
۲-  سن افراد در زمان پذیرش حداقل ۱۸سال و حداکثر ۵۵سال تمام باشد.
۳-  حتی الامکان دسترسی به محل سکونت فرد (مراجع) امکان پذیر باشد.
۴-  محدودیتی از نظر مذهب، ملیت، و وضعیت تأهل وجود ندارد.
۵-  فـرد بایـد قـادر بـه درک زبـان فارسـی یـا زبـان رایـج منطقـه ای کـه مرکـز در آن قـرار دارد باشـد.
۶-  فرد باید قادر به خواندن و نوشتن متون فارسی باشد.
۷-  محدودیتـی از نظـر وضعیـت شـغلی وجـود نـدارد، امـا شـرایط شـغلی بایـد بگونهای باشـد کـه فـرد بتوانـد مراحـل درمانـی را تـا انتهـا بگذارند.

شرایط جسمانی افراد برای پذیرش در مرکز TC آبادان

برای آنکه افراد بتوانند در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان بستری شوند می بایست دارای شرایط لازم جهت اقامت و اسکان در مرکز ترک اعتیاد باشند. در ادامه به توضیح تک تک این شرایط پرداخته ایم.
۱- فرد سابقه وابستگی به حداقل یکی از مواد اعتیادآور را داشته باشد.
۲- منفی بودن آزمایش مواد اعتیاد آور رایج ( این آزمایش توسط مرکز صورت میگیرد.)
۳- مراجع سابقه عودهای مکرر وابستگی به مواد داشته باشد.
۴- فـرد براسـاس نظـر تیـم درمـان انحـراف جنسـی و یـا اختـلال روانی شـدید کـه منجر به اختـلال در رونـد درمانـی بـرای وی و دیگـر مقیمـان گردد، نداشـته باشـد.
۵- فرد بر اساس نظر تیم درمان از لحاظ هوشی پایین تر از حد طبیعی نباشد.
۶- براسـاس نظر پزشـک، بیماریهای شـدید جسـمانی (ناراحتـی قلبی، بیمـاری کلیوی، ریوی و )… و معلولیـت جسـمی کـه مخـل رونـد درمـان فـرد و یا دیگـر افراد گردد، نداشـته باشـد. در صورتـی کـه بیمـاری مزمـن و تحت کنتـرل باشـد، پذیـرش او بلامانع میباشـد (بیمـاری صرع، دیابت، فشـار خـون).
۷- براسـاس نظر پزشـک و آزمایشـهای پاراکلینیکـی، بیماریهای واگیر، که مخـل روند درمانی بـرای فرد و دیگران گردد، نداشـته باشـد.

مدارک لازم برای پذیرش در مرکز تخصصی ترک اعتیاد

مهمترین مدارکی که یک فرد برای اقامت در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان نیاز دارد عبارتند از :

۱- ارائــۀ شناســنامه یــا کارت شناســایی معتبــر، یــا تأییــد هویــت از طــرف مراجــع قانونــی یــا مراکــز درمــان ســرپایی الزامــی اســت.
۲- داشتن همراه الزامی است (ترجیحاً اعضاء درجه یک خانواده)

موضوعات آموزشی در مرحله اول

در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان آموزش ها دارای ۳ مرحله می باشند که در هر مرحله به صورت جداگانه این آموزش ها به مددجویان و بعد خانواده های آنان ارائه می شود. در اینجا به صورت تیتروار به توضیح آنها پرداخته شده است.

جدایی اجتماع
سبب شناسی اعتیاد
عوارض اعتیاد
عوامل محافظت کننده در پیشگیری از اعتیاد
مفهوم اختلال
زندگی و مفهوم آن
استراتژیهای درمان
مراحل درمان
مفهوم بهبودی و سلامت
مفهوم خانه و تغییر نام
برنامه روزانه

موضوعات آموزشی در مرحله دوم

در مرحله دوم آموزش در دوره های تخصصی ترک وابستگی به انواع مواد مخدر اعتیاد آور به آموزش های تکمیلی پرداخته شده است. در این آموزش ها به صورت تکمیلی به آموزش سرفصل های ذکر شده پرداخته خواهد شد عبارتند از :

مفاهیم گروه
سلسله مراتب
چارت تشکیلاتی مرکز
نظم
احترام به انسانها
مسئولیت پذیری

موضوعات آموزشی در مرحله سوم

موضوعات آموزش مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان شامل چندین سرفصل مهم آموزشی است که برای هر کدام به صورت تفکیک شده سرفصل هایی وجود دارد که در این بخش به توضیح آن پرداخته شده است :

بهداشت و ایمنی
مفهوم گروهها
شکل دهی رفتار

کلاسهای آموزشی در مرکز تخصصی ترک اعتیاد

در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان برای رشد و تغییر سیستم باورمندی افراد وابسته به مواد مخدر کلاس هایی تخصصی برگزار می شود که برای توضیح بیشتر آن باید گفت که این کلاس ها بدون شک یکی از مهمترین عوامل موفقیت این مرکز ترک اعتیاد می باشد.

کلاسهای کار درمانی

ایـن کلاسـها بـه صـورت ۲جلسـه در هفتـه، هر جلسـه ۱/۵سـاعت با شـرکت ۳۰نفـر مقیم توسـط کاردرمانگـر بـه شـکل گروهی یـا کلاس انجام میشـود و طبق برنامـه کاردرمانگـر هربار یکـی از موضوعـات مربوطـه مـورد بحـث قـرار می‎گیـرد (گروههـای درمانـی – سـفالگری – آرام سـازی – سـایکودراما – نقاشـی و ابراز احساسـات و )

کلاس‎های آماده سازی شغلی و حرفه آموزی

ایـن کلاسهـا بـه صـورت یـک جلسـه در هفتـه در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان، هر جلسـه یک و نیم سـاعت بـا شـرکت ۳۰ مقیم انجـام میگیـرد. مـدرس مطابـق دسـتورالعمل آمـاده سـازی شـغلی اقـدام بـه اجـرای برنامـه سـرفصلها میپـردازد. حرفـه آمـوزی نیـز بـا توجـه بـه امکانـات مرکـز ایـن کلاسهـا میتواند آمـوزش صنعـت، زبـان، کامپیوتـر و … باشـد. آمـوزگار ایـن کلاسـها، میتوانـد بـا مرکز قـرارداد بسـته یـا از پرسـنل و یـاوران مرکز باشـد.

کلاسهای آموزش مهارت های زندگی

ایـن کلاسـ‎ها بـه صـورت دو جلسـه در هفتـه مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان هـر جلسـه یک و نیم سـاعت توسـط روانشـناس یـا مـددکار برگـزار می‎شـود. شـکل اجرای کلاس بسـته به شـرایط مرکـز و مبحث جلسـه میتواند بـه شـکل کارگاه (گروههـای ۵تـا ۸نفـره،) کلاس، و یـا ایفـای نقش انجـام گیرد. در هر جلسـه
یکـی از مهارتهـای ذیـل مـورد بحـث قـرار می‎گیرند.

حل مسئله
تصمیم گیری

هدف یابی

برنامهریزی
تفکر منطقی
تفکر خلاق
ابراز وجود
برقراری ارتباط
نه گفتن
گوش دادن
جلب رضایت طرفین
از خود گفتن
کنترل غرایز و اهمیت آن
کنترل خشم،
اضطراب و بحران
مهارتهای شغل یابی(مصاحبه برای اشتغال، پرکردن فرم،درخواست کار،تماس با کارفرما)

آموزش خانواده های مقیمان مرکز

در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان علاوه بر دوره های آموزشی و تکمیلی که برای مقیمان مرکز ترک اعتیاد برگزار می شود، دوره ها و کلاس های جداگانه ای نیز برای خانواده های مقیمان مرکز نیز در نظر گرفته شده که می توانند بسیار به روند بهبودی از اعتیاد افراد کمک نمایند. این آموزش ها شامل :

انواع مواد
نشانه ها و علائم وابستگی به مواد و سوءمصرف آن
عوارض مصرف مواد
علائم محرومیت از مواد
ویژگیهای روانی، رفتاری و فیزیولوژیکی بیمار در هنگام مصرف و محرومیت از مواد
روشهای پیشگیری از عود
تعارض نقش ها در فرد وابسته به مواد
دلایل بیماربودن معتاد ـ نقش خانواده در بیماری زایی
اهمیت مشارکت در درمان ـ نقش خانواده در درمان

اوقات فراغت مددجویان مرکز ترک اعتیاد

در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان همانگونه که به شرایط دیگر وابستگان به مواد مخدر توجه می شود به شرایط روحی و عاطفی افراد نیز با دقت توجه خواهد شد. در این قسمت به توضیح شرایطی که مرکز ترک اعتیاد فراهم کرده است پرداخته شده است.

۱- گنجانـدن برنامه‎هـا و مراسـم ذیـل در برنامـه اوقـات فراغـت مرکـز، بلامانع اسـت. جشـن نـوروز، سـیزده بـدر، موسـیقی، جشـنهای فـارغ التحصیلی، تولـد، و یـا ترخیص، اجـرای نمایش هـای سـنتی، شـب شـعر، مراسـم شـب یلـدا، برگـزاری اعیـاد و مناسـبتهای مذهبـی و مراسـم یادبـود بـرای درگذشـت اقـوام درجـه اول مقیمـان، برنامههـا و مسـابقات ورزشـی، بازدیدهـای خـارج از مرکـز از نقـاط دیدنـی شـهر و طبیعت.

۲- ورزشـهای عمومـی بـرای همـه مقیمـان الزامی اسـت. مگر در مـواردی که مقیـم به دلایل پزشـکی و تأییـد سرپرسـت تیـم درمان بـه علت بیماری از شـرکت در آن معاف باشـد.

۳- مراسـم نیایـش میتوانـد به شـکل فـردی و یا جمعی باشـد، در نیاش هـای جمعی (به جز در مـواردی کـه به اعتقادات مذهبی خاص وابسـته اسـت) بایسـتی همه مقیمان شـرکت نمایند.

۴-  تیـم درمـان بایـد براسـاس برنامه روزانـه مرکز و مطابـق زمان ایـن برنامههـا، برنامه اوقات
فراغـت مقیمـان را تهیه نماید.

۵-  هـر روز یکـی از افـراد تیـم درمـان مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان و مدیـر موظف بـه بررسـی و ارزیابی مراسـم و بازیهای ارائه شـده میباشـد.

۶- در پایـان هفتـه مسـئول فنـی مرکـز بایسـتی جمع بنـدی خـود را از گزارش هـای مذکور بـرای مقیمـان ارائـه و بـه نـکات مثبـت و منفی آن اشـاره نمـوده و بـرای ارتقاء آنها پیشـنهادات لازم را بدهـد.

۷- لازم اسـت در مسـابقات ورزشـی (بسـکتبال، والیبال، شـنا و پینگ پنگ و فوتبال) مسئول امـور ورزشـی از فـرم مسـابقه بـرای ارزیابـی هر تیـم اسـتفاده نمایـد و در پایان هفتـه در زمان ارائـه جمـع بنـدی مراسـم و بازیهـا توسـط سرپرسـت درمـان بـه نـکات مثبـت و منفـی مسـابقات اشـاره گردد.

ضوابط مربوط به جلسات گروهی و بالینی

اجتمـاع درمـان مـدار مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان ضمـن اینکـه خـود یـک گـروه درمانـی محسـوب میشـود شـامل جلسـات اجتمـاع: صبحگاهی، سـمینار، نشسـت هـای خانگی و نشسـتهای عمومـی و همچنین شـامل گـروه هـای بالینـی اصلـی: گـروه مواجهه (رویارویی)، وارسـی و ماراتن اسـت که به شـرح هـر یـک از آنهـا پرداخته خواهد شـد.

نحـوه حضـور مقیمـان در گروه‎هـای مختلـف براسـاس مدت حضـور و طرح درمانـی آنها و ضوابـط مربـوط بـه گروههای درمانـی تعییـن می‎گردد.

اداره گروه‎هـای رویارویـی اجتمـاع درمـان مـدار برعهـده درمانگـران متخصـص اسـت که نقـش تسـهیل کننـده را بعهـده دارند.

نحـوه نشسـتن در گروه‎هـا بایـد ترجیحـاً بشـکل دایـره و در غیـر ایـن صـورت بـه شـکل نیمدایـره در دو ردیـف باشـد. در مـورد گروههای آموزشـی نشسـتن در ردیفهای پشـت سـر هم مانعـی ندارد.

در برخـی از گروه‎هـای مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان کـه گرایـش رفتـاری حمایتـی بیشـتری دارنـد ماننـد گروههـای آموزشـی – حمایتـی، مدیریـت اجرایـی گـروه برعهـده یـاوران گذاشـته میشـود ولـی حضـور درمانگـران در ایـن گروههـا بعنـوان یـک الگـوی درمانـی الزامـی اسـت. وظیفـه اصلـی نظـارت بـر فراینـد و ثبـت آن و ارائه بازخـورد (بجز جلسـاتی که در دسـتورالعمل مشـخص گردیـده مثـل جلسـات صبحگاهـی) بعهـده درمانگـران اسـت.

اطاقهایـی کـه جهـت انجـام گـروه درمانی در نظـر گرفته میشـود باید دور از سـروصدا و دارای نور کافی باشـد.

لازم اســت برنامــه ۴ماهــه گروههــای درمانــی و آموزشــی و ســایر فعالیتهــای مقیمــان بــا توجــه بــه برنامــه روزانــه و ضوابــط مربــوط بــه گروههــا، توســط گــروه درمــان هــر مرکــز تهیــه گردیــده و در ســالن اجتماعــات و کتابخانــه نصب گردد.

عزیزان و همراهان ارجمند جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ نوبت بستری نمودن بیمار در مرکز تخصصی ترک اعتیاد آبادان لطفا با مشاورین وبسایت کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : مرکز ترک اعتیاد آبادان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

روش های ترک اعتیاد

به تجربه ثابت شده همه معتادان تمایل به ترک دارند ولی همیشه پس از طی مراحلی دچار لغزش و مصرف مجدد می‎گردند. به این ترتیب ترک اعتیاد به یک معضل تبدیل شده است که هم شخص معتاد و هم خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهد. اما به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟

استفاده از هر نوع ماده مخدر به شکل ویژه انجام می پذیرد به همین ترتیب قطع مصرف و بهبودی از آن نیز بنابر نوع ماده مخدر و روش های مصرف آن نیاز به روش های ترک اعتیاد تخصصی و ویژه دارد، بنابراین برای موفقیت در ترکیب یک ماده مخدر ابتدا باید روش تخصصی ترک اعتیاد آن ماده مخدر روشن گردد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با ترک مواد مخدر اعتیاد آور این است که روش‎های ترک باید حتماً استاندارد و صحیح انتخاب و ارائه گردند.

در همین رابطه می توان گفت که در سراسر کشور و شهرهای مختلف انواع مراکز مشاوره و درمانی برای ترک معتادان وجود دارد، اما متاسفانه به این دلیل که این مراکز از نظر روانشناسی و تخصصی دارای شرایط لازم نیستند و تراپی های مورد نیاز فرد بیمار را در هنگام دوران درمانی ارائه نمی دهند و به صورت تلفنی به بیمار اعتیاد مشاوره می دهند، فرد به محض قطع ارتباط با مشاورین این مراکز سرپایی و تلفنی، مجدداً شروع به مصرف می نماید.

نتیجه

در نتیجه اولین قدم برای ترک اعتیاد یک فرد معتاد این است که بدانیم این فرد از لحاظ روحی روانی در چه شرایطی قرار دارد و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی چه میزان آسیب دیده و بر این اساس درمان روانی و روحی او را آغاز کنی و او را در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد و میان مدت که از فرد به صورت شبانه روزی مراقبت می کند بستری نماییم.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، می توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۳۹۶۹۴۰۰۸۵ و یا از طریق صفحه مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.

شناخت مفهوم ترک انواع مواد مخدر

در حقیقت ترک اعتیاد مجموعه از اتفاقات فرآیندها و روشهاست که در طول زمان اجرای آن فرد معتاد به صورت شخصی و یا زیر نظر افراد متخصص اقدام به قطع مصرف ماده مخدر خود می کند. در طول مدت ترک اعتیاد فرد علاوه بر این که ماده مخدر مصرفی خود را قطع می کند، سبک زندگی خود را نیز تغییر می دهد، زیرا شرایط نامتعادل و بیمار گونه فرد را به زندگی و اعتیاد گذشته خود باز می گرداند. حقیقت ترک اعتیاد به مواد مخدر چه شکلی است که فرد سعی می‌کند به زندگی طبیعی و سالم خود به قبل از دوران اعتیاد بازگردد.

 

ترک اعتیاد دارای چالش ها و مشکلاتی است که فرد در هنگام انجام آن با آن روبرو می شود. برای مثال ترک اعتیاد اد دارای علائم جسمانی مانند خماری بی حالی و بی اشتهایی اضطراب و افسردگی است و فرد در این مدت با نشانه های رفتاری و فیزیولوژیکی رو به رو می شود. در حقیقت میزان و شدت نشانه ها به نوع ماده مخدر مصرفی فرد بستگی دارد و در این میان، میزان موفقیت یک فرد در ترک اعتیاد خود، بستگی به ویژگی های شخصیتی انگیزه و میزان خستگی او از مصرف مواد مخدر و همچنین حمایت اطرافیان از او و روش درمانی اتخاذ شده دارد.

مقایسه روش های ترک اعتیاد




هنگامی که یک فرد قصد ترک اعتیاد را دارد می بایست قبل از هر چیزی به فکر یک برنامه دقیق ترک که البته صحیح و اصولی است، باشد. چرا که یکی از مهمترین دلایل ناکامی در دوران ترک،  برنامه ناصحیح و غیر اصولی در ترک ماده مخدر است که فرد به دلیل نداشتن تجربه و تخصص کافی در دام آن می افتد.

قطعا برای درمان اعتیاد روش های متفاوتی وجود دارد و باید به این نکته توجه کرد که بسته به نوع ماده مخدر اعتیاد آور شرایط جسمی و روانی می بایست روش مناسب انتخاب گردد. می توان گفت که برای ترک اعتیاد در افراد گوناگون، یک روش یکسان وجود ندارد و هر بیمار بر اساس نوع ماده مخدر و شرایط روحی و روانی و میزان تخریبش می بایست به دنبال راه و روش مناسبی برای ترک مواد مخدر خود باشد. در ادامه به توضیح مهمترین روش های ترک مواد مخدر صحبت شده است، لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

روش سقوط آزاد

روش سقوط آزاد در ترک اعتیاد یکی از روش های متداول است که در گذشته و حتی اکنون از آن استفاده می شود. در این روش فرد و یا خانواده او و یا حتی بعضی از کمپ ترک اعتیاد سعی می کنند با حبس کردن فرد معتاد و بستن او در یک مدت زمان مشخص او را ترک دهند که به این کار، روش سقوط آزاد می گویند. البته این روش ترک دارای اشکالات و معایب بسیاری است. هنگامی که یک فرد به صورت اجباری، غیر اصولی و بدون درمان‌های لازم و تخصصی اقدام به ترک می نماید و یا او را وادار به ترک می کنند، فرد به محض رها شدن به احتمال بسیار به مصرف مجدد روی می آورد، زیرا ترک اعتیاد دارای چندین جنبه و فاکتور مهم است که اگر به تمامی جنبه های آن توجه نشود فرد نمی‌تواند در ترک باقی بماند.

در ترک اعتیاد توجه به این موضوع بسیار مهم است که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات عاطفی و احساسی مانند افسردگی ناامیدی و مشکلات خانوادگی به اعتیاد روی آورده اند اگر در هنگام ترک اعتیاد به این مسائل توجه نشود فرد نمی تواند اعتیاد خود را کنار بگذارد در نتیجه برای آنکه مراحل درمانی برای یک فرد کامل گردد می بایست به تمامی این جزئیات توجه شود.

درمان دارویی

در این روش ترک اعتیاد از داروهایی استفاده می‌شود که اثرات شبه افیونی دارند. این داروها می توانند همان مناطقی از مغز را که با مصرف مواد مخدر دچار تغییرات می شدند را فعال نمایند و علائم محرومیت مواد مخدر را در فرد کاهش دهند. مهمترین داروهای موثر در ترک اعتیاد به روش دارویی متادون و B۲ می باشد.

البته نکته حائز اهمیت این است که این داروها بسیار اعتیاد آور هستند و در مصرف آنها باید احتیاط لازم را مبذول نمایند. چرا که این داروها برای مدتی محدود و در دوزهای کاملاً از پیش تعیین شده باید مصرف شوند.

به این دلیل که این دارو دارای اثرات مشابه مواد مخدر هستند اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود و به صورت خودسرانه انجام پذیرد باعث بروز اعتیاد جدید در فرد می گردد. باید توجه داشت که درمان های دارویی می بایست زیر نظر متخصصین این امر و در کنار روش های درمانی تحت نظارت روانشناس و مددکار در یک کمپ ترک اعتیاد انجام پذیرد.

دیگر اینکه مواد مخدر به وسیله درمان های دارویی دیگر قابل درمان و بهبودی نیست زیرا فردی که دارای بیماری اعتیاد است به شکلی ویژه نسبت به مصرف مواد مخدر از هر نوع و شکل دارای آلرژی و حساسیت است و تنها روش های درمانی قابل قبول که دارای نتایج مثبت و چشمگیر هستند، به درمان های روانشناختی، روحی و عاطفی محدود می شوند.

ترک تدریجی مواد مخدر

روش دیگری که برای ترک اعتیاد وجود دارد روش ترک تدریجی است که در مقایسه با روش های دیگر مانند سقوط آزاد مواد مخدر، مناسب تر است. در این روش شرایط روحی و روانی فرد در نظر گرفته می شود و احتمال بازگشت مجدد می تواند بسیار بالا باشد. همچنین اگر دوز مصرف تحت نظارت متخصص قرار بگیرد می تواند با موفقیت بیشتری همراه باشد. اما در این روش به دلیل اینکه قطع مصرف مواد مخدر را در پی ندارد بیماری اعتیاد در فرد فعال می ماند و نتیجتا فرد نمی تواند مصرف مواد مخدر را کنترل نماید و دوباره به مصرف مجدد باز می گردد.

همچنین به هیچ وجه نباید این موضوع را فراموش کرد که اعتیاد یک بیماری چند جنبه ای است و فردی که دارای علائم بیماری اعتیاد است نمی تواند مصرف مواد مخدر را کنترل کند. ترک تدریجی ممکن است نتایج کوتاه مدت و موقتی داشته باشد، اما هرگز نمی تواند دارای نتایج درخشان و درازمدت باشد.

روش ترک اعتیاد به شیشه

مدل ماتریکس یکی دیگر از روش‎های ترک اعتیاد است که این روش که در آن از یک متد التقاطی استفاده می شود. در این روش درمانی، درمانگر از روش‌های درمانی متفاوت در کنار یکدیگر برای بهبودی فرد استفاده می کند. مهمترین روش هایی که در یک متد ماتریکس استفاده می شود عبارتند از درمان های انگیزشی، شناختی، رفتاری و گروه درمانی.

روش ترک اعتیاد ماتریکس نیاز به حضور چند جلسه ای در هفته و صرف ساعت ها ترک اعتیاد و جلسات درمانی در یک مرکز درمانی دارد. در این روش فرد می تواند در مراکز بستری درمانی و سرپایی ویزیت شود و یا به صورت دائمی در یک مرکز برای یک مدت معین بستری گردد.

ساختار درمانی در این متد دارای سطح بالایی است و در هر جلسه درمان فرد شامل مباحث و اقدامات مشخصی خواهد بود. ترک اعتیاد با این روش تقریبا ۱۶ هفته به طول می انجامد اما بستگی به وضعیت روحی و روانی و میزان تخریب یک فرد دارد که ممکن است تا یک سال طول بکشد.

روش ترک روان درمانی

در این روش درمانی که یکی از مناسب ترین و کارآمدترین روش های درمانی است حضور دائمی یک مشاور و روانشناس در زندگی فرد معتاد و تماس با وی، احتمال بازگشت و شکست را بسیار کاهش می دهد. بیماری اعتیاد دارای طرح های بسیار قوی در سطوح روانی و روحی فرد است که بدون حضور یک فرد متخصص و با تجربه در زمینه اعتیاد درمان آن بسیار مشکل و پیچیده است.

مهمترین روش درمانی و ترک اعتیاد که به ریشه ها و علائم بیماری اعتیاد می‌پردازد و به فرد آموزش می دهد که چگونه با وسوسه های فکری و تمایل به مصرف مجدد باید مقابل کند، جلسات و قدم های ۱۲ گانه بهبودی هستند.

این جلسات برای بهبودی از بیماری اعتیاد طراحی و ساخته شده است و به خوبی قادر به فرد معتاد کمک رساند روش های درمانی دیگر که می تواند در کنار این مسابقات قرار بگیرد نیز بسیار مفید و موثر خواهد بود. حضور یک فرد با تجربه در زمینه بهبودی از اعتیاد و همچنین مشاور متخصص در زمینه اعتیاد می‌تواند به فرد، یک زندگی عادی و سالم و بدون مواد مخدر کمک نماید.

بهبودی از اعتیاد و نقش خانواده

از آنجا که بیماری اعتیاد یک ناخوشی روحی و روانی است و رابطه مستقیم با مسائل و مشکلات عاطفی دارد، در نتیجه خانواده می تواند در بهبودی افراد و ترک اعتیاد بسیار موثر باشد. خانواده ها در مسیر بهبودی افراد، با رفتار و برخورد خوب می توانند به روند بهبودی افراد از اعتیاد کمک نمایند. ترک اعتیاد بسیار مهم و جدی است و برای دستیابی به آن می بایست از همه امکانات و ابزارها استفاده کرد.

اگر فرد در یک خانواده بیمار که دارای افراد معتاد دیگری است، زندگی کند پس از قطع مصرف، خانواده می تواند با مشکلات خود به سرعت او را به استفاده مجدد سوق دهد. از طرف دیگر اگر خانواده ای دارای محیطی سالم و آرام باشد، این محیط به فردی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده می تواند بسیار کمک نماید و حداقل از تنش های جدید به دور نگاه دارد.

گاهی اوقات خانواده ها از مطلع شدن از اعتیاد یکی از اعضای شان بسیار آشفته می‌شوند که در نتیجه این آشفتگی می تواند منجر به اقدامات هیجانی و ناصحیح از طرف آنها شود. در این میان دریافت کمک از یک مرکز ترک اعتیاد و متخصصین آن می تواند بسیار موثر واقع شود. کمپ ترک اعتیاد با مشاورین زبده خود می تواند هیجانات منفی خانواده ها را مدیریت کرده و به آنها بهترین روش های رفتاری با فرد معتاد را آموزش دهند.

کلام آخر

در حقیقت ترک اعتیاد با داشتن برنامه منظم و دقیق می تواند امکان پذیر باشد اما نکته حائز اهمیت این است ترک مواد مخدر دارای عوارض و پیامدهایی است و برای دستیابی به موفقیت و عبور از آن‌ها نیاز به تخصص و کمک افراد زبده در این راه وجود دارد.
بیماری اعتیاد در حقیقت یک ناخوشی روحی روانی و عاطفی است که پیش رونده می باشد در نتیجه برای بهبود از آن می بایست یک برنامه منسجم و صحیح و پیوسته را دنبال کرد.

مشکل بسیاری از افرادی که حتی موفق به ترک مواد مخدر در دوره هایی هر چند کوتاه و یا بلند شده اند، بازگشت و شروع مصرف مجدد مواد است. یکی از علت‌های این موضوع، نادیده گرفتن عوارض بعد از ترک اعتیاد می‌باشد. هم‌چنین قرار گرفتن در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، ولع فرد را برای مصرف بیشتر می‌کند. حتی معاشرت با کسانی که تجربه مصرف با آن ها را داشته اند (همبازی‌ها) احتمال لغزش را بالا می‌برد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ راهنمایی و برای بستری نمودن فرد بیمار در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : اعتیاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

ترک اعتیاد

به تجربه ثابت شده همه معتادان تمایل به ترک دارند ولی همیشه پس از طی مراحلی دچار لغزش و مصرف مجدد می‎گردند. به این ترتیب ترک اعتیاد به یک معضل تبدیل شده است که هم شخص معتاد و هم خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهد. اما به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟

استفاده از هر نوع ماده مخدر به شکل ویژه انجام می پذیرد به همین ترتیب قطع مصرف و بهبودی از آن نیز بنابر نوع ماده مخدر و روش های مصرف آن نیاز به روش های ترک اعتیاد تخصصی و ویژه دارد، بنابراین برای موفقیت در ترکیب یک ماده مخدر ابتدا باید روش تخصصی ترک اعتیاد آن ماده مخدر روشن گردد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با ترک مواد مخدر اعتیاد آور این است که روش‎های ترک باید حتماً استاندارد و صحیح انتخاب و ارائه گردند.

در همین رابطه می توان گفت که در سراسر کشور و شهرهای مختلف انواع مراکز مشاوره و درمانی برای ترک معتادان وجود دارد، اما متاسفانه به این دلیل که این مراکز از نظر روانشناسی و تخصصی دارای شرایط لازم نیستند و تراپی های مورد نیاز فرد بیمار را در هنگام دوران درمانی ارائه نمی دهند و به صورت تلفنی به بیمار اعتیاد مشاوره می دهند، فرد به محض قطع ارتباط با مشاورین این مراکز سرپایی و تلفنی، مجدداً شروع به مصرف می نماید.

نتیجه

در نتیجه اولین قدم برای ترک اعتیاد یک فرد معتاد این است که بدانیم این فرد از لحاظ روحی روانی در چه شرایطی قرار دارد و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی چه میزان آسیب دیده و بر این اساس درمان روانی و روحی او را آغاز کنی و او را در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد و میان مدت که از فرد به صورت شبانه روزی مراقبت می کند بستری نماییم.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، می توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۳۹۶۹۴۰۰۸۵ و یا از طریق صفحه مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.

شناخت مفهوم ترک انواع مواد مخدر

در حقیقت ترک اعتیاد مجموعه از اتفاقات فرآیندها و روشهاست که در طول زمان اجرای آن فرد معتاد به صورت شخصی و یا زیر نظر افراد متخصص اقدام به قطع مصرف ماده مخدر خود می کند. در طول مدت ترک اعتیاد فرد علاوه بر این که ماده مخدر مصرفی خود را قطع می کند، سبک زندگی خود را نیز تغییر می دهد، زیرا شرایط نامتعادل و بیمار گونه فرد را به زندگی و اعتیاد گذشته خود باز می گرداند. حقیقت ترک اعتیاد به مواد مخدر چه شکلی است که فرد سعی می‌کند به زندگی طبیعی و سالم خود به قبل از دوران اعتیاد بازگردد.

 

ترک اعتیاد دارای چالش ها و مشکلاتی است که فرد در هنگام انجام آن با آن روبرو می شود. برای مثال ترک اعتیاد اد دارای علائم جسمانی مانند خماری بی حالی و بی اشتهایی اضطراب و افسردگی است و فرد در این مدت با نشانه های رفتاری و فیزیولوژیکی رو به رو می شود. در حقیقت میزان و شدت نشانه ها به نوع ماده مخدر مصرفی فرد بستگی دارد و در این میان، میزان موفقیت یک فرد در ترک اعتیاد خود، بستگی به ویژگی های شخصیتی انگیزه و میزان خستگی او از مصرف مواد مخدر و همچنین حمایت اطرافیان از او و روش درمانی اتخاذ شده دارد.

مقایسه روش های ترک اعتیاد




هنگامی که یک فرد قصد ترک اعتیاد را دارد می بایست قبل از هر چیزی به فکر یک برنامه دقیق ترک که البته صحیح و اصولی است، باشد. چرا که یکی از مهمترین دلایل ناکامی در دوران ترک،  برنامه ناصحیح و غیر اصولی در ترک ماده مخدر است که فرد به دلیل نداشتن تجربه و تخصص کافی در دام آن می افتد.

قطعا برای درمان اعتیاد روش های متفاوتی وجود دارد و باید به این نکته توجه کرد که بسته به نوع ماده مخدر اعتیاد آور شرایط جسمی و روانی می بایست روش مناسب انتخاب گردد. می توان گفت که برای ترک اعتیاد در افراد گوناگون، یک روش یکسان وجود ندارد و هر بیمار بر اساس نوع ماده مخدر و شرایط روحی و روانی و میزان تخریبش می بایست به دنبال راه و روش مناسبی برای ترک مواد مخدر خود باشد. در ادامه به توضیح مهمترین روش های ترک مواد مخدر صحبت شده است، لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

روش سقوط آزاد

روش سقوط آزاد در ترک اعتیاد یکی از روش های متداول است که در گذشته و حتی اکنون از آن استفاده می شود. در این روش فرد و یا خانواده او و یا حتی بعضی از کمپ ترک اعتیاد سعی می کنند با حبس کردن فرد معتاد و بستن او در یک مدت زمان مشخص او را ترک دهند که به این کار، روش سقوط آزاد می گویند. البته این روش ترک دارای اشکالات و معایب بسیاری است. هنگامی که یک فرد به صورت اجباری، غیر اصولی و بدون درمان‌های لازم و تخصصی اقدام به ترک می نماید و یا او را وادار به ترک می کنند، فرد به محض رها شدن به احتمال بسیار به مصرف مجدد روی می آورد، زیرا ترک اعتیاد دارای چندین جنبه و فاکتور مهم است که اگر به تمامی جنبه های آن توجه نشود فرد نمی‌تواند در ترک باقی بماند.

در ترک اعتیاد توجه به این موضوع بسیار مهم است که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات عاطفی و احساسی مانند افسردگی ناامیدی و مشکلات خانوادگی به اعتیاد روی آورده اند اگر در هنگام ترک اعتیاد به این مسائل توجه نشود فرد نمی تواند اعتیاد خود را کنار بگذارد در نتیجه برای آنکه مراحل درمانی برای یک فرد کامل گردد می بایست به تمامی این جزئیات توجه شود.

درمان دارویی

در این روش ترک اعتیاد از داروهایی استفاده می‌شود که اثرات شبه افیونی دارند. این داروها می توانند همان مناطقی از مغز را که با مصرف مواد مخدر دچار تغییرات می شدند را فعال نمایند و علائم محرومیت مواد مخدر را در فرد کاهش دهند. مهمترین داروهای موثر در ترک اعتیاد به روش دارویی متادون و B۲ می باشد.

البته نکته حائز اهمیت این است که این داروها بسیار اعتیاد آور هستند و در مصرف آنها باید احتیاط لازم را مبذول نمایند. چرا که این داروها برای مدتی محدود و در دوزهای کاملاً از پیش تعیین شده باید مصرف شوند.

به این دلیل که این دارو دارای اثرات مشابه مواد مخدر هستند اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود و به صورت خودسرانه انجام پذیرد باعث بروز اعتیاد جدید در فرد می گردد. باید توجه داشت که درمان های دارویی می بایست زیر نظر متخصصین این امر و در کنار روش های درمانی تحت نظارت روانشناس و مددکار در یک کمپ ترک اعتیاد انجام پذیرد.

دیگر اینکه مواد مخدر به وسیله درمان های دارویی دیگر قابل درمان و بهبودی نیست زیرا فردی که دارای بیماری اعتیاد است به شکلی ویژه نسبت به مصرف مواد مخدر از هر نوع و شکل دارای آلرژی و حساسیت است و تنها روش های درمانی قابل قبول که دارای نتایج مثبت و چشمگیر هستند، به درمان های روانشناختی، روحی و عاطفی محدود می شوند.

ترک تدریجی مواد مخدر

روش دیگری که برای ترک اعتیاد وجود دارد روش ترک تدریجی است که در مقایسه با روش های دیگر مانند سقوط آزاد مواد مخدر، مناسب تر است. در این روش شرایط روحی و روانی فرد در نظر گرفته می شود و احتمال بازگشت مجدد می تواند بسیار بالا باشد. همچنین اگر دوز مصرف تحت نظارت متخصص قرار بگیرد می تواند با موفقیت بیشتری همراه باشد. اما در این روش به دلیل اینکه قطع مصرف مواد مخدر را در پی ندارد بیماری اعتیاد در فرد فعال می ماند و نتیجتا فرد نمی تواند مصرف مواد مخدر را کنترل نماید و دوباره به مصرف مجدد باز می گردد.

همچنین به هیچ وجه نباید این موضوع را فراموش کرد که اعتیاد یک بیماری چند جنبه ای است و فردی که دارای علائم بیماری اعتیاد است نمی تواند مصرف مواد مخدر را کنترل کند. ترک تدریجی ممکن است نتایج کوتاه مدت و موقتی داشته باشد، اما هرگز نمی تواند دارای نتایج درخشان و درازمدت باشد.

روش ترک اعتیاد به شیشه

مدل ماتریکس یکی دیگر از روش‎های ترک اعتیاد است که این روش که در آن از یک متد التقاطی استفاده می شود. در این روش درمانی، درمانگر از روش‌های درمانی متفاوت در کنار یکدیگر برای بهبودی فرد استفاده می کند. مهمترین روش هایی که در یک متد ماتریکس استفاده می شود عبارتند از درمان های انگیزشی، شناختی، رفتاری و گروه درمانی.

روش ترک اعتیاد ماتریکس نیاز به حضور چند جلسه ای در هفته و صرف ساعت ها ترک اعتیاد و جلسات درمانی در یک مرکز درمانی دارد. در این روش فرد می تواند در مراکز بستری درمانی و سرپایی ویزیت شود و یا به صورت دائمی در یک مرکز برای یک مدت معین بستری گردد.

ساختار درمانی در این متد دارای سطح بالایی است و در هر جلسه درمان فرد شامل مباحث و اقدامات مشخصی خواهد بود. ترک اعتیاد با این روش تقریبا ۱۶ هفته به طول می انجامد اما بستگی به وضعیت روحی و روانی و میزان تخریب یک فرد دارد که ممکن است تا یک سال طول بکشد.

روش ترک روان درمانی

در این روش درمانی که یکی از مناسب ترین و کارآمدترین روش های درمانی است حضور دائمی یک مشاور و روانشناس در زندگی فرد معتاد و تماس با وی، احتمال بازگشت و شکست را بسیار کاهش می دهد. بیماری اعتیاد دارای طرح های بسیار قوی در سطوح روانی و روحی فرد است که بدون حضور یک فرد متخصص و با تجربه در زمینه اعتیاد درمان آن بسیار مشکل و پیچیده است.

مهمترین روش درمانی و ترک اعتیاد که به ریشه ها و علائم بیماری اعتیاد می‌پردازد و به فرد آموزش می دهد که چگونه با وسوسه های فکری و تمایل به مصرف مجدد باید مقابل کند، جلسات و قدم های ۱۲ گانه بهبودی هستند.

این جلسات برای بهبودی از بیماری اعتیاد طراحی و ساخته شده است و به خوبی قادر به فرد معتاد کمک رساند روش های درمانی دیگر که می تواند در کنار این مسابقات قرار بگیرد نیز بسیار مفید و موثر خواهد بود. حضور یک فرد با تجربه در زمینه بهبودی از اعتیاد و همچنین مشاور متخصص در زمینه اعتیاد می‌تواند به فرد، یک زندگی عادی و سالم و بدون مواد مخدر کمک نماید.

بهبودی از اعتیاد و نقش خانواده

از آنجا که بیماری اعتیاد یک ناخوشی روحی و روانی است و رابطه مستقیم با مسائل و مشکلات عاطفی دارد، در نتیجه خانواده می تواند در بهبودی افراد و ترک اعتیاد بسیار موثر باشد. خانواده ها در مسیر بهبودی افراد، با رفتار و برخورد خوب می توانند به روند بهبودی افراد از اعتیاد کمک نمایند. ترک اعتیاد بسیار مهم و جدی است و برای دستیابی به آن می بایست از همه امکانات و ابزارها استفاده کرد.

اگر فرد در یک خانواده بیمار که دارای افراد معتاد دیگری است، زندگی کند پس از قطع مصرف، خانواده می تواند با مشکلات خود به سرعت او را به استفاده مجدد سوق دهد. از طرف دیگر اگر خانواده ای دارای محیطی سالم و آرام باشد، این محیط به فردی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده می تواند بسیار کمک نماید و حداقل از تنش های جدید به دور نگاه دارد.

گاهی اوقات خانواده ها از مطلع شدن از اعتیاد یکی از اعضای شان بسیار آشفته می‌شوند که در نتیجه این آشفتگی می تواند منجر به اقدامات هیجانی و ناصحیح از طرف آنها شود. در این میان دریافت کمک از یک مرکز ترک اعتیاد و متخصصین آن می تواند بسیار موثر واقع شود. کمپ ترک اعتیاد با مشاورین زبده خود می تواند هیجانات منفی خانواده ها را مدیریت کرده و به آنها بهترین روش های رفتاری با فرد معتاد را آموزش دهند.

کلام آخر

در حقیقت ترک اعتیاد با داشتن برنامه منظم و دقیق می تواند امکان پذیر باشد اما نکته حائز اهمیت این است ترک مواد مخدر دارای عوارض و پیامدهایی است و برای دستیابی به موفقیت و عبور از آن‌ها نیاز به تخصص و کمک افراد زبده در این راه وجود دارد.
بیماری اعتیاد در حقیقت یک ناخوشی روحی روانی و عاطفی است که پیش رونده می باشد در نتیجه برای بهبود از آن می بایست یک برنامه منسجم و صحیح و پیوسته را دنبال کرد.

مشکل بسیاری از افرادی که حتی موفق به ترک مواد مخدر در دوره هایی هر چند کوتاه و یا بلند شده اند، بازگشت و شروع مصرف مجدد مواد است. یکی از علت‌های این موضوع، نادیده گرفتن عوارض بعد از ترک اعتیاد می‌باشد. هم‌چنین قرار گرفتن در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، ولع فرد را برای مصرف بیشتر می‌کند. حتی معاشرت با کسانی که تجربه مصرف با آن ها را داشته اند (همبازی‌ها) احتمال لغزش را بالا می‌برد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ راهنمایی و برای بستری نمودن فرد بیمار در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : اعتیاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

انواع مواد اعتیاد آور

انواع مواد اعتیاد آور کدامند و شامل چه نوع موادی هستند؟ برای شناخت انواع مواد اعتیاد آور چه باید کرد و چگونه می توان آنها را تشخیص داد؟ در مقاله پیش رو به طور مفصل به معرفی و شناخت انواع مواد مخدر اعتیاد آور پرداخته شده است، لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

هر کسی در طول زندگیش ممکنه به نوعی درگیر مواد اعتیاد آور شده باشد… شما تا چه میزان با این نوع مواد آشنایی دارید؟ مواد اعتیاد آور دو گونه اند: سنتی ( تریاک، حشیش ، هروئین وشیره ) صنعتی (شیشه، کراک، ال اس دی، جی اچ بی و غیره) که هر گونه باز هم به چند نوع طبقه بندی می شوند به نامهای مواد مخدر ، محرک ، و توهم زا. تمام این مواد دارای اثرات و مضرات متفاوتی هستند که بطور کلی از نظر علائم ، نشانه ها ،

عوارض و اثر سوء مصرف و از همه مهمتر روش و نحوه ترک به پنج گروه مختلف طبقه بندی می شوند.

  گروه اول مخدرها : ( تریاک ، شیره، هروئین ، مورفین ، ترامادول، متادون و…. )
  گروه دوم محرک ها : ( شیشه ، کوکائین و… )
  گروه سوم توهم زاها : (تی اچ سی ، ال اس دی و… )
  گروه چهارم کانبیس ها : ( گل، حشیش و…. )
  گروه پنجم الکل ها : ( آبجو ، شراب ، نوشیدنی های تقطیری و… )
  گروه ششم سایر موارد : ( سیگار ، دارو ، بنزین و ….. )

هرچقدر شناخت افراد نسبت به این مواد و نحوه مصرف و اثرات سوء و عواقب آن و حتی درمان و نحوه ترک و رهایی از این دام بلا بیشتر باشد پیشگیری سریعتر خواهد بود. بطور کلی انواع مواد اعتیاد آور به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: افیون و شبه افیون

مواد مخدر افیون :

یکی از انواع مواد اعتیاد آور که مستقیما از مشتقات گیاه خشخاش بوجود می آید. از حدود ۵ هزار سال قبل از خشخاش برای تسکین و کاهش دردهای جسمانی استفاده میشده است. از زمانهای پیش تا کنون هنوز ا زخواص تسکین دهنده خشخاش در علم پزشکی استفاده میشود. ( هروئین، مورفین، تریاک و شیره ) همگی از خشخاش بدست می آیند.

از بین موارد ذکر شده مورفین مشهورترین ماده مخدری هست که برای کاهش و تسکین سریع درد استفاده می شود. بنابراین پس از تسکین درد موجب خواب آلودگی میشودبه همین خاطر درتهیه داروهای پزشکی بسیار کاربرد دارد.اما در صورت استفاده بیش از حد مورفین برای شخص مصرف کننده اعتیاد بوجود می آورد.

ماده مخدر شبه افیون :

داروهایی که مقدار مورفین آنها کمتر است و در موارد خاص پزشکی جهت درمان استفاده میشوند. ( متادون ، ترامادول وبوپرونورفین ) از این دسته هستند که برای درمان وترک اعتیاد از سایر مواد مخدر استفاده می شوند.

عواقب و اثرات سوء مصرف انواع مواد اعتیاد آور

از اثر ظاهری و زود گذری که انواع مواد اعتیاد آور بر روی انسان دارند شامل حس آرامش و سرخوشی و در نهایت خواب آلودگی ست. فرد مصرف کننده دچار اضطراب، کینه، خصومت، انتقام و متاسفانه پرخاشگر می گردد. اینگونه افراد بسیار زودرنج و حساس می شوند به همین دلیل با هر نوع برخورد از جانب اطرافیان انگیزه آنها برای مصرف مجدد مواد مخدر بیشتر می شود.

سیستم بدن انسان به گونه ای ست که خیلی سریع نسبت به انواع مواد اعتیاد آور مقاوم می شود واین به دان معناست که فرد برای اینکه از حالت نشئگی لذت ببرد واز نظر خودش به حال خوب برسد مجددا روی به مصرف بیشتر می آورد.

اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور پیامدهای روحی و جسمی جبران ناپذیری در بردارد که برای ترک ودرمان نیاز به زمان، صبوری و تحمل درد جسمانی فراوانی می باشد. روشهای گوناگونی برای ترک اعتیاد وجود دارد…… ازجمله میتوان به مراکز درمانی مراجعه کرد ویا در مراکز مشاوره ازراهنمایی و نظر روانشناسان بهره مند شد.

ساده ترین و کم هزینه ترین وسریعترین راه برای کسب آگاهی همین کاری ست که شما در حال حاضر انجام می دهید، یعنی مطالعه دقیق و خط به خط مقاله ماست که در اینجا سعی شده کلیه مواد مخدر و اثرات آنها به طور کامل توضیح داده شود. همینطور راهها و روشهای ترک آنها در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

ماده مخدر محرک

بسیاری از نوشیدنی ها، خوراکی های متنوع مثل قهوه، چای نوشابه و شکلات دارای کافئین و محرک هستند ولی اعتیاد آور نیستند. محرک اعتیاد آوری مثل شیشه کوکائین و کراک به شدت فرد را وابسته و معتاد می آیند. جدیدترین ماده محرک که به بازار آمده و ریتالین می باشد این ماده مخدر با هم برای درمان بیش فعالی کودکان نیز استفاده می شود برخی از دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحان و کنکور در مصرف آن زیاده روی می کند که بسیار خطرناک می باشد.

اثرات و پیامدهای مصرف مواد محرک

طرز استفاده از مواد محرک احساس های متفاوتی چون سرخوشی و برانگیختگی در فرد ایجاد می شود وقتی به درجه نئشگی می رسد به طور ناگهانی میل جنسی در او افزایش می یابد
یکی دیگر از عوارض مصرف مواد محرم افزایش سطح هوشیاری و انرژی در فرد می باشد که با هیجانات روحی و روانی دارای پیامدهای خطرناکی می باشد مهمترین عوارض آنها عبارتند از

پرخاشگری
وحشت زدگی
تغییر در رفتار و حالات روانی
بی خوابی
افزایش ضربان قلب
سرگیجه و بی قراری غیره می باشد

برای توضیح بیشتر نحوه تاثیر گذاری مواد محرک بر فرد می توان از بروز اختلال شدید در رفتار و کلام و همچنین هیجان های منفی را نام برد که در نهایت رفتارهای ناهنجار و خشن در فرد دیده میشود

مواد توهم زا




مهم ترین نام انواع مواد اعتیاد آور روانگردان می باشد و بیشتر با این نام شناخته می شود ماده مخدر اثر مستقیم بر ادرار کارت فرد سطح آگاهی و احساسات او می گذارد برای توضیح بیشتر باید گفت بیشتر مواد توهم زا از گیاهان به وجود می آید که از نظر ترکیبات و ساختار شیمیایی شباهت فراوانی به هورمون های فعال مغز دارد مهمترین این هورمون ها عبارتند از دوپامین و سروتونین
ماده ای که مصرف آن زیاد شده است پی سی پی می باشد که به نام گرد فرشته نام مشهور است. این ماده مخدر اوایل فقط به عنوان داروی بیهوشی تجویز و مصرف می شد ولی زمانی که ثابت شد دارای اثر توهم زا می باشد مصرف آن نیز به طور کامل ممنوع اعلام شد.

ماده مخدر  MDMA

ماده مخدر دیگری با نام خلسه وجود دارد که با نام تجاری MDMA بسیار شبیه به آمفتامین هاست و یکی از انواع مواد اعتیاد آور است و مانند مواد مخدر مشابه در درک، آگاهی و هوشیاری فرد اثر مستقیم می‌گذارد. مواد توهم زای دیگری نیز وجود دارند که همگی باعث روان پریشی می گردند و جزء دسته روانگردان‌ها می باشند. مهمترین این مواد مخدر عبارتند از  : سیلوسیبین، قارچ و مسکالین و LSD

برای توضیح بیشتر این گونه از مواد مخدر می توان گفت : احساساتی که در اثر مصرف مواد توهم زا به فرد دست می دهد همیشه لذت بخش خوشایند نیستند، بلکه در بسیاری از موارد آزار دهنده و عذاب آور می‌گردند. پس از تحقیقات مفصل مشخص شد که هر شخص پس از مصرف مواد توهم زا ممکن است احساسات گوناگونی را تجربه نماید و شرایط متفاوتی در او ایجاد گردد که معمول ترین آنها تغییر در احساسات دیداری شنوایی و یا حتی لامسه ای است.

با مصرف اینگونه از انواع مواد اعتیاد آور، شخص صداها و تصاویر نامتعارف و بیگانه ای را می‌بیند و می‌شنود که از نظر عقلانی با منطق مغایرت دارد و ممکن است احساسات به سرعت از حالتی به حالت دیگر تغییر نمایند و درک و فهم درستی از مکان و زمانی که در آن قرار دارد را نداشته باشد.

همین موارد باعث شده که اعتیاد به مواد توهم زا کاملاً با اعتیاد به مواد مخدر محرک تفاوت داشته باشد. همانگونه که گفته شد مواد مخدر سنتی و محرک، وابستگی جسمانی شدید به همراه دارند، در صورتی که مواد مخدر توهم زا خاطرات احساسی و زمان ها و مکان های گذشته باعث می شود که شخص تمایل به مصرف مجدد پیدا کند.

نکته :

یکی دیگر از پیامدهای خطرناک اعتیاد به انواع مواد اعتیاد آور توهم زا این است که عملکرد و بازدهی مغز را در زمانهای طولانی کاهش می دهند، در نتیجه عواقب بسیار ناگواری را برای فرد ایجاد می‌کنند که از مهمترین مشکلات روانشناختی و فکری مصرف مواد مخدر توهم زا پدیده وسواس فکری و اضطراب می باشد.
برای ترس و رهایی از مواد مخدر توهم زا می توانید با مشاوران کمپ ترک اعتیاد اهواز کم تماس حاصل فرمایید.

انواع مواد اعتیاد آور و کانابیس ها




از گیاهی به نام شاهدانه ترکیبات جدیدی به دست می آید که ماده شیمیایی آن تی اچ سی نام دارد. ایماده مخ در در گروه کانابیس ها قرار می گیرد. دیگر مواد مخدر که در این گروه قرار دارند عبارتند از :
گل حشیش ماری جوانا و …
در ادامه می توان گفت که متاسفانه مصرف ماده مخدر گل که از انواع انواع مواد اعتیاد آور است به شدت رو به افزایش است و با آنکه تاثیرات و تحریکات شدید مغزی در فرد ایجاد می‌کند، مصرف آن در بین جوانان رو به افزایش است.

از مشتقات شاهدانه حشیش بیشترین مقدار THC را دارد این مواد به صورت تدخینی یا کشیدنی مصرف می شود. معمولاً حشیش را با مقداری تو مخلوط می‌کنند و ظاهری شبیه به سیگار به آن می دهد که از طریق ورود به داخل ریه ها مصرف می شود ترکیب THC نیز توهم زاست.

اثرات سوء مصرف کانابیس ها

ماده مخدر گل یا حشیش هم مثل انواع مواد اعتیاد آور حس سرخوشی و سرحالی ه و میل جنسی و شهوت را افزایش داد و باعث افزایش هوشیاری نسبت به محرک های درونی و بیرونی می گردد. این ماده مخدر به شدت سطح درک و فهم شخص را از احساسات جسمانی و محیطی تغییر می دهد. افرادی که این نوع ماده مخدر را مصرف می کنند، به مرور زمان حافظه کوتاه مدت خود را از دست می دهند و عکس العمل و واکنش آنها نسبت به مسائل پیرامون کند و ضعیف خواهد شد.

تردید و دودلی در تصمیم گیری یکی از مهمترین عوارض مصرف کانابیس هاست و این گونه ماده مخدر از نظر جسمانی، هماهنگی بین اعضای بدن را مختل می کند و در برخی از مصرف کنندگان احساس لذت و سرخوشی کاهش می یابد و اضطراب و استرس و سوء ظن “پارانویا” در آنها افزایش می یابد.

چنانچه شخصی به مدت طولانی از کانابیس ها و مواد مخدر اعتیاد آور استفاده کند دچار مشکلات جسمانی مانند اختلال در عملکرد تنفسی و در نهایت حمله قلبی می گردد. در همین زمینه جهت ترک اعتیاد به گل و حشیش می توانید با مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

الکل ها




بسیاری از نوشیدنی های الکلی از تخمیر میوه و غلات به دست می آیند، که به دنبال مصرف آنها مستی و از خود بی خودی به وجود می آید. در حقیقت می توان گفت که الکل ها هم مثل مواد اعتیاد آور هستند و در جایگاه خاصی در رده بندی مواد اعتیاد آور قرار می گیرند.

می توان گفت که در حقیقت الکل به شکلی مخرب بر روی جسم و ذهن اثر می گذارد و اثرات آن به شکلی آسیب زا اثرات دراز مدت دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اعتیاد به الکل می توانید به مطالب مرتبط با آن در وبسایت مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ مراجعه فرمایید.

اثرات سوء مصرف الکل

بر خلاف انواع مواد اعتیاد آور محرک و توهم زا، مصرف الکل تاثیر مستقیمی بر دستگاه عصبی بدن می گذارد و موجب اختلال و کندی در سیستم داخلی و شیمیایی مغز و بدن فرد می شود، در نتیجه فرد نسبت به محیط و عوامل بیرونی عکس العمل صحیحی از خود بروز نمی دهد. به همین دلیل به الکل کند ساز هم می گویند.

مهمترین عوارض مصرف الکل ایجاد اختلال و اشکال در تکلم و حس بینایی است که با تاری شدید همراه است، می باشد. فردی که به الکل اعتیاد دارد قدرت تصمیم گیری و تشخیص خود را از دست می دهد و هیچ گونه تمرکزی بر رفتار و کردار خود نخواهد داشت. در صورت مصرف بیش از حد الکل فرد با احساس خستگی مفرط، لرزش اندام، تشنگی شدید، سردرد، سرگیجه و استفراغ و در نهایت افسردگی و تحریک پذیری روبه‌رو خواهد شد.

با مصرف زیاد و اعتیاد به الکل و انواع مواد اعتیاد آور دیگر بیماری کورساکوف در فرد به وجود می آید. الکل بر قسمت های داخلی بدن تاثیر منفی می گذارد و آسیب‌های جدی به معده، روده، کبد و عضلات و حتی تراکم استخوان ها وارد می نماید و در نهایت سیستم ایمنی بدن فرد را مختل می کند.

چنانچه شخصی به طور ناگهانی و بدون دریافت کمک از روان شناسان و متخصصین این رشته به ترک الکل اقدام نماید ممکن است دچار عارضه‌های زیر گردد. مهمترین این عوارض عبارتند از : اختلال خواب، اضطراب، تشنج، فعالیت بیش از حد سیستم عصبی مرکزی و حتی مرگ.

سایر موارد اعتیاد آور

در مقاله حاضر علاوه بر انواع مواد اعتیاد آور پر خطری که از آنها نام برده شد، مواد اعتیادآور دیگری هم وجود دارند که تاثیرات مخربی بر فرد می گذارند و کاملاً اعتیاد آور هستند. مهمترین این مواد عبارتند از : نیکوتین، داروهای اعتیادآور و مواد استنشاقی اعتیاد آور.

۱- نیکوتین :

در حال حاضر پرمصرف ترین ماده از انواع مواد اعتیاد آور و ارزان قیمت که در دسترس همگان قرار دارد نیکوتین است که گاهی بعضی افراد در طول روز به مقدار زیاد و احتیاطی از آن استفاده می کنند. برای دریافت کمک و ترک اعتیاد نیکوتین لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

۲- داروهای مسکن و آرامبخش :

افرادی که به برای داشتن خواب عمیق از داروهای خواب آور و مسکن روی می آورند هستند، به مرور زمان و مصرف این داروها به آن اعتیاد پیدا می کنند. همینطور افرادی که درای بیماری های روانی و یا جسمی هستند و با نسخه پزشک از این داروهای مخدر استاده می کنند در معرض اعتیاد به مواد مخدر و داروهای مخدر هستند.

۳- مشتقات تولید شده از نفت :

بنزین، رنگ، چسب، جوهر خودکار، استون و غیره جزو موادی هستند که از طریق بویایی و استنشاقی می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و جزو انواع مواد اعتیاد آور هستند. بسیاری از کودکان و نوجوانان در اثر استنشاق این موارد به مرور به آن اعتیاد پیدا می کنند.

۴- آنتی هیستامین ها :

این دارو که جهت درمان آلرژی و حساسیت های فصلی به کار میرود می تواند با مصرف دوز بالا بالا می تواند در افراد اعتیاد ایجاد کند و کاملا اعتیاد آور باشد.
عزیزان و همراهان ارجمند جهت اخذ اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه ترک انواع مواد اعتیاد آور از مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفا از طرق یاد شده در وبسایت با ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : انواع مواد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

عوارض بیماری اعتیاد چیست

مرکز ترک اعتیاد اهواز : اعتیاد یک بیماری پیچیده است که شامل عدم توانایی متوقف ساختن مصرف انواع مواد مخدر اعتیاد آور و یا انجام اعتیادهای رفتاری است. همین موضوع می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض بیماری اعتیاد مانند عوارض روانی ، فیزیولوژیکی و شخصی در فرد گردد. در همین رابطه کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ به تشریح این عوارض پرداخته است، لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

عوارض بیماری اعتیاد اغلب به نوع ماده مخدر مصرفی و یا رفتار اعتیادی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال ، اعتیاد به رابطه جنسی، خطر بروز رفتارهای جنسی را که می تواند منجر به بیماریهای مقاربتی شود، افزایش دهد.

به طور مثال تزریق مواد مخدر به شکل وریدی و با استفاده از سوزنهای غیر استریل می تواند منجر به انتقال هپاتیت C ، HIV و سایر عفونت های مضر گردد.

برای توضیح بیشتر می بایست اذعان کرد که تنها یک نوع عارضه نیست که می تواند زندگی یک فرد را مختل نماید.

عوامل مختلفی در رابطه با عوارض بیماری اعتیاد وجود دارند که به شکلی پیوسته و به طور هم زمان می توانند ایجاد مشکلاتی برای سلامتی و زندگی فرد ایجاد کنند.

عوارض جسمی بیماری اعتیاد

یکی از مهمترین عوارض بیماری اعتیاد، اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل است که می تواند به یک خطر جدی در زندگی فرد تبدیل گردد. این نوع مصرف مواد مخدر و یا اعتیاد به رفتارهای مخرب می تواند به روش های گوناگون زندگی و شرایط آن را برای فرد به انحطاط بکشاند و به ماهیت زندگی او آسیب برساند.

اثرات مستقیم مواد بر روی جسم

برای تشریح عوارض بیماری اعتیاد  می توان به یک عنوان مثال اکتفا کرد. به طور مثال، اسنیف کردن کوکائین از طریق بینی می تواند به غضروف بینی آسیب برساند و مصرف مواد مخدر می تواند منجر به یبوست ناشی از افیون گردد، در صورت عدم دریافت درمان، یبوست مزمن و بالقوه کشنده است.

استفاده منظم از سیگار، قلیان و نیکوتین، می تواند طیف وسیعی از سرطانها را ایجاد کند و مصرف آن ممکن است یک شکل شدید از پوسیدگی دندان را در فرد ایجاد کند که بسیار شایع و فراگیر است.

جراحت:

یکی از عوارض بیماری اعتیاد جراحت ها و صدمات جسمی است که بسته به روش و نوع اعتیاد ممکن است در طول مصرف مواد مخدر ایجاد شود. به عنوان مثال ، تزریق هروئین توسط سوزن می تواند منجر به آسیب پوست و ماهیچه ها در نقطه تزریق شود و بسیاری از افراد با کشیدن سیگار مانند حشیش و گراس، مواد مخدر مصرف می کنند که این می تواند باعث آسیب های جدی ریوی و تنفسی گردد.

همچنین صدمه های جدی در اثر مسمومیت مواد مخدر بسیار شایع است. غالباً ، مصرف مواد مخدر اعتیاد آور مانند شیشه و کراک باعث بهم خوردگی روحی و روانی و از بین رفتن تعادل در فرد می شود و می تواند منجر به ریزش و صدمات شود. رانندگی در حالی که تحت تأثیر الکل و سایر مواد مخدر است در اکثر کشورها جرم است و باعث شده است که در سال ۲۰۱۶، ۲۸ درصد از مرگ و میر ناشی از ترافیک در سراسر ایالات متحده باشد.

مصرف برخی از مواد مخدر باعث بروز واکنش‎های شدید و همچنین پرخاشگری و خشونت در افراد شده و احتمال بروز رفتارهای مخاطره آمیز یا تهاجمی را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد:

یکی دیگر از عوارض بیماری اعتیاد مصرف بیش از حد یک ماده مخدر یا مخلوط کردن مواد با یکدیگر است که می تواند منجر به مصرف بیش از حد آن شود. اگرچه این امر با داروهای دارویی و شیمیایی نیز رخ می دهد، به احتمال زیاد در شخصی که برای تغییر حالت خود یا برای اهداف تفریحی اقدام به مصرف یک ماده مخدر می کند اتفاق می افتد.

مصرف بیش از حد می تواند منجر به اغما و مرگ شود. به طور متوسط ​​، ۱۱۵ نفر در ایالات متحده هر روز با مصرف بیش از حد مسکن های ضد مواد افیونی می میرند.

سلامت قلب و عروق:

بسیاری از مواد منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب ، قرار گرفتن فشار بر روی قلب و عروق خونی و افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ می شوند.

از دست دادن بهداشت و روال:

اعتیاد می تواند به یک معزل همه جانبه در زندگی فرد تبدیل شود و سیستم های پاداش در مغز می توانند برای اولویت بندی ماده یا رفتار در ریشه اعتیاد نسبت به تغذیه ، برطرف کردن شرایط استرس زا و بهداشت بهتغییر یابند و فرد را با مشکلات عدیده بهداشتی روبرو کنند.

اعتیاد همچنین می تواند به این معنا باشد که فرد هر ماه مبالغ زیادی را برای بدست آوردن ماده اختصاص دهد که این می تواند باعث افزایش خطر کمبود مواد غذایی در فرد گردد.

در برخی موارد، اعتیاد می تواند منجر به بی خانمانی شود و حمایت و منابع خانوادگی و اجتماعی را تا حد زیادی کاهش دهد و قرار گرفتن در معرض انواع آسیب های اجتماعی را ایجاد نماید.

آسیب جنین:

بانوانی که در دوران بارداری مواد مخدر مصرف می کنند، اعتیادشان می تواند منجر به ناهنجاری های مادرزادی یا حتی مرگ در جنین شود.

عوارض روانشناختی

داروها با سلامت روان رابطه ای دو طرفه دارند. مسائل بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب ممکن است پیش از اعتیاد بوجود آمده باشد.

با این حال، مصرف مواد مخدر همچنین می تواند علائم این شرایط را تشدید کند و باعث بوجود آمدن اشکالات و عوارض روانشناختی جدیدی در فرد گردد.

اعتیاد نه تنها طیف وسیعی از عملکردهای بدن را مختل می کند بلکه باعث می شود طرز تفکر فرد تغییر کند. استفاده از مواد مخدر نحوه عملکرد برخی از مدارهای مغزی را تغییر می دهد.

مواد روانگردان:

بسیاری از داروها مواد مخدر اعتیاد آور مستقیماً باعث توهم و اثرات طولانی مدت روانشناختی می شوند که می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت روان شود. برای مثال استفاده بیش از حد از LSD ممکن است منجر به لغزش واقعیت و روان پریشی ناشی از مصرف مواد مخدر گردد.

افسردگی:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که استفاده از مواد مخدر اعتیاد آور رابطه مستقیم با افزایش سطح افسردگی در افراد دارد. اضطراب، بی قراری، گناه و شرم نیز می تواند ناشی از وابستگی طولانی مدت مواد و اعتیاد به رفتار باشد.

تنهایی:

افراد مبتلا به مفهوم بیماری اعتیاد ، به شکلی معتاد گونه روابط خود را از دست می دهند و اعتیاد باعث از دست رفتن حمایت های اجتماعی و حتی خانوادگی می گردد که همین موضوع می تواند باعث استفاده بیشتر از مواد مخدر در فرد گردد و او را به سمت عوارض شدیدتر بکشاند.

شرایط نامطلوب:

اعتیاد به مواد مخدر ممکن است افراد را به سمت مشکلات مالی، بی خانمانی، فعالیت‏های‎ مجرمانه و زندان سوق دهد. وخیم تر شدن شرایط شخصی باعث افزایش سطح استرس، افسردگی، اضطراب و سایر شرایط بهداشت روان می شود.

خودکشی:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد، که تعداد افرادی که مرتباً از مواد مخدر استفاده می کنند، نسبت به افرادی که مواد مخدر استفاده نمی کنند، شش برابر اقدام به خودکشی می کنند. میزان مرگ با خودکشی در افرادی که وابستگی به مواد افیون دارند، دو تا سه برابر بیشتر است.

افراد از مواد مخدر خاصی مانند هروئین به عنوان راهی برای خودکشی استفاده می کنند. هنگامی که اثرات داروها و مواد مخدر ترکیبی ایجاد می شود، نتایج حاصل از آن می تواند کشنده باشد.

درمان اعتیاد چیست؟

یکی از عوارض بیماری اعتیاد که منجرب به اختلالت روانی در فرد می گردد، می تواند باعث احساس انزوا در فرد شود و این موضوع می تواند باعث استفاده بیشتر از مواد مخدر و تأثیر آن بر روابط او شود. اعتیاد می تواند روابط فرد معتاد با اطرافیانش تغییر دهد. این عوارض بیماری اعتیاد از بدیهیات آن است که هر فرد معتادی خواه ناخواه با آن روبرو خواهد شد.

روابط:

اعتیاد به مواد مخدر تمامی روابط عاطفی و انسانی فرد را دستخوش تباهی می کند و اراده فرد را در مسیر نابودی خود او و اطرافیانش قرار می دهد.

یکی از شایعترین عوارض بیماری اعتیاد، مشکلات عدیده مالی است. هزینه خرید مواد مخدر و یا اعتیاد به یک رفتاری اعتیاد می تواند تمامی جنبه های مالی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد، در این هنگام فرد از مسئولیت های مالی زندگی شخصی و خانوادگی اش غافل شده و دچار نوعی سردرگمی انحطاط می شود.

جرم و جنایت:

بسیاری از مواد روانگردان غیر قانونی هستند و حتی داشتن آنها می تواند فرد را به زندان ببرد. با این حال، افراد ممکن است برای تأمین مالی سوء استفاده از مواد مخدر به جرم متوسل شوند، به ویژه که اعتیاد به مواد مخدر با شروع ماده یا رفتار برای جایگزینی مسئولیت های شخصی می تواند منجر به بیکاری شود.

عوارض بیماری اعتیاد در طیف وسیعی از عوارض خطرناک قرار دارند که می تواند زندگی فرد مبتلا به این بیماری و اطرافیان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

مواد روانگردان غالباً طیف وسیعی از اثرات جسمی سمی و مخرب از جمله خطر آسیب جسمی، عوارض جانبی داروها یا اعتیادهای رفتاری مزمن، بیماریهای قلبی عروقی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی و کاهش مصرف مواد مغذی را به همراه دارند.

مصرف اعتیادی یک ماده مخدر و یا یک رفتار معتادگونه مانند قمار، می تواند منجر به اختلالات جسمی و روانی و حتی مرگ شود. اعتیاد همچنین می تواند باعث افسردگی ، روان پریشی و اضطراب شود و خطر ایده آل خودکشی را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین می تواند موجب آسیب و تخریب روابط فردی و حتی افراد اطراف فرد معتاد شود و روابط و امور مالی را از بین ببرد و حتی مردم را به سمت فعالیت غیرقانونی و جرم سوق دهد.

در نهایت در مورد عوارض بیماری اعتیاد می توان گفت که بهترین راه مقابله با این عوارض، پیشگیری از آنها است. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره رایگان لطفا از طریق صفحه تعبیه شده در سایت و یا با شماره های اعلام شده در صفحات سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : بیماری اعتیاد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

انواع مواد مخدر توهم زا

کمپ ترک اعتیاد اهواز : ماده مخدر توهم زا چیست و دارای کدام انواع است؟ برای شناخت صحیح یک ماده مخدر توهم زا به چه اطلاعاتی نیاز است؟ در مقاله پیش رو در مورد شناخت انواع مواد مخدر توهم زا به تفصیل توضیح داده شده است. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

انواع ماده مخدر توهم زا

گل یا ماری جوانا از گیاه شاهدانه به دست می آید. تی اچ سی ماده اصلی این ماده مخدر می باشد که باعث تحریک سازی مغز می گردد. این ماده مخدر در حقیقت یک ماده محرک درونی و بیرونی است که احساس سرخوشی و افزایش میل جنسی در فرد را ایجاد می کند.
این ماده مخدر در سیگار قرار داده می‌شود و آن را به داخل ریه ها تنفس می کند.

ماده مخدر LSD

ال اس دی یک ماده مخدر توهم زا است که به صورت قرص و کپسول می باشد. مصرف این ماده توهم زا فرد را دچار تغییرات شدید احساسی و هیجانی می کند.مصرف این ماده مخدر هیجانات بسیاری در فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب هذیان و توهم دیداری شود.

مصرف این ماده مخدر می تواند در درک زمان ایجاد اشکال کرده و جابجایی حسی به وجود بیاورد.اعتیاد به این ماده مخدر به سرعت گسترش می یابد و فرد برای رسیدن به حالت نشئگی باید میزان بیشتری مصرف کنند.
عوارض دیگر مصرف بیش از حد آن می‌تواند به شکل اشتها خشکی دهان بی خوابی رشه و غیره باشد و احتمال اوردوز را در فرد نیز بالا می برد
مصرف بیش از حد این ماده مخدر می تواند بر عملکرد سیستم بدنی تاثیر گذاشته و باعث افزایش بدن فشار خون و ضربان قلب و غیر شود.

ماده مخدر پی سی پی

ماده مخدر توهم زا پی سی پی به عنوان یک داروی بی حسی در ابتدا تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت.
اما بعدها این ماده مخدر مصرف پزشکی خود را از دست داد به دلیل عوارض بسیاری که ایجاد می کرد. ماده مخدر پی سی پی به صورت قرص و کپسول و یا یک گرد سفید پیدا میشود. پی سی پی به صورت دود و استنشاق مصرف می‌شود و مصرف آن موجب احساس جدایی از محیط و از خویشتن می گردد.

ماده توهم زا قارچ (ماشروم)


ماده مخدر قارچ یک ماده مخدر است که برای مصرف آن آن را در می کنند و یا با غذاهای دیگر ترکیب می نمایند. مصرف قارچ الاسدی عملکرد سیستم بدن و بازتاب های حرکتی را تغییر می دهد و ممکن است موجب توهمات و تغییر در درک زمان در فرد گردد. از مهمترین عوارض مصرف آن تغییر در درک زمان و ناتوانی در تشخیص خیالات از واقعیات می باشد.

قرص اکستازی

ماده شیمیایی موجود در ماده مخدر توهم زا و قرص های اکستازی مانند مسکالین و ویتامین هستند
مصرف بیش از حد این ماده مخدر می تواند باعث ایجاد انرژی سرخوشی صمیمیت و تحریف در زمان در فرد گردد. در حقیقت انتقال دهنده های عصبی موجود در این ماده مخدر، ماده سرتونین می باشد که بر روی سیستم پاداش مغز تاثیر مستقیم می گذارند. ایم ماده مخدر توهم زا به صورت قرص و کپسول وجود دارد و بیشتر مصرف کنندگان آن جوانان هستند.

مهمترین عوارض آن ایجاد بی آبی در بدن فرد می باشد که حتی می تواند موجب مرگ فرد گردد.

مهمترین عوارض قرص اکستازی

ماده مخدر توهم زا به دلیل ایجاد توهم شدید در فرد و ایجاد اختلالات گسترده در سیستم ادراکی فرد می تواند موجب گردد که فرد مصرف کننده این ماده مخدر توهم زا دچار حالت پرخاشگری شدید و حمله به دیگران گردد. مهمترین عوارض اعتیاد به مواد مخدر توهم زا عبایرتند از :

افزایش ضربان قلب
فشار خون
نارسایی کبد و کلیه
احساس سرما و عرق ریختن
تهوع
اختلال در حافظه و افسردگی می باشد.

فلش بک چیست ؟

همانطور که می دانیم ماده مخدر توهم زا مانند مواد مخدر اعتیاد آور دیگر در فرد اجاد وابستگی جسمی نمی کنند، اما اثرات مخربی بر روی روح و روان افراد می گذارند. این اثرات می توانند آنقدر مهلک باشند که قابل بازگشت نبوده و شخص بهبودی کامل نیابد.

اما فلش بک که در اثر مصرف بیشتر مواد توهم زا ایجاد می شود، حالتی است که مدت ها پس از مصرف ماده ایجاد می شود و دقیقا اثرات بعد از مصرف (توهمات) را برای شخص به صورت ناگهانی ایجاد می کند. در حقیقت این حالات که بسیاز آزار دهنده نیز هستند، ممکن است بسیار کوتاه بوده و یا بیشتر از چند دقیقه طول بکشند.

راههای قطع مصرف مواد مخدر توهم زا

برای توضیح و تکمیل این موضوع باید عنوان کرد که جوانان می بایست از خطرات ناشی از مصرف این نوع ماده مخدر توهم زا کاملا آگاه باشند و در کنار آن نیز خانواده ها می توانند با آگاهی بخشی به جوانان خود آنها را از گرفتاری در دام این نوع از مواد مخدر یاری رسانند. از آنجا که زیربنای اصلی استفاده از این مواد کنجکاوی و کسب هیجان است می توان با شناسایی علل و خواسته های افراد مصرف کننده به آن ها در ترک و پرهیز از این مواد مخدر توهم زا یاری رسانند. هم چنین مشاوره روانشناسی برای کمک به فرد برای ترمیم آسیب های روانی ناشی از مصرف مواد توهم زا ضرورت دارد.

کلام آخر

در سالیان اخیر استفاده از مواد مخدر گوناگون رایج شده است و اعتیاد به این مواد بسیار شایع گشته است. یکی از بزرگترین معضلات جوامع دسترسی آسان و ارزان به انواع مواد مخدر است. در این میان رواج باورهای معتادگونه و ناصحیحی مانند اینکه مواد توهم زا جزو مواد مخدر محسوب نمی شوند و یا مصرف آنها اعتیاد آور نیست و مانند مواد صنعتی و افیونی اعتیاد جسمی ندارند، یکی از بزرگترین حقه هایی است که توضیع کنندگان این دسته از مواد مخدر آن را باب می کنند.

برای جلوگیری و آگاهی افراد از این نوع حقه ها می بایست همه افراد جامعه و بالخصوص خانواده ها در مسیر آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان بر آیند و به شکلی همه گیر و متحد به این اطلاع رسانی جمعی کمک نمایند.

عزیزان و همراهان ارجمند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک ماده مخدر توهم زا و همچنین بستری نمودن بیمار خود در مراکز درمانی معتبر لطفا با مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

همچنین برای قطع مصرف انواع ماده مخدر توهم زا می توانید با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید و از کمک های آنها برخوردار شوید.

منبع نوشته : توهم زا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

تحلیل قدم های ۱۲ گانه

مرکز ترک اعتیاد اهواز : در بخش نخست قدمهای ۱۲ گانه به توضیح و تحلیل ۵ قدم نخست پرداختیم. اکنون در این بخش به تحلیل قدم های ۱۲ گانه باقی مانده خواهیم پرداخت. امید است که مطالب ارائه شده کمکی هرچند کوچک به شما عزیزان و همراهان ارجمند باشد.

قدم های ۱۲ گانه

قـدم ششم :

تیتر قدم شش از قدم های ۱۲ گانه : ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه نواقص شخصیتی ما را برطرف کند.

با آن که نوشتن ترازنامه‌ی اخلاقی ارزیابی شخصیت قدم چهارم، بسیاری از حقایق را بر معتاد رهایی یافته آشکار می‌کند، اما پیـدایش قابلیت دیدن آن‌چه که عمـری سعی در ندیدنش شده است، نیـاز به زمان دارد. قدم ششم، تمـرین آمادگی و تمایل برای تغییـر است.

اصل معنوی قدم ششم بهبودی تمایل است. در اثر تجربه‌ی این قـدم و نوشتن ترازنامه‌ی مربوط به آن، معتاد در حال بهبودی با حقایق تازه‌ای در مورد ضعف‌هـا و خلاءهـای شخصیت خـود آشنا می‌شود. در این مرحله، بیمـار در حال بهبـودی با پدیده‌ی جدیدی به نام میل به تغییر آشنا می‌شود و بینش بسته و منجمد قبلی‌اش تبدیل به روشن بینی و تمایل می‌گردد.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی ؛ غیر واقعی

فرد معتاد تصور می‌کرده است که تا آخر عمر، همان‌گونه که هست باقی می‌ماند و نیـازی به تغییر ندارد.

روند فکری قدم ششم بهبودی؛ واقعی

معتاد در مسیر بهبودی می‌پذیرد که برای ادامۀ رشد خـود، نیـاز به تغییر دارد. هم چنین می‌پذیرد که شخصاً قـادر به تغییر دادن خـود نیست و برای انجـام آن به قدرتی مافـوق نیـروی انسانی خـود نیـازمند است.

 

قدم هفتم

تیتر قدم هفت از قدم های ۱۲ گانه : ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند.

بزرگ‌ترین ضعف روانی معتادان، خـود محـوری و خـودبزرگ بینی است؛ این مشکل، آن‌ها را غیـر قابل دسترس می‌کند و امکان کمک به ایشـان را ، تقـریباً به صفـر می‌رساند.

در اثر به کارگیری شش قدم اولیـه از قدم های ۱۲ گانه، معتاد در حـال بهبـودی از زیر بار ترس فلج کننده و بازدارنده‌ای که او را از واقعیت‌ها دور کـرده است، بیـرون می‌آید و به کمک قـدم هفتم، آمادگی آن را پیـدا می‌کند که در قالب معنـوی خـود بگنجد و خـود را به عنـوان انسان بپذیرد و قبـول کند. اصل معنـوی قدم هفتم، فروتنی است. با پیدایش این خصیصه، فرد در حـال بهبودی قابل دسترسی می‌شود و ظرفیت دریافت کمک را پیدا می‌کند.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی

فرد مبتلا تصور می‌کرده است هر کاری که دلش بخواهد بدون ‌کمک هیچ کس یا مرجعی می‌تواند انجام دهد.

روند فکری قدم هفتم بهبودی؛ واقعی

فـرد در حـال بهبـودی متوجه می‌شود که قدرت فـردی او کافی نیست و بـرای حـل مشکلات خـود نیـاز به کمک دارد.

قـدم هشتم از قدم های ۱۲ گانه

تیتر قدم هشتم قدم های ۱۲ گانه : ما فهرستی از تمام کسانی که به آنان صدمه زده بودیم تهیه کردیم و خواستار جبران خسارت از تمام آن‌ها شدیم.

یکی از احساس‌هایی که در زندگی معتادان لطمه‌هایی شدید و گاه جبـران ناپذیر می‌بیند، حس ایجـاد رابطه با دیگـران است. خود محـوری و نیـاز به مواد مخـدر باعث می‌شود که فرد مبتلا، از همه چیـز و همه کس غافل شود و فاصله بگیـرد. پس از پیشرفت بیماری و مزمن شدن آن، فرد مبتلا، سوء استفاده‌ی خود را از اطرافیان به حد اعلای خـود می‌رساند و در این مرحله نیاز او به مواد مخدر، بیشتر و انرژی و قدرت مالی اش برای تهیه آن کم‌تر می‌شود.

قدم هشتم بهبودی (نوشتن فهرست افرادی که فرد در حال بهبودی به آن‌ها لطمه زده و زیان وارد آورده است ) برداشتن گامی مسؤولانه در راه ترمیـم روابط او با دنیا و مردم آن است. اصـل معنوی نهفته در قـدم هشتـم؛ انصـاف است.

روند فکری بیمار گونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی

بیمـار، تصور می‌کرده است که مسؤولیت نهایی او تهیه مواد مخـدر است و هر کاری را که برای به دست آوردن آن انجام دهد، موجه  می‌باشد.

روند فکری قدم هشتم ، بهبودی؛ واقعی

فرد در حال بهبـودی، مسؤولیت آسیب‌ها و خساراتی را که به دیگـران زده است بر عهـده می‌گیـرد.

قدم نهم




تیتر قدم نهم از قدم های ۱۲ گانه : ما به طور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان و یا دیگران لطمه بزند.

برداشتن قدم نهم بهبودی، گامی بسیار حیاتی است که فرد در حال بهبودی را با دنیـا و مردمش آشتی می‌دهد. جبـران خسارت و لطمه‌هایی که فرد معتاد به مواد مخـدر به دیگران زده است، او را از زیـر بار احساس گناه و خجالت خلاص می‌کند و امکان ترمیم روابط گسسته و متلاشی شده را برای او فراهم می‌آورد. در اثر برداشتن این قدم از قدم های ۱۲ گانه ، فرد در حـال بهبـودی، احترام به حقوق دیگـران را می‌آموزد و به مـرور خود را جزئی از این دنیا احساس می‌کند. اصل معنوی قدم نهم، عدالت است.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی ؛ غیر واقعی

بیمار، تصور می‌کرده است که دنیا و مردمش به او بدهکارند و او حق دارد بدون در نظر گرفتن حق و حقوق دیگران، آن‌چه را که می‌خواهد، برای خود بردارد.

روند فکری قدم نهم بهبودی؛ واقعی

فرد در حـال بهبـودی، با عدالت و انصـاف آشنا می‌شود و می‌پذیرد که حق و حقـوق او با انسان‌های دیگـر برابر است.

قدم دهم

تیتر قدم دهم از قدم های ۱۲ گانه : ما به تهیه ترازنامه‌ی شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به آن اقرار کردیم.

 

قـدم دهـم، ضامن بقـای فرد در حال بهبودی است. این قـدم به طور روزانه، معتاد رهایی یافته را رودرروی خـود قـرار می‌دهد و وسیله ای است که امکان تشخیص ضعف‌ها و اشتباهات را فـراهم می‌آورد. به کمک این قـدم، مشکلات بر روی هم انباشته نمی‌شود و حـل آن‌ها بغـرنج و پیچیده نمی‌گـردد.

اصـل معنوی نهفته در قدم دهـم بهبودی، مسؤولیت است و به مـرور، زندگی درهـم ریخته‌ی معتـاد در حـال بهبـودی را متعـادل می‌کند. این قـدم، حضور در لحظه و زمان حـال را میسر می‌سازد.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی

فرد مبتلا تصـور کرده است که مواد مخـدر، تمام مشکلات او را حـل می‌کند و حرکتی از جانب او برای حل معضلاتش لازم نیست.

روند فکری قدم دهم بهبودی؛ واقعی

فرد در حال بهبودی، با به کارگیری قدم های ۱۲ گانه (اصول معنوی)، مسئولانه، بهبـودی و رشد خـود را دنبال می‌کند و مشکلات روزمره‌ی خود را بر طبق همان اصول، حل و فصل می‌نماید.

 

قدم یازدهم

تیترقدم یازده از قدم های ۱۲ گانه : ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقاء رابطه‌ی آگاهانه‌ی خود با خداوند، بدان‌گونه که او را درک می‌کردیم شده و فقط جویای آگاهی از اراده‌ی او برای خود و قدرت اجرایش شدیم.

 

قدم یازدهم بهبودی که قدم دعا و نیایش است، به مرور روان پرتلاطم بیمار در حال بهبـودی را آرام می‌کند و تضادهای درونی او را التیـام می‌بخشد. در این مرحله، توکل و توسل به آفریدگار، کم کم به صورت عادت در می‌آید و اعتیاد به مواد مخدر تبدیل به وابستگی به خداوند و اصول معنـوی می‌گـردد.

در این مرحله بعضی از افرادی که گرایش‌های مذهبی داشته‌اند، قابلیت بازگشت به دین را پیدا می‌کنند. با برداشتن این قدم به طور روزانه و مکرر، فرد در حال بهبودی می‌آموزد که خود را به عنوان وسیله‌ای در اختیار آفریدگار خود قرار دهد. اصل معنوی قـدم یازدهم عبادت است.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛  غیرواقعی

معتاد تصور می‌کرده است که خودمحـوری و خودخواهی تنها راه بقـای او است و توکل و توسل به خـدا نشانه‌ی ضعف و زبونی است.

روند فکری قدم یازدهم بهبودی؛ واقعی

فرد در حال بهبودی، به تجـربه می‌آموزد که تنها راه حفظ بهبـودی، سلامت روانی و توفیق در زندگی، وابستگی به خدا است. او متوجه می‌شود که توکل و توسل به آفریدگار، نیـروی او را به مراتب بیشتر می‌کند و کارهایی را که به تنهایی هرگز قدرت انجام آن‌ها را نداشته است، می‌تواند به کمک صاحب تمام قدرت‌ها و اصول روحانی قدم های ۱۲ گانه، انجام دهـد.

 

قدم دوازدهم

تیتر قدم دوازده از قدم های ۱۲ گانه : با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم‌ها، ما کوشیدیم این پیام را معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوریم.

 

پس از بـرداشتن اولین قدم بهبودی، معتاد در حـال بهبـودی، از مرحلـه‌ی وجود داشتن می‌گـذرد و وارد مرحله‌ی زندگی کردن می‌شود.

اصول و طریقه‌ی زندگی جدید معتاد در حال بهبودی، کاملاً با روال قبلی او تفاوت دارد؛ در واقع دوران اولیه‌ی بهبودی را می‌توان به دوران کودکی تشبیه کرد.

قدم های ۱۲ گانه، اصولی را که معتاد در حال بهبودی برای زندگی نیـاز دارد به او می‌آموزد. در مقطع قدم دوازدهم که می‌توان آن را به دوران بلوغ تشبیه کـرد، فرد در حال بهبودی، بینش معنـوی پیـدا می‌کند و وجـدان خفته اش بیـدار می‌شود. در این حالت احساس مسؤولیت نسبت به همنوعان در او پدید می‌آید و طبق گفته‌ی قـدم دوازدهـم، سعی می‌کند آن‌چه را که از برنامه‌ی بهبودی خود آموخته است، با دیگـر همدردان در میان بگـذارد.

این قدم در واقع بیمه نامه‌ی بقای بهبودی و تضمین کننده‌ی رشد و پیشرفت است. قدم دوازدهم، فرد در حال بهبودی را همواره در حالت آماده باش و هوشیار نگه می‌دارد. به کارگیری مداوم اصول معنوی نهفته در قدم های ۱۲ گانه، باعث می‌شود که آن‌ها پس از مدتی نهادینه شده و جایگزین اصول مخرب دوران آلودگی گردند.

نکته :

قدم دوازدهم بهبودی که ایثـار، اصل معنـوی نهفته در آن است، نقطه‌ی عطف تمام قدم‌ها است.

رساندن پیـام بهبودی به معتادان دیگـر، باعث می‌شود که خـودخواهی و خـودمحـوری به مرور جای خود را به اعتماد به نفس و خدا محوری بدهد.

اصل معنوی قدم قبلی (یازدهم) که عبادت است، بیمـار در حال بهبودی را برای اجـرای قدم دوازدهم؛ خدمت آماده می‌کند. در این‌جا گفته‌ی سعدی علیه الرحمه که می‌گوید: عبادت به جـز خدمت خلق نیست، مصداق پیدا می‌کند.

روند فکری بیمار گونه‌ی قبلی؛  غیر واقعی

بیمار، تصور می‌کرده است که از این دنیـا نیست، به این‌جـا تعلق ندارد، نسبت به هیچ کس و هیچ چیـز مسؤولیتی ندارد و فقط باید گلیـم خـود را از آب بیـرون بکشد.

روند فکری قدم دوازدهم بهبودی؛ واقعی

بیمـار در حال بهبـودی در برابر خداوند، مردم و دنیـا احساس مسؤولیت می‌کند، خـود را جزئی از کل می‌داند و می‌خواهد چیـزی به زندگی بیافـزاید.

عزیزان و همراهان گرامی برای دریافت مشاوره رایگان از طریق صفحه تعبیه شده در سایت لطفا سوال و یا مشکل خود در زمینه اعتیاد با مشاورین ما در میان بگذارید. کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی می باشد.

 

منبع مقاله : قدمهای دوازده گانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

قدمهای 12 گانه

مرکز ترک اعتیاد اهواز قدمهای ۱۲ گانه کدامند و برای شناخت دقیق آن چه باید کرد؟ مهمترین نکات آموزنده در قدمهای ۱۲ گانه چیست و چگونه می توان آنها را آموخت؟ راهنمای دقیق کارکرد قدمهای ۱۲ گانه کدام است؟

در ادامه به تشریح کامل قدم های دوازده گانه پرداخته شده و کمپ ترک اعتیاد اهواز سعی بر تشریح این قدم های انسان ساز کرده است. لطفا تا انتهای این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

قدمهای ۱۲ گانه

قدم اول :

تیتر قدم اول در قدمهای ۱۲ گانه : ما اقرار کردیم که در برابر اعتیادمان عاجز بودیم و زندگی‌مان غیر قابل اداره شده بود.

به اعتقاد ما، اعتیاد با روندهای فکری موهوم و غیر واقعی که از اعتقادات و باورهای ریشه‌ای و اصلی بیمارگونه نشأت گرفته است به حرکت در می‌آید.

شروع بهبودی از اعتیاد واقعی (پس از سم‌زدایی) از نقطه و زمانی است که روند فکری در جهت عکس روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی به حرکت درآید. اولین قدم؛ اقرار و پذیرش واقعیت‌هایی است که سال‌ها انکار شده است.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛  غیر واقعی

در گذشته، معتاد تصور می‌کرده است که قدرت کنترل مواد مخدر را دارد و هیچ وقت معتاد نمی‌شود.

روند فکری قدم اول بهبودی؛  واقعی

اعتراف می‌کند که در مقابل اعتیاد عاجز است و قدرت کنترل آن را ندارد.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛  غیر واقعی

در گذشته معتاد تصور می‌کرده است که اختیار زندگی خود را دارد و بر مبنای حق انتخاب آزاد، تصمیم‌گیری می‌کند.

روند فکری قدم اول بهبودی؛ واقعی

اقرار می‌کند که اختیار زندگی خود را ندارد، آزاد نیست و حق انتخاب خود را از دست داده است.

زیربنای معنوی قدم اول در قدمهای ۱۲ گانه، صداقت است. معتاد با برداشتن این قدم به جای جنگ با بیماری خود، آن‌را می‌پذیرد. او دیگر انرژی خود را به خاطر ستیز بیهوده با چیزی که زورش به آن نمی‌رسد، هدر نمی‌دهد و به جای آن، تمامی توجه و توان خود را برای برداشتن قدم بعدی بهبودی، ذخیره می‌کند. قدم اول، نقش بسیار مهمی برای رخنه کردن به دیوار ضخیم سیستم دفاعی نفس که از طریق نظام تدافعی انکـار عمل می‌کند، بر عهده دارد. این قدم، با ظرافت به نظام دفاعی  انکـار ضربه‌ای می‌زند؛ اما این ضربه نه آن‌قدر شدید است که باعث ترس شود و دیواره‌ی دفاعی را ضخیم‌تر کند و نه آن‌قدر ضعیف که بی‌اثر باشد.

قدم دوم :

ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می‌تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند.

معتاد در حال بهبودی، در قدم اول می‌پذیرد که در برابر اعتیاد عاجز است و اختیار زندگی از دستش خارج شده است؛ این پذیرش مانند طوفانی، روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی معتاد در حال بهبودی را نظام فکری معیوب او را دچار تزلزل می‌کند. در این مرحله، هرچند معتاد در حال بهبودی به خاطر پذیرفتن قسمتی از واقعیت‌ها، آرامش نسبی در خود احساس می‌نماید، اما در عین حال با خود فکر می‌کند؛

حال که قبول کرده‌ام قدرت و توان حل مشکلات خود را ندارم تکلیف چیست؟ چه کسی ممکن است بتواند معضلی را که خود توان حل کردنش را ندارم برایم حل کند؟ معتاد در حال بهبودی، در این‌جا احتمالاً قدری احساس ترس می‌کند اما ایمان که زیربنا و اصل معنوی نهفته در قدم دوم است، چـاره‌ی کار اوست. معتاد درحال بهبودی، در قدم دوم کم‌کم باور می‌کند که خداوند می‌تواند سلامت روانی او را به وی بازگرداند.

در قدم دوم، خلاء نیازی که در قدم اول در معتاد در حال بهبودی به وجود آمده پر می‌شود و بر اعتقادات و باورهای ریشه‌ای و اصلی او اثر می‌گذارد. به مرور احساس تنهایی و ترس جای خود را به ایمان می‌دهد و با بازگشت نسبی سلامت روانی، یأس تبدیل به امید می‌گردد.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی ؛ غیر واقعی

معتاد با خود فکر می‌کرده است که عقل کل است و همه چیز را بهتر  از همه کس می‌داند.

روند فکری قدم دوم بهبودی؛ واقعی

معتاد در حال بهبودی می‌پذیرد که عقلش سالم نیست.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی

معتاد فقط و فقط به قدرت مواد مخدر ایمان داشته و تصور می‌کرده است که نیاز به هیچ‌کس یا مرجعی ندارد.

روند فکری قدم دوم بهبودی ؛ واقعی

معتاد در حال بهبودی به مرور به خدا ایمان می‌آورد و نیاز به او را احساس می‌کند. قدم دوم در قدمهای ۱۲ گانه، همانند قدم اول به دیوار دفاعی نفس ضربه می‌زند و روزنه‌ای را که در اثر ضربه‌ی قدم اول به وجود آمده است، بازتر می‌کند. این ضربه‌های حساب شده، برای کسی که سال‌ها در دنیایی غیرواقعی روزگار گذرانده، بسیار حیاتی است (این ضربه‌ها، همان ضربه‌هایی است که بعضی از متخصصان سعی کرده‌اند آ‌ن‌را با شوک الکتریکی به وجود آورند)؛ خالی کردن باد اضافی غرور معتاد درحال بهبودی، باعث می‌شود که قابل دسترسی شود و ارتباط با او میسر گردد.

قدم سوم در قدمهای ۱۲ گانه :

تیتر قدم سوم در قدمهای ۱۲ گانه : ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی‌مان را به مراقبت خداوند، بدان گونه که او را درک می‌کردیم ، بسپاریم.

اولین تصمیم جدی و عاقلانه‌ای است که معتاد درحال بهبودی، بنا به حق انتخاب تازه یافته‌اش، برای خود می‌گیرد. تصمیماتی که او قبلاً در زندگی گرفته است، همگی بر مبنای اعتقاد و باور ریشه‌ای و اصلی او یعنی ترس و کمبود، گرفته شده‌اند. در این مرحله، امید و ایمانی که معتاد درحال بهبودی در اثر بـرداشتن قدم دوم پیدا کرده است، ترس فلج کننده‌ی او را کاهش می‌دهد و امکان اعتماد کردن به چیزی را ، به جز مواد مخدر، برایش فراهم می‌کند. زیربنای معنوی قدم سوم ، اعتماد است.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی

معتاد، تصور می‌کرده است که با تکیه بر اراده‌ی خود در زندگی موفق می‌شود.

روند فکری قدم سوم بهبودی؛ واقعی

معتاد در حال بهبودی، می‌پذیرد که میل و اراده‌ی شخصی، او را به جایی نرسانده است؛ بنابراین تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را به مراقبت خداوند (نیرویی برتر از خود) بسپارد و بگذارد که خداوند اراده‌ی او را هدایت کند.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی ؛ غیر واقعی

معتاد تصور می‌کرده است که فقط می‌تواند به مواد مخدر اعتماد کند.

روند فکری قدم سوم بهبودی ؛ واقعی

معتاد درحال بهبودی، تصمیم می‌گیرد که به آفریدگار خود اعتماد کند. با برداشتن سه قدم اولیه‌ در قدمهای ۱۲ گانه، قسمت اعظم اعتقادات و باورهای ریشه‌ای و اصلی معتاد درحال بهبودی , دچار تحول و دگرگونی عظیمی می‌گردد. در این مرحله، سپر نفس (Ego) در اثر ضربه‌ی شدید قدم سوم، تاب برمی‌دارد و غرور بیش از حد و خود محوری معتاد درحال بهبودی تعدیل می‌یابد. در اثر این تغییر و تحول تدریجی، معتاد درحال بهبودی برای اولین بار در زندگی خود با فروتنی و واقع بینی آشنا می‌شود. سایکودینامیک سه قدم اولیه به صورت یک فرمول ساده بیان می‌گردد :

قدم اول؛ من نمی‌توانم به خودم کمک کنم.
قدم دوم؛ او (خدا) می‌تواند به من کمک کند.
قدم سوم؛ به او اجازه می‌دهم که به من کمک کند.


 

قدم چهارم :

تیتر قدم چهارم در قدمهای ۱۲ گانه : ما یک ترازنامه‌ی اخلاقی بی‌باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم.

از آن‌جا که روند فکری وابسته، حالت طبیعی ندارد و اعتقادات او غیر واقعی و منحرف است بنابراین تقریباً هیچ وسیلۀ قابل اعتمادی برای ارزیابی خود ندارد و بیمار بنابر طبیعت اعتیاد که حالتی غیر طبیعی است‌، در دنیای خود ساخته‌ی مجازی روزگار می‌گذراند و هیچ‌گونه شناختی از وجود واقعی خود که در زیر شخصیت ظاهریش پنهان شده است، ندارد.

یکی از دلایل مهم سر باز زدن معتاد از پذیرش خود، نداشتن شناخت از شخصیت واقعی خویشتن است. بیمار، همواره در میان دو قطب مخالف احساس حقارت و تصورات خود بزرگ بینانه سرگردان است. او تصور می‌کند که از همه برتر است اما احساس او (حقارت) با فکرش مطابقت ندارد. افکار و احساسات معتادان، همیشه با یکدیگر در تضادند؛ این مسأله باعث می‌شود که آن‌ها حتی پس از ترک دراز مدت، بار دیگر به موادمخدر پناه ببرند و با کند کردن افکار و احساسات خود، آرامش پیدا کنند. ترازنامه‌ی اخلاقی یا به عبارت دیگر، ارزیابی شخصیت, امکان شناخت شخصیت واقعی را برای معتاد درحال بهبودی فراهم می‌کند.

روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی – غیر واقعی

معتاد تصور می‌کرده است که از دیگران برتر است (احساس تنهایی زاییده‌ی این طرز تفکر است.).

روند فکری قدم چهارم بهبودی ؛ واقعی

با پیدا کردن نکات مثبت و منفی و با شناخت  شخصیت واقعی، تضاد درونی تخفیف پیدا می‌کند. تصورات خود بزرگ بینانه به مراتب کم تر می‌شود و قابلیت پذیرش خود واقعی فراهم می‌آید. در این مرحله، معتاد درحال بهبودی به مرور خود را همتراز دیگران می‌بیند و احساس تنهایی کشنده‌ی خود را از دست می‌دهد.

قدم چهارم، ضربۀ قاطع دیگری به نفس « EGO » معتاد در حال بهبودی وارد و او را به قالب واقعی خود نزدیک تر می‌کند.

قدم چهارم، فـرد در حال بهبودی را با خود آشتی می‌دهد و دریچه‌ی روابط آینده‌ی او را به روی خود واقعی‌اش می‌گشاید. این قدم، بیماری را که عمری از واقعیت‌ها گریخته است، با صداقت آشنا می‌کند. در فرایند این قدم ( نوشتن ترازنامه‌ی اخلاقی – ارزیابی شخصیت) معتاد در حال بهبودی، در واقع صداقت با خود را تجربه و احساس می‌کند.

قدم پنجم :

تیتر قدمهای ۱۲ گانه : ما چگونگی دقیق خطاهای‌مان را به خداوند، به خود و یک انسان دیگر اقرار کردیم.

معتادان به خاطر تضادهای درونی و شخصیت دوگانه، هم چنین زندگی بخصوص‌شان که با خلاف کاری و اعمال ضداجتماعی توأم می‌باشد، زندگی سـری و محـرمانه‌ای دارند.

انکـار یکی از اصـول و اعتقادات اصلی تمامی معتادان به مواد مخـدر است. آن‌ها به خاطر ترس از برملا شدن و گرفتاری، زندان و از دست دادن موقعیت در خانواده، اجتمـاع و محل کار، هیچ وقت به اصطلاح خودشان چیـزی را گردن نمی‌گیرند. هر چند که این افراد، همواره اعمال خود را باور می‌کنند اما در عین حال، همیشه و در همه حال احساس گناه می‌کنند و از وجود خود خجالت می‌کشند؛ هرگز این احساسات را بروز نمی‌دهند و سعی در فراموشی آن‌ها دارند. در مرحله ای که بیمـاری به صورت مزمن در می‌آید، دلیل اصلی ادامه‌ی مصـرف مواد مخدر، کـرخ کردن احساسات دردآور است.

قدم پنجم در قدمهای ۱۲ گانه ( در میان گذاشتن مطالب ترازنامه‌ی اخلاقی و ارزیابی شخصیت با انسانی دیگر) بر اعتقادها و باورهای ریشه ای و اصلی فـرد در حـال بهبـودی، تأثیـر عمیقی می‌گذارد و هم چنین احساس گناه را در او کاهش می‌دهد.

روند فکری بیمار گونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی

فرد معتاد تصـور می‌کـرده که شخصیت ظاهـری (شخصیتی که به مـردم نشان می‌داده است) شخصیت حقیقی خـود اوست.

روند فکری قدم پنجم بهبودی ؛ واقعی
معتاد در حال بهبودی که با نوشتن ترازنامه‌ی اخلاقی- ارزیابی

شخصیت،  خود واقعی را پیـدا کرده است،  آن را می‌بیند و به مرور می‌پذیرد.

شهامت، اصـل معنـوی قدم پنجم در قدمهای ۱۲ گانه است. اعتـراف به خطا و ضعف، نیـاز فراوانی به شهـامت دارد. با به کارگیری قدم پنجم، بیمـار در حال بهبودی شهامت را تجـربه می‌کند و به مـرور رویارویی با زندگی و گفتن حقایق را می‌آموزد. قـدم پنجم ضربه دیگری به نفس ( EGO )  وارد می‌کند و معتاد در حال بهبـودی را به خـود واقعی اش نزدیک تر می‌نماید.

عزیزان و همراهان ارجمند لطفا برای دریافت مشاوره رایگان از طریق صفحه مربوطه اقدام فرمایید. همچنین برای اخذ اطلاعات بیشتر در زمینه بستری نمودن بیمار خود در یکی از شعب کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفا با مشاورین مرکز تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : قدم های دوازده گانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی

مکانیسم حقیقت جویی

مرکز ترک اعتیاد اهواز : مکانیسم حقیقت جویی چیست و دارای چه مشخصاتی می باشد. برای شناخت و آگاهی از مکانیسم حقیقت جویی به چه اطلاعاتی نیاز داریم و چگونه باید آن را شناخت؟

در مقاله پیش رو کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ با بررسی دقیق فردیت و شخصیت شناسی اعتیاد سعی در معرفی اجزا درونی یک فرد بیمار و معتاد را دارد، لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

ما حیواناتی حقیقت جو هستیم

ما به عنوان بشر، فطرتا” دارای مکانیسم حقیقت جویی هستیم. حتی کودکان نوپا هم نیاز اولیه‌ای دارند که با توضیح و معنا بخشیدن به آن‌چه که تجربه می‌کنند، به فهمی از دنیای خود نایل شوند. این اجبار به کشف و فهم حقیقت و جودی خود، جریان آگاهانه‌ ای از پرسش‌های وجودی را به سوی ما سرازیر می‌کند.

حقیقت جویی

ما حیواناتی حقیقت جوییم که مدام در جستجوی پاسخ ‌هایی برای پرسش‌های بنیادی زندگی هستیم :

هویت : من کیستم ؟

هدف : چرا این‌جا هستم؟

تعلق : کجا باید باشم ؟

تشخیص مشکل : کجای کارم اشتباه است ؟

بهبود : چطور می‌توانم بهتر شوم ؟

نخست پرسش از هویت است : من کیستم؟ سپس پرسش از هدف : چرا این‌جا هستم ؟ پس از آن پرسش از تعلق : چگونه می‌‌توانم جای خود را بیابم؟ یعنی جای‌گاه من در این جهان کجاست؟ و بالاخره، پرسش از مسئولیت: برای آن‌که بمانم و کامیاب شوم، دنیا از من چه می‌‌خواهد؟

وقتی امور خوب پیش نرود، یا دچار ناکامی ، درد، و سرخوردگی شویم، درباره تشخیص و درمان نیز پرسش می‌کنیم: کجای کارم اشتباه است؟ و سپس از اصلاح و بهبود : چگونه می‌توانم بهتر شوم؟ چکار باید بکنم تا درد و رنج، برطرف شده و زندگی با معنا شود؟

ما میل به ارتکاب خطا داریم

ما به عنوان بشر جایزالخطا و این جزئی از مکانیسم حقیقت جویی ماست. ما کامل نیستیم و در ما میل به خطا وجود دارد.  قبل از هر چیز، کشف حقیقت کار سختی است. دنیای واقع در خارج، آشفته بازاری است که با کتاب و درس شناخته نمی‌شود. باید خودمان از امور سر دربیاوریم.

ما به دو طریق از دنیا شناخت پیدا می‌کنیم و مکانیسم حقیقت جویی در ما کار می کند. درس‌های دیگران و روش آزمون و خطای خودمان. بعضی چیزها درباره‌ی دنیا را از کسانی یاد می‌گیریم که آن‌چه را خود می‌دانند به ما نیز یاد می‌دهند. گاهی مستقیما” با صحبت و نشان دادن کارها، وگاهی نیز غیر مستقیم از طریق کتب،‌ نوارهای ویدئویی  یا نوارهای صوتی به ما درس می‌دهند. اولین آموزگاران ما معمولا” والدین‌مان هستند. والدین ما نیز همانند ما، انسان‌هایی جایزالخطا هستند. در نتیجه ممکن است در آموزش بعضی چیزهایی که لازم است ما بدانیم، سهل‌انگاری کنند و هم‌چنین ممکن است چیزهایی به ما بیاموزند که خودشان آن‌را درست می‌پندارند، اما در واقع درست نباشد.

آزمون و خطا در مکانیسم حقیقت جویی

راه دیگری که ما از امور دنیا سر در می‌آوریم، روش آزمون و خطاست. چیزی می‌شنویم، کسی را می‌بینیم یا کاری انجام می‌دهیم. این‌ها احتمالا”به نظرمان خوب می‌آید و آن‌را باز تکرار می‌کنیم، انجام این کارها گاهی نتیجه می‌دهد و گاهی نه. در هر دو صورت، از پیامدهای آن درس می‌گیریم و مکانیسم حقیقت جویی در ما فعالیت می کند.

اگر چیزی را آزمودیم و نتیجه‌ای دربرداشت، میل داریم آن را تکرار کنیم. اگر چیزی آزمودیم و نتیجه‌ای نداد، میل داریم آن را کنار گذاشته و سراغ چیز دیگری برویم. مسئله این‌جاست که بعضی از افراد، به ویژه کسانی که معتاد می‌شوند، هر چیزی را به صرف این‌که احساس خوشی بدهد مفید می‌دانند. این‌ها باور غلطی دارند که از این قرار است: اگر کاری را انجام دادم و خوشم آمد، کار مفیدی است. اگر کار دیگری را انجام دادم و لذت نداشت، کار مفیدی نیست. درمان‌گران شناختی، این خطای فکری را استدلال هیجانی می‌نامند، که افراد وابسته به مواد شیمیایی نیز بسیار شایع است.

برخی افراد در راه و روش انتخابی خود ثابت قدم‌اند. آنان به این باور می‌رسند که انجام امور به آن روش حتما”  نتیجه خواهد داد حتی وقتی نتیجه ندهد، پافشاری می‌کنند که باید نتیجه بدهد. بنابراین به تلاش خود ادامه می‌دهند و اشتباه را بارها و بارها تکرار می‌کنند. یکی از تعاریف دیوانگی چنین است : دیوانگی یعنی این‌که با تکرار یک رفتار، انتظار نتایجی متفاوت داشته باشید.

جایز الخطا بودن انسان

ما موجوداتی هستیم که میل به ارتکاب خطا داریم زیرا :

  • کشف حقیقت مشکل است.
  • ما دربارۀ‌ دنیا از کسانی می‌آموزیم که خودشان نیز ممکن است اشتباه کنند.
  • ساختمان ذهن ما طوری طراحی شده است که با آزمون و خطا بیاموزیم.
  • ما خوش آمدن از چیزی را با شناخت حقیقت آن، اشتباه می‌گیریم.

 

فردی می گوید یک نابغه‌، یک بار مرتکب اشتباه می‌شود، از آن درس می‌گیرد و هرگز دیگر مرتکب آن نمی‌شود. یک آدم باهوش دوباره مرتکب اشتباه می‌شود، از آن درس می‌گیرد و دیگر آن اشتباه را مرتکب نمی‌شود. اما احمق، دائم اشتباه می‌کند، همیشه هم دیگران را مقصر می‌داند، و هرگز هم درسی را که باید از آن می‌گرفت نمی‌آموزد.» یک ضرب المثل قدیمی نیز هست که همین نکته را به خوبی تفهیم می‌کند : یک‌بار گولم زدی، لعنت بر تو. دوبار گولم زدی، لعنت بر خودم.

گر چه میل طبیعی ارتکاب خطا در ما مانند مکانیسم حقیقت جویی وجود دارد، اما عده‌ی کمی از مردم زیر بار این حقیقت می‌روند. در نتیجه وقتی دچار خطا می‌شویم، تمایل داریم که دروغ بگوییم و سعی کنیم خود را متقاعد نماییم که واقعا” اشتباهی روی نداده است.

در ما تمایلی هست که به خود دروغ بگوییم

ما به عنوان بشر تمایل داریم که به خود دروغ بگوییم. ذهن انسان قادر به خود فریبی است. این امر ممکن است ناشی از آن باشد که علاقه‌مندیم امور را همراه با رنج کمتر  و راه‌حل‌های آسان‌تر ببینیم.

خودفریبی

در ما تمایلی به دروغ گفتن به خویش هست، زیرا

  • دوست داریم امور را طوری ببینیم که کمترین درد و آسان‌ترین راه‌حل یا روش را به همراه داشته باشد.
  • ممکن است با این باور که دروغ‌هایمان صحت دارد، خالصانه فریب بخوریم.

میل به پیدا کردن راه آسان و میان بر، تمایلی عادی و طبیعی در هر موجود بشری است. افراد موفق یاد گرفته‌اند که این علاقه به راه آسان‌تر، نوعی ضعف شخصیت یا ویژگی مخرب شخصیتی است که باید بر آن غلبه کرد.

هر گاه پی ببرند که دنبال راحت‌ترین و نرم‌ترین راه هستند، ‌این را علامت هشداری می‌دانند مبنی بر این‌که در حال ورود به دردسر هستند و از مکانیسم حقیقت جویی خود پیروی نمی کنند. بنابراین، نیروی بیشتری صرف می‌کنند که بفهمند واقعا” به چه نیاز دارند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

به عبارت دیگر، افراد موفق یاد می‌گیرند که چگونه با دنیا آن‌گونه که واقعا” هست رویارو شوند، نه آن‌گونه که خودشان دوست دارند باشد و با دنیا به زبان خودش ارتباط برقرار می‌کنند.

افراد موفق یاد می‌گیرند که چگونه با دنیا آن‌گونه که واقعا هست رویا رو شوند، نه آن‌گونه که دوست دارند باشد. با دنیا به زبان خودش ارتباط برقرار می‌کنند.

در مواردی ممکن است باورمان شود که دروغ‌هایی  که به خود گفته‌ایم، کاملا حقیقت دارد. بعضی افراد این را غفلت زدگی صادقانه می‌نامند. بورزیم که هر دو درست‌اند. این‌کار همان پروراندن سیستم منطقی است که فاقد ثبات درونی باشد.

 

در ما تمایلی هست که به دیگران دروغ بگوییم




هم‌چنین ممکن است با استفاده از توضیحات و برداشت‌های نادرست درباره‌ی دنیای اطراف به خود دروغ بگوییم. ما انتظار داریم دنیای خارج با آرزوهای درونی ما جور درآید، یعنی با آن‌چه که ما دوست داریم نه آن‌چه که واقعا هست.

موقعی که شعار حقیقت آن‌گونه که من می‌بینیم را دنبال می‌کنیم، اگر دیگران بخواهند به ما نشان دهند که آن حقیقت احتمالا غلط است، به دفاع از آن برمی‌خیزیم. با همین نکته به اصل چهارم فلسفه‌ی مدیریت انکار می‌رسیم.

هنگامی که به خاطر باورهای دروغ خود، ساده‌لوحانه دچار اغفال می‌شویم، در گفتن حقیقت از بیخ ناتوان می‌شویم. چرا ؟ چون اول گمان می‌کردیم که آن اشتباه، حقیقت اصلی بوده است. تا زمانی که طالب بررسی، محک زدن و تغییر باورهای غلط خود نباشیم، قادر نیستیم بدانیم که چه موقع درست می‌گوییم و چه موقع نادرست.

فریب : میلی است برای دروغ گفتن به دیگران هنگامی که :

  • در معرض تهدید باشیم.
  • معتقد باشیم که کاملا” به نفع ما است.

مردم بعضی مواقع، به هر دلیل، آگاهانه و آزادانه به دیگران دروغ می‌گویند. فرآیند دروغ گفتن به دیگران، فریب نامیده می‌شود. قبلا گفته شد که توهم، باوری قوی به درستی یک چیز است علیرغم شواهد قانع کننده‌ای که درباره‌ی نادرستی آن وجود دارد. هر یک از ما وقتی دچار اغفال شویم، علیرغم وجود شواهدی مبنی بر این‌که اشتباه می‌کنیم و از مکانیسم حقیقت جویی پیروی نمی کنیم، باز هم به صحت نظر خود اعتقاد داریم. اصلا با خود می‌گوییم من کاری ندارم که حقایق کدامند، من راه خود را می‌روم یعنی چگونگی امور آن‌طور که دلمان می‌خواهد را با آن‌چه امور واقعا هستند، اشتباه می‌گیریم. از آن به بعـد بـه « حقیقت، آن‌گونه که من می‌بینم ایمان می‌آوریم و چنـان‌کـه کسـی بخـواهـد بـا آن حقیقت در افتد ما دفاع خواهیم کرد.

مکانیسم حقیقت جویی در انسان

مکانیسم حقیقت جویی را تفکر خردمندانه می‌نامند. فکر خردمندانه، شفاف، دارای منطق درونی و ثبات بیرونی است . تفکر ما وقتی شفاف است که بخواهیم از آن‌چه دقیقا در سر داریم آگاه بوده و سخت بکوشیم که افکارمان را واضح سازیم. تفکر ما وقتی منطقی است که افکارمان به دلیل پیروی از مجموعه قواعد فکری و تصمیمی ثابت، ضد و نقیض نباشد. تفکر ما وقتی خردمندانه است که افکارمان شفاف و مستحکم‌ و با واقعیات عینی دنیای اطراف سازگار باشد. مکانیسم دروغ گفتن به خویش را تفکر نابخردانه می‌نامند. یعنی از اصول فکری پیروی می‌کنیم که مانع دیدن حقیقت می‌شوند.

می‌توان با پرهیز از تفکر شفاف به خود دروغ گفت. می‌دانیم که فلان نکته غلط است، ولی کاری به کار آن نداریم. سعی می‌کنیم به آن فکر نکنیم. نمی‌خواهیم برای کشف آن‌چه که غلط است تلاشی بکنیم. ما ممکن است با دو فکر متناقض به خود دروغ بگوییم و بعد هم اصرار کنیم که مورد تهدید بوده یا خیال کنیم فریب‌کاری به نفع‌مان است به احتمال زیاد دست به چنین کاری می‌زنیم .

خوب، حالا باید سراغ این پرسش رفت که چطور می‌‌توان باورهای خود را مانند مکانیسم حقیقت جویی محک زد تا معلوم شود واقعا درست‌اند‌، یا این که به خود دروغ می‌گوییم. پاسخ این است که ما نیازمند سیستم‌های حقیقت‌جو هستیم. مشاوره‌ی مدیریت انکار DMC  یک سیستم حقیقت‌جو است. فعلا” بگذارید نگاهی به اصول مبنایی داشته باشیم که تمایلات ما را به استفاده از انکار شکل می‌دهند یا بر آن حاکم هستند.

مفروضات

اگر مفروضات بنیادی چهار گانه فوق را در مورد وضع بشر صادق بدانیم، پس همۀ ما دارای تمایل به فریب خود هستیم. این خود فریبی همان چیزی است که ما آن‌ را انکار می‌نامیم. از آن‌جا که ما در حال بررسی عمیق مسئله انکار در اعتیاد هستیم، نشان دادن اصول اساسی هفت‌گانه‌ای که مبنای مدیریت انکار است، اهمیت دارد.

آن اصول از قرار ذیل است : ۱) انکار نوعی دفاع روانی معمول است. ۲) انکار مانع شناسایی و حل مشکل می‌شود. ۳) پذیرش و حل مشکل پادزهر انکار است. ۴) انکار وقتی می‌‌تواند بازشناسی شود که فعال شده باشد.  ۵ ) انکار وقتی شناسایی شد می‌تواند مدیریت شود. ۶) اگر صادقانه و مسئولانه با مشکلات برخورد شود، می‌توانند حل شوند. اجازه بدهید این شش اصل پایه‌ی مدیریت انکار را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم .

انکار نوعی دفاعی روانی معمول است

انکار در اعتیاد نوعی دفاع روانی عادی و طبیعی است. درست‌ همان‌گونه که بدن انسان دارای سیستم ایمنی برای حفاظت در برابر موجودات فیزیکی خطرناک است، ذهن انسان نیز سیستم ایمنی ذهنی دارد که آن‌ را در برابر دردها و مشکلات غیر قابل تحمل، محافظت می‌کند. سیستم ایمنی ذهنی را سیستم دفاع روانی یا ساختار دفاع روانی نیز نامیده‌اند. هدف این دفاع ‌های روانی، حفاظت از یکپارچگی ذهن و شخصیت ماست.

انکار نیز جزئی از همین سیستم دفاعی است. هر زمان که از ما خواسته شود درباره‌ی مشکل دردآور و غیر قابل تحمل خود، فکر یا صحبت کنیم، مکانیسم انکار فعال می‌شود و مکانیسم حقیقت جویی از کار می افتد. این امر هیچ جنبه‌ی آسیب شناختی ندارد. صرفا” عکس‌العملی طبیعی و عادی از سوی انسان در برابر دردها و مشکلات است.

همه‌ی افراد روزانه از مکانیسم انکار استفاده می‌کنند و مکانیسم حقیقت جویی نادیده می گیرند. مغز یک سیستم خودکار به نام سیستم فعال کنندۀ شبکه‌ای  RAS دارد که برای دفع دریافت‌های ظاهرا نامربوط تنظیم شده است. در حالاتی که فشار روانی در حد معمول باشد، مغز علائمی را که ارزش مثبت ( این برای من مفید است ) یا ارزش منفی دارند ( این برای من بد است )، جستجو و کشف می‌کند . هر چیزی دیگری دفع یا ناخودآگاه انکار می‌شود.

سیستم RAS با ارزش‌هایی که در شخصیت ما جای گرفته‌اند، تنظیم شده است. ارزش شامل آن چیزهایی است که فکر می‌کنیم اهمیت کافی دارند که برای اکتساب یا حفظ‌ آن‌ها، توان و منابع خود را خرج کنیم , fh مکانیسم حقیقت جویی تفاوت دارد.

 

ارزش‌ها

سیستم RAS طوری تنظیم شده است که هر چه را برایش ارزش قائلیم بشناسد. اگر ارزش مثبت قائلیم، می‌توانیم بگوییم این دریافت، ارزش مفید دارد و مغز می‌گوید « این برای من خوب است، من آن‌را می‌خواهم.» همین دریافت به ذهن هشیار که تحت فشار هیجانی قرار دارد، عرضه می‌شود تا برای رسیدن به آن تلاش کند.

ارزش‌ها اموری نسبتا” مهم هستند که اکتساب و حفظ آن‌ها، شایسته صرف وقت، انرژی و منابع است , مکانیسم حقیقت جویی تطابق دارند.

هم‌چنین سیستم RAS  طوری تنظیم شده است که هر چیزی ارزش‌های ما را به خطر اندازد، آن‌را بشناسد. این‌ها ارزش منفی دارند و مغز می‌گوید این برای من بد است و باید از آن فاصله گرفته یا آن‌را از میان بردارم.» پس آن دریافت را مشخص نموده و به ذهن عرضه می‌کند تا به واسطه‌ی فشار هیجانی، از تهدیدش اجتناب کرده و یا نابودش کند. فشار هیجانی برای دور شدن از تهدید، ترس نام دارد.

ترس از لحاظ شدت به صورت طیفی است از اضطراب خفیف تا هراس شدید. فشار هیجانی برای از بین بردن تهدید، خشم نام دارد. خشم از لحاظ میزان شدت، شامل طیفی است از سرخوردگی خفیف تا جنون درنده. خشونت واکنشی، رفتاری برای اجابت خشم شدیدی است که به واسطه‌ی باور غلط ساخته و پرداخته می‌شود؛ باور غلطی مبنی بر این‌که « خشونت » راه موثری برای مقابله با تهدید است.

هنگام استرس شدید، بار هیجانی مغز، بیش از حد بالا می‌رود و مکانیسم حقیقت جویی را مختل می نماید. در این موارد، مغز شیوه‌های دفاعی خودکار را فعال می‌کند که ما الگوهای انکار می‌نامیم. هر الگوی انکار یک برنامه‌ی اولیه‌ی زیستی- روانی است که با به خطر افتادن آن‌چه را که ما ارزشمند می‌دانیم، به کار می‌افتد. وقتی مشکل حادی باعث استرس شدید گردد، مغز ترس و خشم را به کار می‌گیرد.

الگوهای اولیۀ انکار

همین امر موجب راه‌اندازی برنامۀ روانی می‌شود که افکار تدافعی خودکار را بسیج نموده و ما را وادار می‌سازد که از رفتارهای مقاومت‌آمیز استفاده کنیم.

نوارهایی که به گردش درمی‌آیند، پیام‌های مشخصی را در قالب الگوهای خودخوری ( صحبت با خود) یا موضوعات فکری ارسال می‌کنند. هر الگوی انکار، موضوع فکری مجزایی دارد که در زمان فعال شدنش می‌تواند علامتی برای شناسایی آن باشد. در این‌جا از میان انواع تفکرات خودکاری که هنگام فعال شدن انکار در ذهن پدید می‌آیند، مثال می‌آوریم.

این پنج نمونه مرتبط با الگوهای اولیۀ انکار هستند که ما آن‌را پنج الگوی بزرگ می‌نامیم.

  • ۱٫ پرهیز: کاری با این نداشته باش! هر طور شده از آن حذر کن! به آن فکر نکن. از آن حرف نزن. به چیزهای دیگر مشغول باش تا بهتر شوی.
  • ۲٫ انکار مطلق: « به آن بی‌اعتنا باش، منکر وجوش باش، خود به خود تمام می‌شود.
  • ۳٫ کوچک شماری: زیاد بزرگش نکن! این‌قدرها هم که فکر می‌کنی شاید بد نباشد. مردم دیگر زیادی آن‌را بد جلوه می‌دهند، ولی واقعا” چنین نیست.
  • ۴٫ توجیه : دلایل صحیحی برای این کار دارم. نمی‌تواند واقعا برایم ضرری داشته باشد. خوب ، پس بی‌خیال.
  • مقصر جویی : تقصیر من نیست! مقابله با مشکلاتی که دیگری به بار آورده، وظیفه من نیست. من که مسئول آن نیستم، باید کسی که به این امور می‌پردازد را پیدا کرد.

مددجویان باید بفهمند که این واکنش‌های دفاعی عادی و طبیعی است و با مکانیسم حقیقت جویی متفاوت هستند. ما هم به عنوان درمان‌گر، تمایلی به نگاه آسیب شناسانه به فرآیند انکار داریم که شناخت آن اهمیت دارد. دوست داریم بیمارانی را پیدا کنیم که انکار را نوعی مرض می‌دانند. به خصوص معتادان به الکل و داروهای مخدر چنین‌اند.

تحقیقات بیشتر

ما فراموش می‌کنیم که هر کس مرضی جدی داشته باشد، به احتمال زیاد آن ‌را انکار می‌کند. این مورد را تصور کنید؛ شما در یک جلسه آموزشی حضور دارید و ناگهان احساس درد در سینه پیدا می‌کنید. کم‌کم درد شدیدتر می‌شود. درد باید چقدر شدیدتر شود تا شما رو به اطرافیان نموده و از آن‌ها بخواهید که آمبولانس را  صدا کنند، زیرا که شما فرضا دچار حمله قلبی شده‌اید؟ در بیشتر موارد، مردم تا جایی تحمل می‌کنند که از هوش رفته و روی پلکان می‌افتند. بسیاری از افراد، حتی در چنان موقعی هم با گفتن چیزهایی از قبیل من خوبم، الان خوب می‌شوم، یا تا حالا این‌طوری نشده بودم در برابر امداد مقاومت می‌کنند.

تحقیقات در مکانیسم حقیقت جویی نشان داده است که معتادان به الکل و داروهای مخدر تقریبا به همان اندازه‌ی سرطانی‌ها، بیماران قلبی، دیابتی‌ها ‌و سایر افراد دارای مشکلات حیاتی ادواری، دچار انکار می‌شوند. انکار بزرگ‌ترین عاملی است که مانع تشخیص و درمان فوری بیماری حیاتی است.

هم‌چنین انکار عامل مهمی است که افرادرا از تداوم درمان لازم باز می‌دارد. به محض آن‌که کمی بهتر شدند، می‌خواهند روند درمانی را متوقف کنند. چرا؟ به دلیل نوعی الگوی انکار که آن را پرواز به سوی سلامت می‌نامند. در الگوی پرواز به سوی سلامت، چیزی شبیه این جمله را به خود می‌گوییم: احساس می‌کنم بهترم، پس باید بهتر شده باشم. حالا که بهتر شده‌ام، دیگر احتیاجی نیست که به مداوا ادامه دهم.

کلام آخر

من مایلم باز هم تاکید کنم که این حالت فقط در الکلی‌ها، معتادان، و افراد دچار اختلالات ذهنی اتفاق نمی‌افتد. بلکه برای هر کسی که مرض یا ناراحتی جدی دارد و دچار مشکل غیر قابل تحملی است می‌تواند پیش آید. انکار ممکن است هر یک از ما را از پی‌گیری درمان لازم باز داشته باشد.

همه می‌دانیم که اگر دچار عفونت شدیم و داروهای آنتی‌بیوتیک را برایمان تجویز کردند، موظفیم نسخه تجویزی را کامل اجراء کنیم، حتی اگر علائم ظاهری بر طرف شده و احساس کنیم بهتر شده‌ایم. اما، چند نفر از ما هستند که تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها را دور نینداخته باشند. چرا داروها را به آخر نرساندید؟ احتمالا چون وقتی کمی بهتر شدید، حالت انکار باعث شد که درمان را متوقف کنید. انکار طبیعی و عادی است. همه آن‌را تجربه می‌کنیم. یاد گرفتن نحوه‌ی شناسایی و مدیریت انکار نیز تکلیفی عادی در سراسر زندگی است.

ادامه دارد…

عزیزان و همراهان اجمند جهت دریافت مشاوره در زمینه بهبودی از اعتیاد و همچنین قدم های دوازده گانه لطفا با مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

در همین راستا می توانید از طریق صفحه مشاوره رایگان در وب سایت مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ، سوالات و مشکلات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسختان را در اختیارتان قرار دهند.

منبع مطلب : حقیقت جویی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی حسینی