مرکز ترک اعتیاد اهواز : اعتیاد یک بیماری پیچیده است که شامل عدم توانایی متوقف ساختن مصرف انواع مواد مخدر اعتیاد آور و یا انجام اعتیادهای رفتاری است. همین موضوع می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض بیماری اعتیاد مانند عوارض روانی ، فیزیولوژیکی و شخصی در فرد گردد. در همین رابطه کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ به تشریح این عوارض پرداخته است، لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

عوارض بیماری اعتیاد اغلب به نوع ماده مخدر مصرفی و یا رفتار اعتیادی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال ، اعتیاد به رابطه جنسی، خطر بروز رفتارهای جنسی را که می تواند منجر به بیماریهای مقاربتی شود، افزایش دهد.

به طور مثال تزریق مواد مخدر به شکل وریدی و با استفاده از سوزنهای غیر استریل می تواند منجر به انتقال هپاتیت C ، HIV و سایر عفونت های مضر گردد.

برای توضیح بیشتر می بایست اذعان کرد که تنها یک نوع عارضه نیست که می تواند زندگی یک فرد را مختل نماید.

عوامل مختلفی در رابطه با عوارض بیماری اعتیاد وجود دارند که به شکلی پیوسته و به طور هم زمان می توانند ایجاد مشکلاتی برای سلامتی و زندگی فرد ایجاد کنند.

عوارض جسمی بیماری اعتیاد

یکی از مهمترین عوارض بیماری اعتیاد، اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل است که می تواند به یک خطر جدی در زندگی فرد تبدیل گردد. این نوع مصرف مواد مخدر و یا اعتیاد به رفتارهای مخرب می تواند به روش های گوناگون زندگی و شرایط آن را برای فرد به انحطاط بکشاند و به ماهیت زندگی او آسیب برساند.

اثرات مستقیم مواد بر روی جسم

برای تشریح عوارض بیماری اعتیاد  می توان به یک عنوان مثال اکتفا کرد. به طور مثال، اسنیف کردن کوکائین از طریق بینی می تواند به غضروف بینی آسیب برساند و مصرف مواد مخدر می تواند منجر به یبوست ناشی از افیون گردد، در صورت عدم دریافت درمان، یبوست مزمن و بالقوه کشنده است.

استفاده منظم از سیگار، قلیان و نیکوتین، می تواند طیف وسیعی از سرطانها را ایجاد کند و مصرف آن ممکن است یک شکل شدید از پوسیدگی دندان را در فرد ایجاد کند که بسیار شایع و فراگیر است.

جراحت:

یکی از عوارض بیماری اعتیاد جراحت ها و صدمات جسمی است که بسته به روش و نوع اعتیاد ممکن است در طول مصرف مواد مخدر ایجاد شود. به عنوان مثال ، تزریق هروئین توسط سوزن می تواند منجر به آسیب پوست و ماهیچه ها در نقطه تزریق شود و بسیاری از افراد با کشیدن سیگار مانند حشیش و گراس، مواد مخدر مصرف می کنند که این می تواند باعث آسیب های جدی ریوی و تنفسی گردد.

همچنین صدمه های جدی در اثر مسمومیت مواد مخدر بسیار شایع است. غالباً ، مصرف مواد مخدر اعتیاد آور مانند شیشه و کراک باعث بهم خوردگی روحی و روانی و از بین رفتن تعادل در فرد می شود و می تواند منجر به ریزش و صدمات شود. رانندگی در حالی که تحت تأثیر الکل و سایر مواد مخدر است در اکثر کشورها جرم است و باعث شده است که در سال ۲۰۱۶، ۲۸ درصد از مرگ و میر ناشی از ترافیک در سراسر ایالات متحده باشد.

مصرف برخی از مواد مخدر باعث بروز واکنش‎های شدید و همچنین پرخاشگری و خشونت در افراد شده و احتمال بروز رفتارهای مخاطره آمیز یا تهاجمی را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد:

یکی دیگر از عوارض بیماری اعتیاد مصرف بیش از حد یک ماده مخدر یا مخلوط کردن مواد با یکدیگر است که می تواند منجر به مصرف بیش از حد آن شود. اگرچه این امر با داروهای دارویی و شیمیایی نیز رخ می دهد، به احتمال زیاد در شخصی که برای تغییر حالت خود یا برای اهداف تفریحی اقدام به مصرف یک ماده مخدر می کند اتفاق می افتد.

مصرف بیش از حد می تواند منجر به اغما و مرگ شود. به طور متوسط ​​، ۱۱۵ نفر در ایالات متحده هر روز با مصرف بیش از حد مسکن های ضد مواد افیونی می میرند.

سلامت قلب و عروق:

بسیاری از مواد منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب ، قرار گرفتن فشار بر روی قلب و عروق خونی و افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ می شوند.

از دست دادن بهداشت و روال:

اعتیاد می تواند به یک معزل همه جانبه در زندگی فرد تبدیل شود و سیستم های پاداش در مغز می توانند برای اولویت بندی ماده یا رفتار در ریشه اعتیاد نسبت به تغذیه ، برطرف کردن شرایط استرس زا و بهداشت بهتغییر یابند و فرد را با مشکلات عدیده بهداشتی روبرو کنند.

اعتیاد همچنین می تواند به این معنا باشد که فرد هر ماه مبالغ زیادی را برای بدست آوردن ماده اختصاص دهد که این می تواند باعث افزایش خطر کمبود مواد غذایی در فرد گردد.

در برخی موارد، اعتیاد می تواند منجر به بی خانمانی شود و حمایت و منابع خانوادگی و اجتماعی را تا حد زیادی کاهش دهد و قرار گرفتن در معرض انواع آسیب های اجتماعی را ایجاد نماید.

آسیب جنین:

بانوانی که در دوران بارداری مواد مخدر مصرف می کنند، اعتیادشان می تواند منجر به ناهنجاری های مادرزادی یا حتی مرگ در جنین شود.

عوارض روانشناختی

داروها با سلامت روان رابطه ای دو طرفه دارند. مسائل بهداشت روان مانند افسردگی و اضطراب ممکن است پیش از اعتیاد بوجود آمده باشد.

با این حال، مصرف مواد مخدر همچنین می تواند علائم این شرایط را تشدید کند و باعث بوجود آمدن اشکالات و عوارض روانشناختی جدیدی در فرد گردد.

اعتیاد نه تنها طیف وسیعی از عملکردهای بدن را مختل می کند بلکه باعث می شود طرز تفکر فرد تغییر کند. استفاده از مواد مخدر نحوه عملکرد برخی از مدارهای مغزی را تغییر می دهد.

مواد روانگردان:

بسیاری از داروها مواد مخدر اعتیاد آور مستقیماً باعث توهم و اثرات طولانی مدت روانشناختی می شوند که می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت روان شود. برای مثال استفاده بیش از حد از LSD ممکن است منجر به لغزش واقعیت و روان پریشی ناشی از مصرف مواد مخدر گردد.

افسردگی:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که استفاده از مواد مخدر اعتیاد آور رابطه مستقیم با افزایش سطح افسردگی در افراد دارد. اضطراب، بی قراری، گناه و شرم نیز می تواند ناشی از وابستگی طولانی مدت مواد و اعتیاد به رفتار باشد.

تنهایی:

افراد مبتلا به مفهوم بیماری اعتیاد ، به شکلی معتاد گونه روابط خود را از دست می دهند و اعتیاد باعث از دست رفتن حمایت های اجتماعی و حتی خانوادگی می گردد که همین موضوع می تواند باعث استفاده بیشتر از مواد مخدر در فرد گردد و او را به سمت عوارض شدیدتر بکشاند.

شرایط نامطلوب:

اعتیاد به مواد مخدر ممکن است افراد را به سمت مشکلات مالی، بی خانمانی، فعالیت‏های‎ مجرمانه و زندان سوق دهد. وخیم تر شدن شرایط شخصی باعث افزایش سطح استرس، افسردگی، اضطراب و سایر شرایط بهداشت روان می شود.

خودکشی:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد، که تعداد افرادی که مرتباً از مواد مخدر استفاده می کنند، نسبت به افرادی که مواد مخدر استفاده نمی کنند، شش برابر اقدام به خودکشی می کنند. میزان مرگ با خودکشی در افرادی که وابستگی به مواد افیون دارند، دو تا سه برابر بیشتر است.

افراد از مواد مخدر خاصی مانند هروئین به عنوان راهی برای خودکشی استفاده می کنند. هنگامی که اثرات داروها و مواد مخدر ترکیبی ایجاد می شود، نتایج حاصل از آن می تواند کشنده باشد.

درمان اعتیاد چیست؟

یکی از عوارض بیماری اعتیاد که منجرب به اختلالت روانی در فرد می گردد، می تواند باعث احساس انزوا در فرد شود و این موضوع می تواند باعث استفاده بیشتر از مواد مخدر و تأثیر آن بر روابط او شود. اعتیاد می تواند روابط فرد معتاد با اطرافیانش تغییر دهد. این عوارض بیماری اعتیاد از بدیهیات آن است که هر فرد معتادی خواه ناخواه با آن روبرو خواهد شد.

روابط:

اعتیاد به مواد مخدر تمامی روابط عاطفی و انسانی فرد را دستخوش تباهی می کند و اراده فرد را در مسیر نابودی خود او و اطرافیانش قرار می دهد.

یکی از شایعترین عوارض بیماری اعتیاد، مشکلات عدیده مالی است. هزینه خرید مواد مخدر و یا اعتیاد به یک رفتاری اعتیاد می تواند تمامی جنبه های مالی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد، در این هنگام فرد از مسئولیت های مالی زندگی شخصی و خانوادگی اش غافل شده و دچار نوعی سردرگمی انحطاط می شود.

جرم و جنایت:

بسیاری از مواد روانگردان غیر قانونی هستند و حتی داشتن آنها می تواند فرد را به زندان ببرد. با این حال، افراد ممکن است برای تأمین مالی سوء استفاده از مواد مخدر به جرم متوسل شوند، به ویژه که اعتیاد به مواد مخدر با شروع ماده یا رفتار برای جایگزینی مسئولیت های شخصی می تواند منجر به بیکاری شود.

عوارض بیماری اعتیاد در طیف وسیعی از عوارض خطرناک قرار دارند که می تواند زندگی فرد مبتلا به این بیماری و اطرافیان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

مواد روانگردان غالباً طیف وسیعی از اثرات جسمی سمی و مخرب از جمله خطر آسیب جسمی، عوارض جانبی داروها یا اعتیادهای رفتاری مزمن، بیماریهای قلبی عروقی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی و کاهش مصرف مواد مغذی را به همراه دارند.

مصرف اعتیادی یک ماده مخدر و یا یک رفتار معتادگونه مانند قمار، می تواند منجر به اختلالات جسمی و روانی و حتی مرگ شود. اعتیاد همچنین می تواند باعث افسردگی ، روان پریشی و اضطراب شود و خطر ایده آل خودکشی را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین می تواند موجب آسیب و تخریب روابط فردی و حتی افراد اطراف فرد معتاد شود و روابط و امور مالی را از بین ببرد و حتی مردم را به سمت فعالیت غیرقانونی و جرم سوق دهد.

در نهایت در مورد عوارض بیماری اعتیاد می توان گفت که بهترین راه مقابله با این عوارض، پیشگیری از آنها است. عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره رایگان لطفا از طریق صفحه تعبیه شده در سایت و یا با شماره های اعلام شده در صفحات سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

 

منبع مطلب : بیماری اعتیاد