به تجربه ثابت شده همه معتادان تمایل به ترک دارند ولی همیشه پس از طی مراحلی دچار لغزش و مصرف مجدد می‎گردند. به این ترتیب ترک اعتیاد به یک معضل تبدیل شده است که هم شخص معتاد و هم خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهد. اما به نظر شما چرا این اتفاق می افتد؟

استفاده از هر نوع ماده مخدر به شکل ویژه انجام می پذیرد به همین ترتیب قطع مصرف و بهبودی از آن نیز بنابر نوع ماده مخدر و روش های مصرف آن نیاز به روش های ترک اعتیاد تخصصی و ویژه دارد، بنابراین برای موفقیت در ترکیب یک ماده مخدر ابتدا باید روش تخصصی ترک اعتیاد آن ماده مخدر روشن گردد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با ترک مواد مخدر اعتیاد آور این است که روش‎های ترک باید حتماً استاندارد و صحیح انتخاب و ارائه گردند.

در همین رابطه می توان گفت که در سراسر کشور و شهرهای مختلف انواع مراکز مشاوره و درمانی برای ترک معتادان وجود دارد، اما متاسفانه به این دلیل که این مراکز از نظر روانشناسی و تخصصی دارای شرایط لازم نیستند و تراپی های مورد نیاز فرد بیمار را در هنگام دوران درمانی ارائه نمی دهند و به صورت تلفنی به بیمار اعتیاد مشاوره می دهند، فرد به محض قطع ارتباط با مشاورین این مراکز سرپایی و تلفنی، مجدداً شروع به مصرف می نماید.

نتیجه

در نتیجه اولین قدم برای ترک اعتیاد یک فرد معتاد این است که بدانیم این فرد از لحاظ روحی روانی در چه شرایطی قرار دارد و بر اساس نوع ماده مخدر مصرفی چه میزان آسیب دیده و بر این اساس درمان روانی و روحی او را آغاز کنی و او را در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد و میان مدت که از فرد به صورت شبانه روزی مراقبت می کند بستری نماییم.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر، می توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۳۹۶۹۴۰۰۸۵ و یا از طریق صفحه مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.

شناخت مفهوم ترک انواع مواد مخدر

در حقیقت ترک اعتیاد مجموعه از اتفاقات فرآیندها و روشهاست که در طول زمان اجرای آن فرد معتاد به صورت شخصی و یا زیر نظر افراد متخصص اقدام به قطع مصرف ماده مخدر خود می کند. در طول مدت ترک اعتیاد فرد علاوه بر این که ماده مخدر مصرفی خود را قطع می کند، سبک زندگی خود را نیز تغییر می دهد، زیرا شرایط نامتعادل و بیمار گونه فرد را به زندگی و اعتیاد گذشته خود باز می گرداند. حقیقت ترک اعتیاد به مواد مخدر چه شکلی است که فرد سعی می‌کند به زندگی طبیعی و سالم خود به قبل از دوران اعتیاد بازگردد.

 

ترک اعتیاد دارای چالش ها و مشکلاتی است که فرد در هنگام انجام آن با آن روبرو می شود. برای مثال ترک اعتیاد اد دارای علائم جسمانی مانند خماری بی حالی و بی اشتهایی اضطراب و افسردگی است و فرد در این مدت با نشانه های رفتاری و فیزیولوژیکی رو به رو می شود. در حقیقت میزان و شدت نشانه ها به نوع ماده مخدر مصرفی فرد بستگی دارد و در این میان، میزان موفقیت یک فرد در ترک اعتیاد خود، بستگی به ویژگی های شخصیتی انگیزه و میزان خستگی او از مصرف مواد مخدر و همچنین حمایت اطرافیان از او و روش درمانی اتخاذ شده دارد.

مقایسه روش های ترک اعتیاد




هنگامی که یک فرد قصد ترک اعتیاد را دارد می بایست قبل از هر چیزی به فکر یک برنامه دقیق ترک که البته صحیح و اصولی است، باشد. چرا که یکی از مهمترین دلایل ناکامی در دوران ترک،  برنامه ناصحیح و غیر اصولی در ترک ماده مخدر است که فرد به دلیل نداشتن تجربه و تخصص کافی در دام آن می افتد.

قطعا برای درمان اعتیاد روش های متفاوتی وجود دارد و باید به این نکته توجه کرد که بسته به نوع ماده مخدر اعتیاد آور شرایط جسمی و روانی می بایست روش مناسب انتخاب گردد. می توان گفت که برای ترک اعتیاد در افراد گوناگون، یک روش یکسان وجود ندارد و هر بیمار بر اساس نوع ماده مخدر و شرایط روحی و روانی و میزان تخریبش می بایست به دنبال راه و روش مناسبی برای ترک مواد مخدر خود باشد. در ادامه به توضیح مهمترین روش های ترک مواد مخدر صحبت شده است، لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

روش سقوط آزاد

روش سقوط آزاد در ترک اعتیاد یکی از روش های متداول است که در گذشته و حتی اکنون از آن استفاده می شود. در این روش فرد و یا خانواده او و یا حتی بعضی از کمپ ترک اعتیاد سعی می کنند با حبس کردن فرد معتاد و بستن او در یک مدت زمان مشخص او را ترک دهند که به این کار، روش سقوط آزاد می گویند. البته این روش ترک دارای اشکالات و معایب بسیاری است. هنگامی که یک فرد به صورت اجباری، غیر اصولی و بدون درمان‌های لازم و تخصصی اقدام به ترک می نماید و یا او را وادار به ترک می کنند، فرد به محض رها شدن به احتمال بسیار به مصرف مجدد روی می آورد، زیرا ترک اعتیاد دارای چندین جنبه و فاکتور مهم است که اگر به تمامی جنبه های آن توجه نشود فرد نمی‌تواند در ترک باقی بماند.

در ترک اعتیاد توجه به این موضوع بسیار مهم است که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات عاطفی و احساسی مانند افسردگی ناامیدی و مشکلات خانوادگی به اعتیاد روی آورده اند اگر در هنگام ترک اعتیاد به این مسائل توجه نشود فرد نمی تواند اعتیاد خود را کنار بگذارد در نتیجه برای آنکه مراحل درمانی برای یک فرد کامل گردد می بایست به تمامی این جزئیات توجه شود.

درمان دارویی

در این روش ترک اعتیاد از داروهایی استفاده می‌شود که اثرات شبه افیونی دارند. این داروها می توانند همان مناطقی از مغز را که با مصرف مواد مخدر دچار تغییرات می شدند را فعال نمایند و علائم محرومیت مواد مخدر را در فرد کاهش دهند. مهمترین داروهای موثر در ترک اعتیاد به روش دارویی متادون و B۲ می باشد.

البته نکته حائز اهمیت این است که این داروها بسیار اعتیاد آور هستند و در مصرف آنها باید احتیاط لازم را مبذول نمایند. چرا که این داروها برای مدتی محدود و در دوزهای کاملاً از پیش تعیین شده باید مصرف شوند.

به این دلیل که این دارو دارای اثرات مشابه مواد مخدر هستند اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود و به صورت خودسرانه انجام پذیرد باعث بروز اعتیاد جدید در فرد می گردد. باید توجه داشت که درمان های دارویی می بایست زیر نظر متخصصین این امر و در کنار روش های درمانی تحت نظارت روانشناس و مددکار در یک کمپ ترک اعتیاد انجام پذیرد.

دیگر اینکه مواد مخدر به وسیله درمان های دارویی دیگر قابل درمان و بهبودی نیست زیرا فردی که دارای بیماری اعتیاد است به شکلی ویژه نسبت به مصرف مواد مخدر از هر نوع و شکل دارای آلرژی و حساسیت است و تنها روش های درمانی قابل قبول که دارای نتایج مثبت و چشمگیر هستند، به درمان های روانشناختی، روحی و عاطفی محدود می شوند.

ترک تدریجی مواد مخدر

روش دیگری که برای ترک اعتیاد وجود دارد روش ترک تدریجی است که در مقایسه با روش های دیگر مانند سقوط آزاد مواد مخدر، مناسب تر است. در این روش شرایط روحی و روانی فرد در نظر گرفته می شود و احتمال بازگشت مجدد می تواند بسیار بالا باشد. همچنین اگر دوز مصرف تحت نظارت متخصص قرار بگیرد می تواند با موفقیت بیشتری همراه باشد. اما در این روش به دلیل اینکه قطع مصرف مواد مخدر را در پی ندارد بیماری اعتیاد در فرد فعال می ماند و نتیجتا فرد نمی تواند مصرف مواد مخدر را کنترل نماید و دوباره به مصرف مجدد باز می گردد.

همچنین به هیچ وجه نباید این موضوع را فراموش کرد که اعتیاد یک بیماری چند جنبه ای است و فردی که دارای علائم بیماری اعتیاد است نمی تواند مصرف مواد مخدر را کنترل کند. ترک تدریجی ممکن است نتایج کوتاه مدت و موقتی داشته باشد، اما هرگز نمی تواند دارای نتایج درخشان و درازمدت باشد.

روش ترک اعتیاد به شیشه

مدل ماتریکس یکی دیگر از روش‎های ترک اعتیاد است که این روش که در آن از یک متد التقاطی استفاده می شود. در این روش درمانی، درمانگر از روش‌های درمانی متفاوت در کنار یکدیگر برای بهبودی فرد استفاده می کند. مهمترین روش هایی که در یک متد ماتریکس استفاده می شود عبارتند از درمان های انگیزشی، شناختی، رفتاری و گروه درمانی.

روش ترک اعتیاد ماتریکس نیاز به حضور چند جلسه ای در هفته و صرف ساعت ها ترک اعتیاد و جلسات درمانی در یک مرکز درمانی دارد. در این روش فرد می تواند در مراکز بستری درمانی و سرپایی ویزیت شود و یا به صورت دائمی در یک مرکز برای یک مدت معین بستری گردد.

ساختار درمانی در این متد دارای سطح بالایی است و در هر جلسه درمان فرد شامل مباحث و اقدامات مشخصی خواهد بود. ترک اعتیاد با این روش تقریبا ۱۶ هفته به طول می انجامد اما بستگی به وضعیت روحی و روانی و میزان تخریب یک فرد دارد که ممکن است تا یک سال طول بکشد.

روش ترک روان درمانی

در این روش درمانی که یکی از مناسب ترین و کارآمدترین روش های درمانی است حضور دائمی یک مشاور و روانشناس در زندگی فرد معتاد و تماس با وی، احتمال بازگشت و شکست را بسیار کاهش می دهد. بیماری اعتیاد دارای طرح های بسیار قوی در سطوح روانی و روحی فرد است که بدون حضور یک فرد متخصص و با تجربه در زمینه اعتیاد درمان آن بسیار مشکل و پیچیده است.

مهمترین روش درمانی و ترک اعتیاد که به ریشه ها و علائم بیماری اعتیاد می‌پردازد و به فرد آموزش می دهد که چگونه با وسوسه های فکری و تمایل به مصرف مجدد باید مقابل کند، جلسات و قدم های ۱۲ گانه بهبودی هستند.

این جلسات برای بهبودی از بیماری اعتیاد طراحی و ساخته شده است و به خوبی قادر به فرد معتاد کمک رساند روش های درمانی دیگر که می تواند در کنار این مسابقات قرار بگیرد نیز بسیار مفید و موثر خواهد بود. حضور یک فرد با تجربه در زمینه بهبودی از اعتیاد و همچنین مشاور متخصص در زمینه اعتیاد می‌تواند به فرد، یک زندگی عادی و سالم و بدون مواد مخدر کمک نماید.

بهبودی از اعتیاد و نقش خانواده

از آنجا که بیماری اعتیاد یک ناخوشی روحی و روانی است و رابطه مستقیم با مسائل و مشکلات عاطفی دارد، در نتیجه خانواده می تواند در بهبودی افراد و ترک اعتیاد بسیار موثر باشد. خانواده ها در مسیر بهبودی افراد، با رفتار و برخورد خوب می توانند به روند بهبودی افراد از اعتیاد کمک نمایند. ترک اعتیاد بسیار مهم و جدی است و برای دستیابی به آن می بایست از همه امکانات و ابزارها استفاده کرد.

اگر فرد در یک خانواده بیمار که دارای افراد معتاد دیگری است، زندگی کند پس از قطع مصرف، خانواده می تواند با مشکلات خود به سرعت او را به استفاده مجدد سوق دهد. از طرف دیگر اگر خانواده ای دارای محیطی سالم و آرام باشد، این محیط به فردی که به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده می تواند بسیار کمک نماید و حداقل از تنش های جدید به دور نگاه دارد.

گاهی اوقات خانواده ها از مطلع شدن از اعتیاد یکی از اعضای شان بسیار آشفته می‌شوند که در نتیجه این آشفتگی می تواند منجر به اقدامات هیجانی و ناصحیح از طرف آنها شود. در این میان دریافت کمک از یک مرکز ترک اعتیاد و متخصصین آن می تواند بسیار موثر واقع شود. کمپ ترک اعتیاد با مشاورین زبده خود می تواند هیجانات منفی خانواده ها را مدیریت کرده و به آنها بهترین روش های رفتاری با فرد معتاد را آموزش دهند.

کلام آخر

در حقیقت ترک اعتیاد با داشتن برنامه منظم و دقیق می تواند امکان پذیر باشد اما نکته حائز اهمیت این است ترک مواد مخدر دارای عوارض و پیامدهایی است و برای دستیابی به موفقیت و عبور از آن‌ها نیاز به تخصص و کمک افراد زبده در این راه وجود دارد.
بیماری اعتیاد در حقیقت یک ناخوشی روحی روانی و عاطفی است که پیش رونده می باشد در نتیجه برای بهبود از آن می بایست یک برنامه منسجم و صحیح و پیوسته را دنبال کرد.

مشکل بسیاری از افرادی که حتی موفق به ترک مواد مخدر در دوره هایی هر چند کوتاه و یا بلند شده اند، بازگشت و شروع مصرف مجدد مواد است. یکی از علت‌های این موضوع، نادیده گرفتن عوارض بعد از ترک اعتیاد می‌باشد. هم‌چنین قرار گرفتن در شرایطی که یادآور دوران مصرف است، ولع فرد را برای مصرف بیشتر می‌کند. حتی معاشرت با کسانی که تجربه مصرف با آن ها را داشته اند (همبازی‌ها) احتمال لغزش را بالا می‌برد.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ راهنمایی و برای بستری نمودن فرد بیمار در یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد لطفا با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع نوشته : اعتیاد