کمپ ترک اعتیاد اهواز : ماده مخدر توهم زا چیست و دارای کدام انواع است؟ برای شناخت صحیح یک ماده مخدر توهم زا به چه اطلاعاتی نیاز است؟ در مقاله پیش رو در مورد شناخت انواع مواد مخدر توهم زا به تفصیل توضیح داده شده است. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

انواع ماده مخدر توهم زا

گل یا ماری جوانا از گیاه شاهدانه به دست می آید. تی اچ سی ماده اصلی این ماده مخدر می باشد که باعث تحریک سازی مغز می گردد. این ماده مخدر در حقیقت یک ماده محرک درونی و بیرونی است که احساس سرخوشی و افزایش میل جنسی در فرد را ایجاد می کند.
این ماده مخدر در سیگار قرار داده می‌شود و آن را به داخل ریه ها تنفس می کند.

ماده مخدر LSD

ال اس دی یک ماده مخدر توهم زا است که به صورت قرص و کپسول می باشد. مصرف این ماده توهم زا فرد را دچار تغییرات شدید احساسی و هیجانی می کند.مصرف این ماده مخدر هیجانات بسیاری در فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب هذیان و توهم دیداری شود.

مصرف این ماده مخدر می تواند در درک زمان ایجاد اشکال کرده و جابجایی حسی به وجود بیاورد.اعتیاد به این ماده مخدر به سرعت گسترش می یابد و فرد برای رسیدن به حالت نشئگی باید میزان بیشتری مصرف کنند.
عوارض دیگر مصرف بیش از حد آن می‌تواند به شکل اشتها خشکی دهان بی خوابی رشه و غیره باشد و احتمال اوردوز را در فرد نیز بالا می برد
مصرف بیش از حد این ماده مخدر می تواند بر عملکرد سیستم بدنی تاثیر گذاشته و باعث افزایش بدن فشار خون و ضربان قلب و غیر شود.

ماده مخدر پی سی پی

ماده مخدر توهم زا پی سی پی به عنوان یک داروی بی حسی در ابتدا تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت.
اما بعدها این ماده مخدر مصرف پزشکی خود را از دست داد به دلیل عوارض بسیاری که ایجاد می کرد. ماده مخدر پی سی پی به صورت قرص و کپسول و یا یک گرد سفید پیدا میشود. پی سی پی به صورت دود و استنشاق مصرف می‌شود و مصرف آن موجب احساس جدایی از محیط و از خویشتن می گردد.

ماده توهم زا قارچ (ماشروم)


ماده مخدر قارچ یک ماده مخدر است که برای مصرف آن آن را در می کنند و یا با غذاهای دیگر ترکیب می نمایند. مصرف قارچ الاسدی عملکرد سیستم بدن و بازتاب های حرکتی را تغییر می دهد و ممکن است موجب توهمات و تغییر در درک زمان در فرد گردد. از مهمترین عوارض مصرف آن تغییر در درک زمان و ناتوانی در تشخیص خیالات از واقعیات می باشد.

قرص اکستازی

ماده شیمیایی موجود در ماده مخدر توهم زا و قرص های اکستازی مانند مسکالین و ویتامین هستند
مصرف بیش از حد این ماده مخدر می تواند باعث ایجاد انرژی سرخوشی صمیمیت و تحریف در زمان در فرد گردد. در حقیقت انتقال دهنده های عصبی موجود در این ماده مخدر، ماده سرتونین می باشد که بر روی سیستم پاداش مغز تاثیر مستقیم می گذارند. ایم ماده مخدر توهم زا به صورت قرص و کپسول وجود دارد و بیشتر مصرف کنندگان آن جوانان هستند.

مهمترین عوارض آن ایجاد بی آبی در بدن فرد می باشد که حتی می تواند موجب مرگ فرد گردد.

مهمترین عوارض قرص اکستازی

ماده مخدر توهم زا به دلیل ایجاد توهم شدید در فرد و ایجاد اختلالات گسترده در سیستم ادراکی فرد می تواند موجب گردد که فرد مصرف کننده این ماده مخدر توهم زا دچار حالت پرخاشگری شدید و حمله به دیگران گردد. مهمترین عوارض اعتیاد به مواد مخدر توهم زا عبایرتند از :

افزایش ضربان قلب
فشار خون
نارسایی کبد و کلیه
احساس سرما و عرق ریختن
تهوع
اختلال در حافظه و افسردگی می باشد.

فلش بک چیست ؟

همانطور که می دانیم ماده مخدر توهم زا مانند مواد مخدر اعتیاد آور دیگر در فرد اجاد وابستگی جسمی نمی کنند، اما اثرات مخربی بر روی روح و روان افراد می گذارند. این اثرات می توانند آنقدر مهلک باشند که قابل بازگشت نبوده و شخص بهبودی کامل نیابد.

اما فلش بک که در اثر مصرف بیشتر مواد توهم زا ایجاد می شود، حالتی است که مدت ها پس از مصرف ماده ایجاد می شود و دقیقا اثرات بعد از مصرف (توهمات) را برای شخص به صورت ناگهانی ایجاد می کند. در حقیقت این حالات که بسیاز آزار دهنده نیز هستند، ممکن است بسیار کوتاه بوده و یا بیشتر از چند دقیقه طول بکشند.

راههای قطع مصرف مواد مخدر توهم زا

برای توضیح و تکمیل این موضوع باید عنوان کرد که جوانان می بایست از خطرات ناشی از مصرف این نوع ماده مخدر توهم زا کاملا آگاه باشند و در کنار آن نیز خانواده ها می توانند با آگاهی بخشی به جوانان خود آنها را از گرفتاری در دام این نوع از مواد مخدر یاری رسانند. از آنجا که زیربنای اصلی استفاده از این مواد کنجکاوی و کسب هیجان است می توان با شناسایی علل و خواسته های افراد مصرف کننده به آن ها در ترک و پرهیز از این مواد مخدر توهم زا یاری رسانند. هم چنین مشاوره روانشناسی برای کمک به فرد برای ترمیم آسیب های روانی ناشی از مصرف مواد توهم زا ضرورت دارد.

کلام آخر

در سالیان اخیر استفاده از مواد مخدر گوناگون رایج شده است و اعتیاد به این مواد بسیار شایع گشته است. یکی از بزرگترین معضلات جوامع دسترسی آسان و ارزان به انواع مواد مخدر است. در این میان رواج باورهای معتادگونه و ناصحیحی مانند اینکه مواد توهم زا جزو مواد مخدر محسوب نمی شوند و یا مصرف آنها اعتیاد آور نیست و مانند مواد صنعتی و افیونی اعتیاد جسمی ندارند، یکی از بزرگترین حقه هایی است که توضیع کنندگان این دسته از مواد مخدر آن را باب می کنند.

برای جلوگیری و آگاهی افراد از این نوع حقه ها می بایست همه افراد جامعه و بالخصوص خانواده ها در مسیر آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان بر آیند و به شکلی همه گیر و متحد به این اطلاع رسانی جمعی کمک نمایند.

عزیزان و همراهان ارجمند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک ماده مخدر توهم زا و همچنین بستری نمودن بیمار خود در مراکز درمانی معتبر لطفا با مشاورین کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید.

همچنین برای قطع مصرف انواع ماده مخدر توهم زا می توانید با مشاورین مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ تماس حاصل فرمایید و از کمک های آنها برخوردار شوید.

منبع نوشته : توهم زا