سم زدایی مواد مخدر چیست و چه تاثییراتی بر بدن می گذارد؟ برای سم زدایی مواد مخدر و الکل چه روش هایی وجود دارد و چه می توان کرد؟ برای سم زدایی مواد به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

مرکز ترک اعتیاد اهواز در این نوشتار سعی کرده تا اطلاعات جامعی در مورد روش های سم زدایی انواع مخدر را تهیه نماید و در اختیار شما عزیزان و همراهان ارجمند قرار دهد. امیدواریم مطالب ارائه شده مورد توجهتان قرار بگیرد و ما را از نظرات و پیشنهادات مفید و امیدبخشتان محروم نفرمایید. لطفا تا انتهای این نوشتار ما را همراهی بفرمایید.

 

سم زدایی مواد مخدر

در حقیقت سم زدایی، بدن را از وجود مواد مخدر و الکل پاک می کند. اما برای سم زدایی مواد مخدر به اطلاعات و بینشی دقیق و اصولی نیاز داریم. حقیقت این است که برای انجام موفقیت آمیز سم زدایی باید دقیقا بدانیم چه باید بکنیم و از چه کارهایی دوری گزینیم.

اما سم زدایی مواد مخدر اولین قدم در بهبودی از اعتیاد است و برای غلبه بر این بیماری کشنده بسیار حیاتی و لازم است. به این معنا که تا زمانی که بدن فرد از سموم مواد مخدر و یا الکل پاک نشود فرد نمی تواند بهبودی از آن را تجربه نماید. اما نکته حائز اهمیت این است که بیماری اعتیاد تنها به مصرف مواد مخدر، الکل و یا اعتیادهای رفتاری خلاصه نمی شود و فرد برای دریافت بهبودی کامل از آن باید تمامی جنبه های فعال این بیماری را بشناسد و برای بهبودی از آنها کوشش مستمر داشته باشد.

استفاده مستمر از مواد مخدر، الکل و یا اعتیادهای رفتاری می توانند کارکرد مغز فرد را تغییر داده و عملکرد طبیعی آن را مختل نمایند. در حقیقت سم زدایی مواد مخدر فرآیندی است که طبق آن ماده مخدر یا الکل از بدن فرد جدا می شود تا بتوان جلوی تاثیرات مخرب آن را در مراحل بعدی گرفت.

روش های سم زدایی به افرادی که می خواهند از مواد مخدر نجات یابند کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری به اختلال مصرف مواد یا الکل خود غلبه نمایند و آماده دریافت کمک های بیشتر در زمینه ترک اعتیاد شوند.

در حقیقت سم زدایی مواد مخدر هنگامی که توسط یک تیم متبحر مانند یک کمپ ترک اعتیاد در آبادان انجام می پذیرد، افراد می توانند از هدایت و کمک های تیم درمانی نهایت استفاده را ببرند و اولین گام در مسیر بهبودی از اعتیاد را بردارند.

ترک اعتیاد چیست؟

طبق تعریف سم زدایی، به فرآیند پرهیز از الکل و یا ماده مخدر تا زمانی که ماده مخدر از جریان خون فرد خارج شود، اطلاق می شود. به عبارت دیگر، سم زدایی مواد مخدر یا ترک اعتیاد شامل رها شدن بدن فرد از ماده ای است که به آن وابسته است و این روند تا زمانی ادامه می یابد تا فرد بدون مصرف هرگونه ماده مخدر یا الکل احساس عادی بودن داشته باشد. در طی این دوران فرد ممکن است دچار علائم محرومیت یا ترک شود.

موادی که باعث ایجاد علائم محرومیت می شوند

بسیاری از مواد و داروها وجود دارند که می توانند تاثیرات مخربی را بر مغز بگذارند و نحوه پاسخگویی آن  را به محرک ها تغییر دهند. این مواد می توانند کاملا اعتیاد آور باشند و در صورت ادامه مصرف آنها فرد بدون این مواد احساس طبیعی بودن را از دست می دهد و علائم ترک اعتیاد در او پدیدار می گردد. برخی از موادی که در اثر مصرف مداوم می توانند علائم محرومیت ایجاد کنند عبارتند از:

  • الکل
  • مواد مخدر
  • محرک
  • بنزودیازپین ها
  • داروهای خواب آور

انواع سم زدایی مواد مخدر

روش های متفاوت و زیادی وجود دارد که فرد بوسیله آنها می تواند یک دارو یا ماده مخدر را از بدنش سم زدایی نماید. اما نکته مهم این است که در تمامی روش ها به احتمال زیاد علائم محرومیت و ترک اعتیاد که البته ناخوشایند و دردناک نیز هستند، بروز خواهد کرد و فرد متحمل درد و احساسات ناخوشایند خواهد شد. در این رابطه دریافت کمک و راهنمایی های تخصصی و کارآمد متخصصین و یا مراکز درمانی میان مدت می تواند بسیار مفید باشد.

انواع روش ها

سم زایی تخصصی:
در این روش فرد در یک مرکز ترک اعتیاد مانند کمپ ترک اعتیاد در آبادان یا شهر محل سکونت خود بستری می شود و از کمک های تخصصی آن مرکز ترک اعتیاد بهره مند می شود.

کاهش مصرف:
در این روش فرد به کمک مواد و داروهای دیگر به تدریج  و با گذشت زمان میزان مصرف خود را کاهش می دهد که معمولا این فرد زیر نظر یک پزشک مبادرت به انجام این کار می نماید.

سم زدایی مواد مخدر در خانه:
این روش هم مانند روش کاهش مصرف می باشد و فرد در خانه می ماند و دوران سم زدایی خود را طی می کند.

روش بوقلمون سرد:
در این روش که به روش یابویی نیز معروف است، فرد به طور ناگهانی و بدون دریافت هیچ کمکی مصرف خود را متوقف می سازد.

در طول زمان سم زدایی چه اتفاقاتی می افتد؟

هنگامی که یک فرد تصمیم به قطع مصرف مواد می گیرد، باید از اتفاقاتی که در طول دوره سم زدایی مواد مخدر ممکن است با آن روبرو شود باید اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند به خوبی با آن روبرو گردد و بر مشکلات آن فائق آید.

در طول دوره سم زدایی فرد با یکسری عوارض و علائم جسمی و بالینی روبرو می شود که در اثر محرومیت از مصرف ماده مخدر یا الکل می باشد و میزان و شدت آن به نوع، مقدار و طول دوره مصرف فرد از آن ماده بستگی دارد.

برخی از نشانه های محرومیت مواد یا الکل در دوره سم زدایی:

  • اضطراب
  • مشکل خواب
  • افسردگی
  • تعریق
  • لرزش
  • توهم
  • تغییر در فشار خون یا ضربان قلب

خطرات ناشی از سم زدایی نامتناسب

هنگامی که فرد بعد از سالها مصرف انواع مواد اعتیاد آور سعی در قطع مصرف خود می کند، اگر به طور ناگهانی و بدون کمک های تخصصی یک مرکز ترک اعتیاد یا یک پزشک اقدام به ترک اعتیاد خود کند می تواند با عوارض جدی ای روبرو شود.

این عوارض می توانند از علائم جسمی تا روانی متغیر باشند. در چنین حالتی ممکن است فرد یا نزدیکان او دست به اقداماتی بزنند که ممکن است صدمات جدی و جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد نمایند. در نتیجه بهتر است فرد برای سم زدایی مواد مخدر و ترک اعتیاد خود از کمک های تخصصی مانند مرکز ترک اعتیاد زنان در اهواز استفاده نماید تا بتواند دوران بهبودی خود را به خوبی پشت سر بگذارد.

در اینجا به برشمردن برخی از این خطرات خواهیم پرداخت که برخی از آنها عبارتند از:

  • روان پریشی
  • درد های شدید جسمی و روانی
  • افکار آسیب زا و اقدام به خودکشی
  • تریمنس یا دلهره مزمن

خطرات ناشی از سم زدایی در خانه و بدون نظارت و کمک متخصصین اعتیاد می تواند بسیار جدی و آسیب زننده باشد. یکی از اثرات شدید و جدی ترک اعتیاد به الکل، دلهره یا تریمنس است که در آن فرد دچار اضطراب، لرزش، ضربان قلب شدید و فشار خون بالا می شود. این اثر معمولا پس از ۴۸ ساعت از قطع مصرف الکل روی می دهد و می تواند در صورت عدم رسیدگی کاملا کشنده و مرگبار باشد.

علائم دلریوم تریمنس

برخی از مهمترین علائم تریمنس که در دوران سم زدایی الکل برای افراد اتفاق می افتد در ادامه ذکر شده که عبارتند از:

  • تحریک اعصاب
  • لرزش
  • تپش قلب شدید
  • فشار خون بالا

سم زدایی چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان سم زدایی مواد مخدر به نوع، میزان و طول مصرف آن ماده دارد که برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. در این رابطه این دوره به شرایط و وضعیت جسمانی و روحی فرد نیز وابسته است. در حقیقت افرادی که دارای انگیزه بالا برای ترک اعتیاد دارند، شرایط بسیار بهتری از افراد بدون تمایل به سم زدایی و ترک اعتیاد هستند و همیشه نتایج بسیار بهتری می توانند بگیرند.

به طور کلی می توان گفت که شرایط سم زدایی مواد مخدر به چند عامل بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • نوع ماده استفاده شده
  • مقدار استفاده شده
  • طول مدت استفاده

اما عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که باید حتما مد نظر قرار بگیرد. به طور مثال اگر شخصی به چند ماده مخدر به شکل همزمان اعتیاد داشته باشد و یا دارای بیماریهای روانی موازی با اعتیاد باشد، دوران سم زدایی او می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. اما بطور کلی روند سم زدایی بین ۷ تا ۱۴ روز می تواند متغیر باشد که گاهی تا ۱ ماه ممکن است ادامه یابد.

مراحل بعدی پس از سم زدایی




سم زدایی مواد مخدر در حقیقت اولین قدم در غلبه بر اختلال مصرف مواد مخدر و الکل است. اما این مرحله تنها شروع روند درمانی یک معتاد است و پس از آن مراحل اصلی و حقیقی برای در حالت ترک باقی ماندن وجود دارد که فرد باید آن را با کوشش و جدیت دنبال نماید.

پس از اتمام مرحله اولیه و سم زدایی فرد برای حفظ شیوه زندگی جدید که البته برای او می تواند دشوار باشد، باید روش جدید و بدون مواد مخدر را بیاموزد تا به عادت های مخرب خود در گذشته باز نگردد. در چنین حالتی فرد باید از کمک های تخصصی و روان درمانی و آموزش های تکمیلی مثل مهارت های زندگی را بیاموزد تا بتواند حالات و احساسات خود را مدیریت کند و از بازگشت به مصرف مجدد خودداری کند.

در این راه درمان های بستری میان مدت به فرد اجازه می دهد تا در محیطی عاری از وسوسه و اشتغال فکری به مواد به بهبودی خود از اعتیاد بیاندیشد و در مورد زندگی جدید خود بیاموزد. در حقیقت در یک کمپ مانند مرکز ترک اعتیاد در اهواز فرد در دورا بهبودی خود می آموزد که روش جدیدی را برای زندگی خود اتخاذ نماید و بدون مصرف مواد مخدر اعتیاد آور زندگی کند.

در این مراکز ترک اعتیاد در اهواز و سایر شهرهای کشور افراد فرصت می یابند تا به صورت طولانی مدت پاک بمانند و از مصرف مجدد بدور باشند تا هنگامی که به روال زندگی عادی خود باز میگردند، بتوانند مانند افراد دیگر جامعه به زندگی عادی و عاری خود از مواد ادامه دهند.

مراکز درمانی نزدیک من

مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ یک وبسایت تخصصی در رابطه با اعتیاد و مباحث روانشناختی مرتبط با اعتیاد است که با ارائه مطالب دقیق و تخصصی در زمینه اعتیاد، خودشناسی و خداشناسی سعی دارد تا بهترین تجربیات را در اختیار هموطنان ارجمند خود قرار دهد. در این مسیر با همکاری مراکز تخصصی ترک اعتیاد و سم زدایی مواد مخدر که با مجوز رسمی سازمان بهزیستی هستند همکاری دارد آنها را به بهترین شکل ممکن به افراد و خانواده معرفی میکند تا آنها بتوانند در مسیر بهبودی فرد معتاد خود موفق تر عمل نمایند.

سلب مسئولیت پزشکی و درمانی

وبسایت مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ با هدف ارتقاء کیفی زندگی برای افراد و خانواده هایی که درگیر اعتیاد هستند فعالیت می کند و با ارائه مطالب و مقالات در زمینه بهبودی از اعتیاد سعی دارد حقایق بهداشتی و درمانی را اطلاع رسانی نماید.

این وبسایت مطالبی را منتشر می کند که توسط افراد و سازمانهای ذیربط که مجوز تحقیق و بررسی دارند، تهیه شده اند. مطالب و خدمات این وبسایت  به هیچ عنوان جایگزین مطالب تخصصی مشاورین و متخصصین امر اعتیاد نمی باشد و در قبال مراحل درمانی و بستری نمودن افراد در مراکز ترک اعتیاد هیچ مسئولیتی ندارد.

 

منبع نوشته : سم زدایی