قدم های دوازده گانه بهبودی کدامند؟ بهترین روش درمانی و بهبودی از اعتیاد فعال کدام است؟ آیا قدم های دوازده گانه می توانند به بهبودی افراد از اعتیاد فعال کمک نمایند؟ مرکز تخصصی ترک اعتیاد اهواز کمپ سعی کرده در این مقاله به توضیح و تشریح قدم های دوازده گانه بهبودی بپردازد و در یک سلسله مطالب مرتبط به تشریح این قدم ها بپردازد.

تاریخچه قدم های دوازده گانه

برای آشنایی با تاریخچه قدمهای دوازده گانه باید عنوان کرد که این قدم ها توسط فردی به نام بیل ویلسون ایجاد شده‌اند. بیل ویلسون یک فرد الکلی در ایالت اوهایو آمریکا بود که بعد از سالیان طولانی که با اعتیاد به الکل زندگی خود را از دست داده بود به شکلی ناگهانی موفق به متوقف ساختن اعتیاد خود شد. پس از آنکه بیل ویلسون موفق به متوقف سازی مصرف الکل خود شد با کمک شخصی به نام دکتر باب شروع به نوشتن و پیاده‌سازی قدمهای دوازده گانه نمود.

اما این قدمهای دوازده گانه شامل چه مفاهیمی هستند و چگونه به یک فرد معتاد به مواد مخدر و یا الکلی کمک می نمایند، یکی از مهم ترین سوالاتی است که باید پاسخ داده شود. در مقاله پیش رو به طور مفصل در مورد قدم های دوازده گانه و آشنایی با آنها صحبت خواهد شد. این که مفهوم قدم های دوازده گانه چیست و چگونه به یک فرد معتاد کمک میکند؟ ماهیت این قدم ها چیست و چگونه باید آنها را بکار گرفت؟

مفهوم بیماری اعتیاد

قبل از هر چیز باید با یک موضوع مهم که مفهوم بیماری اعتیاد است آشنا شد. هنگامی که یک فرد به یک بیماری مبتلا می شود و یا با یک مشکل و معضل روبرو می گردد، تا هنگامی که این فرد درک و دریافت صحیحی از ماهیت مشکل خود ندارد طبیعتا نمی تواند برای رفع آن به درستی اقدام نماید. در حقیقت از آگاهی از ماهیت یک پدیده، قدرت مورد نیاز برای رویارویی با آن مقدار را ایجاد می نماید.

ماهیت بیماری اعتیاد به شکلی است که در صورت عدم آگاهی و دریافت صحیح از آن می تواند به سادگی در زندگی فردذ رشد و نمو نماید و فرد را به شکلی پیچیده و سخت به انحطاط و نیستی بکشاند.
 

ماهیت قدم های دوازده گانه

قدمهای دوازده گانه یکی از بهترین و کارآمد ترین روش های درمانی در رابطه با بهبودی از بیماری اعتیاد است که سالهای زیادی است که در حال کار بر روی زندگی افراد معتاد و بیمار است. در تمامی سالهای اخیر جلسات دوازده قدمی در شاخه های متنوع و و اعتیادهای رفتاری و مصرفی گوناگون توانسته نتایج درخشانی ارائه کند. قدم های دوازده گانه روحانی یکی از موثرترین روش های درمانی می باشد. این قدم ها با انتقال آگاهی های مورد نیاز به فرد معتاد کمک شایانی به درمان او می کنند.

در حقیقت قدمهای دوازده گانه با روش های نوین و تخصصی اطلاعات و ابزارهایی را که یک فرد معتاد برای رهایی از اعتیاد خود به آنها نیاز دارد را در اختیار او قرار می دهند. فرد با استفاده از قدمهای دوازده گانه نسبت به اعتیاد فعال خود آگاهی های لازم را بدست می آورد و می تواند در مقابل این بیماری خانمان سوز مقاومت کند و در نهایت با دریافت کمک های شایسته نسبت به متوقف سازی و بهبودی از آن اقدام نماید.

در همین رابطه و برای توضیح بیشتر قدم های دوازده گانه سعی کرده ایم که در یک سلسله مقالات مرتبط با قدم های دوازدهخ گانه به توضیح و تشریح این قدم های بپردازیم.

تیتر قدمهای دوازده گانه

قدم های دوازده گانه شامل تعدادی گامهای روحانی است که هر کدام نقشی سازنده در روند بهبودی افراد از اعتیاد فعال را به عهده دارد. در این گام ها فرد به مرور زمان شروع به دریافت بهبودی از اعتیاد می نماید و می تواند به مرور از دام عمیق اعتیاد خود خارج گردد.

در ادامه مطلب تیتر تمامی قدم های دوازده گانه را مشاهده می فرمایید.

تیتر قدم های دوازده گانه
شماره قدم تیتر قدم
قدم اول ما اقرار کردیم که در برابر اعتیادمان عاجز بودیم و زندگی‌مان غیرقابل اداره شده بود
قدم دوم ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می‌تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند
قدم سوم ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی‌مان را به مراقبت خداوند، بدان‌گونه که او را درک می‌کردیم، بسپاریم
قدم چهارم ما یک ترازنامه اخلاقی بی‌باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم
قدم پنجم ما ماهیت دقیق خطاهایمان را به خداوند، به خود و به یک انسان دیگر اقرار کردیم
قدم ششم ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه این نواقص شخصیتی ما را برطرف کند
قدم هفتم ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند
قدم هشتم ما فهرستی از تمام کسانی که به آن‌ها صدمه زده بودیم تهیه کرده و خواستار جبران خسارت از تمام آن‌ها شدیم
قدم نهم ما بطور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان یا دیگران لطمه بزند
قدم دهم ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به آن اقرار کردیم
قدم یازدهم ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقاء رابطهٔ آگاهانه خود با خداوند، بدان گونه که او را درک می‌کردیم شده و فقط جویای آگاهی از ارادهٔ او برای خود و قدرت اجرایش شدیم
قدم دوازدهم با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم‌ها، ما کوشیدیم این پیام را به معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوردیم

 

لازم به ذکر است که این قدم ها حاوی مطالب رفیع انسان شناسی و اعتیاد شناسی است که به شکلی کاملا ساده، کاربردی و قابل فهم برای همه افراد ارائه و تدوین شده است. به جرات می توان گفت که هر کس که صادقانه و این قدم ها و اصول را دنیال کند می تواند از هر نوع اعتیاد و وابستگی نجات یابد.

 

منبع نوشته : قدمهای دوازده گانه بهبودی